ik moet mijn paard slaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Taat88

ik moet mijn paard slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 20:45

hey

ik heb een 3 jarige supper lief nou hat hij me vandag gehapt, toen het ik met mijn stem en met 3 rukken aan het halster touw hem op zijn plek gewezen. nu zijn er 2 dames op stal en die vinden dat ik harder moet op treden en een paar schoppen moet verkoopen.

ik ben heel erg op tegen om te slaan of schoppen wat vinden jullie????

Gr Tatjana

Coconut

Re: ik moet mijn paard slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:46

gelijk schoppen vind ik ook weer gelijk te, maar als hij jou flink bijt dan kun je hem best een tik tegen zijn hals geven en hem flink boos toespreken!

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:47

Je MOET niks. Je kan het t makkelijkst oplossen inderdaad met je stem wat te verheffen. Je hebt het goed opgelost.

Als hij het vaker doet en hij leert er niet van, kan je hem een tikje op zn schouder geven. Als je gelijk een mep verkoopt aan m, kan het tot kopschuw leiden..

Ik vind dat je goed gehandeld hebt, ook om hem niet te slaan.
Trek niets van die ''dames'' aan bij je op stal..

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 20:59

dankje

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:04

Je kunt het best je gevoel volgen, maar let wel op dat het niet uit de hand gaat lopen, en dat je concequent en eerlijk blijft!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:23

Als je een correctie moet geven, kun je die het beste doen in een intensiteit die aankomt. Het kan dus heel goed zijn dat je paard niet onder de indruk is van drie rukken aan het touw en een stemverheffing, en dat hij idd die trap onder zijn waarde achterwerk nodig heeft om dermate onder de indruk te zijn dat hij dit nooit meer flikt. Of die drie rukken en die stemverheffing genoeg zijn geweest om hem zo te corrigeren dat hij dit nooit meer flikt zal de tijd moeten leren....indien hij het nog een keer doet weet je dat je te zacht bent geweest.

Bij het ene paard is de opgeheven vinger, en het woordje "foei" voldoende. De ander moet je als het ware levend willen villen voordat hij onder de indruk is...

Dus een correctie via slaan is niet altijd nodig. Maar als het nodig is, moet je het wel kunnen en willen doen......

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:34

Ik sluit me bij Cassidy aan. Het ene paard heeft genoeg aan foei en een opgestoken vinger, de andere heeft een schop onder zijn kont nodig.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:46

jullie hebben gelijk, maar ik zou als het mijn paard was, hem niet gelijk een schop geven, maar eerst een tik op zijn hals geven. Mocht dat nog niet helpen, dan kun je altijd nog harder ingrijpen.

Snap best dat het ene paard een schop nodig heeft onder zijn kont, maar een tik op zijn hals en dan echt een goede tik, is voor de meeste paarden ook al genoeg Knipoog

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:55

ook ik sluit me aan bij cassidy...mijn paard wil ook welleens niet luisteren en heeft dan nog welleens de neiging om met je aan de haal te gaan als je er naast loopt...kan je vertellen dan wil alleen een vinger of een opgegeven stem niet helpen...

mvanloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:57

de beste stuurlui staan aan wal zegt het spreekwoord.
Doe altijd wat jou het beste lijkt. Mijn mening is dat je met slaan meer kapot maakt dan de lief is. Soms is een opvoedkundige tik niet te vermijden maar dan wel als allerlaatste redmiddel

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:23

ik ga ook met cassidy mee, ligt helemala aan het paard
misschien heeft die van jou genoeg gehad aan de stemverheffing en het rukken aan het touw
mocht hij het niet geleerd hebben dna kun je hem altijd nog ene tik verkopen

maar wil wel even zeggen dta er een heel verschil tussen ene tik of een mep uitdelen en je paard slaan
slaan klinkt heel; negatief en alsof je hem bijkans mishandelt
een welgmikte en verdiende tik op schup onder de kont is niets mis mee
ik bedoel laten we een paard aub een paard laten , en geen kind
en aangezien je je paard niet kunt gaan vertellen" dat bijten stout is en dat hij dat echt niet meer mag doen omdta je dan verdrietig word"
moet je het oplossen met intonatie, lichaamstaal en af en toe lichaams contact
een paard word als je eerlijk bent in je consequenties en je timing hebt en dus op het juiste moment een reactie geeft echt niet direct kopschuw of bang oid worden ...

