Ontzettend hard gaan "zitten" of hangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Ontzettend hard gaan "zitten" of hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 17:37

Zodra ik mijn ruin tussen twee touwen vastzet met ietsje "vaster" touw gaat hij hangen tot hij echt zit. Zo heeft hij al twee halsters uit elkaar getrokken. Hij is echt bang, je ziet het wit van zijn oogjes en is meteen weer rustig als hij los staat. Hoe leer ik dit 'm op een VRIENDELIJKE manier af? Als ik hem gewoon ergens neerzet met het touw gewoon los door de ring, is hij braaf, hij gaat hangen zodra hij druk achter zijn oren voelt. Als hij weet dat hij "weg kan bij nood" is hij gewoon rustig.
Doei!

AniiQue

Re: Ontzettend hard gaan "zitten" of hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:02

lastig..
ik heb paar verzorgpaarden, en die kan ik nergens vast zetten, nu heb ik van die verzorgpaarden 2 hengsten (veulen en 4 jarige) die kan ik dus niet vast zetten dus die leren we aan om als het touw over de nek hangt ze stil moeten staan.. probeer anders te oefenen met druk achter de oren te leggen, bijvoorbeeld drukken met je vingers en steeds een stapje verder. Knipoog ooit kom je er..

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:07

Het paard niet forceren door meer druk op het touw te zetten, dit werkt alleen maar averechts.
Ik kon mijn paard voorheen nooit tussen 2 touwen zetten, dus ik zette hem altijd aan 1 touw vast.
Ging perfect, en na 'n tijdje heb ik 'm zonder problemen aan 2 touwen kunnen zetten.
Altijd zorgen dat er geen druk op de touwen staat, is sowieso nergens voor nodig, het paard is toch sterker.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:08

ik heb het helaas nog niet mee gemaakt alleen wel dat als ik de hoofdstel bij me pony om wil doen dat hij dan gaat schudden met zijn hoofd omdat hij dat vind irriteren maar verder weet ik het niet helaas

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:09

idd leren met halstertouw om de nek stil te staan Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:10

Je zegt dat als hij los staat, of erg los vast staat en weg kan hij niks doet. Waarom leer je hem dan niet los te staan? Veiliger voor iedereen. Hij gaat niet zitten, trekt geen halsters meer kapot. Rust voor iedereen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 18:44

Aan de trailer op wedstrijd moet hij ook vaststaan. Daarom wil ik het hem wel 'leren' Langs de andere kant heb ik ook geen zin om elke week een nieuw halster aan te schaffen, hij trekt ze toch stuk. Toc nog eens proberen tussen twee touwen. Als het niet lukt laat ik het een tijd rusten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:46

Ik denk dat als je hem eerst gewoon leert stilt te staan hij langzaamer hand ook wel leert omvast te kunnen staan.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:47

welshfreak schreef:
Aan de trailer op wedstrijd moet hij ook vaststaan. Daarom wil ik het hem wel 'leren' Langs de andere kant heb ik ook geen zin om elke week een nieuw halster aan te schaffen, hij trekt ze toch stuk. Toc nog eens proberen tussen twee touwen. Als het niet lukt laat ik het een tijd rusten.

Hij hoeft toch niet tussen 2 touwen?
Waarom zet je hem niet gewoon met een enkel touw vast dan, of hangt hij zich dan ook op?

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:49

welshfreak schreef:

waarom je paard nog meer stress bezorgen door het nog een keer te proberen als je bij voorbaat al weet dat het fout gaat?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 19:05

Hij moet eigelijk sowieso leren met 1 touw te staan voor op wedstrijd, daar ga ik 'm echt niet los laten staan. Ik wilde het nog eens proberen met een halster dat elastisch is in kopstuk en neusriem.

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:06

je zegt net nog maar eens proberen tussen 2 touwen terwijl je weet dat dat fout gaat.
ik zou dat risico niet nemen. niet omdat het hlaster voor de zoveelste keer kapot gaat maar er kan veel meer gebeuren.
zet hem dan gewoon aan 1 touw en geen druk erop

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 19:12

Ik ga het proberen met een touw en een elastisch halster anders moet hij idd maar leren zo stil te staan. Doet hij wel netjes btw

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:13

gewoon los laten staan tussen de poetsplaatsen aan de grote piste binnen Knipoog zie dat er geen paard naast staat .. kettingen ervoor hangen , en ja staat die ook " vast " dan aan 1 kant vastzetten later met een pappart touw en zo verder werken
het het ook gehad met bonte Knipoog success

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 19:14

Ik kan natuurlijk ook gewoon in mijn gang blijven en gewoon de ketting dichtdoen dan kan hij niet echt weg maar staat hij ook niet echt vast

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:22

daar kan die nog aan andere paarden snuffelen ... dan heb je het gevaar qua bijten , trappen en zelfs klauwen / hoef vastzitten ( is als is gebeurt ma ni op brabo)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 20:09

Oaky blijft wel netjes stilstaan hoor, en met Tendo komt hij goed overeen dus da's probleem niet.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:57

