jaarling bijt in het halster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smiek

jaarling bijt in het halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 14:14

Elke dag als ik mijn 11 maand oude veulen naar buiten wil doen, doe ik hem natuurlijk een halster om.
Ik ga bij hem in de stal staan en doe zijn halster om, maar wanneer ik het halster om zijn neus wil doen neemt hij het in z'n mond. Dan probeer ik het weer opnieuw en dan doet hij het weer.
Ik moet gewoon net zo lang wachten totdat hij even ergens anders zijn aandacht op heeft, en dan kan ik het halster snel om doen.

Het is echt heel irritant, vooral als ik geen tijd heb!
Hij ziet het als een leuk spelletje Extreme duivel

Heeft iemand een idee op welke manier ik dit kan oplossen?
moet ik hem straffen of juist niet?

Cassidy

Re: jaarling bijt in het halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:22

Ignoreren, neem de tijd. Moet je overigens altijd doen als je met paarden bezig bent...Haha!

Wat je ook kunt doen is antibijt op het halster smeren (en er voor zorgen dat het alleen op die plekken komt waar hij bijt, want het is een goor goedje). Misschien wordt dat gedrag dan ook minder.

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 15:07

Cassidy schreef:
Ignoreren, neem de tijd. Moet je overigens altijd doen als je met paarden bezig bent...Haha!

Wat je ook kunt doen is antibijt op het halster smeren (en er voor zorgen dat het alleen op die plekken komt waar hij bijt, want het is een goor goedje). Misschien wordt dat gedrag dan ook minder.

zou dat ook met sambal of mosterd kunnen? Clown

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:25

Gewoon dag en nacht buiten laten lopen, probleem opgelost.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:28

Vjestagirl schreef:

uhu tuurlijk! en dan over een jaar een onhandelbaar/onpakbaar paard aan over houden! Een paard gaat er niet dood van om snachts binnen te staan! en dat is hier helemaal niet de kwestie!

Ik zou er ook gewoon proberen iets vies op te smeren maarjah dan moet je weer opletten dat hij zen hoofd niet helemaal gaat wegtrekken als je met het halster aankomt. Misschien gewoon negeren en geduldig zijn... Dan raakt hij zijn spelletje wel beu!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:36

wednesday schreef:
Vjestagirl schreef:

uhu tuurlijk! en dan over een jaar een onhandelbaar/onpakbaar paard aan over houden! Een paard gaat er niet dood van om snachts binnen te staan! en dat is hier helemaal niet de kwestie!

Ik zou er ook gewoon proberen iets vies op te smeren maarjah dan moet je weer opletten dat hij zen hoofd niet helemaal gaat wegtrekken als je met het halster aankomt. Misschien gewoon negeren en geduldig zijn... Dan raakt hij zijn spelletje wel beu!

Onzin... Ook een paard wat dag en nacht buiten loopt kun je gewoon vangen. Het is alleen onzin om zo'n jong ding op stal te zetten, die horen buiten.

Om het wegtrekken van z'n hoofd te voorkomen kan je ff t touwtje om z'n nek slaan

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 15:37

Vjestagirl schreef:

Vind dit een beetje kort door de bocht.
Ik heb mijn paarden op stal staan 's nachts, en ik wil niet op deze manier mijn probleem oplossen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:39

Waarom staan je paarden 's nachts op stal. Zeker voor zo'n jong ding is dat slecht voor de groei. Bovendien heb je meer kans op blessures doordat ze 's morgends helemaal dol zijn dat ze naar buiten mogen, en 's avonds hoe dan ook naar binnen moeten, ook als ze het kwartier ervoor hebben lopen rennen.

peterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:44

maar je kan je paard toch moeilijk nooit een halster omdoen?
al laat je je paard snachts buiten staan is je probleem volgens mij nog niet opgelost.

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 15:44

Vjestagirl schreef:
Waarom staan je paarden 's nachts op stal. Zeker voor zo'n jong ding is dat slecht voor de groei. Bovendien heb je meer kans op blessures doordat ze 's morgends helemaal dol zijn dat ze naar buiten mogen, en 's avonds hoe dan ook naar binnen moeten, ook als ze het kwartier ervoor hebben lopen rennen.

's nachts heb je geen controle over je paard, ik wil niet dat ze weglopen e.d
Je weet ook niet wat voor rare mensen er 's nachts rondlopen die je paard allerlei dingen aan kunnen doen!
maar dit is helemaal niet het doel van mijn topic!
Als je hierover een discussie wil voeren, moet je niet in dit topic zijn!

Miss_Minnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:00

als je paardje het halster in zijn mond neemt is dat heel vervelend je kan ook gwn goed het halster openhouden en het dan gouw om doen .. groetjes amber

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:03

Vjestagirl schreef:

Ughum? Dan begint het probleem juist nog erger te worden! En dan daarna een onhandelbaar paard hebben wat je niet eens normaal een halster om kan doen!? Nee, niet echt hé... Bloos!

