naast mij lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selma204

naast mij lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 16:59

Ik weet niet of dit hier hoort
Anders zeg het ff dan verplaats ik hem

Maar mijn verzorgpony wil niet normaal naast mij lopen
Dan gaat ze voor me lopen en ik krijg een vet lame arm

Wat moet ik hier aan doen?

dolor

Re: naast mij lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:37

rukje aan het touw geven en haar weer naast je zetten. grondwerk doen is ook een goede manier. daar zitten dingen zoals naast je lopen, draven en dat soort dingen allemaal in en leert ze jou als leider zien, waardoor ze naast of achter je blijft lopen. dat voor je lopen kan zijn dat ze de leiding wil nemen en dat op deze manier uitdrukt.

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 17:39

dolor schreef:
rukje aan het touw geven en haar weer naast je zetten. grondwerk doen is ook een goede manier. daar zitten dingen zoals naast je lopen, draven en dat soort dingen allemaal in en leert ze jou als leider zien, waardoor ze naast of achter je blijft lopen. dat voor je lopen kan zijn dat ze de leiding wil nemen en dat op deze manier uitdrukt.

Maar het rare is voordat ze gereden heeft loopt ze meestal wel rustig naast me maar na het rijden niet meer

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:53

Toch grondwerk! Ook al loopt ze voor het rijden netjes naast je, er is toch een reden dat ze dat na het rijden niet meer doet. Een heel simpel maar doeltreffende manier: met je leadrope (of als je die niet hebt een lang halstertouw) is met het laatste stuk van de rope net voor het hoofd van je paard rondjes draaien. Dat is een imitatie van een zwaaiende, waarschuwende staart van een ander paard voor haar neus. Het is Niet de bedoeling je paard ermee te slaan, maar het zal best in het begin voorkomen dat ze hem eens tegen haar hoofd krijgt. Dan zal ze ineens stil staan of een ruk met haar hoofd omhoog doen, niet straffen dan he! Daarna zal ze rustig naast je blijven lopen. Blijf dit ook consequent herhalen.

Maar verdiep je eens goed in het grondwerk, je zal versteld staan. Knipoog Haha!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:55

zelf doe ik clickertraining en gebruik de target stick zodat hij naast mij blijft lopen.

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:57

Grondwerk doen is idd beste oplossing. Het is heel begrijpelijk dat ze na het werk naar stal wil / eten / drinken en rusten, maar het is ook belangrijk dat ze naar jou blijft luisteren en jou ten alle tijden als leid(st)er blijft zien.
Consequent zijn is overigens het halve werk.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:01

Ik denk dat je je probleempje het beste met de eigenaar kunt bespreken, zodat hij je kan helpen hierbij. Ik zou persoonlijk liever hebben dat een verzorger met een probleempje naar mij toe kwam dan dat ze op eigen houtje gingen klooien met grondwerk wat waarschijnlijk nog niet bekend is.

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 18:09

ik ben al bezig sinds kort [een dag ofzo Clown] met grondwerk bezig en zo ga ik verder met VD maar dat met die halster touw heb ik 1x gdaan en daarna niet meer
ik zal het vaker [elke keer Clown] doen Knipoog

queenie_evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:59

zet ze steeds een paar passen achteruit als ze voor je schouder komt, grondwerk kan nuttig zijn, paard moet jou volgen en niet andersom, anders neemt het paard de 'leiding' over. je trekt eens aan je halstertouw en zet ze met je hand op haar borst in achteruit, je stapt weer verder en stopt dan plots, zij moet naast u staan en niet met haar schouder voorbij je komen, anders zet ja haar weer achteruit, en ga je weer vooruit,.. tot ze het doorheeft dat jij bepaald waar jullie naartoe gaan, en niet andersom, veel succes Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:19

--> OMG

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 15:41

Scum schreef:
--> OMG

wat??

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:02

Ik heb het ook gehad met mijn verzorgpony. Alleen zeiden de eigenaars dat ik maar veel moest oefenen zonder verder advies. Zij steigerde ook naar me. Maar goed.... Ik heb het opgelost door gewoon heel veel grondwerk te doen, veel in de wei lopen, terug drijven zodra ze voor je komt, en altijd belonen voor het goede. Het klinkt heel vervelend, maar je moet gewoon echt heel veel oefenen daarmee!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:04

sleepingrose schreef:
Scum schreef:
--> OMG

wat??

Topic is verplaatst naar OMG (omgang)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:06

sleepingrose schreef:
Ik weet niet of dit hier hoort
Anders zeg het ff dan verplaats ik hem

Maar mijn verzorgpony wil niet normaal naast mij lopen
Dan gaat ze voor me lopen en ik krijg een vet lame arm

Wat moet ik hier aan doen?

Vet lamme arm betekend dat jij blijft trekken. En dat wint je paard altijd. Het enige wat helpt is dat je je paard heel hard in zijn achteruit zet als hij aan je voorbij wil, en verder het touwtje los laat als hij daar loopt waar je hem hebben wilt. En wees daar gewoon heel konsekwent in.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:08

Zijn er ook specifieke grondwerkoefeningen te noemen om dit te oefenen? Of evt een bladzijde uit ; grondwerk met paarden'(inge teblick)? Ik zit namelijk ergens op het begin met grondwerken en heb hetzelfde probleem. Met mijn hand targetten lost het niet echt op...

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:17

Duidelijk en heel consequent zijn. Mocht je er zelf niet uitkomen, dan kun je hulp van anderen vragen die al langer met paarden bezig zijn.

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 17:39

sleepingrose schreef:
Scum schreef:
--> OMG

wat??

Topic is verplaatst naar OMG (omgang)[/quote]

oh whahaha Clown

MyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 23:02

Kan je het niet proberen met 2 mensen die naast het paard lopen. 1 aan elke kant, elk met haar vast aan een halstertouw. Lachen

xx_Lott_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:14

ik vind inderdaad ook dat je telkens als ze voor je uit loopt. stil zetten, paar passen achterwaarts (doormiddel van korte rukjes aan je halstertouw..) en dan weer verder lopen... of misschien is een hengstenkettinkje een oplossing om het afteleren..?

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 17:44

queenie_evy schreef:
zet ze steeds een paar passen achteruit als ze voor je schouder komt, grondwerk kan nuttig zijn, paard moet jou volgen en niet andersom, anders neemt het paard de 'leiding' over. je trekt eens aan je halstertouw en zet ze met je hand op haar borst in achteruit, je stapt weer verder en stopt dan plots, zij moet naast u staan en niet met haar schouder voorbij je komen, anders zet ja haar weer achteruit, en ga je weer vooruit,.. tot ze het doorheeft dat jij bepaald waar jullie naartoe gaan, en niet andersom, veel succes Lachen

Dit werkt erg goed ik ben er veel met haar mee bezig en het gaat echt steeds beter Ja