Hoe vlecht je?? wat is goed??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Hoe vlecht je?? wat is goed??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 20:45

haaj,

Ik heb morgen om half 4 een wedstrijd en ik wil dan de manene vlechten van Vosje(manegepony), Maar hoe doe je het precies?? Ik heb het zo geleerd: Manene verdelen in staartjes natmaken en dan zo lang mogelijk en zo strak mogelijk vlechten. Daarna elastiekje omheen dubbelslaan elastiekje omheen en nog een keer dubbelslaan en elastiekje omheen en voor de zekerheid 2 stuks. Heb ook gehoord dat je ze kan oprollen en rondraaien en dan vastzetten maar hoe doe je dat? en is mijn manier wel goed? En hoe dik meot de vlecht ong. zijn(1 vingerbreedte of 2 of 3?)

alvast bedankt!!!!

xxjes Susanne

Suusje92

Re: Hoe vlecht je?? wat is goed??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 21:01

niemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:03

Mischien kan je even in de Wiki kijken?

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:04

wat je zegt klinkt wel goed. zo vlecht ik ook. ik maak eerst staartjes (een oneven aantal)
en dan vlecht ik strak en dan pas vouw ik het 2e keer dubbel en een elastiekje erom heen.
dus wat je zegt klinkt goed Knipoog

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:04

Eerst staartjes verdelen (als je dat makkelijk vind) op de dikte die jij mooi vind..
Vlecht je met touw of elastiek? zo te horen aan je verhaal met elastiek?
maak een vlechtje, aan de onderkant een elastiekje dan 1 of 2 (misschien zelfs 3?) keer dubbelvouwen (ligt eraan hoelang de manen zijn)
dan 1 elastiekje, en dan voor de zekerheid nog 1 of 2 elastiekjes erover Lachen

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 21:06

ja ik doe het zola sjij het zegt, maar heb het vandaag uitgeprobeerd bij Aster(schoolpony) is ene hafx hackney dus aardiug dikke manen maar noit bin getrokken of geknipt voorplukje zat prima de 3 vlechtjes daarna ook maar daarna gingen ze raarder zitten terwijl ik het strakl genoeg doe.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:09

Haay,

Je kan het beste de breedte van een manenkam nemen. Dat is dus ongeveer 7 tot 9 centimeter. Al zijn de manen van je pony dik kan je beter iets van 5 centimeter doen! Goedstrak vlechten idd. Maar je hoeft niet : dubbel + elastiekje en dan dubbel + elastiekje
gewoon : dubbel nog een x dubbel en dan een elastiekje. Zorg ervoor dat je knotjes op 1 rij zitten! Succes! O,ja , je kan idd je knotje ronddraaien zeg maar. Maar dan heb je meer kans dat het loslaat!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:12

Je moet iig een oneven aantal vlechtjes hebben...hoe dik ze zijn hangt af van de manen.Het moet iig een mooie verdeling zijn.
Vochtig maken en dan alvast de hele manenkan verdelen met een vlechtje...zo zie je hoeveel vlechtjes je krijgt en of het dikker/dunner moet.....
Dan ga je je vlechtjes maken...ik deed altijd een elastickje om het einde van de vlecht en dan de vlecht oprollen en platdrukken en daar weer een stiekje om.Je kunt er dan ook nog evt roosje oid indoen Knipoog

Vastnaaien zou ik niet doen...de vlechtjes zitten gegarandeerd vast maar het is veel werk om ze weer los te krijgen.Weet niet of ze op de manege daar blij mee zijn Clown
Dit kun je doen door de vlecht met een stiekje vast te maken(alvast garen meevlechten) en dan oprollen en met een stompe borduurnaald de garen erdoorheen steken....of geen stiek maar de garen eromheendraaien en dan oprollen en doorsteken...er zijn vele manieren Knipoog

Voor de evt uitstekende haren kun je wat gel gebruiken Knipoog

Let wel op...de voorpluk is vaak niet mooi ingevlochten en haar na de wedstrijd meteen de vlechtjes eruit...het trekt toch en ze krijgen van dat enorme kroeshaar Clown