Nicki01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:43

Scheelt echt super veel per paard.
Mijn oudste heeft genoeg aan een "hela doe normaal".
En dan hoef ik dat helemaal niet uit te brullen, maar gewoon op een iets hardere toon.

De merrie waar ze bijstaat is van niks en niemand onder de indruk.
Zelfs een flinke schrweuw niet.
Die heeft af en toe echt n corrigerende tik nodig.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:58

Ik vind ook dat het helemaal aan het paard ligt en hoe jij er mee om wil gaan.
Ik ben zelf meestal niet zo'n voorstander van slaan, maar ik vind wel dat als je een paard straft het wel over moet komen!
Ik had zelf een aantal jaren geleden een jonge NRPS hengst staan, altijd heel braaf en ik loop langs de stal en ineens bijt hij mij, toen ben ik meteen zn stal ingevlogen en heb hem een paar flikke meppen gegeven zodat hij echt schrok, hij heeft het nooit meer gedaan!
Had ik hem toen een tikje gegeven had hij het waarschijnlijk een paar dagen later weer geprobeert, dan moet je hem steeds wat harder aanpakken en voor je het weet loop je alleen maar te mopperen en te vechten met zo'n paard..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:34

SparklingApp schreef:
I
Ik had zelf een aantal jaren geleden een jonge NRPS hengst staan, altijd heel braaf en ik loop langs de stal en ineens bijt hij mij, toen ben ik meteen zn stal ingevlogen en heb hem een paar flikke meppen gegeven zodat hij echt schrok, hij heeft het nooit meer gedaan!
Had ik hem toen een tikje gegeven had hij het waarschijnlijk een paar dagen later weer geprobeert, dan moet je hem steeds wat harder aanpakken en voor je het weet loop je alleen maar te mopperen en te vechten met zo'n paard..

op stage hadden we ene jonge hengst staan , voor de africhting en verkoop die me tijdens de ochtendronde brok voeren naar mijn keel vloog ...
en dat bedoel ik letterlijk , kop schuin en uithalen , voelde zijn tanden op mijn nek
die heb ik ook gigantisch op zijn lazer gegeven
maar de buurman van dat paard had ook genoeg an " nee" op een duidelijke toon

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:22

Cassidy schreef:
Als je een correctie moet geven, kun je die het beste doen in een intensiteit die aankomt. Het kan dus heel goed zijn dat je paard niet onder de indruk is van drie rukken aan het touw en een stemverheffing, en dat hij idd die trap onder zijn waarde achterwerk nodig heeft om dermate onder de indruk te zijn dat hij dit nooit meer flikt. Of die drie rukken en die stemverheffing genoeg zijn geweest om hem zo te corrigeren dat hij dit nooit meer flikt zal de tijd moeten leren....indien hij het nog een keer doet weet je dat je te zacht bent geweest.

Bij het ene paard is de opgeheven vinger, en het woordje "foei" voldoende. De ander moet je als het ware levend willen villen voordat hij onder de indruk is...

Dus een correctie via slaan is niet altijd nodig. Maar als het nodig is, moet je het wel kunnen en willen doen......

hier ga ik ook in mee.. als het blijkt dat een foei en een vinger niet genoeg is kan je er altijd een schepje bovenop doen. gelijk beginnen te slaan en schoppen lijkt me niet de bedoeling

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:29

ik straf mijn paard zelden of nooit door middel van schoppen of slaan, mijn stem is meestal genoeg, Behalve toen hij 1x mij probeerde te bijten en dreigden te slaan. Dan wel. Ik denk dat je naar je paard moet kijken maar wel heel duidelijk moeten laten weten dat bijten echt een nono is

Promis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:04

ik vind dat je hem best een klein tikje kan geven maar schoppen is erg overdreven.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 07:42

Met slaan en schoffen berijk je niets.

