Ja de titel zegt het dus al, sinds ik mijn pony heb, al meer dan 2 jaar, is hij doodsbang voor balken. Niet een beetje bang, héél bang. Eerst raakte hij echt overstuur als hij er 1 zag, nu blijft hij naar zijn maatstaf aardig rustig, maar hij is er zó bang voor.
Eerder heb ik besloten dat ik hem er niet mee 'op ga zadelen' en dus gewoon geen aandacht aan die angst besteed. Ik heb nu besloten dat ik er toch wat mee ga doen, maar het is dat ik dit al bijna een jaar besloten heb en hij nog steeds doodsbang is, terwijl ik toch niet het idee heb dat ik iets verkeerd doe.
Hij wil overigens nu wel gewoon bij een balk in de buurt staan, we zijn nu bezig met eroverheen lopen.
Mijn aanpak is nu als volgt:
We gaan samen bij een balk staan, hij naast mij, ik doe steeds een stap dichterbij de balk en hij volgt. Hij mag zoveel kijken en snorken als hij wil. Op een gegeven moment staan we zo dichtbij de balk dat mijn volgende stap eroverheen gaat, en ik stap er dus ook overheen. Hij blijft staan en kijkt alsof ik zojuist de hel in ben gestapt. Vervolgens ga ik een stukje achteruit en roep hem. Hij blijft dan aarzelend staan en kiest uiteindelijk voor de omweg. Ik beloon hem met een aaitje omdat hij toch gedaan heeft wat ik zei hem te doen, en we beginnen opnieuw.
Vandaag is hij na 2 keer de omweg gekozen te hebben over de balk gestapt, naar mij toe. Toen uiteraard beloond en iets anders gaan doen.
Hij dóet het dus uiteindelijk wel, maar het kost zoveel moeite en het valt mij zelf ook erg zwaar dat het zó moeizaam gaat, al kan ik iedere keer wel janken van blijdschap als hij uiteindelijk toch ervoor kiest om via het balkje naar me toe te lopen. Zo doen we het dus elke keer, hij mag zelf kiezen hoe hij naar mij toekomt, dit omdat ik hem niet wil dwingen omdat dat zijn angst alleen maar groter zal maken. Ik word ook niet boos tijdens het oefenen, beloon alleen de goede dingen.
Kan iemand mij zeggen of ik zo wel goed bezig ben? En hoe het misschien beter kan? Het gaat hier overigens om een zeer gevoelig paard die echt van het minste of geringste over de zeik gaat. Ik hoef dus niet te horen dat ik een keer goed boos moet worden oid.
Alvast bedankt voor het lezen.