Pony wilt wasplaats niet in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Pony wilt wasplaats niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 20:45

Nou je leest het in de titel al!!
Paar maanden geleden durfde hij het ook al niet en hebben al veel geprobeerd.
Vind ik erg jammer want als ik hem van de zomer eens wil wassen of af spoelen durft hij niet, en als het flink heeft geregend en hij helemaal goor is dat ik hem dan afspoel en onder het solarium zet durft hij niet
Iemand die zijn geheime tructje wilt onthullen????

Promis

Re: Pony wilt wasplaats niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:16

eerst paar keer mee lopen en niks doen en dan belonen dan rustig opbouwen en begin altijd onderaan als dat gaat kan je altijd ietsjes hoger!
doe het rustig aan hij moet vertrouwen in je krijgen!

yamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:56

je moet het gewoon rustig op bouwen Tong uitsteken

yamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:56

heb je hem daar voor altijd kunnen afspoelen Tong uitsteken ?

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:03

elke week proberen.. en als hij er in staat niet meteen hele rits rats...
want waarschijnlijk (had mijn ex-verzordpaard) linkt hij met die plek, met iets niet leuks.
(nee niet elk paard vind wassen leuk... vooral die ex verzorgpaard niet)

dus elke keer rustig proberen... als hij er eenmaal instaat (ook al met 1 voetje Haha! )
super belonen en een snoepje of ander stukje lekkers geven.
dan de volgende keer weer proberen en uiteraard met 1 voetje al belonen.. als hij uiteindelijk 1 voetje durft, dan weer een half voetje verder...
dus niet teveel in 1x gewon heel erg rustig opbouwen, en als hij het eenmaal in staat.. gewoon even een borstel erlangs en dan weer eruit..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 14:35

yamy schreef:
heb je hem daar voor altijd kunnen afspoelen Tong uitsteken ?

Nee want hij durft de wasplaats niet in Haha!

Thanks verder ik ga het van de week nog wel een keer proberen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:37

Zet je je paard er in z'n vooruit in en dan draaien? Zo ja, gewoon in z'n achteruit erin parkeren.

Miss_Minnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:12

veel opbouwen elke dag een sukje en vooral niet over belasten

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:13

mijn optie is.. wat lang kan duren maar wat wel vriendelijk is Lachen
dat je er gewoon naar toe loopt en als de pony niet verder wil dat je dan blijft wachten laat hem er aan wennen en als je een paard of pony heb die er wel in gaat gezellig met zijn 2tjes gaan dat kan ook helpen

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:04

ben het met pinkie87 wel eens, Rustig wacht, wachten tot hij er klaar voor is.

Ga nooit voor hem staan om te trekken, en probeer het gewoon elke dag, niet 1 keer in de week... dan duurt het maanden. gewoon elke dag en dan niet af gaan spoelen, zorg eerst dat hij uberhoud in de wasplaats wil gaan staan.

Gaat dit nu goed dan zet je hem een keer vast en laat je hem even staan.. en goed blijven belonen (niet te veel met snoepjes en als je met snoepjes werkt blijf dan consiquent).

Blijf altijd naast zijn schouder staan en probeer hem met vertrouwen en lichaamstaal te overteugen dat het niet eng is.

Mij part ga je zelf op de grond in de was plaats zitten.. paarden zijn best nieuwschierig van aard, plus dat het lager gaan zitten (door jou) een soort van vertrouwen en en beetje gek voor hem en dat wekt nieuwschierigheid op.

Maar echt niet gaan trekken of boos worden, hij durft niet als jij gaat trekken of boos wordt krijgt hij er nog meer nare ervaringen aan en durft hij helemaal niet meer.