Je stem verheffen en goed consuquent zijn, duidelijk alaten weten wie de baas is.
je weet vast et beste hoe je paard in elkaar zit, dus niet naar die meiden luisteren !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:04

Ik ben het eens met Cassidy.
Kijk naar je paard. Het ene paard is helemaal onder de indruk als je gewoon kort en streng Foei! zegt en de andere geef je een flinke schop onder zijn hol en die staat nog te kijken van: 'Zozo, vond jij dat niet leuk? En als ik het nog een keer doe Tong uitsteken ?'

Als jouw paard dus na die ruk aan het halstertouw onder de indruk was en het niet meer heeft gedaan heb je het goed opgelost. Stond hij erna weer te pielen dan had je beter idd een keer een goede knal verkocht.
Beter 1 keer hard en opgelost, dan 99 keer aan het halstertouw rukken en kleine tikjes (want juist van de ineffectieve slaan - en zeker op het verkeerde moment! - wordt je paard kopschuw. Niet van die ene goed getimede keer Lachen )

Dus: zoek de manier op die werkt voor jouw paard.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:10

Als je paard het vaker doet wordt het toch eens tijd om een keer stevig op te treden. Hij mag niet bijten en dat weet hij dondersgoed, laat hem dat ook even weten. Bij het ene paard is dat jezelf groot maken en een keer flink schreeuwen en bij de andere even een flinke oplawaai op zijn achterste. Je kan ook eens een kort zweepje meenemen en als hij bijt daarmee een tik geven en heel consequent daarin zijn. Het moet niet zo zijn dat hij brutaal tegen je over gaat staan want dan wordt het toch tijd for a serious conversation Vork

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:13

horsewisper schreef:

Je stem verheffen en goed consuquent zijn, duidelijk alaten weten wie de baas is.
je weet vast et beste hoe je paard in elkaar zit, dus niet naar die meiden luisteren !

zolang je bereik met ei is schrijft Knipoog bereik je echt wel wat met een flinke tik en werkt dit behoorlijk corrigerend op zijn tijd. Dit moet natuurlijk niet mishandelen worden dat is een ander verhaal maar met een goed getimede tik is niks mis.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:21

Lovely1 schreef:
horsewisper schreef:

zolang je bereik met ei is schrijft Knipoog bereik je echt wel wat met een flinke tik en werkt dit behoorlijk corrigerend op zijn tijd. Dit moet natuurlijk niet mishandelen worden dat is een ander verhaal maar met een goed getimede tik is niks mis.

zo ook een welgetimede welgemikte schup onder de kont
er zijn voldoende paarden die iets minder tactvol en/of genuanceerd zijn die het met consequent foei zeggen echt niet geloven
alleen hangt alles samen met timing en hoe je het uitvoert,
als een wilde gaan slaan en/of schoppen werkt idd averechts...

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:02

Als mijn paard me bijt, gniep/ knijp ik hem terug in de hals, en hard ook. Daarnaast komt de "vinger" erbij (opgestoken wijsvingertje). na 2 keer had hij genoeg aan alleen de vinger, dat was al angstaanjagend genoeg in zijn ogen.
Trappen heb je in verschillende gradaties... het kan gericht trappen zijn, dan krijgt hij een schop terug onder zn hol (mijn voet komt NOOIT zo hard aan als de hoef van een ander paard) trapt hij toevallig in mijn richting om een andere reden, dan geef ik een schreeuw en zeg dat hij op moet passen.

Maar in elkaar schoppen... nee... duidelijk zijn, wij als mens kunnen met handen en voeten (vermits je geen boksbeugels/ schoenen met scherpe punten aanhebt) veel minder pijn doen dan een ander paard...

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:35

Schoppen vind ik dan weer TE.
Je kunt je paard best een tik geven tegen ze neus etc.
Maar schoppen nee, maar als je hem hebt laten zien met
die rukken en je stem en dat die echt even bang keek etc.
dat die dat niet meer mag, is het toch ook goed Knipoog .

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:44

als het sreng praten en een keer een ruk heeft geholpen hoef je toch niet te gaan slaan...