Thuis rijden drama

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Derma

Thuis rijden drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 13:10

Even een vraag.
Ik rij in de wei waar mijn paarden ook altijd staan. Helaas heb ik geen bak tot mijn beschikking en die gaat er ook niet komen. Nu heb ik met mijn ene paard totaal geen problemen hiermee. Mijn 6 jarige merrie is echter oervervelend als ik haar thuis rijdt en ze is nog niet buiten geweest. Wanneer ik haar s 'avonds rijdt valt het mee. Rij ik 's ochtends dan doet ze niets anders als schrikken en wegspurten, met haar hoofd schudden en overal naar kijken. Het gekke is dat ze dit op concours of in/bij de manege niet doet. Heeft het te maken dat ik op haar eigen terrein rij?

dubbeldoos

Re: Thuis rijden drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:26

Kan dit niet komen doordat de andere paarden zo ontzettend dichtbij staan? En staan de andere paarden wel in een andere wei of in precies dezelfde wei, waardoor ze dus zo dicht mogenlijk bij kunnen komen als ze willen?

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 14:32

Mijn andere paard staat op stal wanneer ik rij. Ze kunnen elkaar dus wel horen als ze hinniken, maar dat doet ze eigenlijk maar heel af en toe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:33

Volgens mij heeft het te maken met het feit dat ze 6 jaar is, en haar ei normaal overdag kwijt kan, want ze niet kan als je haar eerst rijdt voordat ze de wei opmag.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 14:46

Klopt helemaal, maar dan begrijp ik juist weer niet waarom ze dit niet op concours doet of als ik op een andere plek rij.
Het is niet een heel groot probleem ofzo, rij haar toch vaak 's avonds na het werk, maar ik vroeg me het eigenlijk gewoon af. En het is behoorlijk vervelend als ik eens in het weekend 's ochtends wil rijden en madam is ubervervelend.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:54

ik heb vaker gehoord dat de weide een rustplek voor je paard is, en geen werkplek. Nu weet ik uit je verhaal dat je geen andere optie hebt als rijden in de wei, maar misschien is dat een oorzaak voor het gedrag wat je merrie vertoont. En tja, waarom het ene paard wel en het andere niet? Gelukkig is iedereen verschillend, en paarden dus ook.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:50

Je zegt zelf dat ze het alleen sóchtends doet ??

meschien komt het omdat als ze het land in gaan ze lekker kunnen rennen en gek doen !
Als je pony nog niet buiten is geweest en dan in dat zelfde land waar ze altijd eerst gek mag doen, netjes en goed moet rijden
kan dat je pony in de war makken, laat hem/haar eerst even 1 tot 2 uurtjes buiten en probeer het dan eens.

ik had het zelfde probleem , en bovenstaande optie heeft bij mij geholpen Ach gut

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:53

Het licht er niet aan dat de andere paarden dichtbij zijn, dat maakt niet veel uit, in en op een manege/concours zijn er ook andere paarden bij (die ze meschien wel kent uit het land/of les) Duivel

het feit dat de paarden anders reageren is al uitgelgt : elk paard is anders !!

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:56

De mijne doet ook zo thuis in de wei en heb ook geen bak. Op wedstrijden deed ze het ook. Nu oefen ik even niet meer in de eigen wei, maar ga naar de manege. Vooral dat hoofdschudden was echt vervelend. Ik heb nu geleerd dat ze dat doet omdat ze niet aan elkaar is. Ze gaat uitdagen en dan ga ik reageren.
Nu maak ik veel overgangen op 2 teugels, veel tempowisselingen enzo. Niet buigen in het begin en niet reageren op haar iriitante gedoe.
Maar goed, nu ik in de manege oefen en niet meer in de wei vecht gaat het op de wedstrijd wel iets beter.
Succes

binkytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:16

ik had ook met een pony
ik moest altijd in de wie rijden (nu nog:P)
en hij vloog altijd van de ene kant naar de andere kant!
oervervelend!
dus doen heb ik lint geplaast (dus een soort bak)
en nu is het helemaal klaar! Vork

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 12:32

Laat je paardje inderdaad eerst maar even uitrazen in de wei. Het is niet nix om de hele nacht in de stal te staan. Teveel energie lijkt mij bij jou dan ook een heel belangrijke reactie. Dus gewoon even laten rusten voordat je gaat rijden....lijkt mij.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 12:36

Derma schreef:
Klopt helemaal, maar dan begrijp ik juist weer niet waarom ze dit niet op concours doet of als ik op een andere plek rij.
Het is niet een heel groot probleem ofzo, rij haar toch vaak 's avonds na het werk, maar ik vroeg me het eigenlijk gewoon af. En het is behoorlijk vervelend als ik eens in het weekend 's ochtends wil rijden en madam is ubervervelend.

Misschien doordat de andere omgeving toch indruk maakt.

MissNancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:19

Antwoord is al een paar keer gegeven..

Ik denk ook dat je paard eerst even haar benen wilt strekken voor je aan het werk gaat!