Wat is flegmatiek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Crizztel

Wat is flegmatiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 19:06

Ik zit net horse & co te kijken via internet en daar hebben ze het over flegmatiek..Wat is dat??

verania

Re: Wat is flegmatiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:07

zonder zich af te laten leiden, niet gauw van streek
vb:hij is veel flegmatieker dan zijn opgewonden broer
synoniemen:

zag ik staan als je googled.

gr

DJ_Ro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:09

verania schreef:
zonder zich af te laten leiden, niet gauw van streek
vb:hij is veel flegmatieker dan zijn opgewonden broer
synoniemen:

zag ik staan als je googled.

gr

Je bent me net voor Tong uitsteken

Crizztel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 19:13

Thanx!

Wendystip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:52

Flegmatiek vind ik een iets te traag op de hulpen reagerend paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:47

Wendystip schreef:

Dat is niet flegmatiek
Snel aan de hulpen kan ieder paard zijn/worden, dat probleem zit in de ruiter en niet in het paard.

Flegmatiek is karakter, het tegenovergestelde van heet.
Een paard dat zich niet snel ergens druk om maakt, koel in de kop, nuchter, rustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:49

Toch heb ik flegmatiek ook geleerd als traag

niet als in koel of rustig
maar het niet fijne traag (weet ff niet hoe het uit te leggen) dus niet als een positief iets, wat ik koel en nuchter wel vindt.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:54

flegmatiek=

: bedaard
: droog
: gevoelloos
: kalm
: koel
: laconiek
: lauw
: leuk
: onaandoenlijk
: ongevoelig
: onverschillig
: onverstoorbaar
: onverstoorbaar kalm
: rustig
: traag

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:42

ik vind koel in de kop beslist niet hetzelfde als flegmatiek.

Flegmatiek vind ik eerder een paard wat zich qua karakter sullig opstelt, suffig alles doet , een beetje arakterloos en sloom vind ik ze...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:45

Van dat rijtje hierboven het lauwe, idd het sullige.

Wat een koel paard niet hoeft te zijn, dat is gewoon geen zeikerd om niks Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:16

runningkawa schreef:

maar het niet fijne traag (weet ff niet hoe het uit te leggen) dus niet als een positief iets, wat ik koel en nuchter wel vindt.

Traag in van iets onder de indruk zijn (dus ook iets moeilijk aan de hulpen te zetten dan een overgevoelige hittepetit waar je met je been niet aan mag komen) maar een flegmatiek paard is niet per definitie slecht aan het been. Een heet paard kan net zo goed slecht aan het been zijn en een flegmatiek paard kan wel heel erg fijn gereden zijn, dus het staat toch los van elkaar.

Flegmatiek hoeft trouwens ook niet per se een negatieve connotatie te hebben.

Roos91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:53

Jaa! Dat is het!! Ik wist het woord niet meer! IK zat te denken aan sympatiek.
Maar ze zeiden dat mijn paard flegmatiek was!! Klopt! Want mijn paard is indderdaad langzaam, rustig, is moeilijk aan het been te krijgen. Er moet meer bloed in haar.

Wat Wendystip zegt ben ik het helemaal mee eens! Klopt als een bus Wendy Haha!

Mijn paard is ook gewoon wat sullig, wel slim. Maar je kan alles met haar doen, alles. Denkt overal rustig over. En is gewoon moeilijk aan het been te krijgen, langzaam is ze. Beetje sloom.

Roos91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:58

Urielle schreef:
Wendystip schreef:

Dat is niet flegmatiek
Snel aan de hulpen kan ieder paard zijn/worden, dat probleem zit in de ruiter en niet in het paard.

Flegmatiek is karakter, het tegenovergestelde van heet.
Een paard dat zich niet snel ergens druk om maakt, koel in de kop, nuchter, rustig.

Ben ik niet mee eens! Ben het wel met wendystip eens.
Elke paard kan wel snel aan de hulpen worden, maar mijn paard, daar lukt het MOEILIJK mee. Elke keer maar weer proberen.
Ze is gewoon MOEILIJk zo snel aan de hulpen te krijgen, dus, ze reageert traag op de hulpen.
Vind het wel raar dat een profecionele springer, die met het paard heeft gereden, ook dresuur, zegt dat het traag op de hulpen reageert, dat het een flegmatiek paard is, terwijl jij zegt dat het een probleem van de ruiter is. Kan wel zo zijn, maar het paard kan ook zo van nature zijn! Jij hebt toch ook weleens mensen gezien die traag zijn? Dat kunnen ze wel zijn door hun OPVOEDING..(voorbeeld van paard en ruiter). Flegmatitiek heeft niet alleen met karakter te maken vind ik. Ik bedoel, dat traag aan de hulpen kan ook door het karakter zijn, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:02

Traag aan het been is zeker een ruiter probleem
Ben het daar met urielle eens. En dat heb je er niet in een dag uit, ook niet een top ruiter.

