Wat te doen bij een dres combi met een grijs rij-jasje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara_m

Wat te doen bij een dres combi met een grijs rij-jasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 21:54

Beste juryleden,

Naar aanleiding van een eerder gesloten topic ben ik benieuwd wat jullie als jurylid zouden doen.
Stel dat er een combinatie de ring betreedt met een rij-jasje in het grijs, bruin of een andere kleur die regelmentair niet toegestaan is conform regels KNHS.

blacklight

Re: Wat te doen bij een dres combi met een grijs rij-jasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:57

Ben wel geen jury maar familie van mij wel. Ik zou gewoon op de startcoupon zetten dat het niet is toegestaan of de combinatie daar later op aan spreken.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:00

Ik ben wel jury, en spreek de ruiter daar na de proef even op aan. Volgens mij mag zo'n combi ook uitgesloten worden, maar dat vind ik net even te ver gaan.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:02

Even mijn oom gevraagd die zit in de kamer op de bank: hij zou de ruiter niet uitsluiten, wel even melden maar dan na de proef zegt hij

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 22:03

Ja volgens mij mag je zo'n combinatie weigeren.
Maar het kromme is, dat je volgens mij wel met allerlei gekleurde biesjes en kragen rond mag rijden op concours.

Wel coulante juryleden hier op bokt zeg Tong uitsteken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:58

en wat als een ruiter rijdt van een club die verder weg is en waar bepaalde kleuren niet bekend zijn? ik heb bv een groen jasje omdat dit jarenlang de kleur van onze club was, maar hoor op verdere concours en via bokt soms van 'goh.. aparte kleur jas zeg" hoe reageer je dan en controleer je de kleur ook bij die club, of geloof je zo iemand op zijn woord?

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 04:56

Ik zou wel een opmerking er over maken maar er verder niets mee doen. Als zo iemand dan zegt dat het de clubkleur is (en dat zou evt kunnen met groen of bordeauxrood, maar verder heb ik het nog niet mee gemaakt...) geloof ik dat wel als ik in een paar reebruine ogen kijk en me niet belazerd voel haha nee hoor ben wel zo goed gelovig om te denken dat ze niet tegen me liegen.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:55

Voor het begin van de proef de ruiter bij me roepen en melden dat dit deze kleur niet toegestaan is en de kans geven om dit te corrigeren (dus een zwarte of blauwe jas aan gaan doen). Meld de ruiter mij dat dit zijn clubkleur is dan laat ik starten, maar vermeld op de startcoupon en het juryrapport dat de ruiter met een xxx kleur jas heeft deelgenomen en dat de motivatie was dat dit zijn clubkleuren zijn. Of dat inderdaad zo is, mag de KNHS dan uitzoeken.

Mocht het een jong ponyruitertje in de B betreffen, dan merk ik dat ik dat pas zie na het derde onderdeel en dan moet ik -2 geven bij het punt verzorging en dan roep ik na de proef de ruiter en begeleider bij me om het ook persoonlijk te melden.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:05

Gister had mijn moeder nog iemand in de ring.
Met dezelfde kwestie; grijsjasje terwijl dat niet het clubtenue is van die vereniging.
Ze heeft de amazone erop aangesproken. Al deed de amazone er heel nonchalant over alsof ze het niet wist dat het niet was toegestaan.
Mijn moeder heeft er wat van gezegt,maar mocht toch nog wel de proef rijden. Terwijl je eigenlijk de amazone had mogen uitsluiten.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:34

Arabendu schreef:
Voor het begin van de proef de ruiter bij me roepen en melden dat dit deze kleur niet toegestaan is en de kans geven om dit te corrigeren (dus een zwarte of blauwe jas aan gaan doen). Meld de ruiter mij dat dit zijn clubkleur is dan laat ik starten, maar vermeld op de startcoupon en het juryrapport dat de ruiter met een xxx kleur jas heeft deelgenomen en dat de motivatie was dat dit zijn clubkleuren zijn. Of dat inderdaad zo is, mag de KNHS dan uitzoeken.

Ik zou het precies zo doen. Ja
Zo heb ik een keer een ruiter gehad zonder handschoenen, zag het pas na het 3e onderdeel.
Een -2 gegeven en na de proef de ruiter bij me geroepen met de vermelding dat het vóór het starten van de 2e proef geregeld moest zijn anders mocht ze niet starten.

