Trailerladen aanleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

Trailerladen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 16:39

Dit is al het duizendste topic over trailerladen, maar ik kon met de zoekfunctie niet specifiek mijn probleem vinden.

Ik wil dat mijn 3-jarige merrie de trailer ingaat, zij wil het niet.

Grootste probleem is dat ik het alleen moet doen. Er is hier verder niemand in de buurt die kan helpen.
Ik heb nu een stuk of 8 keer geoefent en ik vind dat ze er nou toch weleens in moet.
Eerst was ik al blij met 2 voetjes op de klep, 4 voetjes, 2 voetjes ín de trailer, 4 voetjes in de trailer! (dit was al bij de 2e keer oefenen) maar daarna ging het bergafwaarts en nu eigenlijk steeds meer.
Als zij dan niet verder wil en het kan prima dan word ik boos. Of áls ze er eenmaal instaat er nét zo hard weer uitgaat en dan heb ik dus niet tijd genoeg om erachter te komen.

Longeerlijnen en zwepen werken voor geen meter... Nu had ik dr vandaag al zover dat ze niet eens in de buurt wou komen van de klep.

Ik snap ook wel dat ik veel te gefocust ben om het erin krijgen, dan haar er met rúst inkrijgen, zodat ze er de volgende keer ook weer ingaat, maar ze moet ERIN!

Snap je m'n probleem? Clown

Ik ben niet opzoek naar mensen waar ik dr heen kan brengen om het te leren of hier komen en het aanleren voor veel geld, want dat heb ik niet.

Dus echt goede tips, mensen met ervaring etc, Help me!!

santos

Re: Trailerladen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:40

Wat je kan proberen als je alleen bent is; een longeerlijn om zijn buik, dus met de gesp vast geklikt, ahw tussen zijn benen. Dan het andere eind van de lijn, door zijn haster, dan de lijn over de voorbalk van de trailer slaan en zelf het uiteinde vasthouden.

Gezien de lengte van de gemiddelde longeerlijk, sta je zelf dan net buiten de trailer.

Je gaat met je gewicht aan de lijn hangen en het touw komt strak achter zijn voorbenen te staan. Hierdoor moet hij een voetje naar voren zetten. BLijven hangen, dan loopt hij voetje voor voetje de trailer op. Kan bij een heel lastig paard, wel enige tijd duren. Tot ong. een uur Haha!

Dit is ons bij verschillende lastige paarden, prima gelukt.

succes Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:55

belangrijk is sowieso dat jij ontspannen bent Lachen
klinkt makkelijk, is wat minder makkelijk af en toe, ik weet het

maar als jij al druk bezig bent met denken" verdorie het moet lukken etc)
en het wil een paar keer niet lukken dan heb je toch al een bepaalde spanning in je lijf en je paard voelt dit
ik zou er gewoon ook eens een hele dag voor uittrekken om te beginnen
trailer aan een auto , misschien strak langs een muur, dan is er 1 uitweg al niet meer beschikbaar
deurtje ook open zetten
lekker hooinetje erin hangen etc etc
gewoon de trailer helemaal klaarmaken zoals je zou doen met een flinke trailerrit

en dan gewoon verstand op nul en gewoon die klep opwandelen, niet omkijken of ze wel me gaat komen want dat zal er juist voor zorgen dat ze in de ankers gaat
zover doorlopen totdat het paard wel in de ankers gaat en dan een lichte druk op het touwtje houden ook hier weer niet omkijken!
gewoon nog steeds met je lichaam en hoofd in loop positie alsof je nog bezig bent met de trailer inlopen

zodra ze vooruitkomt belonen door even de druk ervanaf te halen , eventueel met stem belonen ...en daarna gewoon weer verder , iets druk op het touwtje en ga zo maar door
net zolang totdat ze erin staat
op dat moment gewoon heel ontspannen je paard belonen ...
je kunt er eventueel voor kiezen om naast een hooinet ook iets lekkers in de trailer te leggen , een losse voerbak met een handje brok erin ...

dan zou ik haar nog niet direct vastzetten en de trailer dicht doen , maar juist nadat ze de trailer in is geweest en er een paar minuten in heeft gestaan op je gemak weer van de trailer afhalen , als dta ook weer in alle rust heeft plaatsgevonden je paard weer belonen
en dan begin je het hele verhaal weer opnieuw
als het goed is zal het steeds soepeler gaan , en als je telkens het op de trailer staan (nog steeds aan de hand ) uitbreid
en iets langer laat duren kun je dta op den duur ok uit gaan breiden met zelf het voordeurtje uitstappen met het touw nog in je hand (lang/longeertouw)
en dat dan weer gaan uitbreiden zodat ze leert in de trailer blijft staan als jij drie minuten de voordeur uitstapt
op die manier kweek je tijd om de stang en de klep te sluiten achter haar

maar vooral zo veel mogelijk alles in de trailer ontspannen , rustig en leuk houden
de trailer moet ene plekje worden waar ze veilig is en zich prettig voelt
en zelf moet je vol overtuiging ontspannen rechtdoor die trailer ingaan zonder om te gaan kijken wara je paard blijft, lje lichaam ontspannen en je schouders afhangend ...

