Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Novice schreef:Bij alle kalkoenen is het schroefdraad hetzelfde, je hoeft dus niet aan de hoefsmid te vragen welke maat het is.
Bij de kakoenen van de bovenste link zit een widiapuntje op de punt om het slijten van de kalkoenen te voorkomen. En het puntje gaat iets makkelijker de grond in, dus iets meer grip. Voor een dresuurproef kun je gewoon vlakke gebruiken.
Per wedstrijd heb je 4 kalkoenen nodig, 2 in elk ijzer, maar sommige verliezen er wel eens 1 dus bij aanschaf zou ik ruimer gaan zitten da die 4

Ik maak een dag van te voren de kalkoengaten helemaal schoon met eerst een kalkoengatensteker, te kopen in ruiterhuis, dat is een pinnetje en dan heb je een stukje hout en dan een "borsteltje". Je gaat eerst met dat puntje het ergste eruit halen, dan met dat scherpe en harde borsteltje even goed draaien in dat kalkoengat. Dan met de tap erin draaien(niet te ver dan schiet je ijzer los!) en dan doe ik er van die dopjes in en soms watjes want die dopjes vallen er nl. altijd uit
En zo doe ik iedere hoef en alle 8 de kalkoengaten