Bij sommige paardensportzaken verkopen ze hanghalsters, ideaal, mijn merrie deed dat ook altijd en ik maar denken dat ze bang was, bleek gewoon onzin met het hanghalster heeft ze nog een keer gehangen en toen is ze er maar mee gestopt.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:21

een fietsband (binnenband) aan de ring hangen, dat geeft mee.. dat kan een fijner gevoel geven, omdat ze dan niet ineens dat "paniekgevoel" krijgen doordat het wat meegeeft, en niet meteen 'blokkeerd' gelijk bij een gewone ring. en als het nodig is, dan breekt de fietsband, of trekt de knoop gewoon los (gewoon een stuk nemen, en een 'gewone knoop' erin leggen, 2 knopen volstaan normaal gezien. Eventueel een 3e, maar dan lost ie minder snel indien het nodig moest zijn.. )

Het is echt het proberen waard! Gewoon een fietsenwinkel binnenwandelen, die hebben meestal wel wat oude binnenbanden, stuk afknippen (40-tal cm) en gewoon door je ring steken en vastknopen, en dan je paard gewoon vastknopen zoals bij een gewone ring Lachen

Ook een plan zou zijn is gewoon je touw door de ring steken, en gewoon nog een keer, zo hangt ie 'vast', maar als ie echt trekt lost het.. Maar ik zou het gewoon met een binnenband proberen! Ja

PS, de "truc" met de binnenband werkt uiteraard ook aan de trailer Knipoog mijn paard staat bijna altijd zo vast, doe haar tegenwoordig thuis vaak ook weer aan de gewone ring (kwestie dat ze dat ook moet kunnen, en ze kan het wel hoor Lachen maar vind het gewoon veiliger zo Vork
Metter tijd zal die dat wel leren, en kan je hem wrs ook weer gewoon vastzetten. Veel grondwerk doen met je paardje! Dan komt het helemaal goed! Lachen

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:29

Laat het eerst een weekje of 2 "rusten", en dan zet je hem ofwel aan een binnenband (genoeg speling qua lengte, maar zeker ook niet te lang (oppassen voor de voorbenen!!) )
Ofwel probeer je het met het touw doorsteken, en één keer rondslaan (géén 2! want dan lost het namelijk helemaal niet!) maar ik zou gaan voor de binnenband Lachen Succes OK dan!

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:42

Ons paard deed dit ook,waar ik haar ook vastbond ging ze hangen.ik kocht haar van een manege toen ze 17 jaar was is nu 19 jaar.elke dag een kapot halster of halstertouw.Kreeg toen de tip van stalhouder om haar een koeienband om haar nek te doen en die korter vast te knopen dan het halstertouw,als ze gaat hangen blijft alles heel,en na een paar keer was ze het afgeleerd.kan haar nu
zonder de band vastzetten.blijft nu gewoon rustig vaststaan.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:44

suggie schreef:
Ons paard deed dit ook,waar ik haar ook vastbond ging ze hangen.ik kocht haar van een manege toen ze 17 jaar was is nu 19 jaar.elke dag een kapot halster of halstertouw.Kreeg toen de tip van stalhouder om haar een koeienband om haar nek te doen en die korter vast te knopen dan het halstertouw,als ze gaat hangen blijft alles heel,en na een paar keer was ze het afgeleerd.kan haar nu
zonder de band vastzetten.blijft nu gewoon rustig vaststaan.

Heb ook zo'n paard gehad die dit deed, maar dat was een "stevige" fjord Knipoog Maar ik vind het niet zo'n prettig idee, omdat jet echt rond de nek hangt en uiteindelijk ook nog redelijk kort achter de oren (tenminste als we het over eenzelfde soort 'koeienband' hebben Lachen )

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:46

zit inderdaad redelijk dicht achter de oren,maar het heeft wel gewerkt,ze kreeg hem inderdaad niet los,na een paar keer geven ze het op,ze zien dan in dat het geen zin heeft en dat vaststaan niet eng is

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 20:03

Ik denk dat oakland dan net banger wordt en helemaal freakt. Vandaag langs een kant "vast" gebonden touw twee x door de ring geslagen. Bleef netjes staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 00:45

Je zegt dat je paard echt bang is als hij vast staat. Is dat echt angst, of aangeleerd gedrag? Als het echte angst is, moet je hem leren wijken voor druk, en dat tot een aangeleerd reflex maken. Dat wijken voor druk kan ook op het halster.

Als het paard geleerd heeft om via een gespeelde angstreactie los te komen moet je hem eigenlijk een keertje zo vastzetten en laten knokken (terwijl hij dan niet los kan) tot hij opgeeft. Dat kan wat voeten in de aarde hebben en er voor het oog ook eng uitzien. Bind hem daarbij vast in een omgeving met een zachte ondergrond, sla een lasso om zijn buik dat samen kan trekken als hij kracht zet en bind het uiteinde via het halster vast aan een stevige paal.

Een andere oplossing is dat je hem de ground tie aanleert. Dus touw op de grond en dan mag hij toch echt geen pas meer verzetten.

Aan jou de keus welke methode je wilt hanteren. Ik zou het wel weten....