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:19

je kan ook de methode van monty roberts proberen. dus iedere keer als ze stil gaat staan haar van de trailer wegduwen, naar achter toe. en dat iedere keer weer herhalen en herhalen. na een tijdje wordt ze nieuwsgierig waarom ze de trailer niet in mag en volgt ze je er zo in. op google zijn heel erg veel filmpjes van monty te vinden terwijl hij met een probleempaard bezig is om die in de trailer te krijgen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:22

Zorg ten eerste altijd voor ontspanning en vergeet het 'moeten'.
Hoe gaat het met meelopen van je paard, loopt ze netjes mee, staat ze stil als jij stil staat en kun je haar achteruit zetten op een rustige manier. Is dit niet het geval dan zou ik daar eerst aan werken.
Als ze goed meeloopt dan trailer neerzetten, klep open en er opaf lopen. Dan ga je stil staan en laat haar een paar passen achteruit lopen, dit doe je voordat ze zelf stil gaat staan. En dat herhaal je totdat ze in een keer zomaar de trailer oploopt. Zorg dat je wel voldoende tijd hebt, maak er geen haastwerk van en nogmaals vergeet het moeten, lukt het de ene dag niet dan de volgende dag wel. Zoals je nu bezig bent werkt iig niet omdat ze al niet eens meer in de buurt van de trailer wil komen. En uiteraard flink belonen als ze wel de trailer in gaat en het daarna regelmatig herhalen.
De dvd van de Balingehof over trailerladen vind ik in dit geval een aanrader.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:45

Wat heel handig is: een menzweep. Deze kun je gebruiken als je lange arm. Dus niet je paard mee afrossen. Als een dier dus weigert voorwaarts te komen op jouw vraag tik je met je lange arm even tegen haar kont, komt ze naar voren: direct druk van het touw af. Ze leert dan dat voorwaarts fijn voelt, dat ze het goed doet (goed antwoord op vraag = druk weg).

Ook leren wij onze paarden alleen te laden door het gebruik van een lang touw, deze in de trailer over de voorbalk te doen, met dat touw in je hand gewoon naast je paard blijven staan, wat druk nemen, komen ze naar voren: direct weer touw los (op de kleinste poging!!). Ook hierbij speelt de menzweep de lange arm.

Daarbij moet je niet vergeten dat je je paard moet kunnen jojo-en: dus niet alleen naar voren denken, ook naar achteren, zodat je elke pas kunt controleren: 1 voetje op de klep, 3 eraf, 2 voeten op de klep, daarna pasje achteruit, 4 voeten op de klep en weer eens een pasje achteruit. Hiermee voorkom je dat het paard zijn aandacht verliest, je maakt hem geestelijk nageeflijk.

Daarnaast is het ook heel belangrijk dat je je paard niet overal heen laat kijken. Wij vragen voortdurend aandacht totdat het paard naar ons en de trailer kijkt.

Afijn, het is niet zo ingewikkeld als dat het lijkt, je schrijft dat het niet duur mag zijn, maar we hebben ook een DVD die alle uitleg in beeld doet bij diverse paarden, en die is goed betaalbaar....

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 22:12

Jeetje wat een goede tips allemaal!

santos; Dat zou inderdaad wel een manier van mij zijn, het is een soort van dwang. Maar dan gaat ze achteruit en stijgeren en touw om de benen en paniek en rennen en... jeweetwel Clown

draumpje; Ik vind het inderdaad moeilijk om rustig te blijven. Maar het lijkt wel alsof ze na een tijdje 'uitvalt'. Dan staan dr ogen op niks en oortjs opzij. Snapje? Net alsof ze uit gezet is Clown En dan is meestal net met 2 voetjes op de klep. Als je achteruit wil, wordt ze weer wakker.
Het idee van een hele dag ervoor uittrekken vind ik een hele goede.
En je zegt vaak herhalen. Bedoel je dan iederedag herhalen of om de zoveel dagen?

dolor; Die manier ken ik inderdaad. Mijn conclusie; idee is prima, maar daar heb je me een dosis geduld voor nodig! En dat heb ik niet Schijnheilig Is me bij mijn oudere paard wel gelukt, maar die kende de trailer ook al wel. Maar dit paard gaat dan dus 'uit'.

Esther; Je hebt helemaal gelijk, zoals het nu gaat, moet het niet.
Ik kan het gewoon niet úítstaan als ze weer achteruit gaat.
Eigenlijk moet ik er gewoon mee kappen en het iemand anders laten leren, als ik het zo hoor Clown Dit word niet wat. Maar ik wil het zo graag bereiken!

Monya; Jij hebt het ook over een dvd, dat is inderdaad betaalbaar Haha! Misschien eens opzoeken.
Dat idee met touw om de balk en dan dus los vast vind ik ook een goed idee!

