Totaal geen geduld, word zelfs gevaarlijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tmara

Totaal geen geduld, word zelfs gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 21:53

Sinds kort hebben we een ontzettend leuk nieuw paardje op stal, en ik ben de gelukkige die 'm mag ryden voor de eigenaresse. Heeft een half jaar stilgestaan en ben zo opgestapt, was allemaal geen probleem. Maar wat nu wel het probleem is, dat tydens het poetsen staat hij al niet stil. Nu als ik even weg loop draait hij al het ware door, constant steigeren en zelfs bokken ! hij heeft vandaag in drie kwartier tyd zichzelf byna opgehangen en hing 2 keer met zyn been over het touw, het maakt niet uit wat ik doe, of ik m lang of kort zet, hij gaat door tot hij er by neer valt. Voordat ik ging ryden was hij al compleet beweet en aan het pompen ! Ik moet zelfs opletten wanneer ik rijd, want ben veelste bang voor alle kindertjes die bij ons rond lopen. Wat moet ik doen, weet het echt even niet meer ?

Urielle

Re: Totaal geen geduld, word zelfs gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:58

Tmara schreef:
Heeft een half jaar stilgestaan en ben zo opgestapt, was allemaal geen probleem.

Volgens mij heb je in die zin je antwoord gelijk al gezet. Lachen

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 22:02

Maar het gaat er juist om dat als hij vast staat, hij een soort van ongeregeld projectiel word Knipoog
Én ik even niet meer weet wat ik er mee aan moet.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:12

Niet meteen vast zetten, neem de tijd, hij zal ooit wel wat meegemaakt hebben. Staat hij tussen twee touwen of eentje. Zo ja dan van twee naar een touw gaan, anders iemand hem vast laten houden de eerste tijd. Of zadel op in stal Relax!
Ben het eens met de opmerkingen hierboven, als hij net een lange tijd stil heeft gestaan....geduld geduld

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:15

mischien als je wat hooi neer legt dat hij dan rustig gaat eten en jij kan rustig je gang gaan.
en mischien na en tijd word hij het weer gewend.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 22:20

Enkel touwtje of twee, maakt niets uit, zodra ik naar 'm toe loop is het weer over, In stal word ik vastgeparkeerd door meneer. Hij is nog maar 4 jaar en op 't vorige adres geboren en getogen en gaan heel goed met hun paarden om. 't is gewoon een kwestie dat hij totaal geen geduld heeft. Als ik m door iemand laat vast houden gaat 't helemaal fout want op het moment begint hij nog net een beetje respect voor my te krygen maar word nog vaak zat omver gewalst.

Ook hooi al gebrobeer maar dan moet ik het touw langer makn zodat hij erby kan enhaalt hij al helemaal de raarste fratsen uit. Een hooinet hangt hij constant met zyn benen in vast.

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:27

als je zelf uitmest zou je hem even kunnen los gooien terwijl je uitmest.
dan is hij z'n 'Ei' kwijt en is hij rustiger.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 22:28

Zal fdenk ik neit veel uitmaken, hij staat namenlijk 24/7 buiten.

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:32

dan zal het idd niet veel uit maken.
mischien heeft hij ergens last van ?

shadow27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:36

Geduld ja dat kan ik ook adviseren en toch zijn gedrag blijven observeren misschien komt er toch iets naar voren wat dit veroorzaakt. Ook even bij zijn oude stal misschien navraag doen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:38

_Shawny schreef:
dan zal het idd niet veel uit maken.
mischien heeft hij ergens last van ?

ik denk het ook. Knipoog

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 07:30

Toen ik mijn pony vorig jaar kocht en ze net hier stond was ze ook een en al ongeduld, niet zo erg als de jouwe, dat gelukkig niet. Ze was toen net 5 jaar.
Sowieso moest ze gewoon heel erg wennen aan haar nieuwe omgeving, alles was spannend en ze hing heel erg aan andere mensen en paarden, heel erg aanhankelijk dus.
Als ik haar vastzette en ik bleef erbij dan ging het aardig goed, maar ik moest dan niet er gewoon naast gaan staan want dan werd ze al ongeduldig, als er een paard langskwam dan wilde ze het liefst daarmee mee.
Als ik wegliep dan werd het helemaal erg, heen en weer lopen, schrapen met d'r hoeven, touw helemaal om d'r nek verdraaid en soms inderdaad poging tot steigeren (gelukkig nooit helemaal doorgezet)

Het alleen zijn was ze denk ik niet gewent en de omgeving was nieuw.

