Mijn pony is doodsbang voor hindernisbalken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Mijn pony is doodsbang voor hindernisbalken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 18:57

Ja de titel zegt het dus al, sinds ik mijn pony heb, al meer dan 2 jaar, is hij doodsbang voor balken. Niet een beetje bang, héél bang. Eerst raakte hij echt overstuur als hij er 1 zag, nu blijft hij naar zijn maatstaf aardig rustig, maar hij is er zó bang voor.

Eerder heb ik besloten dat ik hem er niet mee 'op ga zadelen' en dus gewoon geen aandacht aan die angst besteed. Ik heb nu besloten dat ik er toch wat mee ga doen, maar het is dat ik dit al bijna een jaar besloten heb en hij nog steeds doodsbang is, terwijl ik toch niet het idee heb dat ik iets verkeerd doe.

Hij wil overigens nu wel gewoon bij een balk in de buurt staan, we zijn nu bezig met eroverheen lopen.

Mijn aanpak is nu als volgt:

We gaan samen bij een balk staan, hij naast mij, ik doe steeds een stap dichterbij de balk en hij volgt. Hij mag zoveel kijken en snorken als hij wil. Op een gegeven moment staan we zo dichtbij de balk dat mijn volgende stap eroverheen gaat, en ik stap er dus ook overheen. Hij blijft staan en kijkt alsof ik zojuist de hel in ben gestapt. Vervolgens ga ik een stukje achteruit en roep hem. Hij blijft dan aarzelend staan en kiest uiteindelijk voor de omweg. Ik beloon hem met een aaitje omdat hij toch gedaan heeft wat ik zei hem te doen, en we beginnen opnieuw.

Vandaag is hij na 2 keer de omweg gekozen te hebben over de balk gestapt, naar mij toe. Toen uiteraard beloond en iets anders gaan doen.

Hij dóet het dus uiteindelijk wel, maar het kost zoveel moeite en het valt mij zelf ook erg zwaar dat het zó moeizaam gaat, al kan ik iedere keer wel janken van blijdschap als hij uiteindelijk toch ervoor kiest om via het balkje naar me toe te lopen. Zo doen we het dus elke keer, hij mag zelf kiezen hoe hij naar mij toekomt, dit omdat ik hem niet wil dwingen omdat dat zijn angst alleen maar groter zal maken. Ik word ook niet boos tijdens het oefenen, beloon alleen de goede dingen.

Kan iemand mij zeggen of ik zo wel goed bezig ben? En hoe het misschien beter kan? Het gaat hier overigens om een zeer gevoelig paard die echt van het minste of geringste over de zeik gaat. Ik hoef dus niet te horen dat ik een keer goed boos moet worden oid.

Alvast bedankt voor het lezen.

Sempre

Re: Mijn pony is doodsbang voor hindernisbalken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:31

Ik denk dat je heel goed bezig bent. Als hij dit steeds makkelijker gaat doen, kan je het later opbouwen met dat je er bijv. opzit.
Kan je hem niet met een paar balken in de bak zetten, zodat hij zelf ook even kan kijken?
Ga vooral niet te snel, en bouw het rustig op. Maar ik weet wel zeker dat jij dat wel zal doen.
Boos worden moet je zeker niet doen idd..

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 20:32

Hij staat regelmatig met balken in de bak, maar die vermijdt hij alsof ze een of andere besmettelijke ziekte hebben. Zelf kijken doet hij niet..

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:38

mijn paard deed dat ook ... heel lastig was dat
hij doet het nu eigenlijk niet meer. ik heb precies hetzelfde gedaan als jou.
mijn paard is ook heel snel over de zeik , en je moet nooit boos worden
wat ik heb gedaan is eerst steeds langs de balken en belonen
ik had hem gewoon aan het touw dan . dan ging ik weer een stapje verder en liep ik over het balkje heen . zijn eerste reactie was dan in 1 x stil staan heel hard briezen en aan de balk ruiken .
ik wachten dan gewoon totdat hij erover ging , en als de het deed vloog die er ook echt over Tong uitsteken
dat heb ik gedaan totdat hij rustig er over geen liep , en later zelfs dat hij er zonder touw over heen liep. ook heb ik geoefend over stukken zeil te lopen enzo allemaal enge dingen in de bak zetten en hem en doorheen te lijden Lachen
bij mij is het heel goed gegaan ! we kunnen nu zelfs springen Haha! !

suc 6

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 20:49

Voor andere dingen is hij niet bang, het zijn echt specifiek de balken. Springen gaat het mij niet om, dat kan ik zelf niet ivm een blessure, ik zou het gewoon fijn voor hem vinden als hij er niet meer bang voor is.

Ik doe het dus ook ongeveer hetzelfde als jij, steeds een stapje verder, maar daar zijn we dus al een hele poos mee bezig... Hij vliegt er inmiddels niet meer over, tilt alleen zn benen nog heel hoog op.

