Vakantie met menmogelijkheden (zonder steekvliegen...)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Vakantie met menmogelijkheden (zonder steekvliegen...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 20:47

Wie weet er nog leuke vakantie adressen waar je je paard mee kunt nemen en lekker aangespannen kunt rijden?

Liefst onverharde (bos)paden en zomers te doen zonder belaagd te worden door dazen/steekvliegen... Cool

(stalling liefst niet te druk en mogelijkheid tot buiten zetten)

ikke

Re: Vakantie met menmogelijkheden (zonder steekvliegen...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:46

Op de Veluwe? Bijvoorbeeld bij Schutteshof in Epe.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:57

Het grootste gebied is al genoemd. Het op 1 na grootste nog niet:
Het grote veld in de achterhoek.
Een adres wat echt geweldig is is www.oudemeulenbrugge.nl
Ik woon zelf in de omgeving en ben er tijdens een trektocht wezen overnachten. Het is dat ik nog een 5 km verderop woon, maar anders had ik mijn vakantiestekkie gevonden.

De paarden kunnen in overleg 24/7 buiten. Wil je dit niet, dan kunnen ze ook in ruime stallen en worden ze overdag buiten gezet. Heerlijk rustig. Het grote veld kent veel onverharde, brede zandpaden. Helemaal aan asfalt ontkomen doe je niet, maar het grootste gedeelte is zand. Er lopen ook diverse menroutes door het gebied en er zijn prima mogelijkheden om het grote veld het grote veld te laten en eens ergens anders heen te rijden.

Van dazen heb je hier vooral in augustus last, toch valt het mij op dat in het grote veld het dazengeweld veel minder is dan even verderop erbuiten. Heel typisch, maar natuurlijk niet verkeerd in de zomer.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:42

Je zou bij ons op vakantie kunnen komen, onze vakantiewoning is gelegen aan de ruiterroute van grenzeloos paardrijden http://www.grenzenlos-reiten.de/ned/home.html Dit zijn brede ruiterpaden die geschikt zijn om ook te mennen, er zijn zelfs speciale menroutes aangegeven hier in het bos.
Behalve jouw paard(en) staan alleen onze fjord en klein paard op stal, dus dat is lekker rustig Lachen Verder volop weidegang. Dazen heb je natuurlijk altijd, maar wij rijden zelf of 's ochtends vroeg of vroeg in de avond in de zomer en dan is het absoluut goed te doen.
Voor meer info http://www.peelhoven.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 17:45

Je zou ook bij de Veluwe --> www.onderdekastanje.nl kunnen kijken Lachen Of de Loonse/Drunense duinen (Manege van Loon). Helaas wel beiden met dazen...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 17:50

Wij zijn dol op Hotel Erve Bruggert in het uiterste Zuid-Oostelijke deel van Twente, in Haaksbergen. Mooie ruime kamers, superschoon, flinke boxen voor de paarden, mogelijkheid om regelmatig de wei in te gaan en vooral heel gezellig. De omgeving is voorzien van lange zandpaden in het bos, maar ook van gezellige poldweggetjes. Er zijn diverse routes op kaart verkrijgbaar, variërend in afstand van 12 kilometer tot wel 45 kilometer.

Dazen zitten er wel wat, maar stukken minder dan bijvoorbeeld op de Veluwe of in de Drunense Duinen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 08:45

Noppert schreef:
Je zou bij ons op vakantie kunnen komen, onze vakantiewoning is gelegen aan de ruiterroute van grenzeloos paardrijden http://www.grenzenlos-reiten.de/ned/home.html Dit zijn brede ruiterpaden die geschikt zijn om ook te mennen, er zijn zelfs speciale menroutes aangegeven hier in het bos.
Behalve jouw paard(en) staan alleen onze fjord en klein paard op stal, dus dat is lekker rustig Lachen Verder volop weidegang. Dazen heb je natuurlijk altijd, maar wij rijden zelf of 's ochtends vroeg of vroeg in de avond in de zomer en dan is het absoluut goed te doen.
Voor meer info http://www.peelhoven.nl

Fout! Dazen heb je bij jou, dat wil niet zeggen dat je ze overal hebt! Hier op de Veluwe zitten ze niet of nauwelijks. En ja, ik kom van oorsprong uit Brabant, dus ik weet heel goed waar het over gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:48

