Ervaringen met renault megane + trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jits

Ervaringen met renault megane + trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 08:41

Omdat ik het zat ben steeds afhankelijk te zijn van anderen, wil ik graag m'n E rijbewijs halen zodat ik zelf met de trailer op pad kan. Alleen twijfel ik een beetje of mijn auto het aan kan. Ik heb een renault megane 1.6. Deze mag 1250 kg trekken. Trailer en paard samen wegen zo'n 1100 kg. In theorie zou het dus moeten kunnen, maar je hebt weinig "over". Zijn er hier mensen die met hun renault megane en trailer rijden en wat zijn de ervaringen?

Anoniem

Re: Ervaringen met renault megane + trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 08:45

wij rijden een renault megane coupe 1.6
Ik dacht dat ze 1200 mochten trekken
Wij hebben er geen trekhaak onder en deze komt er ook niet onder.
Vindt het echt geen auto om mee te trekken om eerlijk te zijn.
Je merkt gewoon zo al met rijden dat hij daar niet de power voor heeft Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 08:50

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 08:50

Ik heb de coupe 2.0 Haha!
Het is een heerlijke auto, maar ik zou er toch voor geen goud met een trailer mee gaan rijden. Ik ben ervan overtuigd dat hij het wel zou kunnen, zeker het optrekken ed zal motorisch wel gaan als het niet te vaak is. De 1.6 zal het ook wel kunnen, maar er nog meer van lijden denk ik.

Maar:
- moet je onverwacht hard remmen, dan komt je trailer waarschijnlijk zo ongeveer je auto voorbij. Je hebt bij gaan slingeren ed absoluut niks te zeggen met je klein autootje voor de trailer. Het verschil in gewicht is gewoon te klein, de trailer trekt dan eerder je auto mee ipv andersom.
- het is niet goed voor je carrosserie, en na langere tijd kan je de auto dan ook volledig afschrijven. (wij hebben vroeger jaren met een nissan station gereden, 1,5 paards trailer en 1, later 2 pony's, daar kon je het zeker aan zien, scheuren in de lak op sommige punten ed) Auto wordt gewoon uit elkaar getrokken.

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 08:57

Wij rijden al 9 jaar met ons golfje 3, gewicht auto 1000 kilo, en hij mag 1200 trekken! Gaat helemaal super hij trekt het met gemak! Eerst hing er een pony achter maar nu een paard van 650 kilo en de trailer weegt 500. Onze auto word ook echt niet uit elkaar getrokken, na 9 jaar hebben we nog altijd geen schade.

Dus het kan best, alleen die van ons is een 1.8! Als je niet heel te grote stukken moet rijden (vaak) ben ik ervan overtuigd dat het kan!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:49

ik heb een renault megane 1.9 tdi break en dat gaat prima. twee parddenerin vindt hij wel wat lastig en doe ik dus eigenlijk nooit. deze auto mag off. 1350 kilo trekken trailer is ca 950 kilo en paard ook zeker 500, we zitter er dus ook overheen of net op het randje maar gaat prima. is natuurlijk wel turbo diesel. je zou het gewoon moeten proberen..eerst leeg en dan klein stukje vol, kijkne hoe het gaat

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:17

Ik heb rondgereden met een Renault Laguna die nog iets minder trekken mocht, met lichte anderhalfpaards erachter en dat was eigenlijk prima te doen (mocht net). We hebben nu een Renault Scenic die rond de 1450 mag trekken en die doet t ook best. Ik vind Renaults als trekauto wel behoorlijk prettig. Ze zijn er natuurlijk niet voor gemaakt zoals een jeep, maar het gaat iig stukken beter dan met bijvoorbeeld de Alfa die het gewicht op papier gemakkelijk hebben mocht maar levensgevaarlijk was met een trailer.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:14

Citaat:
ik heb een renault megane 1.9 tdi break en dat gaat prima. twee pardden erin vindt hij wel wat lastig en doe ik dus eigenlijk nooit.
meen je dat? twee paarden erin??? ehhh, misschien stomme vraag, maar dat zijn dan zeker shetlanders en geen grote paarden!?

Citaat:
je zou het gewoon moeten proberen..eerst leeg en dan klein stukje vol, kijkne hoe het gaat

en kijken hoe het gaat?? beter geen 2 paarden er in met deze auto en beter van te voren je papierwerk goed lezen en paarden wegen.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:27

Ik snap werkelijk waar niet hoe sommige paarden vervoerd worden hier....hij kan het makkelijk trekken, dus is het goed? Daar gaat het toch niet om? Als je zo veilig mogelijk je paard wilt vervoeren moet je wel met iets meer punten rekeninh houden.

Waar het om gaat is het gewicht van de auto tov de trailer + paard. Dat moet bij voorkeur aardig wat hoger zijn. Niet omdat als je gewoon normaal rijdt je dat hard nodig hebt, maar je hebt dat nodig op het moment dat er iets abnormaals gebeurd.

Stel nou: je MOET uitwijken. Je slingert, de auto gaat opzij en de trailer met paard ook. Het volgende wat dan moet gebeuren is dat de auto weer rechtuit gaat, en dan is het het gewicht van de auto samen met de trekkracht die bepaald of de trailer de auto achterna komt, en ook weer recht gaat, OF dat de trailer verder opzij slingert en de auto meetrekt, en je dus met de hele combinatie overhoop gaat. Ga zelf maar na wat er gebeurt als de auto even zwaar/lichter is als de trailer...

Verder is het ook goed om even in de gaten te houden dat normaal gesproken bij het vaststellen van het max gewicht dat een auto mag trekken wordt uitgegaan van een vaste lading. Dus niet een springend en bewegend paard. Wat vaak vergeten wordt is dat een paard dat beweegt over veel meer kracht en dus ook kilo's beschikt dan een dode, vastgesnoerde lading.

Tot slot nog: onthoudt dat het voor de auto veel verschil maakt om een platte wagen met lading te moeten trekken of een trailer. Trailers zijn in verhouding erg hoog en vangen veel wind. Dit is wel degelijk iets waar rekening mee moet worden gehouden, ook deze krachten moeten door de auto met gemak kunnen worden opgevangen.

Iedereen moet zelf weten hoe hij zijn paard vervoert, en ik moet eerlijk zeggen dat er tov een aantal jaren geleden een grote verbetering te zien is hoor. Een aantal jaren geleden was een overgroot deel van de trekkende voertuigen op de concoursen absoluut niet geschikt voor die taak, tegenwoordig gelukkig nog maar een veel kleiner aantal. Maar het valt me gewoon op dat mensen er veel te makkelijk over denken naar mijn mening, en helaas het gevaar ook niet zien.