Maar een flegmatiek paard zal imo wel veel eerder traag voor het been zijn dan een sensibel paard (nog zo'n leuke of iedereen over sensibel het zelfde denkt)
Wat niet wil zeggen dat een sensibel paard automatiech voor het been is, dat zeker niet Lachen

sensibel is voor mij dus het tegenover gestelde van flegmatiek.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:28

Een flegmatiek paard is niet snel van iets onder de indruk, vaak vallen de hulpen van de ruiter daar ook onder....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:44

Ieder paard kan goed aan het been worden... Mijn paard heb ik de eerste maanden echt door het kinderlijke schoppen vooruit moeten duwen (tenminste, duidelijk moeten maken wat ik bedoelde, voorwaards was ze zeker wel, maar ze snapte het gewoon niet als ik een beetje kuitdruk gaf). Na oefenen oefenen oefenen loopt ze weer gewoon, bij het aanknijpen van je benen komt er een keurig drafje uit...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:02

Roos91 schreef:
Elke paard kan wel snel aan de hulpen worden, maar mijn paard, daar lukt het MOEILIJK mee. Elke keer maar weer proberen.

Dat heb je met bijna alle paarden.
Jouw paard zoekt de oplossing in doen alsof hij niets voelt, een ander paard vlucht voor het been waardoor de ruiter niet meer in durft te komen (is ook niet aan de hulpen dus) en nog een ander paard is hartstikke loperig maar als je dan met je been inkomt en hem aan het werk wil zetten is hij niet thuis. (Die laatste variant heb ik zelf staan, heeft ook superconsequent rijden nodig).

creative

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:26

_angela_: je zegt het precies hoe ik het ook ervaar!

Mijn paard is ook wat flegmatiek, niet gauw onder de indruk ergens van. En ook traag aan het been, dit gaat trouwens echt een stuk beter de laatste tijd.

Maar aan de andere kant kan hij ook weer van de excessen hebben: wegspringen, omdraaien en wegcrossen.. Dat is toch niet echt flegmatiek of wel?

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:24

runningkawa schreef:

Ja, zou is het mij ook geleerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:27

hmzz flegmatiek......... inderdaad traag, traag van begrip, traag van reactie (hoeft dus niet te betekenen dat zo een dier een dooie sul is Lachen )

maar een traag werkend paard

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:39

Tja, een flegmatiek paard is vaak een soort diesel... heeft even nodig om op te warmen Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:57

Ik heb een pony merrie gehad die je wel als flegmatiek kan bestempelen... Iedere keer opnieuw moest je eerst weer duidelijk maken dat been voorwaarts was en dat je toch echt meende dat ze aan het werk moest.

Behoorlijk vermoeiend...

Maar als ze dan eenmaal liep dan ging het wel en ze had ook zeker vaak momenten dat er een soort bom afging en dan vloog ze al dan niet bokkend de bak door, om dan aan de andere kant van de bak haar "oude vertrouwde" tempo aan te nemen Clown

Ze was trouwens niet echt koel te noemen, maar juist best wel een kijkerige pony. Als je daar niet goed op reageerde (dus voorwaarts blijven rijden en doen of je neus bloed) dan nam ze reuzesprongen opzij...

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:15

De term komt van één van de vier temperamenten/ persoonlijkheidstypen. Van oudsher werden deze aan lichaamssappen gekoppeld: bij flegmatiek (traag, rustig) hoorde volgens de eeuwenoude opvatting van de Grieken een overschot aan slijm.

Sanguïnisch is het tegenovergestelde, zo iemand is vurig, pittig en zou een overschot aan bloed bevatten. Niet zo gek dus dat een vurig paard nu nog steeds een bloederig paard heet (vgl. 'volbloed') en het tegenovergestelde een flegmatiek dier.

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:37

Flegmatiek vind ik meer weinig Schwung

Juppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 20:17

Een flegmatiek paard is ook een paard dat de ervaringen die hij meemaakt pas later een plek kan geven....het zijn niet per defintie paarden die slecht aan het been zijn maar aarden die wat langzaam leren en dingen verwerken.