Met de tijd werd dat beter, gewoon wennen, wennen, wennen... heeft wel een paar maandjes geduurd voordat ze niet meer met een ander paard mee wilde die langs kwam lopen Tong uitsteken
Nog steeds is ze juffrouw ongeduld, maar dat zit gewoon in d'r bloed Tong uitsteken, daar doe je weinig aan, dat zal pas met de jaren verdwijnen, ik kan 'r opzich wel alleen laten staan nu, maar dan begint ze wel te schrapen.

Beessie is gewoon jong (vooral de jouwe) en denk dat hij misschien nooit alleen heeft hoeven staan, daar zal ie aan moeten wennen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 07:45

Citaat:
zodra ik naar 'm toe loop is het weer over

Hij vind het gewoon eng om alleen gelaten te worden.
Je schrijft dat hij altijd in het land gelopen heeft. De poetsplaats is misschien een vreemde enge plaats.
Laat hem een poosje niet alleen totdat hij aan de plek gewend is. Dan begin je langzamerhand met een paar seconden wegblijven (stiekum om het hoekje gluren. Haha! )
Dit kan je rustig uitbouwen tot een wat langere tijd.
Een ander paard erbij zetten wil ook wel eens helpen.

jayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 08:08

Mijn vz-paard is 21 en heeft nog steeds veel moeite met alleen zijn. Je moet denk ik vooral naar de rust toe werken, zet er inderdaad een ander paard bij, laat hem eerst in de paddock los en loop zo nu en dan weg voor een minuutje en kom dan terug.
Hij moet leren vertrouwen dat jij ook al ziet hij je niet nog steeds met hem bezig bent. Praat tegen hem terwijl hij je niet ziet. Je zult dit echt langzaam moeten opbouwen, als je paard ongeduldig is zal hij dus van jóú geduldig gedrag moeten leren.
Ook al is het gedrag over zodra je gaat rijden (is bij mijn verzorgpaard ook zo), dit heeft meestal te maken met het feit dat hij dus zoekt naar begrenzing. Geef dan ook -stapje voor stapje- aan waar jou grenzen liggen. Je paard is nog jong, kan het nog leren en geloof me, je wilt echt niet een paard dat op oudere leeftijd nog steeds zulk gedrag vertoont. Hoe langer getolereerd, des te moeilijker af te leren.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 11:53

shan schreef:
Citaat:
zodra ik naar 'm toe loop is het weer over

Hij vind het gewoon eng om alleen gelaten te worden.
Je schrijft dat hij altijd in het land gelopen heeft. De poetsplaats is misschien een vreemde enge plaats.
Laat hem een poosje niet alleen totdat hij aan de plek gewend is. Dan begin je langzamerhand met een paar seconden wegblijven (stiekum om het hoekje gluren. Haha! )
Dit kan je rustig uitbouwen tot een wat langere tijd.
Een ander paard erbij zetten wil ook wel eens helpen.

Ook al sta ik 2 m van hem vandaan om een borstel te paken begint hij al.

xx_Lott_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:05

en in de stal vastzetten...? gewoon zonder reden gewoon om te oefenen... zodattie er aan kan wennen. natuurlijk egen uren vastzetten gewoon eerst 5 min. en dan opbouwen..

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:09

Tmara schreef:
hij heeft vandaag in drie kwartier tyd zichzelf byna opgehangen en hing 2 keer met zyn been over het touw,

Ik weet niet wanneer hij dat gedrag begint te vertonen. Gelijk in het begin of pas na een tijdje.
Maar voor een paard wat niet gewend is vast te staan is drie kwartier wel erg lang.
Dat poetsen moet ook veel sneller kunnen.

Dus langzaam aan laten wennen aan vaststaan.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:16

Enne als je je spullen heel wilt houden stel ik voor dat je een lus van een strotouwtje maakt en daar je halstertouw aan vast maakt. Dat touwtje is eerder vervangbaar dan de rest. Mijn paard van 19 doet het heel sneaky, ook al sta je er naast. Dan hoort hij wat aan de andere kant van de muur, doet een stap naar achter om te testen hoe lang het touw is en dan in 1 keer hangen. Meestal houdt het strotouwtje het wel en zit mijn halstertouw goed vast. Dan knip ik het touwtje door en vervang deze. Heeft me sowieso al veel geld gescheeld. Maar omdat ik weet dat hij het op deze plek doet, poets ik liever in stal staat hij los en kan hij weinig schade aanrichten. Boos worden hielp niet, dan raakt hij nog meer over zijn theewater. Misschien toch een andere plek zoeken om te poetsen. Misschien heeft hij met zijn eigenaresse daar al iets meegemaakt?( Weet niet of die hem zelf ook nog doet?)