Weetjewat?
Ik probeer het allemaal. En dan zelf rustig blijven en kijken waar ze het best op reageert.
Super bedankt voor de tips!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 07:44

dolor schreef:
je kan ook de methode van monty roberts proberen. dus iedere keer als ze stil gaat staan haar van de trailer wegduwen, naar achter toe. en dat iedere keer weer herhalen en herhalen. na een tijdje wordt ze nieuwsgierig waarom ze de trailer niet in mag en volgt ze je er zo in. op google zijn heel erg veel filmpjes van monty te vinden terwijl hij met een probleempaard bezig is om die in de trailer te krijgen.

Geheel mee eens, het belangrijkste is in beweging houden en als hij stopt gelijk weer terug zetten een twee pasjes op de klep en weer terug en dat des noots een uur als het goed gaat even weg zetten en een half uurtje later weer en er aan denken niet boos worden en bij spanning zelf diep in en uit ademen (word je rustig van)en dus je paard ook.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 07:56

Waarom zet je de trailer niet in een kale wei en voer je haar daar een aantal dagen in? Dan doet je ze het helemaal uit zichzelf en leert zij dus dat in die trailer wat lekkers te halen valt.

Ik wil je anders ook wel een keertje helpen zodat je in ieder geval niet meer helemaal alleen bent.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:43

fjordnina schreef:
Waarom zet je de trailer niet in een kale wei en voer je haar daar een aantal dagen in? Dan doet je ze het helemaal uit zichzelf en leert zij dus dat in die trailer wat lekkers te halen valt.

Ik wil je anders ook wel een keertje helpen zodat je in ieder geval niet meer helemaal alleen bent.

Precies, kwak wat lekkers in de trailer Haha!
Zo heb ik het bij mijn jaarling ook gedaan om dr op de trailer te leren gaan. Paardje vast aan een lang touw, voor de trailer parkeren, een spoortje lekkers in de trailer leggen en voor elke stap belonen en wat lekkers geven, als ze het niet zelf pakken Knipoog Niet te lang doorvragen, ik was per keer hooguit een minuutje of 10 bezig, zodra ze iets verder gaat dan de vorige training waren we klaar. Lukt het niet? Nou dan volgende keer beter. Het moet gewoon iets leuks zijn voor je paard. Ik heb het halstertouw nooit gebruikt om haar erin te zetten, kwam geen druk op. Het geeft meer een richting aan voor het paard. Je zal er toch geduld mee moeten hebben, want als je het paard min of meer gaat dwingen gaan ze het omgekeerde doen van wat jij wilt Haha! En als je al weinig geduld hebt, zo duurt het iig nog langer Knipoog
Na een poosje vond mn jaarling het geweldig, joepie trailer, brokjes!! En als je het zo stapje voor stapje doet loopt je paard aardig wat keertjes achteruit, weten ze ook meteen dat ze voorzichtig van de klep afmoeten Knipoog Mn paardje bleef met de rit ook superkalm, geen enkele stress. Dan is het voor de volgende keer ook geen probleem. Na een poosje heb ik het halstertouw met laden helemaal weggelaten, ze liep er zelf wel in, kon er bij gaan staan kijken Knipoog
Als je geen geduld hebt word het niet echt wat denk ik.. Clown

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:44

als je nou is begint met grondwerk....vertrouwen is alles en zo te merken vertrouwd je paard je niet.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:11

Ik denk dat Zhara Martine wel vertrouwd, daar zit volgens mij het probleem niet hoor , dat zit wel goed.
Maar Zhara houdt Martine wel gigántisch voor de gek volgens mij Haha!. Die heeft echt alláng door dat ze die trailer opmoet, maarja, Martine is niet snel genoeg naar achter en dan is het ook wel leuk om er weer uit te lopen zodat het spelletje weer hélemaal overnieuw moet Ja.
Mijn paard weet dat ook precies, die loopt er altijd zonder enig probleem in, als er maar iemand bijstaat (en nee, zonder zweep, zonder schreeuwen of wat, alleen daar staan), als ik het alleen moet doen is het ook heel grappig om er gelijk weer uit te lopen Ja.
Het is wel heel makkelijk om gelijk te gaan strooien met termen als grondwerk en vertrouwen, zowieso al, en helemaal terwijl ik weet dat ze daar allang mee bezig zijn.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 10:59

Ik heb inderdaad de trailer in het land zetten ook al geprobeert.
Ze ging er alleen in als ik er in stond Clown Dus dat was verder niet echt nuttig.
Sunnygirl; jij brengt het ook aardig Tong uitsteken
Het is niet het vertrouwen, dat zit wel goed, maar inderdaad wat Esmee zegt; ze houdt me flink voor de gek. Maarja, dat is lastig in je eentje.
Ik deed het gister trouwens met een flinke bak brokken en toen ging ze er zo in! Stom peerd. Haha! Dus dat ga ik nu een paar keer herhalen totdat ze het inderdaad associeert met iets leuks. (lekkers)

Bedankt voor de tips!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:15

je hebt PB