Verzorgster stelt mij Aansprakelijk?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Strawberry_

Verzorgster stelt mij Aansprakelijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 15:32

Hopelijk staat het hier goed. Anders TeM ik het bericht wel =)

Ik heb sinds 2 weken een nieuwe verzorgster voor mijn haflinger ruintje Sanshido. De vorige verzorgster van hem moest stoppen wegens verhuizing. De verzorgster die ik nu heb kan ik goed mee opschieten en in 2 weken ging alles prima. Behalve gister toen het een keer fout ging.. Ik vertelde haar aan het begin van de 2 weken alles over Sanshido, en dus ook dat hij in staat was voor vrijheidsdressuur. Daarnaast heb ik haar gewaarschuwd dat ze dat nog niet moet doen aangezien Sanshi druk kan worden tijdens VD en hij niet altijd goed luisterd. Ze leek het te respecteren en zo begonnen de 2 weken zonder enige probleem.

Gister ging ik bij m'n oom (tevens buurman) helpen met een merrie inrijden. De verzorgster was op dat moment bezig met Sanshi uit de wei halen en poetsen etc. Een half uurtje nadat ik bezig was bij m'n oom, hoorde ik een scheel geschreeuw gevolgd door mijn naam die ze riep. Ik haaste me gelijk richting de stallen waar ze naast Sanshido op de grond lag bij de bak. Geschrokken gooide ik Sanshido los in de bak omdat ik in eerste instantie dacht dat ze een trap had gekregen of dergelijke. Toen ze op de grond lag kon ze haar been niet meer bewegen. Ik heb meteen m'n vader gewaarschuwd dat ze naar de EHBO moest worden gebracht. In de auto vertelde ze eerlijk dat ze Sanshido op commando probeerde te laten stijgeren, maar ze er dicht voor stond en hij haar dus raakte met een harde knal tegen haar been. Bij de EHBO bleek dat ze haar been had gebroken op 2 plekken. We hebben haar ouders op de hoogte gesteld en aangeboden om eventuele kosten te betalen. Maar dat was volgens hun niet nodig. We hebben haar naar huis gebracht en daarna zelf nog onder de indruk naar huis gegaan.

Vanmorgen kwam haar vader ineens bij ons het erf op met het bericht dat ze een schadevergoeding willen náást de eventuele kosten die we al zouden betalen (Wat ze dus in eerste instantie ook weigerde). Ook zeggen ze dat ík aansprakelijk ben voor dit omdat het mijn paard is. De kosten zullen we betalen als het moet, maar ik vroeg me dus af; Ben ik echt aansprakelijk? Scheve mond

Strawberry_

Re: Verzorgster stelt mij Aansprakelijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 15:33

Ow ik zie dat er al ergens een lopend onderwerp is Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:35

Goh die heeft op bokt een topic gelezen en dacht Geld, geld! Geld, geld!

procederen kost een hoop geld, laat haar maar lekker dreigen!

Clausje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:36

volgens mij ben je echt niet aansprakelijk..
je hebt het vantevoren aangegeven dat het geen goed idee is..

en al ben je wel aansprakelijk dan slaat het echt nergens op! Lachen
succes ermee!
p.s. wat een zielige mensen eigenlijk dat ze eerst geen vergoeding wilden en nu ineens alles!

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:37

Als ik dit verhaal zo lees, denk ik eigenlijk dat jij niet aansprakelijk bent hiervoor.
Oke, jij hebt je paard dat commando aangeleerd, maar... Je hebt ook duidelijk gewaarschuwd om geen VD te gaan doen, omdat hij dan druk zou worden en niet goed luistert! Ik denk dus dat je er goed aan gedaan hebt om te waarschuwen, en dus is het ook t eigen risico van de verzorgster geweest om dit toch te gaan proberen.
Als dit mij was overkomen, had ik ook echt niets vergoed.
Wel als ik niet gewaarschuwd had, maar dat zeg jij wel te hebben gedaan.

Gelbrich

Yep, het is tenslotte je eigen paard, toch?? Ik weet niet wat voor schadevergoeding ze willen, zit ze nu in de ziektewet?? Ik zou haar maar niet weer vragen voor je paard (niet dat ze dat nu kan haha) Wie niet horen wil moet maar voelen. Hoe is je paard hier onder?? Geschrokken of niet??

Sanneh14

Ja. Eigenaar is ten álle tijde aansprakelijk (wij hebben hier ook gedonder gehad met een verzorgster. Zij wou op buitenrit maar pony was niet gechipt en niet verkeersmak.. Tja.. dat vonden wij wat riskant en toen hebben we het uitgezocht.)