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 16:36

T is een tinker van 500 kilo en een stro touwtje is zo kapot, wil niet dat ik 'constant opnieuw kan vast zetten.

Ben er vandaag achtergekomen dat het meer een soort van verlatingsangst is. dus mag een slotje op.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:33

NIET VASTZETTEN! (voorlopig dan toch)

Nieuwe omgeving, half jaar stilgestaan, waarschijnlijk in die tijd niet veel met mensen in aanraking geweest...
Wat je nu aan het doen bent is het paard traumatiseren. Begin eerst eens met het paard aan jou te laten wennen. Ga grondwerk doen, clickeren, wandelen. Ga voorlopig ook niet rijden.
Het paard heeft duidelijk moeite met het aanhalen, aanraken en alle gevoelens die zo'n spuitplaats in hem oproept. Jij maakt daar deel van uit en als je nu gelijk het paard aan het werk zet (o.a. onder het zadel), dan geef je hem geen vertrouwen en zullen de problemen niet snel oplossen.
Ik raad je aan te werken met een lang touw (leadrope) van ongeveer 4-5 meter, eventueel met een touwhalster (meer controle). Zet een paard NOOIT! vast met een touwhalster!
Begin met het paard te desensibiliseren voor de spuitplaats. Neem een zak brokjes en een clicker mee. Zet het paard in de gewenste positie, zeg 'braaf', click en geef een brokje. Loop weer weg uit de spuitplaats, wacht een halve minuut en loop er weer op. Zeg 'braaf''maar wacht wat langer met de click (10 seconden is genoeg) en geef direct daarna een brokje. Loop weer weg en herhaal hetzelfde een paar keer. Na 10 minuten laat je het paard met rust en zet je hem weer in de wei of op stal.
Langzaam aan kun je nu de tijd tussen 'braaf' en de click+brokje uitbouwen en zo leert je paard dat hij stil moet staan op die speciale plek. Geef enkel een beloning als het paard volledig stilstaat. Hij mag best met z'n hoofd bewegen, maar vooral niet met zijn voeten!
Mijn paard was ook bang in het begin, op een nieuwe stal en zo'n enge benauwde ruimte dat een spuitplaats heet... ging ook hangen en raakte volledig in panniek. Ik heb deze oefening gedaan en na drie weken kon hij volledig los staan, zonder vastgezet te worden.
Natuurlijk moet je een paard leren om vast te staan, maar dat doe je niet door het hem uit te laten vechten met het touw. Zodra je paard namelijk heeft leren stilstaan op die plek, kun je proberen er eens een touwtje aan te hangen en het uiteinde door de ring te halen en dat zelf vast te houden (zo heb je enige speling als het paard in paniek raakt). Rammel eens met het touw, gaat dit een aantal sessies achter elkaar goed, maak dan het touw eens vast met een veiligheidsknoop.
Als je paard heeft leren stilstaan op die bepaalde plek, kun je ook een paar keer een paar seconden uit het zicht gaan, terwijl het paard moet blijven staan. Op deze manier leer je hem wennen aan het feit dat je er niet altijd bij bent, maar dat er altijd een beloning volgt op geduldig wachten.

Mijn paard kan ik nu 'parkeren' op elke gewenste plek en weglopen tot wel 20 meter bij hem vandaan zonder dat hij een stap verzet. Dit heeft ongeveer anderhalve maand geduurt, met elke dag een sessie van 5 minuten trainen. Langer moet je niet doen, dat is geestelijk te zwaar voor een (jong) paard.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:58

Tmara schreef:
T is een tinker van 500 kilo en een stro touwtje is zo kapot, wil niet dat ik 'constant opnieuw kan vast zetten.

Ben er vandaag achtergekomen dat het meer een soort van verlatingsangst is. dus mag een slotje op.

Van dat strowtouwtje vond ik juist wel een aardig idee, dat kost je wat minder halstertouwen als ze de boel zo vasttrekken dat je het touw niet meer los krijgt.

De verlatingsangst klopt denk ik wel.

Waarom zou er een slotje op moeten? Het is toch een interessant discussie.

