wat mag je allemaal al doen met e en 2 jarige welsh merri

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beau_luna

wat mag je allemaal al doen met e en 2 jarige welsh merri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 20:06

hallo Lachen

ik heb een vraagje , ik heb een bijna 2 jairge welsh merrie met wie ik een beetje meer wil doen.
ik heb dat rijden absoluut niet mag en dat zal ik ook zeker nooit doen !!. maar kan het echt kwaad al ga je aan een lange longeerlijn( zodat ze geen kort rondje loopt) een beetje longeren in stap en draf , en trainen op stemhulpen enzo. me pony is erg braaf in omgang nooit problemen mee, probeer nu steeds beetje buiten te wandelen , maar wil eigelijk ook w at vrijetijdsdressuur met haar doen of is dat nog te zwaar?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen !!

verania

Re: wat mag je allemaal al doen met e en 2 jarige welsh merri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:10

beau_luna schreef:
hallo Lachen

ik heb een vraagje , ik heb een bijna 2 jairge welsh merrie met wie ik een beetje meer wil doen.
ik heb dat rijden absoluut niet mag en dat zal ik ook zeker nooit doen !!. maar kan het echt kwaad al ga je aan een lange longeerlijn( zodat ze geen kort rondje loopt) een beetje longeren in stap en draf , en trainen op stemhulpen enzo. me pony is erg braaf in omgang nooit problemen mee, probeer nu steeds beetje buiten te wandelen , maar wil eigelijk ook w at vrijetijdsdressuur met haar doen of is dat nog te zwaar?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen !!

een 2 jarige ja ik zou daar persoonlijk niets mee doen beetje knuffelen poetsen en de wei op.

ik ben zelf begonnen toen de merrie bijna 3 werd.

gr

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:12

Ik denk dat je prima met haar buiten kunt wandelen. Ik zou longeren nog even achterwege laten. Qua vrijheidsdressuur kun je natuurlijk stap, en halt al leren, want dat heb je buiten ook nodig. Je kunt ook leren om te blijven staan als jij een stukje wegloopt. Da's later ook erg handig.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:20

Ik snap heel goed dat je zo graag met je pony aan de slag wil, maar longeren zou ik idd ook nog niet doen. Vrijheidsdressuur zou ook goed zijn om te doen, alleen is je pony nog maar 2. Dus piepjong in zn koppie (al verschilt dat wel per paard natuurlijk).
Dat is hetzelfde als een kleuter vragen om jou te gehoorzamen in alles wat je van m vraagt.
Ik zou je pony gewoon lekker op de wei zetten en lekker jong laten zijn. Af en toe ff uit de wei halen om te borstelen, eindje te lopen oid, daar zou ik het bij laten.
Wij hebben ook een 2-jarige welsh op stal. Deze is inmiddels aardig aan het wennen aan mensen, maar er wordt nog echt niks mee gedaan.

beau_luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 20:29

okee dankjullie wel:) , ik d8 het zelf ook al een beetje en ze is echtr hel braaf en rustig en luisterd al naar halt en kan alleen vats gebonden staan enzo , loopt niet voor je uit maar netjes naast je , maar ik ga niet zovaak erheen, ze staat met een hele groep paarden en pony's op groot weiland vlakbij me huis, maar is dat dan niet erg dat ik der neit elke dag ben?

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:30

Niks dus, lekker laten staan Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:42

Er niet elke dag zijn is niet erg. Wat ze nu in de groep leert heb jij alleen maar profijt van later.

Vast staan, overal aanraken, voetjes geven en netjes meelopen is genoeg. Longeren is te belastend voor een jong paard.

Over wat een jong paard fysiek aankan staat hier een goed artikel :
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Minimum leeftijd voor VD is 2.5 jaar en dan alleen de basis in korte lesjes.

Leer eerst nu zelf bij over wat je met een jong paard kan doen zonder erop te gaan zitten.

