Hoe werkt dat met kalkoenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marleen_

Hoe werkt dat met kalkoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 15:22

Heey

Aan het eind van deze maand gaat Danley op voorijzers.
Ik rij minimaal 1x per maand een wedstrijd en is de komende maanden op het gras.
Er worden kalkoengaten in de ijzers gedaan zodat er kalkoenen onder kunnen.
Maar hoe werkt dat precies?
Ik zag dat je bepaalde maten van kalkoenen had, moet je dan aan je hoefsmid
vragen welke maat je nodig hebt of zo? Of is er 1 algemene maat dat onder elk ijzer past?
En hoeveel moet ik er dan aanschaffen? Het gaat dus alleen om onder de voorijzers.
En ik zag dat je kalkoenen met een punt en met een vlak uiteinde had, wanneer heb je dan
welke nodig? Zorgen die met een punt dan voor meer grip of zo?

http://www.piafferuitersport.nl/prodImages/983/hi.jpg
http://www.piafferuitersport.nl/prodImages/982/hi.jpg

xxx Marleen

Novice

Re: Hoe werkt dat met kalkoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:39

Bij alle kalkoenen is het schroefdraad hetzelfde, je hoeft dus niet aan de hoefsmid te vragen welke maat het is.
Bij de kakoenen van de bovenste link zit een widiapuntje op de punt om het slijten van de kalkoenen te voorkomen. En het puntje gaat iets makkelijker de grond in, dus iets meer grip. Voor een dresuurproef kun je gewoon vlakke gebruiken.
Per wedstrijd heb je 4 kalkoenen nodig, 2 in elk ijzer, maar sommige verliezen er wel eens 1 dus bij aanschaf zou ik ruimer gaan zitten da die 4

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:53

punten bij een harde bodem en platte bij een zachte bodem

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:05

Novice schreef:
Bij alle kalkoenen is het schroefdraad hetzelfde, je hoeft dus niet aan de hoefsmid te vragen welke maat het is.
Bij de kakoenen van de bovenste link zit een widiapuntje op de punt om het slijten van de kalkoenen te voorkomen. En het puntje gaat iets makkelijker de grond in, dus iets meer grip. Voor een dresuurproef kun je gewoon vlakke gebruiken.
Per wedstrijd heb je 4 kalkoenen nodig, 2 in elk ijzer, maar sommige verliezen er wel eens 1 dus bij aanschaf zou ik ruimer gaan zitten da die 4

Idd, ze vroegen bij mij gewoon welke schofthoogte mijn pony had en dan kon ze zien of ze
de mini's normale of grote nodig had. Bij mij middel.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 07:15

Hoe lang kun je dan met kalkoenen doen als ik ze per maand 1x gebruik met een wedstrijd?

xxx Marleen

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:27

Pff, geen idee, je doet er wel lang mee hoor, in elk geval wel een heel seizoen.

Ik heb nog een tip voor je, zodat je ze niet verliest: draai voor je de proppen indraait even een klein stukje waterleidingtape om het schroefdraad(kun je thuis al doen). Dan zit het een stuk steviger.

En ik koop trouwens mijn proppen altijd van de hoefsmid, vraag hem anders gewoon wat je moet hebben Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:01

je kan er echt lang mee doen. zeker als je ze een beetje schoon houd en de de gaten ook mooi schoon maakt voor je ze erin stopt. als je dan eens per maand ze gebrukt nou dan kan je er denk ik wel 5 jaar mee doen!

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 15:16

Ooooooh oke bedankt voor de tips Knipoog

Moet ik verder nog iets aanschaffen (qua gereedschap oid?) wat je echt moet hebben?

xxx Marleen

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:31

Yep, een 'hoeftapkrukje' om de proppengaten schoon te maken. Is echt essentieel! Daar zit meestal ook een dingetje aan vast waar je de proppen mee vast kunt draaien.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 07:49

Ik heb gewoon deze kalkoenen; Afbeelding

Goed genoeg Ja Ik maak een dag van te voren de kalkoengaten helemaal schoon met eerst een kalkoengatensteker, te kopen in ruiterhuis, dat is een pinnetje en dan heb je een stukje hout en dan een "borsteltje". Je gaat eerst met dat puntje het ergste eruit halen, dan met dat scherpe en harde borsteltje even goed draaien in dat kalkoengat. Dan met de tap erin draaien(niet te ver dan schiet je ijzer los!) en dan doe ik er van die dopjes in en soms watjes want die dopjes vallen er nl. altijd uit Vork En zo doe ik iedere hoef en alle 8 de kalkoengaten Haha!

Groetjes Evelien