Statisch; paard krijgt stroom, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Statisch; paard krijgt stroom, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 18:14

Ik weet niet of het topic hier goed staat, zo niet, dan hoor ik het wel.

Met dit warme weer komt het vaak voor dat mijn paard een statische staart krijgt e.d. en zodra ik haar dan aanraak krijgt ze stroom, paard schrikt zich natuurlijke kapot en dat resulteert erin dat ik haar niet meer op een normale manier kan benaderen omdat ze dan denkt dat ze weer stroom krijgt. Hartstikke sneu natuurlijk.

Weet iemand een goede tip? Ik heb al geprobeerd om mijn handschoenen constant aan te houden met borstelen e.d. maar dat zit niet echt heel erg comfortabel. Clown

Kieffer

Re: Statisch; paard krijgt stroom, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:16

Schoenen met rubber zolen dragen? Dat geleid de stroom toch naar de grond ofzo?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:16

Rubber geleidt juist niet.

Je kan even iets anders vastpakken, de rand van de stal ofzo (als die van metaal is.) Dan ontlaad je jezelf.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:19

Ik volg dit even, ik heb dit namelijk ook bij mijn paard. Vooral toen met de wintervacht met de roskam, dan laadt je het echt op volgens mij. Als ik haar aanraak krijgen we allebij een schokje.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:39

jullie ook al zo last van.. Clown
blijf dit topic ook maar even volgen..
het is echt zwaar irritant

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:50

ik sluit me aan bij Rebel_Jits.

gewoon ff iets anders aanraken voor je je paard aanraakt.

ik heb dit namelijk altijd met mijn vriend hahaha

heel erg irritant.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:05

Je paard met anti-klit schampoo wassen speciaal voor statisch haar! Haha! Niet te vaak natuurlijk, maar een paar keer kan het geen kwaad.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 07:20

het heeft ook te maken met je borstels, ik heb er zelf ook één die statisch wordt. even een paar nieuwe borstels kopen, en geen rubberzolen dragen. ontladen aan een hek oid is ook een goeie!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 07:32

Dit had ik ook 1 keertje Nagelbijten / Gniffelen Ik wou gaan aaien, dus ik raak der hals aan, paard en ik schrokken ons dood dat we ineens een best wel harde schok kregen! Bloos!
Daarna niet meer gehad, mar vond het best wel sneu voor der.. Ach gut
Weet niet wat je er aan kunt doen.. Scheve mond

tinkerfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:36

Het heeft vaak te maken met wol en/of nylon. Nou neem ik aan dat je geen wollen trui draagt op dit moment, maar misschien wel iets waar nylon inzit.....of poets je je paard soms met een wollen handschoen??? En als je rubberen zolen aanhebt krijg je juist een hardere schok. Heb het ook vaak gehad maar meestal alleen in de winter als ik een wollen trui draag. Maar inderdaad kan ook 1 van je borstels het op zijn geweten hebben.

tOmmieliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:46

een statische staart Nors opkijken Nors opkijken Nors opkijken Nors opkijken ?? NOOIT VAN GEHOORD

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:27

Ou het dan ook met een rubberen borstel te maken kunnen hebben? Ik heb namelijk een rubberen roskam, en draag ook nog eens stalschoenen met rubberen zolen.
Ik heb het idee dat ik het juist oplaadt door het roskammen.

xfebex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:39

Inderdaad, ik heb het ook als ik het deken af doe hoor je allemaal geknetter ,

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:04

misschien eerst paard en jouw beetje nat maken?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:13

Risje80 schreef:
Ou het dan ook met een rubberen borstel te maken kunnen hebben? Ik heb namelijk een rubberen roskam, en draag ook nog eens stalschoenen met rubberen zolen.
Ik heb het idee dat ik het juist oplaadt door het roskammen.

dat kan, ik heb allemaal borstels met houten handvaten, en ééntje met een kunststof. als ik de voorpluk van mijn paard daarmee kam gaat die half overeind staan. hij krijgt er gelukkig nooit een schok door, maar het wordt dus wél geladen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:14

