Wat doen jullie met jullie 1, 1,5, 2 jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monnie_

Wat doen jullie met jullie 1, 1,5, 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 14:40

N.a.v het topic van '' wat doen jullie met jullie 3 jarig paard'' ( of iets in die richting Clown )
dacht ik eraan om hier ook een topic van te maken, aangezien mijn paardenkind
1 jaar is.Ik zou graag suggesties willen wat jullie met jullie paardenkinderen doen etc.
Met de mijne doe ik zo ongeveer:
Poetsen, wandelen over het gazon, ( langs het verkeer durf ik nog niet aan!, weet ook eigenlijk
niet of dat normaal is alsie dat al doet enz. daarom plaats ik dit topic!)
gewoon wandelen in de wei, heb hem alleen achterwaarts geleerd omdat ik dat fijn vind als ie teruggaat als ik de poort in kom etc.
En natuurlijk veel knuffelen!
Laat je maar horen,
Groetjes, anOukkj Knipoog

Pluttersput

Re: Wat doen jullie met jullie 1, 1,5, 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:41

Die van ons staan in een wei, met wat maatjes, gewoon op te groeien. Worden ook geaaid, krijgen een mep als ze bijten, dat soort dingen Clown

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:43

met 1 jaar was ik lekker met m aan het wandelen, ook langs de weg hoor! Maar goed, ligt helemaal aan je paard natuurlijk! grappig is, hij schrok niet van grote vrachtwagen.. maar van rennende koeien raakte hij ook even in paniek hahaha.. paarden.. maffe beesten hoor haha

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 14:44

De mijne staat ook op de wei met maten maar de mijne moet wel in de hand blijven want het is nogal een hit af en toe ( wel in de hand te houden hoor 't is een schat maar af en toe een beetje teveel energie, achja t zal de leeftijd wel zijn:9)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:44

die van mij staat lekker met een club op 12 hectare hele zomer en van t winter na huis in het land.. Af en toe even een aai over de bol opvoeding heeft hij al gehad de rest komt volgend jaar wel

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 14:45

haha Bergkraai Lachen !

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:46

Kroelen, wandelen, trailermak maken, met 2 jaar was de mijne tuigmak. Verkeersmak maken. Rare objecten wennen (parasol, paraplu, zakjes, rood-witlint je-kunt-het-zo-gek-niet-bedenken) Paard is nu 3 jaar en bomvast!

Succes met je hummel...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:36

ik doer er vrij weinig mee...
1 keer in de week max ven uit de wei , alles checken, voeten vragen etc en het mag de wei weer in
meelopen is op dta moment geoefend, vaststaan ook en voeten geven dus ook ,. aanraken over heel het lijf ook
de hoefsmid komt regelmatig dus dat zit er ook in , ontwormen enten zijn ook weer leermomentjes
op de trailer gaan , sja een keer met mams richting de keuring
en richting de opfok .. eventueel nog eens om met mams naar de hengst te gaan

en verder blijft alles wat je ze voor de opfok hebt geleerd door alle korte contactmomenten echt wel hangen
dus met vier mogen ze van de opfok af en langzaam aan aan de bak

kroelen, wandelen etc etc etc
ik zie er meer na als voordelen in ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:40

niet veel..mijn jaarling staat lekker in het land met een vriendje, ik kijk wel altijd even bij hem, even knuffelen, voorvoetjes optillen, halstertje om en af doen, meelopen gaat nu ook goed, ik heb 3 keer licht grondwerk met hem gedaan, omdat ik iemand moest sturen hem te vangen (als hij een wormenspuit oid moest) en hij niet mee wou lopen, ik kon er niets mee.. nu loopt hij lekker zonder halster, komt meteen naar me toe, kan hem poetsen in het land (even snel de borstel erover) nu staat hij ook lekker 24/7 in het land, en komt er vanavond even uit, omdat hij morgen geent moet worden, en ik er niet ben, maar normaal gesproken haal ik hem niet meer uit de wei nu, laat hem lekker lopen

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:58

Haal haar bijna elke dag uit de wei, zet haar vast en ga poetsen..nu hebben we even geen poetsplek.
En dan poetsen, voetjes uitkrabben, en weer netjes terug lopen, als ze dat niet doet proberen we het weer overnieuw.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:00

niets
staat op t land, afentoe eens ene borstel erover ne hoevne uitkrabben en rondje door de bak wandelen

demichie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:36

hey mijne wordt vertroeteld geborsteld gestapt aan de hand, soms hol ik er samen de wei mee door want momenteel is zijn vriendje er niet...paar keer per week voetjes vragen...soms gaan we eens op wandel, rustige paadjes volgen niet langer dan 10à15min...eens tussen stoelen lopen, over een plankje, smalle doorgang: hij volgt me op de voet. 5minuutjes vasthangen lukt ook al aardig, we drijven het telkens beetje op...hij is net een jaar geworden! tis zo'n lieverd
Hij kan ook al de trailer op want moest verhuizen van weide maar hij maakte daar geen punt van en ging gewoon mee..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:59

met de shetjes die toen 2 waren ben ik heel veel gaan wandelen. langst tractors,vrachtwagens enzo. daarom schrikken ze nu nergens meer van ( behalve van opvliegende eenden Clown )

