Paard houd het halstertouw zelf vast, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Paard houd het halstertouw zelf vast, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 19:56

Hoi,

Juist, mijn pony houd zichzelf vast. Haha!
Met wandelen pakt mijn pony vaak het halstertouw vast, op het stukje wat bij zijn neus hangt.
Hij bijt het absoluut niet stuk oid, maar pakt het gewoon tussen zijn lippen.
Wat informatie over de ''relatie'' tussen mij en m'n pony, wat misschien handig erbij is;
Hij loopt met wandelen en in de verdere omgang gewoon netjes naast/achter me.
Als hij het halstertouw vastpakt blijft hij ook gewoon netjes daar lopen.
Ook komt hij nooit ongevraagt binnen mijn persoonlijke ruimte, en bijt ook niet.
Alleen hapt hij naar het touw dus, wat onder zijn kin hangt, en wat dus heen en weer
beweegt met wandelen.(irritatie?)

Nu is mijn vraag, waarom doet hij dit, en moet ik het gewoon negeren of straffen?

Groetjes, Susanne. Kusje

P_A_R_Love

Re: Paard houd het halstertouw zelf vast, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:00

heb jij er last van ?
ik denk dat het ut irritatie is
als jij er geen last van heeft dan is er geen probleem lijkt mij

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:01

mijn hengst doet precies hetzelfde, ik vind het absoluut niet storend, hij bedoeld er niets "kwaads" mee, het is gewoon speels zijn volgens mij dan, tenminste zo zie ik dat bij mijn hengst

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 20:23

Ja, bij mijn paardje is het denk ik ook gewoon speels.
Ik heb er ook geen last van, en straf het ook niet.

Maar ik wou jullie mening er wel eens over weten. Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:50

Het is gewoon speelsheid. Mijn pony doet het ook als het touw gewoon stilhangt Clown het kan wel tegen je werken. Mijn pony heeft het touw ook wel tussen zijn tanden gehad en toen bedacht hij opeens dat mijn controle minder was... en toen was het dag pony Clown Tijdens het wandelen buiten mag hij van mij niet het touw vastpakken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:27

mijn jaarling deed het ook, ik liet hem lekker doen. verder heb ik zijn touw, wat hij bij langere stukjes lopen aanheeft, aangepast. er zit een lusje aan nu, waaraan ik het halster vastmaak. ik vind die musketons erg storend, zeker bij een actief stappende pony, waarbij het dus heen en weer zwaait. ik zou het zelf ook irritant vinden, bovendien is het ruis in je hulpen. je zou het dus kunnen proberen zonder knipje. duurt iets langer om het touw aan te doen (hoewel, als je het halster afdoet als het paard los is maakt het niet uit, kan je het touw gewoon laten zitten), maar het is vele malen prettiger naar mijn mening.

(oh ja, het touw wordt er ook lichter door waardoor jouw hulpen (bijv. ook bij grondwerk) veel beter doorkomen.)

SouterQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:27

als je er gene last van hebt maakt het neit uit toch?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:06

je kunt geen normale halsterhulpen geven als het paard het touw in de mond heeft... bovendien wordt je touw er lelijk van (vind ik persoonlijk zonde).

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:11

Ja mijn ruin precies hetzelfde. Ik stap hem elke dag uit aan het halster en vond het wel storend zo'n touw in zijn mond. Ik ben ervan overtuigd dat het ook bij hem speels bedoeld is, maar toch is het er nu bijna uit. Ik heb de eerste paar keer het touw extra laten zwiepen als ie hem in zijn mond had, waar hij van 'schrok' en ik zei 'Eh' erbij. Nu doet hij het nog heel af en toe en als ik alleen maar 'Eh' zeg dan laat hij hem al los.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:43

Mijn pony is het woordje:'los!' al helemaal gewend. Hij laat dan meteen alles los wat in zijn mond zit (jas, touw etc Nagelbijten / Gniffelen)

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:42

Welshcobfan schreef:
Mijn pony is het woordje:'los!' al helemaal gewend. Hij laat dan meteen alles los wat in zijn mond zit (jas, touw etc Nagelbijten / Gniffelen)

lijkt wel een hond Tong uitsteken
ik denk dat je eens goed onder de loep moet nemen of het speelsigheid is of een manier van protest...

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:47

Mijn paard doet dat ook wel, het touw vastpakken maar ik negeer het maar gewoon, moet er eigenlijk altijd wel om lachen want ik weet dat hij het uit speelsigheid doet, maar zo te lezen doet jou pony dat ook dus volgens mij hoef je er niks aan te doen

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 16:06

Bedankt allemaal!
Ik weet ook zeker dat het uit speels is, en niet uit protest.
Omdat hij wandelen geweldig vind, en ook niet gaat stilstaan met het touw in z'n mond, of eraan gaat trekken.
Maar nu weet ik iig jullie mening. Lachen

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:07

Hier nog een paardjes wat het doet,, hij speelt er een beetje mee maar niets kapot maken ofzo,, ik denk gewoon dat hij het leuk vind Tong uitsteken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:29

gollempje schreef:
Welshcobfan schreef:

lijkt wel een hond Tong uitsteken
ik denk dat je eens goed onder de loep moet nemen of het speelsigheid is of een manier van protest...

Is speelsheid Haha! Zat al vanaf het begin in hem als manier van lief zijn. Hij vindt het heerlijk om aan dingen te knabbelen, ook al ben je er niet bij. Het is geen protest, dat kun je gewoon aan hem zien (en als hij wel protesteerd doet hij het op een hele andere manier dan knabbelen)Hij sloopt ook niets, maar hij knabbelt overal wat rustig aan Clown Dat is ook prima, behalve als wij gaan wandelen want dan hoeft er maar iets te gebeuren en dan kan hij zichzelf makkelijk losmaken van mij als hij controle heeft over het touw... Dus vandaar het ideale commando: los! werkt altijd Pling

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:10

Mijn pony maakt zichzelf altijd los als hij aan zijn halster vast staat. Tijdens het wandelen pakt hij het touw niet in zijn mond, maar wel de teugel als ik een hoofdstel in heb. sowieso pakt hij graag leer in zijn mond. Ik heb een aantal mooi afgekauwde sperriempjes en keelriemen omdat meneer even aan mijn aandacht ontsnapt was Haha!