Zo hebben wij ook2 veulens lopen, gewoon scheit irritant Nagelbijten / Gniffelen

gjalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:10

misschien dat je het eerst een paar keer om zijn nek moet doen en dan op eens op een dag normaal wanneer hij gewoon niet oplet omdat hij denk at het weer om zijn nek gaat snap je??
groetjes...

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:13

Smiek, Ben het met je eens om jou nu aan te vallen op of een paard nu wel of binnen hoort.. het is niet de vraag/doel van het topic. Overgens iedereen denkt hier anders over en heeft hier verschillende meningen over.

Om dus even te reageren op jou vraag (waar het topic voor bedoeld is).
Ik ben zelf niet zo weg van vieze smeersels op dingen smeren.
Ten eerste: een paard krijgt later wel door dat het ineens niet meer op zijn halster zit, en kan het weer als een leuk spelletje gaan zien, om misschien zelfs later onder het werk uit te komen.

Ten 2e: er zijn ook wat paard aardigere manieren om het een veulen af te leren.

Ten 3e: het is nog speels en weet nog niet precies waarvoor het bedoeld is. En die viezigheid is maar eng, misschien gaat hij het halser zien als iets onprettigs.

Ik zou zeggen wees gewoon geduldig, maar zorg er wel voor dat het elke keer weer lukt en dat je het veulen dan beloond. want wanneer het je niet lukt en je geeft op, krijgt hij vanzelf door dat hij heel gemakkelijk er onderuit kan komen (en krijg je zijn halster nog moeilijker om).

Belonen kan zijn door een knuffel of een aai over zijn hals, misschien een snoepje, maar zou het niet te vaak doen daar kunnen ze namelijk happig van worden (en mega irritant, spreek uit ervaring). Maar als je daar consiquent mee omgaat is het geen probleem.

verder zou ik zeggen probeer zijn halster niet alleen om te doen als hij naar buiten moet, maar als je tijd ziet dat je hem een aantal keren vaker eenhalster om doet. Bijv. misschien voor het eten?
als hij het halster dan aanneemt kan hij ook sneller zijn hooi/biks (wat je hem dan ook mag voeren) op eten, voordeel voor hem dus.

Nou misschien heb je wat aan de info, misschien helpt het misschien niet.. Ik wens je in iedergeval heel veel succes!

gjalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:15

goeie tips zijn het!!!!;)

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 16:17

@ stellax; dank je wel, ik denk dat ik hier wel wat mee kan Lachen

gjalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:18

ik hoop het voor der!!!!!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:18

Vjestagirl schreef:

Al doe je dat, dan doet die het overeen tijd nog steeds en dan is het moeilijker af te leren.

gjalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:20

ja het moet gewoon kunnen op een normale manier en die los je niet op door hem dag en nacht buiten te gooien!!!!

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:25

ik hoop dat het je lukt meid!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:23

het dat was wel een goede manier wat XxStellaxX zegt Lachen
ja en je moet altijd geduld hebben met jonge paarden

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:13

ik ben het eens met Stella. mijn veulen deed het ook een tijdje, zag het als een spel, aandacht vragen (hij deed ook bijten om om een spelletje of knuffel te vragen...), niets verkeerd aan op zichzelf. wél irritant. mijn paarden lopen overigens allemaal 24/7 buiten, krijgen wél allemaal bijna dagelijks het halster aan. bij mijn veulen deed ik het halster helemaal loslaten (alleen het touwtje, zodat ik het niet hoefde op te rapen, dat kan het nog leuker maken), hij hield het soms even vast, maar meestal was de lol er gelijk af. ik negeerde hem dan verder ook.
aangezien hij altijd graag meegaat, was de link snel gelegd. als hij het netjes deed, kreeg hij dat gelijk te horen. fout gedrag werd niet bestraft, tenslotte was het ook niet slecht bedoeld, geen sprake van agressie oid, gewoon een vraag tot een spel. het gedrag wat ik niet wilde zien ('fout' is zo'n vies woord) negeerde ik, het goede gedrag werd beloond.

dit hebben ze snel genoeg door, wees duidelijk en consequent.

Nicki01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:31

Mijn paardje deed dat ook toen ze nog jonger was.
Gewoon negeren en wachten tot ze los laat.
Dan pas mocht ze de stal uit.
Nou, dat had ze na een paar keer wel door hoor, want op stal staat ze niet graag.
Of er moet eten in dr bak liggen, haha.

Nu weet ze alleen niet hoe snel ze dr neus door het halster heen moet stoppen.
Ze weet dat ze dan leuke dingen gaat doen.

demichie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:39

hey,
mijn jaarling doe ik eerst het touw rond de hals, dan neem ik zijn neus vast met mijn rechterhand langs onder zijn hals door zo, ik steek zijn neus door de halster en dan schuif ik met mijn 2 handen het halster over zijn oren en maak het onder zijn hals dicht. Hopelijk leert de jouwe het bijten af!

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:06

mosterd erop? of van dat antibijtspray, dat kleeft ook niet!