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:59

Hi!
Ik heb een Fries jaarling. Het is echt een schat. Hij staat overdag lekker in de wei met 3 vriendjes en s nachts in zijn stal. 1x per week ga ik hem poetsen, krijgt hij wat lekkers en ga ik met hem wandelen op een akkerweg. Voor auto's is hij een beetje bang nog, maar voor koeien e.d. kijkt hij niet op of om. Paarden zijn id rare beesten haha. Het is wel mooi om te zien hoe ze om zich heen kijken met wandelen; alles is natuurlijk nieuw!
Groetjes

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:01

en vooral heel veel voetjes laten geven enzo.
Ook regelmatig onder z'n buik door met je arm. ( het singelgevoel zegmaar) en bij de oren enzo. alles doen.. ook achterdoor lopen enzo

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:03

Ik heb een 2 jarige Haflingermerrie.. Ik heb er nu een week..
Maar in die week heeft ze al zo ontzettend veel geleerd!
Ik ben er ook elke dag zeker een uur tot anderhalf uur mee bezig. Verdeeld over de dag.

Ze heeft vanaf 6 maand tot vorige week constand op het land gestaan. Er is niks verder mee gedaan.
Toen kocht ik haar..

Ik poets haar elke dag, dus ze staat vast, geeft dr voetjes, ik leer dr dat ze overal aangeraakt mag worden. Ben met sprays in de weer, hoefjes vetten, bandages omdoen en noem maar op.
We zijn bezig met grondwerk, vreemde objecten, trailermak maken. Verder gaan we van de zomer veel wandelen langs de weg zodat ze verkeersmak word.

Vanavond was ik bezig met tuig opruimen en ik vond mijn oude dressuurzadel..
Heb dat gewoon opgelegt.. Singel vastgedaan en haar 5 minuten laten staan. Ik ga er iig voor zorgen dat als ze 3 á 3.5 jaar oud is ze vanalles gewend is en bomproef is!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:18

ik volg dit even

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:31

die van mij staat met mn 5 jarige merrie de hele dag in de wei, en komt elke avond in handen om naar binnen te gaan. dan word hij af en toe eens gepoets en hoefjes gedaan. en soms eens wat kleine dingen zoals een zak bij hem in de buurtt houden, maar alles op z'n tijd

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:43

mijn jaarling kent de basisdingen die voor de rest van zijn leven belangrijk zijn. netjes stilstaan, goede manieren tov mensen, voetjes geven, en sinds vandaag ook onder de tuinslang, jaja! ook wandelen we langs de weg af en toe.
veel meer hoeft hij nog niet, we hebben nog jaren de tijd. maar deze dingen vind ik belangrijk, de hoefsmid moet er makkelijk mee om kunnen tenslotte, en als er eens iets is (wond, kreupel) wil ik normaal af kunnen spuiten zonder stress, dus dat vind ik ook wel iets wat 'erbij hoort'.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:52

idd helemaal mee eens! ik doe ook zo weinig mogelijk dingen als zadel op zodat ie dat alvast kent.. dat hoeft allemaal nog niet hoor

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:03

welnee! de mijne wordt (áls ik erop ga passen) ingereden op vijfjarige leeftijd, en als ik niet pas wordt hij niet ingereden. ik zie niet wat een zadel nu toe zou voegen aan zijn ontwikkeling. vertrouwen in mensen, en dingen die van pas kunnen komen (zoals het afspuiten dus), en die ze hun hele leven nodig kunnen hebben, daar doe ik wat mee (ook lang niet wekelijks), de rest komt allemaal wel.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:22

ja idd..
mijn jaarling is net gecastreerd, en word dus 2 maal daags afgespoten. ben blij dat hij dat gewoon kent, ook voor als hij een wond oid heeft straks idd.
zadel vind ik nu gewoon onzinnig voor hem.

hij komt al dagelijks in handen omdat ze 's avond op stal gaan, daar leert hij al meer dan genoeg van op het moment Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:57

mijn jaarling moest gister even bij zijn vriendje weg, heb hem idd ook even gepoetst, en er lag een zadelhoes, dus hem daar even aan laten wennen, en heel voorzichtig op zn rug gelegd, zodat hij 'iets' op zn rug kan hebben, zadel begin ik ook nog lang niet mee.. daarna heb ik de hoes op de grond gegooit, en gekeken of hij er overheen durfde te lopen (zadelhoes is heel flexibel, niet een stugge als die van divoza) daar was hij nog wat bang voor, maar toen hij met 2 voetjes op het randje stond, vond ik dat al genoeg Lachen

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:04

Handig topic. Ik wil wel weten wat te doen met een één jarige Haflinger ruin. Lachen

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:07

Elja schreef:
Handig topic. Ik wil wel weten wat te doen met een één jarige Haflinger ruin. Lachen

die van mij is een jaarling haf ruin Knipoog
en doe er dus alleen de dingen mee die later van belang kunnen zijn (en later bedoel ik mee als er iets zal gebeuren en er hoefsmid/ dierenarts oid gewoon mee kan wat gedaan moet worden)

hij komt natuurlijk gewoon dagelijks in handen om buiten en binnen gezet te worden, maar verder zoveel mogelijk jaarling laten zijn, en lekker spelen Haha!