Er staat trouwens ook een soortgelijktopic op de homepagina (met Bokito geloof ik)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:38

helaas ben je idd aansprakelijk
mischien kun je wat met het feit kosten vergoedding geweigert te hebben
waren daar getuigen bij ed
sucses

LaUrOssssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:40

sorry je bent aansprakelijk

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 15:41

@ Gelbricht: Ze willen een vergoeding voor de kosten van het ziekenhuis (hebben ze eerst geweigerd dus maar willen ze nu wel) en nog een schadevergoeding of iets. Sanshido is over het algemeen rustig eronder gebleven, maar wel even geschrokken na het ongeval. Ze zit niet in de ziektewet Knipoog

@ rommulus: Een verpleegster in het ziekenhuis was er bij toen wij de vergoeding ter spraken brachten en hun het weigerde Knipoog
Laatst bijgewerkt door Strawberry_ op 29-05-07 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:41

ik vind niet dat jij dit moet betalen , je hebt het aangeboden , zij heeft niet geluisterd naar de instructies
het is haar fout om jou paard iets te laten doen wat niet mocht !

haar fout

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 15:43

@ _Bonte_ : Idd zo is hoe ik het ook zie Ja Maar omdat vaak wordt gezegd dat je ten alle tijden aansprakelijk bent voor je eigen paard, twijfel ik toch even.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:43

Welke kosten voor het ziekenhuis?? Schadevergoeding waarvoor in de vrede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:44

ne volghens mij ben je neit aansprakenijk of je meot dat gezecht hebben toen ze bij jou begon

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:45

als het echt vervelend word zou ik toch naar de rechts winkel gaan en kijken of de verpleegster wil getuigen en of je er wat mee kan

eingelijk is het toch te zot voor woorden dat je nieteens een op je paardje kan laten rijden zonder ge claimd te worden
ik weet wel dat als er een op mijn paardje gaat ik die wel een contractje onde de neus schuif

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:45

Ja, jij bent aansprakelijk, dit heeft afgelopen week nog op de homepage gestaan. Lachen Aangezien het jou paard is..
suc6 Ach gut

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:46

Je bent wel degelijk aansprakelijk. Het is jouw paard en de eigenaar is ten alle tijde verantwoordelijk voor zijn/haar paard. Er heeft nog niet zolang geleden eens stukje op de voorpagina gestaan hier op bokt. Als je op de hoofdpagina even naar beneden scrollt kom je het vast nog tegen.

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 15:46

@ Gelbrich: Kosten voor wat ze moeten betalen. Ze kunnen me veel vertellen maar volgens mij wordt dat tegenwoordig allemaal vergoed door het ziekenfonds Scheve mond Schadevergoeding eisen ze voor het hele gebeuren, alhoewel er nooit een duidelijke reden is gegeven waarvoor precies.

@ Rommulus: Ja we houden rechtsbijstand bij de hand voor als het uit de hand gaat lopen, en we hebben nog die verpleegster als ik nog precies weet wie het is Clown

Bedankt voor jullie reacties allemaal Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:47

Citaat:
ik vind niet dat jij dit moet betalen , je hebt het aangeboden , zij heeft niet geluisterd naar de instructies
het is haar fout om jou paard iets te laten doen wat niet mocht !

Dat vind ik ook MAAR alles wat JOUW paard aanricht is jou verantwoording...( tenzij er iets zwart op wit staat) Kunt het een beetje vergelijken met dat iemand achterop knalt bij een auto is ook altijd diegene zijn schuld ongeacht de situatie..Of voetgangers / fietsers met de auto aanrijden

chantal1982

Je bent altijd verantwoordelijk voor wat jou paard bij anderen aanricht, tenzij je hier afspraken over opstelt. In hoeverre je hier de mondelinge afspraken bij kunt rekenen zou je moeten navragen, maarre heb je geen rechtsbijstand, dan kun je het daar navragen hoe het precies in elkaar steekt, maar hierover heeft al eens een stuk in IDS gestaan dat je altijd verantwoordelijk bent en het beste schriftelijk een overeenkomst kunt maken.

Vjestagirl

VOlgends mij valt die onder onverantwoordelijk gedrag (oid) en ben je niet aansprakelijk.

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 15:48

Bedankt allemaal Ja

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:50

Ik vind het heel netjes dat je hun schade vergoeding ed had aangeboden.
Tenslotte was het je bijrijders eigen schuld.
Ik weet niet hoe oud je bijrijder is, kids zullen toch dingen uit proberen en willen kijken hoe ver ze kunnen gaan.....
Maarja, om gelijk al met stijgeren te beginnen....neem aan dat zelfs kids weten dat dit een risico met zich meeneemd. Vork
En als het een volwassene was, eigen schuld dikke bult. Clown
Ze had dan beter moeten weten.
Als het mij zo bij staat is de eigenaar altijd verantwoordelijk, dus hoop dat jullie samen tot een oplossing kunnen komen.
Laatst bijgewerkt door foetsie op 29-05-07 15:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 15:51

@ Foetsie: Ze is momenteel 13 jaar oud. Knipoog
Ik hoop ook dat we samen tot een oplossing kunnen komen, want om nou naar de rechter te stappen is natuurlijk ook niet echt onze bedoeling.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:51

uhh aansprakelijk? Je hebt haar volgens mij toch echt gewaarschuwd voor dingen, en ze heeft dit zelf aan de hand gehaald. Als zij had geluisterd, had zij haar been nooit op 2 plaatsen gebroken. En ongeacht het het jou paard is. Het is alsnog je eigen verantwoordelijk als je er mee bezig bent. Als jij op de manege van je paard af donderd, stel je de manege ook niet aansprakelijk? Paarden onvoorspelbaar zijn, en niemand kent zijn paard het beste als eigenaresse zelf.. Jij hebt haar gewaarschuwd en zij luisterde niet.. Jij bent niet verantwoordelijk voor haar, maar voor je paard..

Eigen schuld..