Oprekken of rits?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa_

Oprekken of rits?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 16:29

Ik heb mijn leren laarzen, petrie standaard, nu iets van drie kwart jaar. In de loop der tijd heb ik steeds meer moeite gekregen om ze aan te krijgen. Als ze eenmaal aan zijn zitten ze wel fijn, maar met uitdoen is het weer hetzelfde probleem.

Mijn vraag aan jullie is dus zal ik een rits laten plaatsen, of ze op laten rekken? Wat zijn de voordelen van oprekken/voordelen van rits? Ik vind een rits zelf niet zo mooi, dus vandaar dat ik nogal twijfel.

Amrah

Re: Oprekken of rits?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:31

Ik zou een rits erin laten zetten. Als je ze laat oprekken heb je een grote kans dat het mar voor even is. Dus dat ze weer naar de oorspronkelijke vorm terug veranderen.

*Zijn trouwens al meerdere topics over.

ladynaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:32

hey,

mijn nicht heeft er ook een rits in laten zetten, maar dat was niet bepaald goed bevallen. waar je wel aan moet denken, is dat je petrie laarzen pas naar een jaar zitten zoals ze horen te zitten. zal er als ik jou was dus nog wel even goed over nadenken. het is niet niks, die dure petrie laarzen.

mijn advies is dus, om het nog even aan te kijken en naar een jaar er nog een keer aan denken.

grtz ladynaomi

ps bedoel het niet bod als het zo over komt Knipoog

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:35

Ik zou denk ik elastiek in laten zetten, aangezien dat rekt zoveel nodig is. Een rits geeft niet veel meer ruimte, want als die dicht is zit het net zo strak als dat je geen rits in hebt staan Knipoog Tong uitsteken

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:48

Of je zegt dat je niks wil laten weghalen om de rits te bevestigen.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:31

ik heb een rits in mijn laars zo gekocht
ik vin het echt super
netjes wegewerkt en misstaat helemaal niet
maar het is net wat je zelf wil en mooier vind
je zecht al dat je een rits niet mooi vin
dan zou ik voor rekken gaan

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 12:50

Amrah schreef:
Ik zou een rits erin laten zetten. Als je ze laat oprekken heb je een grote kans dat het mar voor even is. Dus dat ze weer naar de oorspronkelijke vorm terug veranderen.

Als ik ze laat oprekken koop ik er ook spanners bij, dus dan gaan ze niet zo terug lijkt mij.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:36

Zou rits doen. Mijne zijn opgerekt en is geen succes. Het leer wordt er lelijk van bij mijn Petries.

joyca23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:30

Ik zou er ook een rits in laten zetten. Zorg alleen wel dat je het bij een goede erkende schoenmaker laat doen, anders kunnen je dure laarzen weleens ernstig verprutst worden!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:34

als een schoenmaker een rits goed zet zie je er niets van als je op je paard zit.

ik had bij mijn petries de rits vlak naast de balijn (dat stevige stuk aan de achterkant) laten zetten en dan aan de binnenzijde.
ik kon ze meteen een stuk makkelijker aan en uit krijgen en ook als je gaat zitten oid kan je de rits een stukje opendoen zodat het niet prikt in je knieholtes Haha!

jaeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:38

hoi,

Ik had hetzelfde probleem en heb een rits in mijn laars laten zetten bij de schoenmaker. En ik heb er erg veel SPIJT van!

Het probleem van het uittrekken zat bij mij bij de wreef van mijn voet, dus de rits loste nix op!

Let dus goed op waar je klem komt te zitten in je laars, bij je kuit heeft een rits wel zin, en oprekken ook! anders niet.

sisi19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:44

Ik heb een rits inlaten zetten en elastiek aan de bovenkant. Ze zitten nu weer geweldig.

prideentiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:27

ik heb liever een rits Haha!

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:37

ik heb zelf laarzen met rits en deze bevallen prima!.
Je krijgt ze makkelijk aan en uit en dat is atlijd wel handig.
Ik vind zelf een rits ook niet verkeerd staan.. Knipoog

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:40

ik heb er bij mijn petries ook een rits in laten zetten. ik vind het IDEAAL!.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:43

Hmmm ik heb dit probleem ook.

Toen ik ze kocht zaten ze de eerste paar maanden prima, na zo n 4 maanden gebruik zijn ze al strakker gaan zitten. Nu kán ik ze nog wel aan met mijn allerdunste rijbroek maar dan nog zit het niet prettig.
Ik wil er ook een rits in laten zeggen maar nu is mijn vraag:
de voornaamste plek waar ze knellen zijn op ongeveer de helft van mijn kuiten; de rest zit wel goed; wordt dat ook gewoon opgelost met het laten inzetten van een rits?

Verder wil ik ze naar de schoenmaker brengen; zijn deze wel genoeg goed opgeleid om ritsen erin te zetten of kan ik het beter via de ruitersportwinkel doen (worden opgestuurd naar de fabriek) waar ik de laarzen heb aangeschaft?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:46

Ik heb mijn laarzen (met rits) pas laten oprekken. Maar als jij een rits niet mooi vindt, dan moet je dat niet doen.
Gewoon laten oprekken (aantal dagen) en dat goed bijhouden met een spray (stretch nogiets). Dat heb ik er ook bij gekregen en werkt super. Na een tijdje is dit ook niet meer nodig.

gerinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:01

nou ik heb ook ritsen in de laarzen. het is gewoon zo makkelijk. niet dat getrek dat je ze aan en uit wil trekken. ik zou niet meer zonder willen Tong uitsteken

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:45

Een rits is wel heel makkelijk! Wel moet je het bij een goede schoenmaker oid laten doen! Je laarzen worden er ook iets breder van.

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:15

een rits laten zetten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:01

Ik heb zelf de Petrie perfect en had hetzelfde probleem als jij! Na een half jaar heb ik ze op laten rekken en ze zitten nu fantastisch. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de aluminium spanners die je onderin hoort te doen juist bovenin erin hou, om zo te zorgen dat ze niet weer krimpen.
Leer krimpt en zet uit bij vocht en warmte, daar moet je ook rekening mee houden. Even je laarzen in de tas in de zon zetten zorgt ervoor dat het leer soepeler wordt, dan krijg je ze ook makkelijker aan! En 's winters in huis zetten!
Rits vind ik niet mooi en je hebt kans dat ze te wijd worden, er komt toch zo'n 1.5 - 2 cm bij.
Succes ermee!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:04

Je kunt trouwens ook eerst laten oprekken om te kijken hoe het zit. Dat is altijd nog goedkoper (ongeveer 12 euro) dan een rits (36 euro per rits) Bevalt het niet kun je er altijd nog een rits in laten zetten!

yo_ute

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:28

als je een rits niet mooi vind zal ik ze gewoon laten oprekken.

gerinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:59

je kunt het altijd proberen om ze op te rekken. als dat dan nog niet helpt. kun je er altijd nog een rits in laten zetten. het is ook wel goedkoper om ze alleen op te laten rekken.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:37

ik heb vorige week mijn petrie laarzen op laten rekken, toen ik ze aandeed zaten ze geweldig!! Na 3 dagen was het effect alweer weg... ik denk dat ik nieuwe moet.... baal er zo van want ze zijn nog zeer netjes. Een rits is ook niet echt de oplossing omdat het niet veel extra ruimte geeft.