3 jarig hengstje laten castreren of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liien13

3 jarig hengstje laten castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 09:54

Hallo,

Je ziet het al aan 't onderwerp.
Ik heet Eline en ik ben 13 jaar <<pas 13 geworden.
Vanaf 27 Januari ben ik een lieve eigenaresse geworden van een 2 jarig hengstje(wordt diet jaar 3). Pling
Misschien niet de beste keuzen, omdat het een hengstje is, maar gelukkig is het nog een Falabella paardje.
Een Falabella paardje komt normaal met schoft hoogte tussen de 60 tot 75 cm.
Maar mijne is volgends mij geen zuivere Falabella, maar misschien een beetje Shet erbij zijn schoft hoogte is n.m rond de 90-95cm, en daarmee is hij voor mij lastig te houden.
Ik kan er dus niet op rijden, omdat het een te zware belasting is voor zo'n Falabella paardje (klinkt nogal logish)

Maar nu mijn probleem :

Het is dus een 2 (bijna 3)jarig hengst, een niet al te beste leeftijd voor een hengstje.
Meestal willen ze dan toch alles uit gaan proberen of heb ik het fout?
Bij hem gaat het wel erg ver...
Hij bijt,steigert maar met alle geluk bokt hij niet.
In het begin probeerde hij het uit, maar we hebben hem ech goed laten merken dit kan en mag niet.
Maarja hij bijt (gelukkig niet meer zo hard als eerst) en steigert nog steeds.
Het bijten doet hij meestal in je benen ofzo, maar meestal lukt hem dat niet en zijn wij er eerder bij om hem te waarschuwen.
Een tik op zijn neus geven helpt niet, dat schrikt hem wel even af maarja 5 minuten later (nog niet) probeert hij het toch weer.
Het steigeren doet hij als hij zijn zin niet kan krijgen, en als hij merkt zeg dit duurt wel erg lang hoor ik wil nu mijn wei in (als de poort bijv. even klemt) en dan hoepa liggen zijn poten in je nek.
Je kan dus denken dat ik als 13 jarige niet meer van hem win, want hij is best wel forst en stevig en sterk daardoor deins ik ook een beetje voor hem terug.
Ik weet dat dat niet goed is, want als een paardje mekrt dat je bang voor hem bent dan maakt hij er misbruik van.
Mijn vader kan hem wel nog een beetje handelen, maar ook bij hem probeert hij te bijten, en soms wel eens te steigeren.
Ik kan dus niet veel met hem alleen, en als hij ergens heen wilt rent hij er in volle galop naartoe, of je hem nou aan het halstertouw hebt of niet.

Nu denken we eraan om hem te laten castreren, omdat het bijten dan toch weg is of niet?
Omdat dit mijn eerste paardje is (ik rij wel paard) weet ik niet goed wat te doen.
Kunnen jullie misschien info geven of castreren goed is of niet?
Nog een vraagje is hij als je hem laat castreren dan zijn hele karakter kwijt, ik bedoel dat het echt zo een loom beestje wordt van oke kapitein ik doe dat nu meteen..ik bedoel dat hij dan echt zo wordt van woef ik kom al..<<als jullie snappen wat ik bedoel.
want dan zou dat best jammer zijn, want hij heeft een stoere uitstraling, en ik zou het jammer vinden als hij dan zo een loom paardje word Verdrietig Tong uitsteken ...

Noujaa alvast bedankt als jullie advies geven!! Haha!

Kusjes Elinee&Falabellie (echte naam River-Dance)

Ludora

Re: 3 jarig hengstje laten castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 10:00

Karakter gaat er niet van weg, en ook wellicht het gedrag niet. Ik zie dit meer als een opvoedingsprobleem.

Ik zou zo ie zo wel castereren. Wat heb je aan een met hormonen overspoeld dier. Hij kan met geen ander dier, je moet altijd opletten voor merries ed. Maar het jezelf makkelijker en castreren. hij is niet goed gekeurd en als t een te grote falabella is zoals je schrijft, dan zal ook niemand willen dekken met em, dus zijn die balletjes nergens goed voor Knipoog

Buiten het feit dat ie hengst is is het gewoon een speels jong dier. Het liefs zou hij moeten kunnen spelen met een ander paard, die hem in rang zet. Heb je die mogelijkheid niet dan zul je zelf hard aan het opvoeden moeten. Want ballen eraf betekend niet dat ie ineens lief of doods wordt !!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 10:01

is dus geen falabella he als ie zo groot is

Liien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 10:04

Hoi, weer een berichtje van mij,, nee geen raszuivere Falabella...we willen trouwens oook niet met hem dekken Ludora, want nouja ik heb het paardje omdat ik zoveel van paarden hou en mijn vader zei :; eerst een klein later een groot.
Maar denken jullie dat door castreren dat hij daardoor het bijten af is?ofdat hij daardoor rustiger word dat is mijn grootste vraag?

