dierenarts om pony te keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

dierenarts om pony te keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 17:01

Ik wil een nieuwe pony gaan kopen, maar deze staat niet bij mij in de buurt. Heeft iemand een tip hoe ik aan een goede dierenarts kan komen die de pony kan keuren?

000

Re: dierenarts om pony te keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:43

eigen dierarts meenemen ? ik zou zelf neits anders kunnen bedenken.
evt een dierearts in de buurt zoeken, maar dan heb je geen zekerheid dat eht een goede arts is.
miss even plaats vermelden waar paardje dat je wil kopen staat, miss wel bokkers die een goed dieren arts in de buurt kennen Knipoog

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 18:33

Citaat:
eigen dierarts meenemen ?

Dat lijkt mij ook de fijnste oplossing, maar ik ben bang dat ik daarna falliet ben Bloos Zal niet niks kosten om hem naar de andere kant van het land te laten rijden.
Ik kan de pony op proef krijgen, maar ik wil hem eigenlijk al gekeurd hebben voordat hij bij mij op stal komt. Anders had ik hem hier kunnen laten keuren.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:41

gewoon ff googlen naar DAP's in de buurt van je toekomstige pony
vaak staat er op hun site bij wat voor soort keuringen ze verrichten (bv of ze ook ingezet kunnen worden voor het keuren van hengsten voor de hengsten keuring, PROK etc etc) Ik neem aan dat DAP's die hengsten mogen keuren voor de hengstenkeuring dat ze aan bepaalde eisen voldoen.

zowiezo je kunt altijd achterhalen of iemand een offciele paardendierenarts is.

Uiteraard ligt het ook aan de prijsklasse van je toekomstige pony van wat je allemaal gekeurd wil hebben! denk dat het voor een klinische keuring niet heel veel uit maakt.

Voor met rontgen is het wel handig als de betreffende arts veel ervaring heeft, de beoordeling kan soms best lastig zijn. Maar ja zoals altijd met beoordelen de een kan een 2 geven de ander een 3 Knipoog

iig veel succes

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:28

Ik heb mijn paard klinisch gewoon laten keuren (en direct enten) door haar eigen arts. Daarna heb ik degene die haar gekeurd heeft nog aan de telefoon gehad. Prima gesprek mee gehad, alle vertrouwen in dat het goed is.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:14

Mijn merrie komt ook van de andere kant van het land.
Ik heb bewust niet gekozen voor hun eigen dierenarts maar voor een andere dierenarts uit die regio.
Gewoon op internet opgezocht.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 19:30

Bedankt voor de reacties, ik ga gewoon even zoeken dan Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:45

Tja, ik heb 2x nu een paard laten keuren, ver van huis. Beide keren kwamen de eigenaren met advies. Bij de eerste, een handelsstal, heb ik zelf van te voren met de betreffende dierenarts gesproken en dat was een goed gesprek. Hij keurde ook PROK en heeft me zeer goed geadviseerd en het 3 jarige paard kwam eruit met verhoogd risico (een 2tje en 3tje op de foto bij hoefkatrol en nog wat meer opmerkingen met 2tjes) dus toch laten staan.
Het 2e paard was al op de foto geweest, maar ik wilde zelf klinisch laten keuren. Zij hebben me weer een dierenarts geadviseerd, hier had ik wel wat twijfels mee, want ik had zelf een andere voorgesteld, maar die zou niet aan huis komen en aan huis was makkelijker. Het bleek dus ook een "bekende" dierenkliniek te zijn. De naam van de kliniek stond wel goed bekend, dus ook nu weer erheen en paard werd klinisch niet goed gekeurd. Ook nu weer goed advies gekregen.

Ik denk dus dat een goede kliniek/dierenarts wel in staat is onafhankelijk te keuren. Ik had meer vertrouwen in de kennis en ervaring van deze beide paardenartsen, dan in onze eigen huis- tuin- en keukenveeartsen hier uit de buurt...
Deze beide klinieken, beide midden van het land, zou ik dus opnieuw gebruiken als ik daar weer een paard zou moeten laten keuren.

Je zou inderdaad kunnen zoeken en vragen naar ervaringen van bokkers.

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:02

Laat de pony keuren bij een dierenarts die jij wil.
Als dat dan bij jou in de buurt is moet dat toch geen probleem zijn.
De koper zou hem/haar daar heen kunnen brengen, laten keuren in jou bijzijn en dan brengen op de plek waar je hem/haar wilt hebben.
Dan kan je proeftijd ingaan.
Dan zijn ook beide partijen bij de keuring geweest en kun je daar ook later geen problemen over krijgen.
De verkoper weet dan ook waar het dier komt te staan, vast ook wel gerustellend.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 23:02

De pony wordt daar gekeurd. Ik ga er wel heen, want ik wil er graag bij zijn.
Daarna komt de verkoper haar thuis brengen. (als ze goed is) Wel goed geregeld vind ik zelf.
Nu even in spanning tot woensdag Haha!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:19

Kan je niet je eigen DA bellen en vragen of hij een DA in de buurt daar kent of aanraad?

Ze hebben best veel contacten hoor, de DA bij de opfok van mijn veulen kon de DA die ik bij onze stalling heb ook en de 1 zit in Noord Holland en de ander in Zuid Holland.