Vanaf wanneer en hoe beginnen we?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Vanaf wanneer en hoe beginnen we?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 16:57

Hallo mijn verzorgpony heeft vorige week een dood veulentje gehad. Nu vraag ik me af hoe lang ik haar rust moet gunnen en wanneer ik weer langzaam met haar mag beginne (longeren losgooien wandelen) en daarna rijden.

Weet iemand dit?

Waratje

Re: Vanaf wanneer en hoe beginnen we?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:26

Gewoon nu rustig aan eens een poetsbeurt geven, misschien een wandelingetje maken. Kijk naar haar eigen reacties en pas je daarop aan. Het is per individu verschillend hoe lang ze rouwen en ook hoe ze rouwen. Dus gewoon rustig aan het "gewone leven" aanbieden en kijken wat er gebeurt.

Erg goed trouwens dat je haar de ruimte geeft om te rouwen, dat alleen al is goed voor haar.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:11

Naar mijn weten weten ze al heel snel niets van het veulen meer af.. dus na 3 weken weer rustig werk op pakken net zoals bij een gewoon veulen Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:28

Je kunt meteen weer beginnen met longeren, hoe goed is de conditie van de merrie? Hoe lang is de rustperiode geweest voor de bevalling? Als je tot kort voor de bevalling nog hebt gereden is de conditie sneller op peil dan dat je haar een half jaar tevoren rust hebt gegeven. Maar in principe zou je direct met - aangepast - werk kunnen beginnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:29

3Hearts schreef:
Naar mijn weten weten ze al heel snel niets van het veulen meer af.. dus na 3 weken weer rustig werk op pakken net zoals bij een gewoon veulen Knipoog

Ik ben overigens van mening dat je met een merrie met veulen aan de voet NIET moet beginnen...gun moeder met veulen een half jaar rust op het land. Je kiest voor rijden OF voor een veulen. Allebei van een merrie verlangen vind ik dus heel egoistisch...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:07

mee eens. verder raad ik je aan om vooral naar je paard te kijken. een paard kan door zo'n gebeurtenis heel erg uit haar doen zijn, hou daar rekening mee. geef haar afleiding, maar dwing het niet af. pas je werkzaamheden aan háár aan, tot ze zelf aangeeft weer verder te willen.
begin rustig, kijk wat ze aankan.