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 10:13

Nou de eerste tijd zul je er niet direct iets van merken dat hij hengst-af is hoor, die hormonen zitten nog wel even in z'n lichaam. Uiteindelijk worden ze wel wat rustiger, en zal het bijten misschien wel iets minder worden, maar je zult toch heel streng en consequent moeten zijn met opvoeden, komt 1 tik niet hard genoeg aan...dan maar harder. Hij moet naar jouw leren luisteren en niet over je heen lopen, want dan heb je dadelijk helemaal de rapen gaar.

Ik zou hem sowieso casteren, als hij toch geen dekhengst in potentie is...eraf met die ballen, want het maakt het allemaal vaak alleen nog maar moeilijker.

Liien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 10:19

Hoi hier weer een reactie van mijzelf..bedankt voor alvast deze reacties en voor de reacties die nog gaan komen (als ze komen)
maar ik heb gehoord van staand castreren, en liggend castreren(onder narcose) wat raden jullie aan?
want ik heb verhalen gehoord dat het bij liggend castreren is misgegaan.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 10:57

ik zou staant doen, dat komt door een ervaring. een van mijn vroeger verzprgpony's was vroeger hengst en er stond een merrie en toen hebben ze besloten om met ze te dekken. (waren alle twee welshjes) mimi, zo heette de merrie, kreeg haar veulen en het was een hengst, toen hij 1 was hebben ze hem onder narcose laten casteren, maar hij kon niet tegen de narcose ofzo iets, heb ik niet helemaal mee gekregen , ik was toen nog erg jong, en toen is hij dus overleden. mimi helemaal in rep en roer, ze was uitgebroken en heeft de hele tijd bij haar veulen gelopen enzo. was erg zielig. maar om deze rede dus zou ik het gewoon staand doen, want bij een narcose kunnen altijd compicaties optreden.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:00

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:02

ik zou hem ook laten castreren , je wil hem tog niet gebruiken om te dekken .
hij zal wel rustiger worden , maar dat is nog niet meteen in het begin zo.
mijn paard is liggend gecastreerd en is goed gegaan

suc 6

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:05

Natuurlijk laten castreren, maar het gedrag verandert er niet zo snel door. Volgens mij heeft ie het wel meerdere keren gewonnen en probeert nu dus echt de baas te worden.. Ik zou hem eens een geweldige rotschop geven wanneer hij weer bijt, zodat hij weet, wanneer hij het nog een keer wilt doen, dat hij kans loopt op nog zo'n klap. Een 'reminder' noem je dat. Dat is veel beter dan zo'n tikje op de neus, daar worden ze alleen nog maar geirriteerder van Knipoog..
Ik zou als ik jou was eens kijken naar iemand die veel verstand ervan heeft en jou kan leren dit aan te pakken, want zo gaat t alleen maar van kwaad naar erger Knipoog

Liien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 11:09

Hoihoi,,

Ja het wordt zo van kwaad naar erger, en castreren vindt ik zelfl eigenlijk niet zo leuk voor het paardje zelf, omdat er veel risico's zijn dat hij dood kan gaan en dat wil ik niet:'( ... want staandcastreren kunnen de darmen ofzo naar buiten komen? dat is einde verhaal. en liggendcastreren kan hij misschien niet tegen de narcose?!einde verhaal <<maar kan je eigenlijk niet ergens laten kijken/testen of je paard er tegen kan??want ik wel hem natuurlijk nog lang niet dood hebben!:'(
en nog vindt ik het zielig want als je kind vervelend (zo noem ik het even) doet dan laat je hem toch ook niet castreren??