Groetjes,Tinky

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:00

En als je een even aantal knotjes heb dan krijg je puntenaftrek!!! Duivel Nee, tuurlijk niet ga gewoon vlechten en je ziet vanzelf wel hoeveel knotjes je heb, er is echt niemand die gaat tellen of je een onevenaantal knotjes heb... Knipoog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:25

Dressuurgek schreef:
En als je een even aantal knotjes heb dan krijg je puntenaftrek!!! Duivel Nee, tuurlijk niet ga gewoon vlechten en je ziet vanzelf wel hoeveel knotjes je heb, er is echt niemand die gaat tellen of je een onevenaantal knotjes heb... Knipoog

Niemand gaat dat tellen....maar als je het dan toch doet...doe het dan zoals het hoort Bloos
Als je gewoon maar gaat beginnen met vlechten loop je het risico dat niet alle vlechtjes even dik worden en vooral de laatste...te dik...of te dun.Persoonlijk vind ik dat geen gezicht. Clown
Ik ben een groot voorstander van veel haar en alles los...maar maar als je dan toch wilt gaan vlechten...doe het dan zo mooi mogelijk Bloos

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:11

@tinky12: ik begin altijd gewoon te vlechten en ik zorg ervoor dat alles even dik is, dat voel je al als je het gedeelte wat je wilt gaan vlechten in je handen hebt....als ik klaar ben dan zie ik wel of het even of eneven is geworden....

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:16

Suusje92 schreef:
ja ik doe het zola sjij het zegt, maar heb het vandaag uitgeprobeerd bij Aster(schoolpony) is ene hafx hackney dus aardiug dikke manen maar noit bin getrokken of geknipt voorplukje zat prima de 3 vlechtjes daarna ook maar daarna gingen ze raarder zitten terwijl ik het strakl genoeg doe.

Leer eerst maar eens normaal typen na 300 berichten mag je je wel gewoon gedragen op Bokt..
Zoals je beschreef kan je het doen is ook een gemakkelijke en snelle manier..
Als je wilt dat de knotjes wat langer blijven zitten zou je met naald en draad kunnen vlechten hoe dat moet is al ooit eens beschreven in een topic hier dus moet je maar even bij zoekfunctie intypen succes ermee

_sandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:31

oneven aantal is ook vereist volgens mij

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:43

roanje44 schreef:

Clown de jury telt ze niet hoor Vork

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:46

ik vlecht met naald en draad

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:04

_Rapido_ schreef:
roanje44 schreef:

Clown de jury telt ze niet hoor Vork

idd, dus qwaarom zou je je er druk om maken...

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 20:43

Miss_m schreef:
Suusje92 schreef:

Leer eerst maar eens normaal typen na 300 berichten mag je je wel gewoon gedragen op Bokt..
Zoals je beschreef kan je het doen is ook een gemakkelijke en snelle manier..
Als je wilt dat de knotjes wat langer blijven zitten zou je met naald en draad kunnen vlechten hoe dat moet is al ooit eens beschreven in een topic hier dus moet je maar even bij zoekfunctie intypen succes ermee

sorry, maar ik heb helaas een typgebrek, ik typ nou eenmaal snel en vergeet dan de fouten te verbeteren, omdat ik dat topic er graag snel heb willen staan, want ik wil dan snel info, en weet het heeft geen nut. Maar ik kan er niks aan doen dat ik zo typ, ik probeer langzamer te typen , maar dat gaat wat moeilijk voor mij, want dan ga ik automatisch snel typen. En zoals ik nu heb getypt zonder typfouten en spellingsfouten tellen neit mee.

meissjj57

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:18

ik heb gehoord dat bij een paard met een brede nek dunne vlechtjes mooi staan en bij een paard met een slanke nek staan grote vlechtjes mooi, ja, maar ik weet het niet zeker.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:28

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:34

Oneven aantal?? Nog nooit van gehoord en volgens mij kom ik altijd redelijk even uit, weet toevallig dat ik de laatste keer 10 knotten had en had gewoon weer een 7 en een 8 voor verzorging (2 verschillende jurys).
En dikke knotten staan juist erg mooi bij een dikke nek, maar dikke knotten zijn wel het mooiste als ze met draad zijn opgestoken, met elastiek eromheen vind ik het er snel slordig en frommelig uitzien, maar dat is mijn mening.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:39

Dat van dat oneven aantal was vroeger wel zo met 8-tallen.