Wanneer een laag cijfer op de gangen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Wanneer een laag cijfer op de gangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 14:55

Ik vroeg me af, wanneer de juryleden onder ons een 5 of lager geven op het gangwerk van een paard.

Is dat alleen als het dier onregelmatig loopt?

Welke redenen zijn er nog meer om een paard een 5 of lager te geven op bijvoorbeeld de draf?

Quir

Re: Wanneer een laag cijfer op de gangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:39

Ik denk eigenlijk dat het meer is hoe het paard in die gang gereden wordt?
Dat als je handen niet stil houd, paar donregelmatig gaat draven je dan een lager punt krijgt?

Ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd!

Zeker omdat ik met mijn paard elke keer andere punten krijg, alleen de galop is eigenlijk altijd standaard wel een 7! De stap en draf zijn afwisselend, 6, 7 en 8...
Ben heel benieuwd hoe de gangen gejureerd worden..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:41

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. had laatst een 5 voor galop waar ik niets van begreep. Helemaal omdat ik voor de meeste onderdelen in galop een 6 of 7 had. Helaas gaf de jury geen commentaar zelf.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 16:55

Haha dus meer mensen die het zich afvragen Haha!

Ik moest zaterdag rijden, en bij de ene had ik een 5 en bij de andere een 7 (!!) op de draf. Dat snap ik dan dus niet... Clown

@Quir: als ik voor mezelf spreek: mijn handen houd ik dusdanig stil, dat mijn paard niet vreemd gaat lopen Lachen Als ik ze teveel beweeg, dan begint ze mee te wiegen met het hoofd, maar ze gaat niet onregelmatig Knipoog

Hoe een paard in zijn algemeenheid gereden wordt, lijkt mij meer voor het punt de houding en de zit van de ruiter of de rijvaardigheid en het effect van de hulpen.

Als je moet kijken naar de draf, dan kijk je toch naar de draf? Hoe is de bewegingstechniek van het paard? Dat lijkt mij de centrale vraag bij de beoordeling van de beweging. Niet: zit de ruiter in de weg?

Maar ik kan het fout hebben, ik ben immers geen jury Lachen

@Sizzle: bij mijn 5 op de draf had ik ook geen commentaar..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:59

Ik bedoelde het niet op jou hoor. Knipoog

Maar dat was een optie die in mij op kwam, of dat dus ook zo is? Weet ik echt niet...
Maar ik vind eigenlijk niet dat je zo'n punt op het vermogen van het paard kan zetten, zeker niet in de B/L...

Als je een paard hebt wat súper loopt, maar bijvoorbeeld in de draf niet netjes gereden wordt (veel gehang/getrek/gezaag) vind ik dat je een laag punt moet krijgen, terwijl het paard loopt voor een 9?
Maar andersom precies hetzelfde, als je een paard hebt wat gewoon weg niet spectaculair loopt, dus zeg even voor een 4 draaft, maar hij wordt wel heel netjes gereden en het uiterste van het paard wordt eruit gehaald en laten ze zien in de draf, vind ik dat die toch ook een 6/7 moet kunnen rijden op draf, ook al loopt het dier voor 4 of iets dergelijks...

Of ben ik de enige die er zo over denkt?

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:01

Ben hier ook erg benieuwd naar. Had van het weekend ook een 5 voor de galop terwijl ik normaal altijd een 7 of 6 heb.
Had trouwens wel voor alle galop onderdelen en 6 of een 7. Dus waarom bij de eindbeoordeling een 5??

Mijn instructrice had laatst ook zo iets, en 5 voor de gangen en wel in het M2. Terwijl haar paard in de finale heeft gestaan van de Pavo cup...Dus bij mij rijst steeds meet de vraag tja hoe beoordelen ze de gangen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:02

Ik denk dat het ook gewoon vaak de smaak van de jury is. Ik heb gemerkt dat een aantal jury's de 'uitbundigheid' van de knie van mijn paard niet waarderen (gelders knietje) en een ander er juist vol lof over is. Ik vind het dan wel flauw als ze het blijkbaar niet kunnen verwoorden in commentaar.

