Pony heel erg kopschuw, weet niet hoe verder.... help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Pony heel erg kopschuw, weet niet hoe verder.... help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 09:57

Ik loop nu stage ergens, en daar mag ik een pony beleren. Nou, het volgende probleem.

Die pony is enorm kopschuw, ik kan niet eens een hoofdstel omkrijgen. Op zich het bit wil hij wel in, maar dan kom je richting zijn ogen/oren en dan schiet hij bijvoorbeeld omhoog. Ook als je hem gewoon wil aaien over het hoofd doet hij zo.
Nou, is dat wel minder geworden. Maar ja, als ik hem al niet eens een hoofdstel in kan krijgen. Dan wordt het verdere beleren helemaal niks. De pony is ook heel schrikachtig met alles, maar dat komt wel goed.

Me begeleiders van stage zeggen, gewoon door proberen.
Heeft iemand tips / trucs om het toch voorelkaar te krijgen zonder dat er teveel spanning is.
Het is wel niet mijn pony, maar als ik weer eens zo beest in handen krijg dat ik mischien weet wat ik er aan kan doen.
alvast bedankt.

Wiesje

Re: Pony heel erg kopschuw, weet niet hoe verder.... help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:23

vol blijven houden en geduldig zijn!!
duideljk naar het dier toe aangeven wat je gaat doen en blijf desnoods lekker tegen hem babbelen zodat ie zich op z'n gemakkie voelt. Uiteindelijk komt het dan zeker wel goed.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:25

Ik heb ook een shetlander met hetzelfde probleem. Die mocht je ook absoluut niet bij haar hoofd komen. Heb gewoon constant vanaf haar oogjes, daar vond ze het lekker om gekroeld te worden, langzaam, naar boven gewerkt. En nu mag je haar gewoon over haar koppie aaien, vind ze zelfs lekker Lachen

yustEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:27

Geduld hebben!
Miischien heeft hij/zij wel een gevoelig kroelplekje..
En misschien wordt ze daar rustig van als iemand erover kroelt..

_Balou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:28

Probeer heel rustig tegen hem te praten en hem gerust te stellen. Ga hem NIET straffen of boos worden dan wordt het alleen maar erger! Het hoofdstel voor een deel uit elkaar halen en dan om het hoofd weer in elkaar zetten, teugels los zodat je die niet over het hoofd hoeft heen te halen en rustig blijven praten. Werkt dit niet en wil je beslist rijden, je kunt ook een bit aan halster vast maken maar dat rijdt niet geweldig.. succes! Pling

evaeva

Geduld! zorg dat hij je eerst leert vertrouwen en dan langzaam aan steeds meer aanraken aan het hoofd! Als je te veel te snel wil kan dit averechts werken.

Miss_m

Wij hebben ook zo'n paard
Gewoon veel oefenen en steeds over zun oren en hoofd heen blijven aaien. als ie het toelaat belonen enz.
Uiteindelijk zal die het goed gaan vinden...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:29

Stop je jaszakken helemaal vol met biks, ga met je linkerhand heeeeeeeeeeel langzaam en heeeeeeeel voorzichtig op het hoofd aaien, je begint onderaan. Dan ga je zoeken waar het 'paniekgebied' begint. Als je de spanning voelt komen laat je hand ietsje lager zakken en gaat biksjes voeren. Tijdens het biks voeren ga je weer heeeeel voorzichtig en langzaam ietsje verder naar boven.

Als je dit consequent zo volhoudt en totaal rustig blijft zal het binnen een week al beter gaan. Ik heb dit ooit eens gehad met een paard, ik haalde hem drie keer per dag uit zn box en deed dit dan tien minuten, en na een week kon ik zijn hoofdstel gewoon normaal omdoen.

Geduld geduld geduld en brokjes Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:29

altijd heel rustig bewegen bij het hoofd.
echt heel rustig.
en als je tijd hebt gewoon lekker met de pony bezig gaan, en zachtjesaan onder zijn kaak gaan kriebelen enzo.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:30

volhouden is de boodschap. uiteindelijk zijn paarden vluchtdieren en is hun hoofd een belangrijke plaats die liefst niet door predatoren aangevallen wordt. het zit in zijn natuur Haha!.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:11

Kan je het halster wel 'gewoon' omkrijgen, door het over de oren te trekken of doe je dat ook anders ? Mijn paard kan je ook niet normaal een halster omdoen, hoofdstel heeft ook lang geduurd, door ervaringen uit het verleden. Ik heb voor hem een touwhalster. Die je eerst om de neus doet en dan het losse stuk via de manenkam over het hoofd en achter de oren doet. Als hij eenmaal dat halster om heeft, dan is het veel makkelijker om ook het hoofdstel om te doen, over het halster heen. Voor de rest ben ik het eens met de anderen, heel veel geduld en niets afdwingen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 19:01

Nado schreef:
Kan je het halster wel 'gewoon' omkrijgen, door het over de oren te trekken of doe je dat ook anders ? Mijn paard kan je ook niet normaal een halster omdoen, hoofdstel heeft ook lang geduurd, door ervaringen uit het verleden. Ik heb voor hem een touwhalster. Die je eerst om de neus doet en dan het losse stuk via de manenkam over het hoofd en achter de oren doet. Als hij eenmaal dat halster om heeft, dan is het veel makkelijker om ook het hoofdstel om te doen, over het halster heen. Voor de rest ben ik het eens met de anderen, heel veel geduld en niets afdwingen.

