Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

SparklingApp schreef:I
Ik had zelf een aantal jaren geleden een jonge NRPS hengst staan, altijd heel braaf en ik loop langs de stal en ineens bijt hij mij, toen ben ik meteen zn stal ingevlogen en heb hem een paar flikke meppen gegeven zodat hij echt schrok, hij heeft het nooit meer gedaan!
Had ik hem toen een tikje gegeven had hij het waarschijnlijk een paar dagen later weer geprobeert, dan moet je hem steeds wat harder aanpakken en voor je het weet loop je alleen maar te mopperen en te vechten met zo'n paard..
Cassidy schreef:Als je een correctie moet geven, kun je die het beste doen in een intensiteit die aankomt. Het kan dus heel goed zijn dat je paard niet onder de indruk is van drie rukken aan het touw en een stemverheffing, en dat hij idd die trap onder zijn waarde achterwerk nodig heeft om dermate onder de indruk te zijn dat hij dit nooit meer flikt. Of die drie rukken en die stemverheffing genoeg zijn geweest om hem zo te corrigeren dat hij dit nooit meer flikt zal de tijd moeten leren....indien hij het nog een keer doet weet je dat je te zacht bent geweest.
Bij het ene paard is de opgeheven vinger, en het woordje "foei" voldoende. De ander moet je als het ware levend willen villen voordat hij onder de indruk is...
Dus een correctie via slaan is niet altijd nodig. Maar als het nodig is, moet je het wel kunnen en willen doen......
?'
)
horsewisper schreef:Met slaan en schoffen berijk je niets.
Je stem verheffen en goed consuquent zijn, duidelijk alaten weten wie de baas is.
je weet vast et beste hoe je paard in elkaar zit, dus niet naar die meiden luisteren !
bereik je echt wel wat met een flinke tik en werkt dit behoorlijk corrigerend op zijn tijd. Dit moet natuurlijk niet mishandelen worden dat is een ander verhaal maar met een goed getimede tik is niks mis. Lovely1 schreef:horsewisper schreef:Met slaan en schoffen berijk je niets.
Je stem verheffen en goed consuquent zijn, duidelijk alaten weten wie de baas is.
je weet vast et beste hoe je paard in elkaar zit, dus niet naar die meiden luisteren !
zolang je bereik met ei is schrijftbereik je echt wel wat met een flinke tik en werkt dit behoorlijk corrigerend op zijn tijd. Dit moet natuurlijk niet mishandelen worden dat is een ander verhaal maar met een goed getimede tik is niks mis.
.