Mijn merrie bijt mijn nieuwe ruin en jaagt er flink op! HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jjooyyccee

Mijn merrie bijt mijn nieuwe ruin en jaagt er flink op! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 20:19

Hallo Hallo,

Ik heb een hele lieve merrie, een echte knuffel, een gelderse van 1.63 m!
Bij mij stond ze altijd heel erg alleen en was ze eenzaam (denk ik) en
daarom heb ik een gezeldschapspony voor haar gekocht.
Het is een ruin pony van 18 jaar, 145 m. (lijkt een stuk kleiner) en hij is nu best wel ondervoed.
Daar gaat het mij niet om.

Toen deze ruin aankwam heb ik hem als eerste in de wei gedaan,
hierna heb ik mijn merrie erbij gedaan,want die stond te popelen.
Ze hebben zo samen 2uurtjes gestaan en het ging heel goed. Mijn merrie miepte soms wat, maar verder ging het helemaal goed.
Ze graasde samen en gingen zo het weiland af.
Hierna hebben we ze op stal gezet en hebben we de ruin gepoest.
Nadat de ruin bijna klaar was ben ik mijn merrie gaan poetsen en heeft mijn vriend de ruin verder gepoetst.
Ik heb mijn aandacht heel erg eerlijk verdeelt!

Sinds dat ze op stal stonden deed mijn merrie echt heel erg boos, zo boos heb ik haar nog nooit gezien.
De oren helemaal plat naar achteren, terwijl ze ALTIJD haar oren naar voren heeft.
Ze is altijd vrolijk. Hierna hebben zo nog 2 uurtjes op stal gestaan en mijn merrie wilde constant happen,
ze kunnen met de hoofden bij elkaar komen op stal.
Toen ik ze later weer in de wei deed, deed ik eerst de ruin erin en deze hinnikte waar mijn merrie bleef.
Hierna heb ik mijn merrie erbij gedaan, en ze ging direct jagen achter de ruin aan.
Oren weer helemaal naar achter en echt met de tanden achter de ruin aan rennen.
En echt flink willen bijten dan. Ik schok er echt heel erg van.
Hierna durfde de ruin ook niet meer te eten, omdat mijn merrie er dan aan kwam stormen.

Ik heb nu wel een aantal vraagjes, en misschien kunnen jullie mij wel helpen:

- De belangrijkste: Is deze agressieviteit alleen in het begin, of houdt het altijd aan?
- Is dit om de ranorde te bepalen?
- Wat kan ik hieraan doen?

Alvast bedankt, hopelijk hebben jullie een oplossing!

Groetjes Joyce

dolor

Re: Mijn merrie bijt mijn nieuwe ruin en jaagt er flink op! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:40

ik denk dat je merrie een soort van jaloers is. zij is de baas en dat betekend dat zij eerst de aandacht krijgt. dat maakt ze je nieuwe pony duidelijk, dus het is een kwestie van rangorde. ik denk dat het met der tijd wel over gaat.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:43

Wellicht is dit rangorde Ja Eerst en vooral zou ik jou merrie er eerst in doen. Wellicht is zij de baas van het weiland, en het is een hels drama als de ruin die dan eerst krijgt natuulijk Knipoog Misschien kun je hen even scheiden met een draadje, om verdere problemen te vermijden. Als het wat beter gaat, kunnen ze dan weer samen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:49

dit is inderdaad rangordebepaling, en je moet er niets aan doen. het kan enkele dagen, tot zelfs een paar weken duren voor de rust helemaal is weergekeerd. probeer je er niet mee te bemoeien, daarmee vertraag je het alleen maar. als het écht gevaarlijk wordt zal je wel moeten, maar dit komt zelden voor. er valt weleens een wondje, maak je daar vooral niet teveel zorgen over. het is normaal dat een merrie een ruin de baas wil zijn, tenslotte maken merries ook in de natuur toch de dienst uit. meespelende factor kan de mindere conditie van de ruin zijn, de merrie wil een zwakker dier liever niet in de 'kudde', omdat die in de natuur roofdieren aantrekken. dit instinct heeft ieder paard.

hou het even in de gaten, maar schenk er niet teveel zichtbare aandacht aan. ze leren elkaar kennen, en hun plaats tov elkaar, en dan keert de rust vanzelf weer.

jjooyyccee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 22:15

Hoi Hoi,

Ik vind het alleen zo zielig voor die ruin. Hij staat dan maar in dat hoekje en durft niet meer te eten. En mijn merrie is normaal echt SUPER lief. Naar mensen toe is ze nog steeds heel lief hoor.
Maar dit gaat wel voorbij? Zullen ze ooit weer zo gezellig samen eten? Elkaar kroelen?

Waarom was dit de eerste keer niet zo, waarom accepteerde ze de pony toen wel??
Bedankt!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:25

jjooyyccee schreef:
Hoi Hoi,

Ik vind het alleen zo zielig voor die ruin. Hij staat dan maar in dat hoekje en durft niet meer te eten. En mijn merrie is normaal echt SUPER lief. Naar mensen toe is ze nog steeds heel lief hoor.
Maar dit gaat wel voorbij? Zullen ze ooit weer zo gezellig samen eten? Elkaar kroelen?

Waarom was dit de eerste keer niet zo, waarom accepteerde ze de pony toen wel??
Bedankt!

hoort allemaal bij het aftasten. ik heb nooit anders gezien dan dat er enige strubbelingen aan te pas komen. en ja, die paarden kroelen elkaar uiteindelijk ook. niks aan de hand, het zijn nou eenmaal paarden. de ruin is het misschien niet gewend en voelt zich overdonderd, maar ook dat komt wel goed.