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:15

Liien13 schreef:
Hoihoi,,

Ja het wordt zo van kwaad naar erger, en castreren vindt ik zelfl eigenlijk niet zo leuk voor het paardje zelf, omdat er veel risico's zijn dat hij dood kan gaan en dat wil ik niet:'( ... want staandcastreren kunnen de darmen ofzo naar buiten komen? dat is einde verhaal. en liggendcastreren kan hij misschien niet tegen de narcose?!einde verhaal <<maar kan je eigenlijk niet ergens laten kijken/testen of je paard er tegen kan??want ik wel hem natuurlijk nog lang niet dood hebben!:'(
en nog vindt ik het zielig want als je kind vervelend (zo noem ik het even) doet dan laat je hem toch ook niet castreren??

het is ook wel een beetje zielig tenminsten dat vond ik ook bij mijn paard.
maar je paardje kan het straks veel leuker krijgen , hij kan leuk tussen de merries lopen
en dat kan nu niet.
en voor jou is het makkelijker als hij wat rustiger is.
het valt allemaal ook wel mee dat een paard dood gaat met het castreren hoor

Liien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 11:21

Echt waarr??
Dus het gebeurt niet vaak dat een paard eraan dood gaat?:)dat zou al een hele opluchting zijn

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:22

waarom zou je m neit laten castreren? het is toch duidelijk dat je niets hebt aan zn hengst zijn, het is in dit geval alleen maar lastig.. Ik ben dr ook neit zo'n voorstander van om alles altjd maar meteen te castreren, maar in dit geval zou ik t zeker wel doen. Dat een paard dood gaat na castreren komt overigens heel weinig voor!
maargoed het gaat hier volgens mij ook meer om een opvoedingsporbleem... zoek iemand die hem wel aankan die je kan helpen met hem opvoeden en jou hierin kan begleiden!

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 15:53

Ik zou hem gwn laten castreren Knipoog

meissjj57

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:09

ik zal hem laten castreren, het is een hengst en als hij ontsnapt of uitbreekt en hij dekt wel een merrie, dan zijn jullie verantwoordelijk... en trouwens die verhalen over het castreren: vraag het aan een dierenarts of een veearts, dan heb je (vind ik) meer zekerheid. en trouwens, je wilt niet met hem dekken, dus, en dat steigeren en bijten, kunnen ze je daar niet mee helpen op je manege? je rijdt er toch dus dan kan je altijd vragen stellen!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 23:20

Ik zou hem laten castreren, het gaat maar in enkele gevallen niet goed.
Vraag me toch af hoe mensen zo'n kleine pony staand willen castreren... VA op de rug er onder laten liggen ofzo?? Haha!

Mijn pony is vorig jaar gecastreerd, hij kreeg een spuitje zodat hij suf werd en ging liggen, dus geen echte diepe narcose, daarnaast heeft hij nog een locale verdoving gehad bij zijn balletjes. Toen is het zaakje weggehaald en een half uur later stond hij weer gras te eten.. Mij pony is echt geen dooie pony geworden hoor, alleen is hij wel wat makkelijker te handhaven.

Verder streng doch rechtvaardig opvoeden, je moet hem duidelijk jouw grenzen stellen van wat wel en niet mag en daar consequent in zijn.
Ik hoop wel dat hij nog samen met een andere pony loopt? Anders kan het ook speelsigheid zijn, dat hij met jou wil spelen en dat gaat op zijn paards dus niet te zachtzinnig...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 23:24

gewoon laten castreren joh
wat heeft hij eraan hengst te zijn als hij niet voor de dekking bestemd is.
en wat heb jij eraan.
voor de pony alleen maar beter als hij ruin is.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 23:28

Liien13 schreef:
Hoi, weer een berichtje van mij,, nee geen raszuivere Falabella...we willen trouwens oook niet met hem dekken Ludora, want nouja ik heb het paardje omdat ik zoveel van paarden hou en mijn vader zei :; eerst een klein later een groot.
Maar denken jullie dat door castreren dat hij daardoor het bijten af is?ofdat hij daardoor rustiger word dat is mijn grootste vraag?

fallabella's zijn leuke beestjes maar je had eigenlijk beter voor een shetje kunnen gaan, die kunnen ook wel eigenwijs zijn en hun eigen willetje hebben, maar je moet niet vergeten dat een fallabella eigenlijk een miniPAARD is, die voornamelijk worden gebruikt voor de fok en shows.

maar ik zou hem zeker castreren, en idd zoals al eerder gezegd is, of in een wei met speelmaatjes zetten en daarnaast zelf heel streng zijn voor m, en nee blijft nee en wordt niet toch stiekem ja, dus blijf bij je standpunt. als het niet mag, mag het ook echt niet!!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 23:35

dolor schreef:
ik zou staant doen, dat komt door een ervaring. een van mijn vroeger verzprgpony's was vroeger hengst en er stond een merrie en toen hebben ze besloten om met ze te dekken. (waren alle twee welshjes) mimi, zo heette de merrie, kreeg haar veulen en het was een hengst, toen hij 1 was hebben ze hem onder narcose laten casteren, maar hij kon niet tegen de narcose ofzo iets, heb ik niet helemaal mee gekregen , ik was toen nog erg jong, en toen is hij dus overleden. mimi helemaal in rep en roer, ze was uitgebroken en heeft de hele tijd bij haar veulen gelopen enzo. was erg zielig. maar om deze rede dus zou ik het gewoon staand doen, want bij een narcose kunnen altijd compicaties optreden.

