krijg mijn shet niet makkelijk uit de wei...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Lott_xx

krijg mijn shet niet makkelijk uit de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 13:47

ik heb een probleempje... Als ik mijn shet uit het weitje wil halen heeft ze absoluut geen zin.. ze ren weg en als ik te dicht in de buurt kom, draait ze zich snel om en trapt naar achter... ik krijg dr alleen maar uit als ik met een schep met beetje brok aankom. maarjah dat vind ik niet echt een goede manier..
Help!

Cassidy

Re: krijg mijn shet niet makkelijk uit de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 15:55

Ga grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten, dan zal hij ook wat meer respect voor je tonen als je het land inkomt. Naar je trappen is sowieso not done.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:36

Idd. en zorg er daarnaast voor dat je niet altijd om dezelfde reden je shet uit de wei haalt. Haal hem ook wel eens op om gewoon een knuffel en iets lekker te geven, om hem daarna weer te laten gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:39

Op de momenten dat je hem wilt pakken, moet je ook doorgaan tot je hem te pakken hebt. Geef je op voordat je hem hebt, heeft het paard gewonnen.
Er staat op de bokt Wiki uitvoerige beschrijving hoe je het beste je paard kunt benaderen als hij zich echt niet wil laten pakken.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:56

weet je. er zijn hier al zoveel topics over. kijk daar eerst even naar voordat je weer een nieuw topic opend, want er was al iemand anders met precies het zelfde probleem. dus even de zoekfunctie gebruiken en je kan er genoeg over vinden.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:57

Idd, als je hem eenmaal hebt, ook niet laten gaan, en verder volhouden. Heb hetzelfde gehad. Op een gegeven moment had ik haar, heb ik haar de hele dag meegenomen dingen doen die ze nie durfde, maar toch deed, duidelijk laten weten wat wel en niet kon, en nu kan ik haar vrijwel zo uit de wei pakken. Soms zet ze nog een stap terug, maar daar blijft het bij Lachen

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 12:27

Gewoon oefenen, en idd niet altijd uit de wei willen halen om te rijden, maar ook om iets gezelligs te doen, wat te eten, miss om gewoon even te wandelen. Begin met het opbouwen van wederzijds respect en oefen extra veel met het grondwerk!

xx_Lott_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 13:12

ze hoeft bijna niks te doen qua werken.. en als ze eruit moet is het om te voeren.. of om even in de voortuin te zetten om daar het gras 'te maaien' ik zou dat wel leuk vinden als shet zijnde..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:26

Als ze niets hoeft te doen, ziet ze je ook niet als iemand waar je respect voor moet hebben. Helaas kun je je shet verbaal niet uitleggen wat je bedoelt en wat je met hem wilt doen. Dat uitleggen moet je doen via grondwerk. En ja, dat betekend: investeren in je pony. Tijd en energie investeren in je pony. En ik krijg zo de indruk dat je dat op dit moment niet op de correcte manier doet.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:58

Denk idd dat het niet zoveel zin heeft. Ze heeft dan idd niks om respect voor te tonen. Denk dat je toch iets van werken moet doen. Nu komt ze er alleen uit om te eten. Maar ga dan wandelen, of kunstjes leren. Is leuk voor jouw, en zo bouw je een band op met t beestje..

xx_Lott_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 11:41

ik heb een meisje van 10 die erop komt rijden 1x in de week. en af en toe een tweeling van 4 van de stalbaas.. maar dan is ze poeslief.. en kan je alles met dr doen..
ook met wassen en afspuiten etc.. voor derest een stik lief beestje.. alleen dat uit de wei halen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:06

Ze heeft waarschijnlijk geleerd dat ze haar zin kon krijgen als ze wegliep. Dat mensen het opgaven om haar te pakken te krijgen, als zij maar volhield. Een-nul voor de pony. Daarom moet jij tijd gaan investeren om haar te pakken te krijgen. Zet desnoods het weiland af, dan hoef je niet zo ver te lopen. Trek er een hele Zaterdag voor uit, en ga haar proberen te pakken. Niet stoppen omdat je moe bent, of omdat je een afspraak hebt, of omdat het begint te regenen, of omdat je honger/dorst hebt, of zere voeten of omdat het toch niet lukt. Niet kwaad worden, niet schelden, niet slaan. Vermijd het om in een rechte lijn naar je pony te lopen, altijd met een boog. Vermijd het om naar haar ogen te kijken, kijk naar de grond of naar haar schoft. Loop parallel mee op de momenten dat ze wegloopt, staat ze stil loop je in een boog op haar af.

Als je haar te pakken hebt, uitvoerig belonen en meteen weer loslaten. Daarna weer proberen te pakken. Doorgaans heb je haar nu sneller te pakken dan de eerste keer. Weer uitvoerig belonen, en afhankelijk van het tijdstip, weer loslaten en proberen te pakken. Als het te laat is, kun je loslaten en haar verder met rust laten.

