wintervacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 12:46

1 van onze shetlanders wil maar niet uit zijn wintervacht komen, alleen een stuk bij zijn hoofd tot de kaak en 2 kleine plekjes op zijn rug zijn al wel volledig in de zomer haar, maar de rest zit er gewoon nog dik in de winterhaar?

Waar kan dat aan liggen, en wat kan ik er aan doen?

Tanja

Re: wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 07:44

Ik heb er hier ook 1 staan die ieder jaar weer moeilijker uit zijn wintervacht kan komen. Bij die van mij komt het nu gelukkig aardig op gang maar hij ziet er niet uit, heeft nu lelijke kale plekken over zijn hele lijf maar dat trekt wel weer weg.
Ik doe er weinig aan, als hij er echt helemaal niet doorheen komt dan krijgt hij lijnzaadolie en verder eigenlijk niets.
Als je Shetje er helemaal niet meer doorheen komt kan je erover denken hem te scheren, ik doe dat zelf niet maar zou dat als laatste optie bewaren.
Het is eind Mei, die van mij zit normaal pas eind Juni in zijn Zomervacht dus ik heb nog even geduld.
Is je Shetje al oud? Dan gaat het vaak wat moeilijker en hebben ze wel eens wat hulp nodig.

Steef_Yelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 07:48

Twee keer per dag met een schuurblok erover heen en het gaat al een stuk sneller. en lijnzaadolie er bij geven dat helpt ook mee.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:01

Poetsblokje helpt alleen als de haren ook werkelijk al los gaan laten, als dat niet het geval is zal je toch echt eerst iets moeten doen zodat de haren los gaan laten, je kan de boel er moeilijk uit gaan trekken Tong uitsteken

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 10:29

jup idd de haren zitten nog zo vast als iets. Ze lopen overigens de hele dag buiten, dus dat is eingelijk de reden dat ik nog niet aan het scheren ben gegaan. Ik heb ook al aan lijnzaadolie zitten te denken, alleen ze krijgen alleen maar hooi en gras momenteel. en voor zo'n schuurblokje ben ik geen voorstander, want buiten de haren (die vast zitten) haal je ook hun natuurlijke vet weg.

Moet ik nu dus nog geduldig zijn? (Hij is 2 jaar) of zal ik hem gaan scheren en hem een deken geven?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:20

mijn 17 jarige letlander zit ook nog megadik in zijn vacht...

echt heel vreemd..

en het ziet er niet uit,is echt een wollig beertje zo..

ik volg dit topic verder even,mss dat iemand met een gouden tip komt...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:23

Ik zou echt nog even wachten, die van mij is pas eind Juni door zijn vacht heen. Als je nu gaat scheren zit je wel weer met het weer wat nu even niet zo warm is en een Shet met een deken lijkt mij ook niet zo'n fijn plan, zeker niet zo'n jong ding.
Je kan wel alvast beginnen met lijnzaadolie, die van mij krijgt ook alleen hooi maar met olie geef ik hem gewoon een klein beetje slobber van alleen zemelen, daar kan je het dan makkelijk door doen.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:21

het is volgens mij bij shetjes normaal dat ze er langer overdoen dan andere paarden hun vacht is ook wel 2 tot 3x dikker dan andere paarden of ponys ik verzorg ook 2 shetlanders de ene is nu al bijna wel in haar zomervacht (ze is 18 jaar) en de ander is halverwege en die is 5 jaar terwijl die van 5 een wat dunnere of ja kortere winterharen heeft dan de pony die 18 jaar is die haren zijn soms wel langer dan 10 cm in de winter, maar ik poets ze bijna elkedag en ook met dat schuurblokje en als het warm weer is spoel ik ze ookw le is helemaal af en dan rollen ze soms wle meer dan 1x en zo schuuren ze ook hun haren los en af en toe pluk ik ook dan trek ik met me handen bosjes haren er uit (natuurlijk wle als ze echt los zitten) en de pony geeft vanzelf wel aan als die het niet meer fijn vind en dan stop ik er mee

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 01:52

Scheutje lijnzaadolie over het voer, regelematig poetsen met schuurblok of rosborstel. Desnoods paard proberen met de hand te plukken. Als de haren echt vast zitten kun je ze ook met plukken niet verwijderen...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 05:58

Anouar was ook heel moeilijk aan het verharen dit jaar.
Olie hielp niet echt. Een vitaminespuit wel, binnen een week vloog het haar eraf

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 06:45

_vivi_ schreef:
het is volgens mij bij shetjes normaal dat ze er langer overdoen dan andere paarden

Nee hoor, mijn andere Shet zit al een volle maand helemaal in zijn zomervacht Haha!
Het scheelt natuurlijk wel hoe dik de vacht is, dat is bij ieder paard/pony weer anders.
_vivi_ tipje, als je met hoofdletters schijft en ook punten gebruikt leest het wat makkelijker Knipoog

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 19:37

Inderdaad olie door het eten of een vitaminespuit. Ken ook een shetlander die maar niet door haar vacht kwam dat gaf zeker in de zomer problemen.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:18

_Shawny schreef:
Inderdaad olie door het eten of een vitaminespuit. Ken ook een shetlander die maar niet door haar vacht kwam dat gaf zeker in de zomer problemen.

wilde net hetzelfde zeggen..

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:03

Lijnzaadolie werkt supergoed!!!!