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:41

Ik ben dan wel geen jury maar heb dit echt nog nooit gehoord gwoon.... Der is bij mij ook nog nooit wat van gezegd... en ik start ook in het groen omdat de vereniging waar ik rijd dat zo heeft besloten.... Maar had er echt nog nooit van gehoord dat je niet met andere kleur mag starten ook al is het geen clubkleur!!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:42

MsMarit, het staat keurig omschreven in de reglementen Knipoog

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:47

hahahah Die heb ik nog NOOIT gelezen Tong uitsteken hahahahaha

misschien moet ik dat eens doe

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:48

Zo te horen zijn de meeste juryleden heel coulant.
Je kunt dus gerust in een ander kleur jasje gaan starten. Krijg je wel elke wedstrijd de opmerking dat het niet mag maar ach daar wen je wel aan toch. Clown

Ben geen jurylid maar zou ik dat wel zijn dan zou ik de combinatie uitsluiten. Regels zijn regels en die zijn voor iedereen na te zoeken dus ik wist niet dat het niet mocht zou bij mij geen geldig excuus zijn.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:24

Tsja, ik denk wel dat een jury maar één keer coulant is.
Wanneer je een jury treft die het je netjes vooraf de proef meldt dat het niet is toegestaan, maar je wel laat starten ben je gematst.

Maar als je later diezelfde jury nog eens treft, en jij weer vrolijk in je grijze jasje komt aanrijden, dan denk ik toch dat een uitsluiting niet onredelijk (en onvermijdelijk Haha!) zou zijn...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:22

Bij mij mag je kiezen Haha! , of je trekt een ander jasje aan of je wordt uitgesloten.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:27

De ruiter moet ook de kans krijgen de 'fout' te herstellen.
Willen of kunnen ze dit niet dan volgt (zoals voorgeschreven) uitsluiting Ja

lindsey schreef:
Zo te horen zijn de meeste juryleden heel coulant.
Je kunt dus gerust in een ander kleur jasje gaan starten. Krijg je wel elke wedstrijd de opmerking dat het niet mag maar ach daar wen je wel aan toch. Clown

Mochten er mensen zijn die het idd zo doen zou ik toch voor de zekerheid een jasje met de juiste kleur meenemen, dat je het altijd nog kan herstellen... anders zo zonde van je tijd/geld en natuurlijk die verliespunten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:34

Welke verliespunten?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:44

Een combinatie die wegens uitsluiting de ring moet verlaten krijgt 2 verliespunten.

Dus in dit geval: in verkeerde kleding / harnachement de ring betreden. De proef dient opnieuw begonnen te worden met juiste kleding. Kan dit niet herteld worden volgt uitsluiting.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:45

Ik heb een toevoegende vraag: Blauwe rijlaarzen (natuurlijk diepdonkerblauw) gecombineerd met een blauwrijjasje en blauwe cap.

Mag dat?

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:50

Rhodos schreef:
Ik heb een toevoegende vraag: Blauwe rijlaarzen (natuurlijk diepdonkerblauw) gecombineerd met een blauwrijjasje en blauwe cap.

Mag dat?

Ja, dat mag.
Staat gewoon in de reglementen.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:51

Het reglement, pagina 46:
Citaat:
Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers in de ring te verschijnen,
gekleed in:
a. een zwarte of donkerblauwe rij-jas; type colbert met knopen en platliggende
revers, het zitvlak geheel of gedeeltelijk bedekkend.
f. een paar zwarte of donkerblauwe rijlaarzen, al dan niet voorzien van bruine
kappen of zwarte jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladleren
chaps.
g. een zwarte of donkerblauwe veiligheidscap/-helm met norm EN-1384. Het is
uitsluitend bij de paarden in de klasse Z1 en hoger toegestaan een dressuurhoed
of bolhoed te dragen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:41

ik zou ook de ruiter de gelegenheid geven dit te herstellen, is dat niet mogenlijk dan laat ik ze niet starten!
Ik ben dan misschien wel een zeur, maar een ieder hoort zich aan de regelementen te houden, ook al gaat het hier "maar" om een jasje. Ook als jurylid moet je de regelementen opvolgen. Als je dit wel toe gaat staan dan zijn er nog 101 regeltjes waarvoor je de andere kant op kunt kijken, en dan is het einde zoek.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:05

Barbara_m schreef:
Wel coulante juryleden hier op bokt zeg Tong uitsteken.

Ik ben regelmatig gestart met een groen jasje in het verleden en het is me maar 1 keer overkomen dat ik er door de jury op gewezen werd. En toen bleef het ook bij een opmerking, ik werd niet uitgesloten.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:12

Dank! Bettine