het zou ook best eens kunnen dat deze jongeheer te veel narcose gehad heeft, waar zijn nog kleine lijfje niet tegen bestand was, en dus daarna misschien nog wel even opgestaan is, maar later in zijn slaap er toch aan is bezweken. misschien een stom of raar voorbeeld, maar dat is ook bij onze hond gebeurd toen hij geopereerd was aan zn poot, na de operatie was er niets aan de hand zo leek het, totdat hij weer lag te slapen en niet meer wakker werd.
maar een castratie hoeft inderdaad niet altijd met narcose, tegenwoordig doen ze dat eigenlijk alleen nog bij probleem gevallen (denk aan bijvoorbeeld een nog niet uitgezakte bal, maar wel de hengstenkuren hebben... zeer vervelend...ja uit ervaring... Knipoog )

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 07:24

Gewoon laten castreren hoor, en ik zou niet wachten totdat hij drie is maar het direkt laten doen. Je zegt zelf al dat hij best stoer is. en hoe jonger je het laat doen des te eerder zijn zijn hengsteneigingen verdwenen.
Natuurlijk kan er wel eens iets fout gaan, maar dat kan ook als je zelf aan je blinde darm geopereerd moet worden.
Ik denk dat 99% van alle hengsten gecastreerd word en dit verloopt bijna altijd zonder al te veel complicaties.
Staand of liggend hangt een beetje af van welke DA je hebt, de ene doet het liever staand, de andere liever liggend.
Maar zoals iemand anders al aan gaf: gezien de maat van de pony zullen ze het liever liggend doen.

Liien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 07:54

Bedankt voor alle info.
Hij loopt wel eens bij andere paarden verder op in de straat.
Die zijn groter als hem, maar zelfs over hun wil hij de baas spelen.
Hij is wel beter gaan luisteren dan in het begin, maarja het is en blijft een hengst dus die kuurtjes zullen er nog wel even zijn.
Binnenkort laten we hem wel castreren.
Dat is voor hem fijner, en voor ons.

Brainless72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 02:03

Hoi, mijn pony (a welsh, 3 jaar) is 5 weken geleden gecastreert, wat een verademing. Toen hij nog hengst was kon je niet bij hem in de wei lopen zonder dat hij op je rug sprong, ook mee lopen was een probleem; happen, slaan met z'n voorbenen, weg rennen enz. Na 2 weken was hij al een stuk liever , en nu is hij zo braaf dat zelfs mijn dochtertje van 5 er mee kan lopen.

Dat drammerige is echt hengsten gedrag!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:37

Laten castreren, hormonen kunnen een paard aardig in de weg gaan zitten, en het is ook veiliger en rustiger voor jou. Ik zou het liggend laten doen, als bij staande castraties een bloedvat geraakt wordt heeft de DA een echt probleem. Bij liggende castraties kan het voorkomen dat een paard niet meer wakker wordt, maar gelukkig gebeurt dat niet zo vaak.

Liien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 19:32

Hallo..Ja we laten het sowieso liggend doen, bij een Falabella paadje&andere mini paardjes doen ze dat ook niet staand zijn we achter gekomen, want dat zou dan moeilijk voor de DA of VA zijn, want hij kan moeilijk onder zo'n mini diertje gaan liggen.
Brainless jou berichtje komt me bekent voor, mijn paardje kan je geen 1 seconde je rug omdraaien en zijn voorpootjes liggen al in je nek..de laatste tijd vermindert dat wat maar afentoe heeft hij zo een daagjes dat hij echt vervelend doet, en omdat hij met zijn hoofd bij mijn schouders komt kan ik dus niet alleen bij hem zijn, want voor ik het weet heb ik zijn pootjes in mijn nek liggen..gelukkig gebeurt dat niet veel, maar wel bijten of proberen te bijten, en met consecuent zijn etc. lukt het niet altijd, meestal wel maar als hij zo een daagjes heeft dat hij wel eens vervelend wil zijn helpt dat niet..

Bedankt voor alle info groetjes Eline!!