Bedankt voor de reacties.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:42

Zoals jij het doet klinkt opzich wel goed maar niet belonen als hij de omweg neemt. Ook niet voor straffen natuurlijk. Gewoon negeren. Hij doet het fout ookal komt hij naar je toe hij doet niet wat jij van hem wilt.

Voor de rest natuurlijk veel oefenen en niet 1 keer in de maand ofzo. Zoveel mogelijk maar idd niet te lang.

Wat je ook kan oefenen is achteruit overheen lopen. Je kan bijv eerst proberen naast en dan rustig aan opbouwen er overheen.

Gewoon van alles proberen maar rustig aan maar wel consequent. En natuurlijk goed belonen als hij doet wat JIJ wilt.

Wat je ook kan doen is voor stal (dus als ie vanuit stal naar buiten moet) een balk neerleggen. zodat ie elke dag eroverheen moet om naar buiten te gaan. Zal in het begin lang duren voordat ie het doet maarja je moet de tijd er voor nemen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:45

Ik ben het met radnah2 eens. Ik vind dat je het netjes aanpakt (maar kijk uit dat ie niet op den duur een loopje met je gaat nemen en 't gaat "faken"), maar je moet 'm zeker niet belonen als ie eromheen loopt. Hij doet wat je vraagt (naar je toekomen), maar niet op de manier zoals je dat wilt. Dus niet belonen, ook niet straffen, en terugzetten op het beginpunt. Als ie eroverheen gaat belonen en stoppen.

Je zou ook eens met een balkje of 3 een 'open' vierkant kunnen maken. Dan moet hij al achteruit wilt ie eromheen kunnen.

Voor de stal en de toegang tot de wei een balkje leggen vind ik ook een goede suggestie Ja Als dat goed gaat op den duur zou je 't eens met 2 'stap'balkjes kunnen proberen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:46

Je bent goed bezig. Rustig verder gaan, maar wel consequent blijven.
Miscchien in zijn verleden getraind met spijkers in de balken? Of een tik tegen zijn benen, zodat hij ze wel optilde, en dat hij daardoor nu zo angstig is? Ach gut
Succes ermee, je doet het goed!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:50

Wie weet hebben ze vroeger tijdens het springen steeds zo'n balk om hoog getild weetje wel zodat hij ze aanraakt en de volgende keer hoger springt zou toch ergens vandaan moet komen sneu hoor Ach gut

heeft hij het ook met alleen houte balken zonder verf ..?? dus niet van die fel gekleurde ..?? Cool

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:16

Ik persoonlijk zou hem er wel over 'dwingen'. Niets boos worden, niets belonen, maar wel eisen dat hij over het balkje gaat.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 14:51

Zoals ik al zei is dwingen geen optie.

Ik zat zelf ook al te twijfelen of ik wel moest belonen als hij kwam door de omweg te nemen, want opzich is hij wel braaf, want hij doet wat ik zeg hem te doen, namelijk komen. Ik beloon hem natuurlijk veel uitgebreider als hij óver de balk komt in plaats van eromheen, vanavond even met een koekje erbij voor als hij erover gaat.

Hij is voor zover ik weet niet getraind in springen (draver), maar wat hij wel met die balken meegemaakt heeft weet ik echt niet.

Ik heb overigens 1 keer balken voor het weiland gelegd, daar heeft hij toen een uur voor lopen drentelen, op 3 meter afstand, werkt dus niet, ik kan ook niet weggaan dan, want hij mag ivm koliek niet lang in het land staan.

Gekleurde balken zijn even eng als houtskleurige balken.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:55

Als je zo'n vierkant maakt van 3 balken dan dwing je 'm er in feite ook overheen, meestal kiezen ze toch de kortste weg ipv achteruit te gaan. En je kunt meteen ingrijpen als ie achterwaarts gaat door 'm weer op het beginpunt neer te zetten.

Of de balken voor de stal en de wei. Gegarandeerd dat ie dan eieren voor zijn geld kiest.

Er zijn meer manieren om 'n paard iets te laten doen; dwingen hoeft niet direct met een zweep te zijn...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 14:58

Zoals ik al zei, voor de wei gaat hij niet, en voor de staldeur is geen optie.