Alicia: waarom zou ze hem niet mogen vastzetten, blijkbaar is het vastzetten en het aanraken niet het probleem maar het alleen achterlaten van het paard wel.
En waarom zou ze er niet op mogen rijden?? Dit gaat goed volgens TS.
Het paard heeft blijkbaar genoeg vertrouwen in de TS zelf. Daar ze wel rustig is als ze erbij blijft. Ze heeft geen vertrouwen in de plaats waar ze alleen wordt achtergelaten.
Dat zal je de rustig moeten uitbouwen. Zoals ik al eerder zei: laat haar eerst wennen aan de poetsplaats en ga daarna pas beginnen met haar alleen te laten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:15

Gewoon oefenen. Maar ik zou eerst poetsen, zadelen en rijden en dan daarna gaan oefenen met vastzetten. Elke keer heel kort even wat afstand nemen en dat opbouwen.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 20:32

Vergeten te temmen maar voor alsnog even wat reacties ;

Alicia: Dit paard is absoluut niet getraumatiseert, en heeft ook absoluut geen moeite met en/of
aanraking van my, Hy staat er als een lambal by al ik hem poets en vind alles lekker en
fyn. Voor alsnog zyn we uitgekomen op verlatings angst wat alles verklaart.

Shan: Ik heb er nu een touwtje van lamicell aan hangen wat hem goed houdt, 't andere touwtje was
ook maar €1,50 en geeft ook niet.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 23:17

Langzaam opbouwen, de paardjes die ik heb gehad waren ook allemaal niet gewend aan vaststaan, dus al helemaal niet aan vaststaan terwijl ik wegliep, gingen ze ook door het lint heen.

Hier zat ook een tinker bij (weg touw Knipoog )

Drie kwartier is dan eigenlijk al te lang, je schijft dat hij ook wat verveeld tijdens het poetsen, iig stilstaan doet hij niet, hij is natuurlijk ook nog jong maar moet sowieso respect voor jou hebben.
Niet pletten in de stal of omver lopen en gewoon stilstaan als je aan het poetsen bent.
Maar meestal komt dit wel met de tijd.

Maar vast laten staan zou ik dus langzaam opbouwen, ook steeds iets meer afstand nemen, geef hem desnoods een grote wortel, loop 5 meter weg en kom weer terug wandelen vorodat de wortel op is, maar doe dit niet regelmatig, het is niet de bedoeling dat hij iedere keer eten wil, maar het leidt wel even af en eerdat hij doorheeft dat je weg bent ben je alweer terug.
Probeer iedere keer een stukje verder te komen met weglopen, dit gaat om seconden maar uiteindelijk komt het allemaal wel goed.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:04

[quote=shan]Alicia: waarom zou ze hem niet mogen vastzetten, blijkbaar is het vastzetten en het aanraken niet het probleem maar het alleen achterlaten van het paard wel.
En waarom zou ze er niet op mogen rijden?? Dit gaat goed volgens TS.
Het paard heeft blijkbaar genoeg vertrouwen in de TS zelf. Daar ze wel rustig is als ze erbij blijft. Ze heeft geen vertrouwen in de plaats waar ze alleen wordt achtergelaten.
Dat zal je de rustig moeten uitbouwen. Zoals ik al eerder zei: laat haar eerst wennen aan de poetsplaats en ga daarna pas beginnen met haar alleen te laten.[/quote]

Vastzetten is wel een probleem, want de TS verklaard zelf in het eerste bericht dat het paard met poetsen en opzadelen niet stilstaat. Paarden hebben graag rust, niet stil willen staan duidt op stress. Het probleem begint dus op de spuitplaats, waar gepoetst en gezadeld wordt. Het is niet enkel het vaststaan. Jij zegt zelf ook dat het paard (nog) geen vertrouwen heeft in de TS, zou jij rondjes gaan rijden met een paard dat blijkbaar problemen heeft met poetsen en opzadelen en daar al iets gestresst van wordt, en er dan ook nog op gaan zitten terwijl je al van te voren weet dat je hem niet voldoende gerust kan stellen (dat is vertrouwen). Dat kan namelijk ontzettend gevaarlijk zijn!

De methode die ik eerder omschreef heeft als doel het paard vertrouwd te maken met de plek en de TS, voordat je aan de moeilijkere dingen zoals daadwerkelijk vastzetten, opzadelen en rijden begint. Vandaar dit advies.

Tmara schreef:
Alicia: Dit paard is absoluut niet getraumatiseert, en heeft ook absoluut geen moeite met en/of
aanraking van my, Hy staat er als een lambal by al ik hem poets en vind alles lekker en
fyn. Voor alsnog zyn we uitgekomen op verlatings angst wat alles verklaart.

Het paard is nu inderdaad waarschijnlijk nog niet getraumatiseert, maar je bent hard op weg als je een paard dat bang is drie kwartier gaat vastzetten.
Mijn paard heeft ook last van verlatingsangst, die kan ik ook niet alleen laten als er geen andere mensen of paarden in het zicht zijn. Hij heeft, buiten het grondwerk en de clickertraining, ook veel baadt gehad bij Bach Remedisch (speciaal voor mijn paard gemaakt, maar Rescue zou ook kunnen werken).