Ik geef mijn paard heel veel stroom beest springt soms omhoog ik kan er niks aan doen want ik heb al schoenen aan met rubberen zolen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:25

tita schreef:
Ik geef mijn paard heel veel stroom beest springt soms omhoog ik kan er niks aan doen want ik heb al schoenen aan met rubberen zolen

en dat moet je dus juist NIET doen. rubber isoleert, dus de stroom MOET weg via jouw paard. draag leren zolen, of zorg dat je schoenen flink nat of modderig zijn, zodat de stroom gewoon naar de grond kan, ipv via je paard.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:25

een paard borstelen met een fleece trui aan kan jou ook onder stroom zetten. Goeie schoenen is volgens mij de beste oplossing...

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:30

Ik heb dat ook heel erg, en niet alleen met paarden. Ook met auto's en zelfs met de stofzuiger.. Als ik bij mijn paarden ben, vind ik het zielig voor hun.. maar met de auto's enz, is het vooral voor mij zelf heel erg vervelend!!

Wil graag weten hoe ik er af kom, durf soms niet eens meer de auto open of dicht te doen.. Bloos laat staan mijn paarden aan te raken.. Clown

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 10:04

tOmmieliev schreef:
een statische staart Nors opkijken Nors opkijken Nors opkijken Nors opkijken ?? NOOIT VAN GEHOORD

hahha klinkt ook raar maar mijn paard had het toch echt, zag er best vreemd uit!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 10:06

het zou dan dus aan mn roskam en schoenen liggen, voortaan doe ik dus wel eerst mijn rijlaarzen aan als ik der ga borstelen..

basedate

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:25

Je zou ook, in plaats van meteen nieuwe schoenen/laarzen te kopen, een touw ombijvoorbeeld een been van je paard te doen, niet strak natuurlijk Knipoog Maargoed, niet te lang in ieder geval. Maak het touw dan ongeveer zo lang dat als hij om het been vastzit, dat het touw op de grond komt, maar dat je paard er niet over kan struikelen. Alss het goed is loopt de stroom dan via het touw naar de grond en dan ontlaadt het paard. (Als het goed is Haha! ) En anders gooi je inderdaad een bak modder over je laarzen, of natuurlijk over de hoeven. Haha!

*edit*
Ik zag niet dat je al gepost had dat je je laarzen gewoon aandeed Schijnheilig Maargoed, helpt dat? Vork

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 14:42

He dat is ook nog wel een idee! denk alleen dat ik het touw dan niet om haar been doe maar los over haar hals heen leg ofzo of gewoon aan het halster doe maar dan ook los, mocht er iets gebeuren dan kan ze er niet in blijven hangen Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:13

dat heeft geen zin. halstertouwen geleiden niet, deze zijn van katoen of kunststof. met een ketting kan wel. maar een paard geleidt zowiezo, hij krijgt die schok dan ook vanuit de ruiter, die is geladen en omdat mensen vaak rubberzolen dragen moet de stroom eerst naar het paard voor het naar de grond kan. geen rubber zolen dragen lijkt me dan ook een veel makkelijkere oplossing.

basedate

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:31

merrieveulen schreef:
dat heeft geen zin. halstertouwen geleiden niet, deze zijn van katoen of kunststof. met een ketting kan wel. maar een paard geleidt zowiezo, hij krijgt die schok dan ook vanuit de ruiter, die is geladen en omdat mensen vaak rubberzolen dragen moet de stroom eerst naar het paard voor het naar de grond kan.

Ik had het ook niet per sé over een halstertouw, het lijkt me namelijk niet echt handig als je die af zou knippen Vork En bovendien, Je zegt hier dus dat de persoon geladen zou zijn in plaats van het paard. Maar, bij het paard gaan de haren omhoogstaan, en niet bij de persoon. Je zou het beste misschien een touw kunnen gebruiken met koperdraaqdjes eringedraaid. Dat geleidt heel goed Lachen Maar inderdaad, geen rubberzolen is ook handig Haha!