Ik kan idd ook wel begrijpen dat als een paard 'sloft' hij best redelijke cijfers kan hebben voor de individuele onderdelen maar afgerekend wordt op de kwaliteit. Dat moet je dan toch wel op z'n minst aangeven op het protocol. Als er niets staat dat vind ik dat duidelijk een uiting van persoonlijke voorkeur die nergens op gebaseerd is.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:05

Tact, ritme en regelmaat zijn erg belangrijk.
En de lossigheid/ ontspanning in de beweging

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:10

Nibbit schreef:

Die dingen zijn prima te verwoorden in commentaar, dus ik blijf bij mijn standpunt, geen commentaar=persoonlijke voorkeur.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 17:10

Nibbit schreef:

Kijk! Hier kunnen we wat mee Lachen

Maar dan: hoe kunnen er zulke enorme verschillen ontstaan tussen verschillende juryleden? Ze dienen het toch allemaal op dezelfde manier te beoordelen?

Ik kom alleen uit op de persoonlijke voorkeur van een jury..

@Sizzle: je kan daar best eens gelijk in hebben! Als iets technisch niet goed is, dan kan dat toch simpel omschreven worden?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:18

Het is natuurlijk ook een jurysport, dus daar zal het ook wel een beetje aan liggen.
Maar je voelt zelf vaak ook wel dat de gangen de ene keer beter zijn dan de andere keer. En door spanning in de proef, te weinig impuls, vervelende muggen etc. kan het cijfer lager zijn

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:27

Nibbit schreef:
Het is natuurlijk ook een jurysport, dus daar zal het ook wel een beetje aan liggen.
Maar je voelt zelf vaak ook wel dat de gangen de ene keer beter zijn dan de andere keer. En door spanning in de proef, te weinig impuls, vervelende muggen etc. kan het cijfer lager zijn

Ben ik het wel mee eens. Alleen van spanning of te weinig impuls had ik afgelopen weekend voor de verandering is geen last van...

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:08

willem had altijd een 5 voor draf, tegenwoordig een 6 of zelfs 7, hij loopt een stuk losser. galop ook vaak 7 en de stap idem dito.

tot 2 maanden geleden, toen kreeg ik ineens een 5 voor de stap en 3en voor alle staponderdelen. de galop en galoponderdelen alles een 7, zelfs de middengalop.
stond er bij, geen 4 takt. ik begreep er niets van, hij had nog nooit zulke cijfers voor de stap gehaald. en juist de middendraf, wat willem moeilijk vind en hij over het algemeen te haastig gaat lopen en dus takt verliest krijgtie een 5 voor... 3 weken laten had ik voor alle gangen een 6..
en dit was een vrij streng jurylid...

er is soms geen pijl op te trekken, maar ach Haha! als ik maar af en toe eenpuntje haal hoor je mij niet zo klagen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:55

Ik heb een paardje wat echt heel fijn kan bewegen en heb er verder zevens en achten mee gereden bij de gangen, maar mijn eerste proef met hem kreeg ik een 5 voor de stap, een 5 voor de draf en een 4 voor de galop. Oorzaak: spanning van het eerste concours (paard heeft geen stap verkeerd gezet overigens, dus geen verzet). Maar ach, die jury gaf een drie voor een volte omdat mijn paard uit een ooghoek naar de wand keek, (zonder van stelling of buiging te veranderen) dus tja... laat ik zeggen: ik heb het achter me gelaten Clown

Officieel wordt er beoordeeld hoe je paard op het Skala scoort voor die gang. Bij de B telt de verzameling nog niet mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:38

Ik krijg ook een 5 voor de galop als m'n paard gespannen is,verder zijn bij mij de cijfers aardig gelijk moet ik zeggen.Altijd 7ens of 8en voor de stap en 6/7 voor de draf.Toch merk ik dat ze idd op het rijtechnische gedeelte beoordelen voor de gangen,niet op de kwaliteit zelf.Em soms is het flauw dat je voor rijvaardigheid en dan de galop bv een 5 krijgt omdat het dier gespannen is. 1x afstraffen is wel genoeg lijkt me.

missnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 00:10

Artikel 102 - De gangen van het paard en de beoordelingscriteria
De kwaliteit van de gangen wordt beoordeeld naar de totaalindruk, zoals genoemd in
het ‘scala van de africhting’, wat wil zeggen de regelmaat van de beweging, de ontspanning
en de aanleuning, de impuls, het recht gericht zijn en waar gevraagd de verzameling.
De veerkracht van de taktmatige passen, voortkomend uit een soepele rug
en de goed ondergebrachte achterhand, en het vermogen hetzelfde ritme en natuurlijk
evenwicht te behouden, ook tijdens en na een overgang van de ene gang in de andere,
bevestigt de totaalindruk.

Een goede jury neemt dit mee in de beoordeling van de gangen. Persoonlijke smaak heeft er niks mee te maken.
Een paard dat onregelmatig loopt of niet taktzuiver, bv telgang in stap of een 4 takt galop hoort nooit meer dan een 4 of een 5 te scoren!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 06:31

Ok Lachen Dan weet ik nu waar ik om moet denken.. denk ik Lachen

Bedankt allemaal Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:40

missnina schreef:
Een goede jury neemt dit mee in de beoordeling van de gangen. Persoonlijke smaak heeft er niks mee te maken.
Een paard dat onregelmatig loopt of niet taktzuiver, bv telgang in stap of een 4 takt galop hoort nooit meer dan een 4 of een 5 te scoren!

Misschien is dat soms het probleem Clown
Als een paard bij jury 1 een 5 krijgt voor draf en bij jury 2 een 7 blijft dat gek hoor. Ik kan me trouwens ook kwaad maken als ik zie dat ik er drie 6en voor heb. Zeker omdat mijn stap vaak gewoon amper een 4 waardig is en mijn galop juist wel ruim een 7. In zo'n geval weet ik dat ze er gewoon geen moeite voor doen. Ook al is het in mijn voordeel wat punten betreft: het klopt gewoon niet.

RodeFox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:35

Ik had vandaag op stap een 5, hier heeft me pony niet echt aanleg voor ofzo, er stond op de coupon ook dat het bijna naar telgang ging. (Het is een vol KWPN;er, Ahorn x Furioso) daarintegen had ik voor de draf en galop wel 2 7ens.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:02

Sizzle schreef:
Nibbit schreef:

Die dingen zijn prima te verwoorden in commentaar, dus ik blijf bij mijn standpunt, geen commentaar=persoonlijke voorkeur.

Als je paard onzuiver stapt bij de staponderdelen dan scoor je bij mij daarvoor een onvoldoende en ik zet er bij 'stapt onzuiver'. Dan ga ik aan het eind bij het stapcijfer niet weer neerzetten dat het paard niet altijd zuiver stapt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:33

KarinvdM schreef:
Als je paard onzuiver stapt bij de staponderdelen dan scoor je bij mij daarvoor een onvoldoende en ik zet er bij 'stapt onzuiver'. Dan ga ik aan het eind bij het stapcijfer niet weer neerzetten dat het paard niet altijd zuiver stapt.

Dat lijkt me logisch ja. Wat het probleem is, is dat het meestal juist totaal niet te achterhalen is. Als iemand 6en en 7ens op ijn galoponderdelen scoort en dat toch een 5 voor galop heeft dan kan ik niet ruiken waardoor dat is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:09

Nee, maar in theorie ( Haha! ) is dat ook niet mogelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:13

KarinvdM schreef:
Nee, maar in theorie ( Haha! ) is dat ook niet mogelijk.

ah ok, nou ja dan hoop ik de desbetreffende jury maar gewoon niet meer tegen te komen Tong uitsteken . Vond het toch al een beetje een Koe want ik heb een poging gedaan om het te vragen maar hij kwam niet verder dan flauwe grapjes over wasmiddel (wit paard).

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:35

je word beoordeeld op hoe je de gang laat zien, dus galoppeer je zonder teveel sprong, dan krijg je een minder cijfer, draaft hij zonder impuls, minder cijfer.
En natuurlijk een paard met van nature mooiere gangen, krijgt ook eerder een hoger cijfer