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 08:32

ik zou gewoon een stukje af zetten waar de ruin in kan.
Maar wel dat ze over het draad contackt kunnen hebben.
Zo voorkom je ongelukken en voelt de ruin zich vast ook meer op zijn gemak.
Over een paar weeken mischien een paar dagen als er weer wat rust is en de merrie gewent is aan haar nieuwe weide genoot kun je ze weer probeeren zamen te zetten.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:06

Ik heb het ook gehad met mijn merrie. Het is zeg maar "haar" terrein. Mijn veulen kwam er toen bij, en ze accepteerde het totaal niet. Ik weet van mijn merrie zeker dat ze nooit zomaar zal gaan slaan of wat dan ook. Ook probeerde ze de andere jaarling meerendeels te beschermen.

Nu 4 maanden later.. onafscheidelijk ^^

jjooyyccee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 11:38

Ik ben blij dat te horen! Dus als het goed is kunnen het straks beste maatjes worden.
Moet ik me er nu dus zo min mogelijk mee bemoeien? Mijn merrie gewoon boos laten doen en samen laten uitvechten?
Nu is de situatie al wel anders dan gisteren. Als de ruin zijn kont naar hem toedraait, stopt ze ook met aanvallen. De ruin eet ook al beter!
Ook worden ze helemaal gestresst als ze niet bij elkaar zijn, toch raar dat mijn merrie dat zo bitcherig doet he!! Tong uitsteken

Hopelijk worden ze goede vriendjes, dat was mijn opzet! Pling

BEDANKT!!

Gr. Joyce

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:25

ik ken het verhaal, kan zijn dat ze ruintje aan het uitproberen is,of ze de baas kan spelen.
het kan idd ook rangorde bepalin zijn.evt kan ht ook jaloezie zijn, omdat ze eerst alle aandacht voor haar zelf had

ik hoop dt je er uit komt ! Knipoog

Brando12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 14:43

Joyce,

Misschien is het ook niet zo'n slecht idee om ze te scheiden wanneer je ze gaat voederen, alleszinds totdat je ruintje meer op krachten is gekomen en zich dan misschien ook beter gaat verdedigen... Je merrie ook altijd eerst voederen aangezien ze de dominante van de 2 is.

Nog veel succes in ieder geval!

jjooyyccee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 16:16

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik probeer mijn aandacht zo goed mogelijk te verdelen. Als ik de ruin aandacht geef, kijkt mijn merrie direct boos. Jaloersie! Ik voer ze allebei tegelijkertijd, ze hebben ieder een eigen stal. En dan doe ik eerst mijn merrie en dan Frits. Ik geef nu mijn merrie bewust meer aandacht, omdat ze zichzelf anders zielig vind. Maar nu heb ik het gevoel dat mijn merrie tekort komt!

Ik hoop dat het goed komt!
Gr. Joyce

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:35

Brando12 schreef:
Joyce,

Misschien is het ook niet zo'n slecht idee om ze te scheiden wanneer je ze gaat voederen, alleszinds totdat je ruintje meer op krachten is gekomen en zich dan misschien ook beter gaat verdedigen... Je merrie ook altijd eerst voederen aangezien ze de dominante van de 2 is.

Nog veel succes in ieder geval!

een ondergeschikt paard verdedigt zich niet, die vlucht alleen.
dat de merrie 'bitcherig' doet is voor menselijke maatstaven misschien raar, voor paarden niet. mijn twee jongsten worden ook érg onrustig als ik ze uit elkaar haal, maar de oudste van de twee jaagt de jongste nog weleens weg, en als hij irriteert (in haar ogen) haalt ze ook uit. heeft alles te maken met respect voor elkaar, en vooral merries kunnen dan (let wel, voor ménselijke maatstaven) echte krengetjes zijn.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:13

jjooyyccee schreef:
Ik ben blij dat te horen! Dus als het goed is kunnen het straks beste maatjes worden.
Moet ik me er nu dus zo min mogelijk mee bemoeien? Mijn merrie gewoon boos laten doen en samen laten uitvechten?
Nu is de situatie al wel anders dan gisteren. Als de ruin zijn kont naar hem toedraait, stopt ze ook met aanvallen. De ruin eet ook al beter!
Ook worden ze helemaal gestresst als ze niet bij elkaar zijn, toch raar dat mijn merrie dat zo bitcherig doet he!! Tong uitsteken

Hopelijk worden ze goede vriendjes, dat was mijn opzet! Pling

BEDANKT!!

Gr. Joyce

Haha, you're welcome.. Bij mij heeft het een week geduurd. Maar zo gaat het eenmaal in de kudde ook. Volg wel het eet advies op wat hierboven staat. Apart eten geven. En heef ze net zo veel aandacht. Je krijgt anders jaloerze paarden. Mijn merrie is al helemaal een bitch. Tenminste, ze doet, maar er zit geen kwaad in. Dat is mij bij gebleven dus ik heb ze lekker bij elkaar laten staan. Mijn veulen had genoeg ruimte om weg te kunnen rennen. Dus dat was het probleem niet!

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:55

gewoon geduld hebben.....
Mijn twee merries waren ook water en vuur, enorm gejaag, niet samen kunnen eten etc. en daarnaast ook niet zonder elkaar kunnen. Het heeft bijna 3 maanden geduurd voor ze van dezelfde hooibult konden eten en nog een dikke maand later begonnen ze elkaar ook te kroelen. Nu zijn het "dikke vriendinnen". Vooral toen onze jaarling erbij kwam, waren ze twee handen oo een buik, al werd de jaarling al veel sneller (ongeveer 3 weken) door de anderen geaccepteerd