Een vierkant heb ik wel aan zitten denken, en ik weet zeker dat hij dan achterwaarts gaat (omdat hij ook niet graag tussen 2 balken instaat), hoe kan ik dan voorkomen dat hij (waarschijnlijk bliksemsnel, als ik hem al in dat vierkant krijg) achteruit schiet?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:01

Als je begint met die balken ruim uit te leggen (zoiets, alleen dan nog schever: / \ ) dan kun je de balken steeds meer sluiten, tot je uiteindelijk | | hebt. Als ie eroverheen gaat belonen en ermee stoppen; hang er desnoods een longeerlijn aan zodat je meteen druk op de longe kunt zetten als hij naar achteren gaat.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 15:02

Longeerlijn gebruik ik sowieso, en stoppen als hij eroverheen is gegaan doen we ook, ik probeer het geen 2x achter elkaar omdat ik vind dat 1x genoeg spanning voor hem oplevert, als 1x probleemloos gaat wil ik het uitbouwen tot 2x.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:03

Het paard waar mijn vriendin mee bezig is om in te rijden wil nu wel over balken, maar ABSOLUUT NIET over witte strepen op de weg. Paard met neus in ander paard zijn kont duwen en verassen helpt ook niet. Vragen ons ook af of dat ooit goed komt.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 15:05

Witte strepen interesseren de mijne dan weer helemaal niet. Clown

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:10

Dwingen helpt inderdaad helemaal niet. Ik denk inderdaad dat je gewoon de manier van Sylvia moet proberen.
Proberen kan nooit kwaad. Knipoog
Hopen dat het gaat lukken!

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:16

Dwingen hoeft idd niet gepaard te gaan met "geweld".
Een paard moet geleid worden, maw JIJ, als baas zijnde, beslist wat er eng is en wat niet. Een paard wat al jaren niet met je mee over een balk wil stappen is een paard wat jou dus blijkbaar niet als leider aanziet. En hoe je het ook draait of keert, een leider 'dwingt'.

Ik snap ook niet waarom je zou moeten stoppen na 1 keer? Als je dan toch bezig bent, ga dan gewoon nog even door totdat de spanning wat afneemt terwijl hij de balken over gaat en stop dan.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:23

Mij is (met inrijden) geleerd om - in het begin - te stoppen met een bepaalde oefening zodra mijn paard het een keer goed doet. De nieuwe en lastigere oefeningen aan het eind, ter afsluiting. Zodra de oefeningen wat meer gevestigd worden tijdens het rijden en niet meer na één keer goed stoppen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:23

Utan; Als hij het 1 keer goed doet, moet je er blij mee zijn.
Als hij doet wat je wilt moet je stoppen, en niet doorgaan tot hij niet meer wilt. Want dan moet je eigenlijk weer doorgaan tot hij er over heen loopt.
Ze heeft gewoon genoeg gedult, en dat heb je nodig bij zo een pony.
Je moet niet steeds maar doorgaan, als hij 1 keer het doet, moet je er tevreden mee zijn.
Na een poos, als het beter gaat, gaat ze er vast wel 2 keer over heen, en dan 3 keer, en dan 4 keer enz.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 15:24

Ja zo is het mij ook geleerd, daarom doe ik het ook zo met mn pony. (al hoeft hij al lang niet meer ingereden te worden Haha! )

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:43

Ik zeg ook niet dat je ermee moet doorgaan tot hij er bij wijze van spreken van dood valt maar komaan, het gaat er hier over om over een balkje te stappen! Echt geen zware fysieke inspanning dus (en dus iets heel anders als oefeningen waar ze in het begin de spieren/conditie nog niet voor hebben en je het dan dus best niet te vaak doet) en je kan mij niet wijsmaken dat de psygische inspanning zo groot is dat hij helemaal overstuur/bezweet/... is van 1maal over een balkje te stappen.
Als je na 1 maal stopt, dan onthoud het paard alleen maar hoe moeilijk het wel niet was om de overkant te bereiken en kan je de volgende keer weer van nul af aan beginnen. Als je er een paar keer over gaat, dan gaat het dier pas beseffen dat over een balkje stappen echt niets inhoud.

Niet slecht bedoeld maar je moet ook niet té lief zijn.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 15:51

Het is geen zware fysieke inspanning nee, maar denk je er ook aan hoe het mentaal is? En hij raakt dus wel degelijk overstuur, en dus ook in het zweet. Dat is nu al veel minder dan eerst, maar zijn hele lichaam reageert gewoon op het balkje. Ik vind het tegenover hem niet eerlijk om hem continu te pesten met dat balkje, op dit moment is 1 keer erover meer dan genoeg, op het moment dat hij zonder problemen over dat balkje gaat ga ik het uitbouwen tot 2 keer, dan tot 3 keer enzovoorts.

Het is trouwens niet zo dat ik elke keer van nul af kan beginnen, als ik zie hoe hij nu doet en hoe hij eerst deed als hij een balk tegenkwam kan ik toch wel stellen dat er een hoop verbetert is.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:56

Utan, ben ik met je eens. Uitgaande van 't verhaal van Flew komt 't over alsof 't paard er oprecht bang voor is; dan zou ik 1 keer voldoende vinden. Maar ik heb ook al gezegt dat je uit moet kijken dat ie 't niet gewoon gaat staan faken omdat je te lief bent en hij zo onder 't werk uit komt.