Vage tikjes met hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carien13

Vage tikjes met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 18:19

Hallo,

Mijn paard heeft al 3 dagen last ervan dat hij van die rare tikjes heeft met het hoofd.
Het is lastig uit te leggen wat het precies is maar het lijkt alsof een vlieg ofzo dan in der neus vliegt , gaat ze opeens heel snel met hoofd op een neer.. en veel briezen.
Laatst had ze ook kleine neusgaten ze leken wel een beetje ingetrokken als het ware.
Hooikoorts? Of heeft iemand een ander iedee of er meer verstand van? Ik hoor het graag!

dagg Knipoog

CxX

Re: Vage tikjes met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:22

Nou ik zou niet wat wat dat is maar ik ken wel een paardje die ook een tik heeft met zijn hoofdje. die staan dan in de wei ergens naar de kijken en is er mee aan het schudden. doet hij ook onder het rijden. Maar dit is dus gewoon een tik. er naar gekeken en hij zei toen ook dat het een tik was Tong uitsteken

Maar verder zou ik niet weten wat die van jou heeft Knipoog

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:18

ik dnek dat jou paardje last heeft van pollen.
Een paard bij mij op stal had dit ook wij hebben ons om van alles druk gemaakt van beesjes in zijn neus tot teumoren.
Maar het waaren volgens de vee art gewoon pollen.
Als ik het nog goed weet moest zij de neus gaaten insmeeren met vaseline maar dit weet ik niet meer zeker.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 12:01

Oh oke.. Ja meisje bij me op stal dacht dat hij mss naar de tandartsmoest dat die zo vervelend was. Maar ze nog neit zo lang geleden geweest. maar wat zijn pollen precies?A):$

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:23

Pollen, zijn deeltjes die vrij komen als planten gaan bloeien.
Dus als het gras bijvoorbeeld gaat bloeien krijgen mensen daar ook last van en dat is dan weer hooikoorts. Hoe het bij paarden zit weet ik alleen niet.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 17:02

Ja daar dacht ik ook al aan een vor van hooikoorts ofzo.

kiara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:39

sommige paarden kunnen allergisch zijn aan de pollen van bloemen en als er dan 1tje in hun neus vliegt kan dat wel heel ontprettig zijn ja !! Knipoog

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:05

Ik lees je verhaal en herken meteen mijn paard erin. Vandaag doet hij het weer wat meer als de laatste dagen. Ook ik dacht meteen aan hooikoorts. Zou graag willen weten wat je eraan kan doen.

iemand??

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:41

Er zijn toch van die speciale netjes voor over de neus? Die kun je tijdens het rijden aan het hoofdstel vastmaken zodat je er dan geen last van hebt.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:43

Hee goed topic!

Die van mij doet het ook regelmatig.
Drie weken geleden enorm veel, laatste week weer wat minder.
Nu vanochtend onder het rijen ook opeens weer.

Ik dacht dat het spanning was, omdat hij ook vaak
onder het rijden wat drukker is.

Ik hou dit even in de gaten!

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:46

In de laatste Paard & Sport had er iemand een brief geschreven, ook over zoiets. Het heet het Head Shaking syndroom en dan moest je een netje voor doen en dan gaat het beter. Alleen je mag er niet mee wedstrijden rijden, ja het kan wel maar dan moet je dispensatie aanvragen bij het KNHS. Ik ken een paard die loopt Z2 en die heeft ook zo'n netje. Die heeft dus dispensatie gekregen van het KNHS..

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:15

Ben even gaan zoeken op internet. Ze hebben waarschijnlijk een pollenallergie en de 1 kan daar meer last van hebben dan de ander.
Die van mij doet niks onder het rijden en heeft deze klachten ook niet elke dag. Er is een soort pollenjournaal(voor mensen met hooikoorts) op internet waarop je kan zien welke dagen die pollen het meeste last geven. En daar was gister er 1 van sinds de regen. En gister was ook de eerste dag weer dat mijn paardje deze klachten vertoonde.

Je kan inderdaad een netje kopen bij de paardendrogist die je voor zijn neusgaten kan hangen zodat de lucht gezuiverd wordt en hij geen last heeft van die pollen.
Ook zijn er druppels in de handel. Maar daarover zou je je dierenarts eens moeten raadplegen. Ga ik maandag in ieder geval even doen.

Deze klachten kunnen inderdaad wel zo erg zijn/worden dat een paard daarvan het head shaking syndroom van kan krijgen en dat heb je ook weer in verschillende maten.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:28

Ja waarschijnlijk heeft ie gewoon last van vliegen. Heb ik ook wel eens als ik in het bos rijd, dan beginnen ze een paar keer met hun hoofd te bewegen. Achja niets aan te doen, jij hebt dr ook wel eens last van Haha!.

Het kan ook een allergie zijn ja, dan moet je even met de da overleggen wat je het beste kunt doen.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 12:44

Ja zoals mara lover zei kan je best zo'n netje over ne neus heendoen maarja ik denk dat die stoffen er toch doorhee gaan. Ik denk dat ik binnenkort ff naar de dierenarts ermee stap om te kijken of die er iets tegen heeft of weet wat het precies is. Het stoort namelijk gigantish bij het rijden :S

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 15:40

Je kan ook een Puur Pollen kuur doen ofzo Tong uitsteken
Ik had het gevraagd aan de aardendrogist die gaf me daar antwoord op. Heb vanmiddag de dierenarts proberen te bellen maar die as er niet Tong uitsteken

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:08

Mijn paardje heeft ook last van die tikken.. alleen in de zomer idd.. hoorde ook al zoiest van een netje, heeft iemand daar ervaring mee? hoe zit dat als je ze op t land zet? kunnen ze dan nog eten? (zal zo eens kijken naar zo'n netje want heb werkelijk geen idee hoe het eruit ziet)

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:04

Bij mij op stage hadden ze ook een paard met zo'n netje, dat zat gewoon aan het hoofdstel vast (neusriem) en dan deed je de sperriem er gewoon overheen vast. Blijft mooi zitten en staat ook niet heel erg lelijk. Aan het halster zal dat ook wel zoiets zijn, maar dat had dat paard niet. Die deed alleen met zijn hoofd raar als je aan het rijden was..

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:11

Mijn paard heeft het ook, het hele jaar door.
Op allerlei dingen getest, netje voor neus, ...
Hij heeft het nu langer dan een jaar maar sinds ik van stalling ben veranderd is het al een pak minder geworden, vaak maanden schudvrij. Vaak wordt er ook nooit een oorzaak of oplossing gevonden.

Zo'n netje ziet er zo uit:
Afbeelding

De mijne schudde in het begin heel hevig en had vaak korte tikjes. Als hij nu nog last heeft is het vooral veel briesen en soms getrap met het voorbeen maar het hevige schudden doet hij niet meer. Hij doet dit trouwens overal, op de weide, op stal, tijdens het rijden, ... Goed weer, slecht weer, ...

Hier is de link van het topic HeadShaking Syndroom.
viewtopic.php?f=3&t=427906&hilit=

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:12

iemand een idee waar je zo'n netje kunt bestellen en wat het ong kost??

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 04:26

Paardendrogist, 49,50 euro