De dag daarop doe je het weer. Neem de tijd, begin vroeg, stop niet voordat je haar hebt. Heb je haar vast, belonen en weer loslaten, weer proberen te pakken.

Als je dit iedere keer doet als je haar pakken wilt, is het probleem met het pakken ook snel verholpen. Snap je dat dat tijd vraagt, en energie, en doorzettingsvermogen? Jij vraagt hier tips om haar te pakken te krijgen, maar ik krijg niet de indruk dat je bereid bent om er ook maar iets voor te doen om het te verhelpen....

xx_Lott_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 12:10

het is klein weitje.. en we hebben het ook al vaak met zijn 2e geprobeerd.. maar ze rent bokt en weet ik weet wat allemaal wel niet om niet gepakt te worden.. maar zodra ik met een schep met beetje brok aan komt.. komt ze heel vrolijk aangedraafd.. (leuk hé shetlanders...)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:15

Niet proberen met zijn tweeen te pakken, en ook niet met brok aankomen. In het begin rennen en bokken is niet erg, daar wordt ze zelf alleen maar moe van. Je moet haar gewoon niet met rust laten, blijf achter haar aanlopen, geef haar geen kans om te grazen. Als je een tijdje bezig bent, zul je ook zien dat die renpartijen en dat gebok gaandeweg minder worden en ze op het laatst alleen in stap van je vandaan gaat.

De aanhouder wint! Laat je niet intimideren omdat ze gaat rennen, bokken en duidelijk een spelletje met je aan het spelen is. Wordt niet kwaad, ga niet rennen, blijf lopen.

En vooral, probeer het zonder brok op te lossen. Iedere keer zonder brok op te lossen. Ze moet naar je toe komen of blijven staan omdat ze je respecteerd, en niet omdat jij een wandelende voerfabriek bent.

xx_Lott_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 12:22

ze krijgt dan ook de brok niet hoor! maar qua eten is ze gewoon een kreng! heb nog een kwpn merrie, staan vaak met 2e in de wei. als ik ze daar voer.. (omdat het gewoon lekker weer is etc.) hang ik een bak op aan de rand van de wei met brok voor m'n merrie en krijgt de shet een appeltje ofzo.. maar de shet is gewoon zo dat ze net zolang met dr neus tegen die voerbak met brok aanduwd dat ze erbij kan.. (m'n merrie denkt dan lekker slim.. aah een appeltje is ook goed.. :S) moet nu ook m'n shet of merrie uit de wei halen om te kunne voeren...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:18

Vind je dat eerlijk tegenover je pony? Uit de wei lokken met eten en het haar aansluitend niet geven?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:01

Dat vind ik ook niet erg eerlijk... de shet moet gewoon leren wat er van hem verlangt wordt. En dat is nu niet veel. Het kan z'n eigen zin doordrijven, en wint het vaak ook nog. Ik ga met cassidy mee: investeer in grondwerk met je shet, je zult zien dat er een hoop door kan veranderen!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:08

hmm, lastig. Ik sluit me aan bij het niet voeren in de wei, niet rennen en pakken zonder dat ze nare associaties krijgt bij wat je daarna van haar vraagt. leer haar dat ze in de wei niets krijgt.
Je kunt er ook voor kiezen haar altijd wat lekkers te geven op het moment dat je haar uit de wei hebt gehaald en vast hebt gezet. (ik voer zelf nooit vanuit mijn hand omdat pony's daar opdringerig van worden)

Maar ik ken ook een paardje waarbij het nooit over is gegaan, ondanks vele inspanningen.

sultannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:09

Ik haal sultan vaak uit de wei met hengstenketting, soms vindt hij n.l het gras interessanter en draait hij om. Ik koop hem ook vaak om met paarde koekjes.(Fout misschien)

xx_Lott_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 15:55

ik koop dr inderdaad ook een beetje om... maja dat is de enigste reden waarmee ik dr fatsoenlijk de wei uit krijg.. als ze er lang op een gestaan komt ze wel.. maar als ze er maar een uurtje op staat wordt ze een krengetje.. en naja met nog 2 paarden op stal moeten dingen soms ff snel gebeuren...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:35

Dus blijft het bij het symptoombestrijden en krijg je af en toe een uitgestoken middelvinger van de pony.
Tja, als je geen zin hebt, geen puf hebt of de ambitie niet hebt om dit te verhelpen, kunnen wij je niet verder helpen.

Veel plezier met je aan je paard te irriteren....

xx_Lott_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 09:03

het is vaak zo als zij uit de wei moet is dat vaak omdat er een ander paard in moet.. moet ik dan dat andere paard langer laten wachten.. als ze er al een halve dag opstaat komt ze wel.. maar als ze er een uurtje opstaat heeft ze zoiets van daaag! terwijl ze vaak dan nog even de voortuin mag bij 'maaien' je zou toch denken dat t daar leuker is omdat daar meer gras is.... dan is dat toch juist een beloning of zie ik 't nou verkeerd..?