Tevens als het je lukt en je wilt proberen te gaan afspoelen doe dat dan ook op een rustige manier, begin rustig bij zijn benen met een zacht (regen achtig) straaltje gan dan rustig naar boven en doe zijn rug, laat zijn hals en een stuk van de schouder nog even achterwege. Paarden vinden het maar niks als je dicht bij het hoofd komt (eeh paarden die nare ervaringen hebben met water dan). En dus is de hals al weer een hele rare ervaring voor hem dus als je gaat afspoelen neem dan niet meteen de hals mee, geef hem de kans jou te vertrouwen en te wennen aan een goede ervaring.

Komt vast wel goed.. veel succes!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 17:19

Bedankt voor de reacties, heb er heel wat aan denk ik!!

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:24

Die van mij gaat ook niet vooruit een wasplaats in. Ik laat haar altijd achteruit de wasplaats in lopen en dan is het geen probleem.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:21

haha achteruit lijkt me ook nog wel een leuke optie:P maar ja tis natuurlijk wel zo dat je hem er dan nooit normaal kunt in zetten...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:10

Leer je paard om op je af te komen op het moment dat je druk geeft op een (touw)halster. Het wegvallen van de druk is de beloning voor het feit dat hij dat stapje op je af zet. Probeer dit eerst op een plek waar geen spuitplaats aan te pas komt. Later kun je proberen om hem op de spuitplaats te krijgen, zonder dat je afspuit. Pas als het op de spuitplaats krijgen geen probleem is, kun je beginnen met die waterstraal. Op dat moment ook niet te voorzichtig te werk gaan. Zorg ervoor dat het water warm is, en het afspuiten een positieve ervaring voor het paard is. Aansluitend uitvoerig belonen.....

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:33

Daar sluit ik me bij aan. Wat bij mijn paard werkt als hij iets eng vind in bijvoorbeeld de bak aan de hand dan ga ik eropaf en dan laat ik hem achteruit lopen dan weer vooruit en dan weer achteruit dat zo een paar keer doen en dan gewoon doorlopen. Niet kijken naar het paard en het touw gewoon ontspannen in de handen houden. stopt hij dan ga je weer achteruit en vooruit en dat bouw je uit tot steeds dichterbij.. Vaak is er maar een paar keer achteruit voor nodig hier mee vestig je de aandacht op jou hulpen en niet op de enge ruimte of het enge object Knipoog en natuurlijk belonen als hij er eenmaal is. Lachen

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:39

ik ben het helemaal met Cassidy en maysie eens... Vooral de manier van belonen. Wat ook nog heel erg helpt is niet alleen je touwtje ontspannen maar je hele lichaam. zucht een keer diep en ontspan je hele lichaam (sluit eventueel je ogen even). Zo laat je het paard weten dat het goed is, ontspanning is beloning. en heel belangerijk.

Succes!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:45

vertrouwen, niet of het paard jouw vertrouwd, maar jij het paard, zoals eerder genoemd is: (jou) ontspanning, zie je paard als een spiegel.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:48

tja, met mijn manier zal ik hier niet veel vrienden maken, maar ik zou er toch wel voor zorgen dat mijn paard die wasplaats opkwam, niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.
Als daar een flinke lel voor nodig is, so be it.
ik ben de baas en verder geen gezeur Bloos
En ja, ik ben superblij met mijn paard en volgens mij is dat wederzijds Knipoog

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:52

luxje schreef:
tja, met mijn manier zal ik hier niet veel vrienden maken, maar ik zou er toch wel voor zorgen dat mijn paard die wasplaats opkwam, niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.

Daar ben ik het echt niet mee eens.. Het paard zou ook heel onzeker kunnen zijn. En dat maak je alleen maar erger als je het op een kwaadschikse manier doet.. Als je het met geduld oplost heb je vaak in de toekomst met zulke problemen een grote voorsprong omdat je het paard eerder met vertrouwen er door heen hebt geloodst Knipoog. Je moet van een paard niet iets eisen maar je meot het vragen en vanuit het paard blijven denken. Het blijven dieren.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:54

Probeer het eens met wat professionele hulp!
Mijn verzorgpony wilde ook de wasplaats niet in. Het werd zo erg dat ze zichzelf bijna platgooide door het steigeren.
Petra Vlasblom (www.2moons.nl) Heeft haar toen geholpen en sindsdien nooit meer last gehad met het op de wasplaats zetten.

