tips voor ontspanning in proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moi89

tips voor ontspanning in proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 08:33

Wie weet er tips om zelf rustiger in de proef te zijn? Ik heb altijd het probleem dat ik een paar minuten voor die tijd verkramp en dat het dan minder gaat als thuis en met inrijden. Het paard wordt heel sterk in zijn mond, waarschijnlijk omdat ik sterker in mn hand word. Gevolg: paard word tegen de hand. Wat zijn goede oefeningen om dit te voorkomen of moet ik een rustgevend middeltje gebruiken zodat ik zelf wat rustiger word?

moi89

Re: tips voor ontspanning in proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 15:55

Helemaal niemand?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:12

Zelf goed blijven ademen, let daar heel goed op
Anders kan je ook Valeriaan gebruiken, dat werkt rustgevend Knipoog

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:36

Idd ademhaling is wel belangrijk,
ik heb daar zelf altijd moeite mee, 4 tel in en 4 tel uitademen helpt goed.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:41

Persoonlijk heb ik het niet zo op middeltjes innemen om ontspanning te krijgen. Het lijkt mij beter om het op een ander manier te proberen. Ik weet niet hoe jij een wedstrijd ingaat, maar het scheelt al de lat niet te hoog te leggen voor jezelf, want dan ga je misschien krampachtig proberen goed te rijden of iets dergelijks. Een niet te korte inrijtijd wil ook nog wel eens helpen, zodat je niet heel gejaagd hoeft los te rijden. Hmm... wat kan ik nog meer bedenken?
O ja, gaap! Als je gaapt ontspan je al je spieren. Hielp bij mij altijd goed Haha! . Misschien dat een rustig rondje lopen vlak voor de proef nog helpt, wat kroelen met je paard (of hond?) en je spieren een beetje rekken. En zoals al gezegd goed op je adem letten en ontspannen in en uit ademen.
Ben benieuwd of je wat aan deze tips hebt. Als je nog vragen hebt hoor ik het graag van je Knipoog . Succes!

beauty05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:10

proberen zelf hele rustig te blijven en niet te druk maken.. een paard voelt dat..

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:18

Ik ben ook altijd mega gespannen en ook al doe ik al die dingen die genoemd zijn, ik verkramp helemaal. Daardoor verpruts ik vaak ook de hele proef. Zonde, maar ja wat doe je eraan. Nu rij ik dus maar wat vaker een concours en hoop dat ik daarmee wat ervaring opdoe endat het dan minder word. In de les en thuis gaat het wel goed. Zelfs mijn instructrice ziet het dat het allemaal door mijn spanning mis gaat.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:07

Denk er gewoon aan dat je thuis in de bak aan het rijden bent, dat er niks veranderd van thuis of ergens anders

hesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:09

ik heb precies het zelfde probleem. Ik ben voor een dressuurproef zenuwachtig dat alles verkeerd gaat. Met springen heb ik hier geen last van. Ik denk zelf dat dit komt omdat ik dit al heel vaak heb gedaan, en als ik dressuur rij wil ik graag een winspunt en dan ga je al heen ik met de gedachten ik moet een winspunt halen. en vervolgens lukt het dan niet. Maar wat ook goed helpt is om met losrijden een mp3 met rustige muziek op te zetten zodat je ontspannen kunt rijden.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:53

Bach Bloesem resque druppels. of Weleda Nerveusiteit druppels, werken beide super goed maar de BBr werken wat eerder in.

Summerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:53

Denken dat je lekker aan het rijden bent ik je vertrouwde bakkie,
en iemand laten voorlezen die je altijd om je heen hebt en die je vertrouwt en die rustig voorleest
heel diep ademhalen werkt natuurlijk ook goed !
Xx

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:24

Ik heb een oefeningetje dat helpt te ontspannen en ook meer vertrouwen tussen ruiter en paard op te bouwen: gewoon als je merkt dat het niet meer gaat en dat jullie beiden te zenuwachtig worden, teugels loslaten! Nu dat werkt toch bij mij, maar het is waarschijnlijk best om het eerst thuis te proberen, want je weet niet hoe je paard er op zal reageren. Dit kan je zowel in stap draf en gallop proberen. Hopelijk ben je er iets mee, succes nog!