uitladen groot probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katoo71

uitladen groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 12:29

Ik hielp vanmorgen een kennis met het uitladen van hun paard, hij vertelde al dat hij er nogal achtelijk uit komt nou dat heb ik gemerkt.
Het paard een zeer ervaring wedstrijd paard dat zij nu een jaar in hun bezit hebben is een heel lief dier wel een met een muurtje om hem heen ,wij vermoeden dat hij al veel heeft meegemaakt.
In de trailer gaat goed maar eruit is een groot probleem hij staat er bezweet op en zodra hij hoort dat de stang erachter los word gemaakt knapt er iets in zijn hoofd en dendert hij er achteruit , vanmorgen kreeg de baas de stang tegen zijn hoofd en het touw heeft een blaar op mijn handen achtergelaten.
Ik was helemaal onder de indruk ik heb nog nooit een paard zo idioot de trailer uit zien komen.

Wat kunnen zij hier tegen doen ik vind het nogal zeer gevaarlijk.

texelse

Re: uitladen groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 12:30

voorlader

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 12:37

Ben benieuwd, lijkt me inderdaad een erg gevaarlijk probleem.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 12:58

veel oefenen, hem in ieder geval eerst los maken voordat je de stang er achter van dan haalt en des noods houd je hem aan een longeerlijn vast zodat hij wel de ruimte heeft om naar achter te gaan, maar dat jij niet mee getrokken wordt en hij zich zelf ook niet los trekt en er vandoor gaat. voor de rest. laat hem maar weten dat het leuk is om in de trailer te staan, dus hem erop zetten maar er geen stang achter doen en gewoon vasthouden en niet vastzetten en geef hem maar te eten, een snoepje of wat biks en veel belonen. en veel oefenen. bijvoorbeeld hem op de trailer zetten en er weer aflopen, dus nog geen stang erachter. en dit gewoon een tijdje herhalen. erop lopen en er weer af. na een tijdje als het op deze manier goed gaat, kun je de stang er een keer achter doen. dus er op lopen stang erachter. heel even wachten. stang weer weg halen en weer eraf. ook dit weer vaak herhalen totdat het goed gaat. dan kun hem eens een keertje langer in de trailer laten staan en dan de stang er achter doen. dus trailer op. stang erachter, tijdje laten staan (natuurlijk niet te lang) stang er weer achter vandaan en er weer af. uiteindelijk kun je een stukje gaan rijden. dus je bouwt het steeds verder uit, tot het geen problemen meer geeft. als het goed gaat stop je ervoor die dag mee. en je mag absoluut niet boos worden, want dat maakt alles alleen maar erger. en blijf geduld hebben, uiteindelijk komt het vast wel goed. met veel oefenen en veel geduld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:01

inderdaad eerst losmaken, dan de stang erachter vandaan........ een longeerlijn zodat de persoon in de wagen genoeg lengte kan geven...

vaak stormen ze ervan af, maar eenmaal met de voetjes op vaste bodem doen ze niet gek meer.

op zich is zo een situatie niet gevaarlijk, MITS mensen genoeg ruimte geven aan zo een aflader.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:08

Mijn paard stuitert ook uit de trailer om dat te voor komen heb ik het volgende bedacht en het werkt ook!
Degene die met het paard de trailer uit gaat gaat bij het paard staan maakt 'em los en doet het touwtje voor t uitladen er aan met PANIEKHAAK!!!.
Degene die er achterstaam doet de klep naar beneden in die tijd heb ik al het touwtje er aan hangen.
Vervolgens staat een vriendin er ook bij en de houdt het dikke gedeelte van een longeerzweep tegen mn paard der kont. Niet slaan met de zweep onder geen enkel beding moeet je dat doen!!! De bilbuis zit nog vast, terwijl deze los wordt gemaakt blijft die stok van de longeerzweep tegen dr kont. Wanneer de bilbuis los is dan pas gaat de zweep weg.
Tip: Gebruik niet telkens dezelfde woorden zoals "ja kom maar etc." gebruik verschillende woorden zodat ze niet naar achteren denderen.
Afijn dit is mijn tip en hij werkt SUPER geen gestresst paard wat naar achteren knal en bijkomstig voordeel iedereen (paard incl.) is heel met het uitladen.
Zou zeggen probeer deze methode eens, ben benieuwd.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 15:03

Bedankt voor de reactie's ik zal het doorgeven.

PiieterLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 19:35

ik weet niet waar je woont , Maar bij mij op de manege (Manege hellevoetsluis)
komt over een tijdje een in en uitlaad probleem cursus voor paarden door Paarden fluisteraar Annemarie van der Toorn .
Mischien heb je hier iets aan Knipoog
Meer informatie PB maar even Knipoog

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 19:55

Mijn ruin is ook maf met uitladen, als hij het zou kunnen springt hij er achteruit.Wij hebben nu dan ook een trailer met voorlader.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 19:59

Je zou bij de Balingehof kunnen informeren, ze helpen bij trailerproblemen en hebben ook een cd rom gemaakt met allerlei praktijkproblemen en hun oplossingen.

xx_Lott_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 11:49

mijn paardje draaft heel vrolijk in zijn achteruit de trailer af.. we hebben haar geleerd dat als de klep naar benede is ze eerst braaf en rustig moet zijn voordat ze eraf mag.. nu doet ze het dus alleen nog maar met een drafje.. en geen gekke sprongen meer Lachen

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 21:12

Zo maf uit de trailer rennen kan in een onbewaakt moment voor problemen zorgen: Of ze rennen per ongeluk toch een keer over je heen omdat je niet snel genoeg weg bent, of ze beschadigen zichzelf en niet uitgesloten: in de veronderstelling dat de stang weg is (maar dus nog niet echt weg is) perst ie zich misschien nog eens onder de stang door.

Wat dat betreft zijn alle problemen hier al eens bij ons op de praktijk geweest Knipoog.

Ik zou er dus voor kiezen om er gericht iets aan te doen. Het betreft alleen een paard waarbij het gedrag al gedurende langere tijd aanwezig is. Training is dan in zoverre zinvol dat het heel erg goed met timing en de juiste aanpak moet gebeuren, het lieftste via de aanwijzingen van een prof, anders is het zonde van je tijd.

micas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:36

Een pony van ons heeft dat kunstje ook een tijdje gedaan ( ongeveer 2-3 mnd) goed oefenen zoals al is beschreven. Nu gaat het super, vrolijk in de trailer en er weer uit!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:04

En ga veel oefenen met het op en af laden, al voordat je met de trailer gaat rijden. Als het voor het rijden rustig gaat, begin dan na het rijden, je paard eraf laten komen, en er weer op vragen, er weer af laten komen, en dan pas terug naar stal/wei. Soms is professionele hulp de enige oplossing.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:17

Idd veel oefenen zodat hij er vertrouwen in krijgt.

Neem er gewoon een middagje de tijd voor. Zet de trailer klaar en ga oefenen. Eerst alleen de voorvoetjes op de klep en weer netjes achteruit lopen. Gaat dat goed dan ook de achtervoetjes op de klep en weer netjes achteruit lopen. Goed belonen als hij netjes achteruit gaan en negeren als hij niet netjes gaat.

Je schrijft zelf dat je denkt dat hij minder leuke ervaringen heeft. Dan is het heel belangrijk om goed gedrag te belonen en slecht gedrag niet af te straffen.

Achteruit over een balkje lopen wil ook nog wel eens wat helpen. Daarmee worden ze bewuster van het eigen lichaam bij het achteruit lopen.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 13:21

Bedankt weer voor de tips , ik he er een aantal doorgegeven en ze denken er wel wat aan te hebben !

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:06

Wat ook nog wel wil helpen is het omgekeerde doen van wat ze doen met lastig te laden paarden, longeerlijn erachterlangs en dan heel langzaamaan steeds n beetje meer ruimte geven. Doordat hij nogwel de druk achter z'n kont voelt zal hij niet zo snel naar achteren stuiven...

Mrs_Kayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:21

Ik heb een pony die deed het ook.. maar wij hebben een vrachtwagen.. daar draaien we hem in en dan komt ie er gewoon rustig van af.
Mijn pony stoote elke keer zijn hoofd tegen de bovenkant van de bvrachtwagen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:24

Dit deed een vriendin van mij haar paard ook, toen hebben we een "zachte" bezem gepakt en tegen kont en staart ge"drukt" en toen de stang er voorzichtig achteruit gehaald, hij wou terugvliegen en toen duwden we de bezem harder aan, en toen kwam hij rustig terug Lachen Hij doet het nu nog steeds rustig Lachen Het heeft ook geholpen toen we met 2 paarden weggingen dat eerst hij eruit ging en toen het andere paard Ja