Alsjeblieft ga niet zelf lopen rommelen, want je kan precies het tegenovergestelde je paard aanleren dan wat je van plan was!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:55

luxje schreef:

Ik hoop dat jij nooit te maken gaat krijgen met een paard dat echt bang is, ipv je uit gaat probreren. Want echt angst overwin je niet door te gaan slaan en te gaan meppen. Dat overwin je alleen door vertrouwen van je paard te krijgen. Maar om dat verschil te zien - tussen een paard dat je uit loopt te proberen en een paard dat echt angst toont, daar hoort heel wat kennis en ervaring bij....

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:56

Kijk zo werk ik dus niet luxje. Maar dat je er geen vrienden mee maakt.. Kijk ik ben heel nuchter niet iedereen kan op een hele gevoelige manier met een paard om gaan. dat is ook je eigen karakter en of je het wel wil. Iedereen heeft zijn eigen manier.. Al moet ik wel zeggen dat paarden door die tik een zeer nare ervaring er aan krijgen en misschien nog meer gaan staken en die tik willen mijden dus nog verder van de wasplaats af willen blijven.. maar dat is mijn ervaring en mijn visie er op..

Vind ook niet dat je er op afgerekent moet worden, er is maar een klein handje mensen die het niet goed met een paard voor hebben. Als jij je paard een keer een lel geeft omdat hij niet wil is dat jou goed recht en maakt jou nog niet dat een onvriendelijk persoon tegen over jou paardje.

Ik heb mezelf ook echt niet altijd in de hand, maar niemand is perfect;)

(ja eeh ik ga er een beetje erg op in.. Maar soms worden mensen zo op hun ervaringen en hun aanpak aangevallen, vind gewoon dat dat niet nodig is.. vandaag:$)

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:56

luxje schreef:

In de zin van: Het kan niet 'paardvriendelijk' genoeg tegenwoordig kan ik er goed in komen (sommige mensen zijn echt te lief, maar eerder, denk ik, omdat ze het niet begrijpen).
Ik heb inmiddels zoveel technieken gezien en uiteindelijk werken ze allemaal, het is aan jou de keuze HOE je het resultaat wilt bereiken.
Daarbij moet je niet vergeten om wat voor paard het gaat (leeftijd, karakter, etc.), ook een paard heeft z'n eigen persoonlijkheid.
Ik doe het ZELDEN met het geweld zoals jij beschrijft, maar ook ik heb die gevallen die ook hun grens even moeten weten.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:58

Cassidy schreef:
luxje schreef:

Ik hoop dat jij nooit te maken gaat krijgen met een paard dat echt bang is, ipv je uit gaat probreren. Want echt angst overwin je niet door te gaan slaan en te gaan meppen. Dat overwin je alleen door vertrouwen van je paard te krijgen. Maar om dat verschil te zien - tussen een paard dat je uit loopt te proberen en een paard dat echt angst toont, daar hoort heel wat kennis en ervaring bij....

Sluit ik me weer bij je aan cassidy Tong uitsteken.. Maarja sommige mensen hebben moeite om het ook vanuit het oogpunt van het paard te zien.
Het blijven altijd dieren Knipoog

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:00

ben het weer met cassidy en maysie eens. Een paard dat bang is help je niet door te slaan.. Maar veel mensen zien de angst van hun paard niet eens en gaan slaan omdat ze denken dat het gewoon niet mee wil werken.. Moet je niet vergeten;)

Mensen weten vaak niet eens wat het is om op een natuurlijke manier met een paard te werken.. heb er zelf vaak moeite mee maar somige mensen kunnen daar ook niks aan doen, die zijn er nooit aan blood gesteld. Of hebben het zelf niet uitgevonden..