belasting ouder paard ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yenopi

belasting ouder paard ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 14:19

Ik ben sinds een week eigenaar van een 19 jarige merrie , kruising Fjord .
Altijd western/recreatief bereden . Goed van conditie , niet te dik etc .
Mijn vraag is ; hoeveel beweging kan/moet ik z'on paardje geven , ze lijkt veel plezier te hebben in het rijden/werken . Ze stapt flink , heeft best werklust maar ik wil haar niet overvragen maar ook niet behandelen als een watje ?! Wie kan me tips geven ?

Cassidy

Re: belasting ouder paard ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:21

Een 19 jarige die goed van conditie is kan gerust flink aan het werk gezet worden. Ik zou heb behandelen als een 10 jarige...

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:43

Zeker niet betuttelen want zo een pony kan echt wel tegen een stootje en is zeker nog niet te oud..Ik heb er een van 22 en die loopt liever volle bak als op de slome tour..

Kirr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:45

Gewoon mee rijden, als ze voldoende conditie heeft. Als je haar overvraagt zal ze het wel laten merken. Ik heb hier ook een ruin staan van boven de 20 en soms zou je eerder denken dat hij 10 is, zo'n levenlust en werklust! Vaak worden ze pas ouder als ze niet meer mogen (!) werken

Fionarood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:51

Mijn E pony is bijna 20 en ik doe gewoon alles met haar: buiten rijden, dressuur (wedstrijden), mennen, vrijheidsdressuur, longeren, lange teugelen, vrijspringen, ze loopt naast de fiets en is mijn hardloop maatje. Ik houd niet speciaal rekening met haar leeftijd, behalve dat ik goed in-, en uitstap. Je paardje in beweging houden is belangrijk als ze ouder wordt. Rust roest. En afwisseling is ook belangrijk, ongeacht de leeftijd.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:53

Een ouder paard dat nog graag werkt?? Hou haar dan niet tegen! Gewoon lekker met haar rijden, wanneer het haar te veel wordt merk je dat vanzelf. Probeer het rustig een beetje uit kijken hoe ze reageert. Misschien is ze met 2 uur rijden nog niet bek af..

Zolang zij er plezier in houd en je ook niet aan haar kunt merken dat ze slomer wordt of somber ga dan gewoon lekker met haar rijden. Je voelt vanzelf aan wanneer jou pony vind dat het genoeg is.

Veel succes! en plezier uiteraard!

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:54

Ben het helemaal met Fionarood en Kirr_ eens; oudere mensen worden ook sneller 'oud' als ze geen nieuwe dingen meer proberen en dat begint al bij de vaker bv de lift te pakken dan de trap Knipoog
Probeer gewoon lekker veel dingen met d'r, net zoals hierboven beschreven (krijg d'r al helemaal kriebels van om't eens een keer uit te gaan proberen Knipoog)

Wel idd uitkijken dat ze niet stijf wordt maar gewoon lekker laten 'warmdraaien'... Lachen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:55

Een paard geeft meestal zelf wel aan als je te veel gaat vragen.
Een paard is pad oud als je het als 'oud' gaat behandelen. Zo lang het beestje er plezier in heeft, gewoon lekker rijden. Ja

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:56

dat ligt aan het paard zelf.
als het paard zeg dit ken ik niet voel jij het echt wel en dan moet je niet door gaan en natuurlijk niet al te lange stukken gaan rijden wat dat doe je ook niet met je oma van 80

Miss_Minnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:09

ik denk dat het wel meevalt je moet altijd uitkijken maar op zon beestje kun je best rijden

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 16:11

Nou bedankt voor jullie reacties ! Ga ik met een gerust hart straks weer even lekker rijden !

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:55

Mooi Lachen Veel plezier en dat je paardje er ook nog veel van mag genieten Lachen

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:18

als ze in goede conditie is zou ik gewoon lekker met haar gaan rijden! En anders dit (rustig!) opbouwen

chareno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:29

wij hebben een pony van 22 en die loopt nog volop mee en met veel plezier Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:39

Mijn pony is nu 30, maar heeft tot haar 28ste zeker dagelijks 1 tot 3 uur gelopen, met veel plezier! Dus maak je nu geen zorgen om de leeftijd, als de pony het aangeeft het niet leuk meer te vinden en een beetje stijfjes wordt, dan langzaam gaan afbouwen

jayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:42

mijn vz-paard is 21, loopt nog steeds geweldig, hou inderdaad wel rekening met iets langer in-en uitstappen.

hexje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 08:08

rust roest.......

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:20

Gewoon lekker aan de gang gaan. Je paardje geeft vanzelf wel aan wanneer ze iets niet meer prettig vind.