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:54

Mijn veearts gaf advies (tijdens keuring van mijn 2jarige pony)

- wandelen
- kwartiertje longeren
- poetsen etc
- en tijdens wandelen goed aangeven stappen, draven etc..

suc6

beau_luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 21:58

oke dankje:D , en d at longeren is gewoon d e hele lijn geven en dan stappen en draf?>

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:01

De veearts zei mij; gewoon lekker speels en wat opbouwen galopje kan wel hoor maar natuurlijk niet intensief en lang, mijn pony vind het namelijk geweldig.. Zelf longeer ik eigelijk nooit... toevallig gisteren eventjes op een gras veld maar dan laat ik haar dr gang een beetje gaan en laat ik er een stukje stappen en roep ik er naar me toe om te belonen en soms gaat ze gewoon even lekker uit dr dak Haha!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:05

waarom wil je er een lijn aan ?
lekker los laten en je stem gebruiken..
lekker samen met je paardje los in de bak lopen .. ondertussen lekker knuffelen en aandacht geven ..

verder lekker naar buiten een rondje.. wel uitkijken met verkeer Knipoog
lekker poetsen .. en verder.. de weide op .. lekker met andere paardjes Knipoog
probeer een band op te bouwen nu je ernaast staat.. zorg ervoor dat ze je vertrouwd Knipoog laat haar je stemhulpen kennen ..
op die manier zal als ze ouder is het inrijden een stuk makkelijker gaan Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:33

mijn DA zal als advies geven
" blijf er vanaf en zet het lekker in de gorpe op het land , kun je er ook niets aan verprutsen)

regelmatig controleren op gezondheid (wonden en algehele gezondheid)
hoefsmid bijtijds erbij en op tijd ontwormen en enten

longeren bij een tweejarige? niet aan beginnen
zijn ze nog helemaal niet klaar voor , lichamelijk niet en l;aat staan in de kop

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:24

Je kunt al lichte dingen van VD gaan doen, echter nog geen echte truukjes en niet teveel en te lang. Geestelijk is het allemaal nog behoorlijk belastend. Je kunt hem bijvoorbeeld voetje leren geven, achterwaarts, halt houden en volg leren. Zorgt voor een betere relatie tussen jou en het paard, en tevens handig als je hem eenmaal gaat inrijden. Kunt aan het halster ook het commando "halt""stap"en "draf" aanleren. Longeren zou ik pas vanaf 2.5 doen, en lichtelijk opbouwen. Het liefst ook met 2 lijnen. Succes!

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:21

Ik zou hem nog lekker de wei op zetten.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:46

Ik denk dat je het vooral nog moet houden op wat poetsen, knuffelen en af en toe een rondje lopen. Verder zou ik haar nog gewoon lekker in de wei laten staan.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:10

Ben het eens met marrke Knipoog Lekker buiten wandelen is ook prima Lachen Als je merrie 3 is zou ik echt een beetje gaan beginnen. Misschien is het handig iemand vragen je bij het zadelmak maken enzo te helpen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:11

let er wel op dat een twee jarige een kleuter is met het concentratie vermogen van een diepvrieskip
dus ga e rniet uren mee tutten en wandelen en mutsen...
op den duur zal ie gaan vervelen, dat is geen onwil of stout zijn, maar puur er niet meer bij kunnen blijven
na 20 minuten moet je gewoon echt kappen en het beestje weer lekker op de wei zetten want dan is het gewoon op

Lieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:53

lekker vertroetelen Tong uitsteken Lovers en lekker wandelen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:11

draumpje schreef:
let er wel op dat een twee jarige een kleuter is met het concentratie vermogen van een diepvrieskip
dus ga e rniet uren mee tutten en wandelen en mutsen...
op den duur zal ie gaan vervelen, dat is geen onwil of stout zijn, maar puur er niet meer bij kunnen blijven
na 20 minuten moet je gewoon echt kappen en het beestje weer lekker op de wei zetten want dan is het gewoon op

OK dan!

Ik zou m ook zeker voor nog een jaar het land op gooien, en dan eens gaan beginnen...

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:12

Iersas schreef:
Mijn veearts gaf advies (tijdens keuring van mijn 2jarige pony)

- wandelen
- kwartiertje longeren
- poetsen etc
- en tijdens wandelen goed aangeven stappen, draven etc..

suc6

Ik zou een andere veearts zoeken als ik jou was Boos!

Een 2 jarige moet je lekker baby laten zijn ze moet haar hele leven nog werken. wat je zou kunnen doen buiten het gewoon gezond op laten groeien in een groep / opfok is lekker borstelen en af en toe een beetje wandelen. misschien eens los spelen in de bak, maar ga je alsjeblieft niet bezig houden met longeren. dat geeft eenzijdige belasting op de gewrichten en dat moet je echt niet doen als je lang van je paardje wil genieten. veel plezier ermee!