De pony heeft een halster om als hij in de box staat. Volgens mij kan ik die niet eens afdoen en als dat al lukt, dan kan ik hem denk ik niet eens meer om krijgen. Mijn plan was om eerst te proberen het hoofdstel om het halster heen om te doen. Pas als dit gaat, zonder dat de pony in paniek raak wil ik eens proberen halster af te doen.

Antonia71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 07:55

Mijn pony was ook erg kopschuw, maar ook erg dol op lekkers. Ik heb het opgelost met een clicker. Ik ben begonnen met het halster voor zijn neus te houden. Raakte hij hem aan; click en een snoepje. Zo steeds verder. Ging redelijk snel. Nu weet hij niet hoe snel hij zijn hoofd in het halster moet krijgen als ik naar hem toega. Natuurlijk krijgt hij dan wel iets lekkers. hoeft niet elke keer, maar wel regelmatig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 08:00

Laat dat hoofdstel ff weg, leer hem eerst een halster aandoen Lachen
Dat kun je ook iets ruimer doen, zodat je niet meteen hoeft te frotten met de oren.

Hou het oude halster aan en doe er en nieuw over aan en af.
Gaat dat goed, zou ik pas wer verder gaan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:28

Inderdaad, zoals kawa al zegt: eerst een stapje terug doen. Eerst het hoofd kunnen benaderen, vervolgens een halster om kunnen doen en daarna pas weer met een hoofdstel beginnen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 11:28

ik had het halster om gekregen. En toen zou ik het hoofdstel omdoen, had ik echt bijna voorelkaar en toen gaf die pony mij een duw. ik viel percies op me arm en zit nu in het gips. ik hou er mee op, die pony gaat het land in tussen soortgenoten en mag lekker van luilekkerland genieten. heel jammer maar de pony is waarschijnlijk mishandelt ofzo, kan gewoon nie anders....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:29

onzin over dat mishandeld
gewoon niks aangeleerd..
Als ze dat niet geleerd hebben doet elk paard dat zo

Beterschap met je arm.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:41

runningkawa schreef:
onzin over dat mishandeld
gewoon niks aangeleerd..
Als ze dat niet geleerd hebben doet elk paard dat zo

Beterschap met je arm.

Ik ga wederom met je mee. De pony krijgt nu waarschijnlijk het stempel onhandelbaar.

Jolijneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:25

Je moet rustig met je arm over de hals aaien. Ga steeds een beetje meer richting het hoofd. Schrikt het paard laat je hand dan netjes liggen tot het paard weer ontspannen is. Ga dan weer rustig door. Schrikt die dan weer, laat dan weer je hand rustig liggen.
Hiervoor moet je veel geduld hebben maar het werkt wel!
Succes, xxx Jolijn

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 08:09

Bedankt,
maar het is geen onzin. want deze pony was al aan de longe geweest bij de vorige eigenaar. En geloof mij maar deze pony was heeeeel erg kopschuw, zo erg kan gewoon niet gewoon zijn. Ik zeg ook niet dat hij onhandelbaar is, want het is een leuke poets en wandelpony. En ik geef echt niet die pony de schuld, als jullie dat soms denken. me denk ma wat je denken wil.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:13

Ik heb dat bij een paard gehad, ik als klein iemand, groot paard.. maakt het al 100x moeilijker om en hoofdstel om te doen, en zeker als het paard dan ook nog eens kopschuw is. Ik ben op een prullenbak gaan staan, dat vond het paard ok. Hoofdstel uit elkaar gehaald en stukje voor stukje omgedaan. Na een tijdje kon ik het gewoon (rustig) omdoen.
Dus met geduld komt het echt wel goed.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:16

Ik heb ook een keer zo'n pony meegemaakt. Wat ik toen deed was bij de hals aaien enzo en dan steeds wat meer naar dr hoofd toe.

Trouwens wat me nu te binnen schiet. op horse en co was ook een stuk hoe je een kopschuw weer normaal kon krijgen maar weet niet meer welke aflevering.

Suc6!

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:23

Maar ga je als je arm uit het gips is het weer proberen?? of laat je het nu hierbij???

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:23

Tja vorige eigenaren zeggen wel meer. Kopschuw is wel vervelend maar niet onoplosbaar. Moet er alleen wel genoeg tijd voor zijn. Vind het niet zo netjes van de stage als ze zeggen dat diertje wel ingereden kan worden als pony nog zo'n angst heeft als er handen bij z'n hoofd komen. Dan is het niet in een paar dagen een hoofdstel om, maar duurt dat een paar weken rustig zorgen dat de pony gewend raakt dat mensen z'n hoofd en oren aanraken.
Paar keer per dag even heen, rustig kroelen, van de hals naar voren en als hij braaf is een stukje wortel ofzo. Stoppen op een moment dat de pony rustig is en dan later nog eens proberen. Niet te lang kwartiertje bezig is voldoende. Denk dat als je het zo aanpakt je na één week een halster omdoen en weer af, dat een tijdje doen, daarna een hoofdstel zonder bit, vervolgens met bit. Voilà pony kan hoofdstel om, duurt dus wel een paar weken, maar als je het zo rustig aanpakt komen de problemen ook niet snel terug.

Maar ik denk dat de pony niet klaagt nu lekker op wei staat. Heel vervelend dat je zo naar op je arm bent gevallen, sterkte!

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:29

Ik vind het trouwens niet eerlijk dat je het dier nu niet eens de kans geeft om het te verbeteren.

zo belanden ze dus bij de slacht Knipoog