Toch ben ik het niet met je eens Ikke dat ze op de Veluwe niet zitten.. het hangt van de regio af, dat klopt wel. Maar bij Kootwijkerbroek (OdK) heb je toch behoorlijk wat dazen in de zomer. Wolfheze waar ik ook heb gezeten, viel het een stuk meer mee Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:20

Maya schreef:
Toch ben ik het niet met je eens Ikke dat ze op de Veluwe niet zitten.. het hangt van de regio af, dat klopt wel. Maar bij Kootwijkerbroek (OdK) heb je toch behoorlijk wat dazen in de zomer. Wolfheze waar ik ook heb gezeten, viel het een stuk meer mee Lachen

Er zijn op de Veluwe een paar plekjes met dazen, maar over het algemeen niet te vergelijken met grote delen van Brabant. Zuidelijke rand bij Bennekom/Wageningen/Renkum zit hier en daar een daas, maar niets om veel maatregelen voor te nemen. Bij Lunteren zit een stukje met dazen, maar voor de rest valt het ten noorden van Ede ook wel mee. Bij Hoenderloo schijnen ze niet of nauwelijks voor te komen, dus ja, er is wat verschil tussen locaties. Klopt ook wel, dazen horen niet op hoge zandgrond van stuwwallen (Veluwe), Lunteren zit naar de Gelderse Vallei toe, dus lager.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:28

Er is daar bij Onder de Kastanje in het bos (links op de vijfsprong na het eerste hek) een pad wat altijd hélemaal vol zat met dazen!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:54

Hmmm ... ik heb tot nu toe 2 dazen gespot dit jaar. Ik vind het hier (= Kootwijk) heel erg meevallen met de dazen.
Ik heb er maar weinig last van. Volgens mij zitten ze ook meer in gebieden met loofbomen dan naaldbomen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:07

Fitzroy schreef:
Hmmm ... ik heb tot nu toe 2 dazen gespot dit jaar. Ik vind het hier (= Kootwijk) heel erg meevallen met de dazen.
Ik heb er maar weinig last van. Volgens mij zitten ze ook meer in gebieden met loofbomen dan naaldbomen.

Het heeft niet direct met bomen te maken, maar met de grondslag.
Hier bij Ede zit ook vrijwel niks, bij Kootwijk inderdaad ook niet, maar ga je iets verder naar het oosten, aan de andere kant van de A50, met name richting Velp schijnt het niet grappig te zijn, volgens een kennis van me, die dan toch van oorsprong uit Brabant komt (ook niet grappig).

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:17

Fitz, als je wat richting Harskamp gaat is er een stuk waar altijd redelijk veel dazen zitten (voor Veluwsche begrippen dan Clown ), wij komen daar s'zomers nooit.
Richting Hoog Buurlo/Hoenderloo kom je ze amper tegen.
Rond Garderen/Putten zitten er ook niet zo veel.
In Garderen zit http://www.hippisch-centrum.tk ligt mooi aan de rand van het bos.
Was altijd een mooi bedrijf maar ben er al een paar jaar niet meer geweest en er zit een nieuwe eigenaar in dus durf niet te zeggen hoe het er nu bij ligt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 12:14

Bedankt allemaal voor de tips en ervaringen!

We gaan eens rustig bekijken wat we gaan doen! Knipoog

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 22:14

Ik kan je ook aanraden om naar Nijverdal te gaan. Je rijd zo met aanspanning het bos in (ok, 1 boerenlandweggetje moet je oversteken Tong uitsteken ) Bij Stal Olthuis, overnachtingsmogelijkheden zat in de buurt en hele lieve stalbaasmensen (die zelf ook mennen).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:20

Volgens mij heeft het wel degelijk met de bomen te maken. Ik weet nog dat Ustinov van Lia helemaal ingepakt moest worden in een outfit toen hij een paar honderd meter verderop stond vanwege de dazen, terwijl ik er hier geen last van had in dezelfde periode. Us stond tussen de loofbomen en ik heb hier alleen naaldbomen en coniferen.
Maar goed, dit is nogal OT.
Sorry nouvel Knipoog