Voetje geven met krampbeen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elsje123

Voetje geven met krampbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 19:17

Hallo allemaal,

Zolang als ik mijn paard heb, heeft hij achter al last van krampbenen. De ene is erger dan de andere. Het valt mij op dat hij de laatste tijd steeds moeilijker een voetje geeft, vooral zijn linkerachterbeen doet hij met tegenzin omhoog en laat hij dan meteen met een klap weer op de grond stampen, zodat uitkrabben wel heel lastig wordt. wat uitkrabben betreft vind ik het niet zo'n heel groot probleem, lukt het niet, dan probeer ik het de volgende dag weer, maar begrijpelijk heeft de smid natuurlijk ook grote moeite met bekappen.

Heeft iemand nog tips voor mij om een paard met krampbenen voetjes te laten geven en ook zijn been in de lucht te houden? Volgende week komt de smid weer en ik maak me er nu al zenuwachtig om.

Ik geef mijn paard al beweging vooraf, zodat zijn spieren lekker warm zijn, maar dat lijkt ook niet veel te helpen.

Graag jullie reactie.

Groeten Ellen

Ammy01

Re: Voetje geven met krampbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:58

Mijn vorige paard had dit ook.

Wat wij deden was hem tegen een muur aanzetten met bekappen, zodat hij daar steun aan heeft.
Verder moet je hoefsmid veel geduld hebben en heel kundig zijn, want stress maakt het erger.

We hebben ook wel eens geprobeerd te sederen, met een spuit tranquigel, dat helpt ook wel.
Dan is ie toch wat meer ontspannen en minder snel kramp.
Verder afleiden door bij zijn hoofd te gaan staan en hem lief toe te spreken en gerust te stellen.
Bij ons werkte dat allemaal aardig goed. Het is altijd nog gelukt om hem netjes te bekappen achter.

Bij zijn nieuwe baas komt een smid die een soort van massage rolletjes gebruikt, waardoor hij helemaal ontspant en geen kramp meer heeft.
Maar je moet gewoon erg geluk hebben met de smid, sommigen kunnen er heel goed mee omgaan, anderen helemaal niet.

Op deze site http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm kun je bij het onderwerp 'hanetred-kramperigheid ook informatie vinden.

Succes ermee!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 07:02

Verplaatst MD-OMG.

lizana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:24

mijn shet had dit ook ik deed het altijd zo, vroeg om een voetje gaf ze dan ook.
liet hem dan weer neer zetten en vroeg toen gelijk weer om n voetje, toen was t meestal een stuk minder krampachtig, eerst even goed laten bewegen bijv. in de wei of iets kan ook wel eens helpen is tie wat soepeler succes

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:35

Mijn paard heeft dit ook heel erg. Vooral rechtsachter meot je of heel snel de hoeven uitkrabben (wat dus neit te doen is) of je meot 10x om een voetje vragen. Als de smid komt zetten we hem wel tegen een muur dat hij daar steun heeft maar veel helpt dit soms niet.
Ik probeer eigenlijk meestal zijn hoef op mijn been te laten rusten en dan uit te krabben of te laten bekappen.
Ik hoop dat er hier een keer een goeie tip komt want het is echt lastig...