Help, mijn twenter schraapt de heledag met voor benen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iersas

Help, mijn twenter schraapt de heledag met voor benen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 21:28

Hallo,

Mabel van 2 jaar die schraapt de hele dag met dr voor benen en heel lang. Als ik haar straf door nee te zeggen en tik op dr been te geven gaat ze gewoon door. Als ik met haar bezig ben bijv. eten geven wandelen ofzo dan doet ze het niet. Als ik haar aan het poetsen ben loopt ze wat onrustig heen en weer en wilt ze het soms doen, maar als ik weg loop om bijv. een borstel te pakken dan begint ze weer. Ze graaft echt hele kuilen. Wat kan ik hier tegen doen?

Alvast bedankt Knipoog

Juppy

Re: Help, mijn twenter schraapt de heledag met voor benen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:25

Je zult haar wel te veel verwennen met al die aandacht die ze krijgt....volgens mij staat ze constant te bedelen om lekkers of aandacht.
Ik zou er eens geen aandacht aan besteden...ze is nog jong

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 22:27

Ik heb haar nu een week en ze doet het al die tijd al, ze deed het ook in de trailer. ze doet het ook als ze gewoon in de wei staat, ik straf haar wel maar ze beseft het ook niet. Ze is idd nog jong, maar ik heb van de veearts gehoord dat wandelen enzo goed is voor een jong paard.

Juppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:42

Ik zou me dan afvragen wat de rede is waarom ze weg is gegaan....Er moet toch een oorzaak zijn. Miss heeft ze wel een traumatische ervaring met een bak en wil ze vluchten

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:45

Staat je paard de hele dag op stal? Dan zou ik toch maar eens zorgen dat ie er wat vaker uit komt lekker op het land. Misschien help het.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:44

Staat ze in een kudde op het land?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:47

Ik vraag me idd ook af waar ze staat. Bloos

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:59

ik denk dat ze het uit verveling doet/deed, en nu weet ze dat als ze het doet dat ze dan aandacht krijgt. afleren door te straffen werkt niet. negatieve aandacht is ook aandacht. dus juist belonen wanneer ze het niet doet, en negeren als ze het wel doet. verder zorgen dat ze zich niet verveeld, dus met soortgenoten lekker buiten laten lopen!

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 11:27

Ze staat 24/7 op het weiland, met 2 shetlanders. Ze doet het denk ik eerder uit verveling dan uit angst of iets. De oude eigenaar deed haar weg i.v.m dat ze zwanger is en niet genoeg aandacht dan aan haar kan geven. Het is een pony die snel eenkennig is en daarom zocht ze iemand die elke dag de tijd voor haar had.
Ze doet het eigelijk alleen maar als ik bijv. haar halster goed doe of vast maak doet ze het ook wel eens, of als ik haar deken vast maak dan ook. ze doet het redelijk vaak. Maar ze wilt ook alles zien met wat ik doe ik heb wel eens het idee als ze me niet ziet dat ze het dan gaat doen. Als ik bijv. haar staart kam gaat ze draaien en als ik dan gewoon mee loop dan gaat ze heftig graven. Ze kan bijv. ook niet rustig onderweg tijdens het wandelen stil staan, dan probeer ik al dr lekker te gaan kriebelen enzo en dat wil dan ook wel helpen maar zo dra het echt te lang duur dan begingt ze of met graven of hele tijd heen en weer te lopen.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:54

Ik denk dan dat het ongeduldigheid is. Aangezien ze het doet als er mensen in de buurt zijn.
Straffen helpt niet, negeren kan ik zou gewoon inderdaad zorgen dat je haar bezig houdt zodat ze de kans niet krijgt. Komt vaker voor bij jonge paarden.

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 12:24

Oke, ja als ze stil staat bijv. met over steken wilt ze het wellis doen, maar dan ga ik meestal spelen met haar lip of iets en als we dan weer gaan lopen en ze bleef netjes staan en zonder schrapen dan beloon ik haar ook.. Maar zowiezo was het voor haar een hele omslag om ineens een nieuw baasje te hebben en nieuw huisje + vriendjes. Ze was daar namelijk ook erg gehecht aan de paardjes en aan het baasje.

groetjes..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 07:04

ze krijgt wel genoeg voer? dat ze het niet doet omdat ze eten wil?

verder is het wat onwennig denk ik, houd het poetsen kort en geef haar tijdens het peosten wat hooi zodat ze stilstaat.

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:43

ikenindi schreef:
ik denk dat ze het uit verveling doet/deed, en nu weet ze dat als ze het doet dat ze dan aandacht krijgt. afleren door te straffen werkt niet. negatieve aandacht is ook aandacht. dus juist belonen wanneer ze het niet doet, en negeren als ze het wel doet. verder zorgen dat ze zich niet verveeld, dus met soortgenoten lekker buiten laten lopen!

Inderdaad. Dit dacht ik ook Ja

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:59

mijn pony doet het ook alleen krijgt hij hier een kleine tik voor zodat hij weet dat ik het niet wil hebben.. sinds kort heb ik er een meisje bij lopen waabij hij het ook doet en ik heb haar alles vertelt zodat zij het ook moet doen want bij een wel mogen en ander niet dat werkt natuurlijk niet Tong uitsteken

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 21:47

Ik ben vandaag het schrapen eens gaan nergeren ... maar toen deed ze het steeds hoger, en op gegeven moment ging ze zelfs 1 keer stijgeren Sigaar

ellepel: Ja ze krijgt zeker genoeg voer, ze staat in de wei, en ze krijgt elke dag veulenbrok. Knipoog

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:51

De mijne doet het ook af en toe, ik negeer het gewoon en doe gewoon alsof er niets aan de hand is, op een gegeven moment gaat dat hem vervelen en stopt hij er vanzelf mee.

Hoe meer aandacht je eraan geeft hoe mooier ze het vinden Knipoog

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 21:59

Ja dat is waar, maar Mabel is echt een bijdehandje, al nergeer ik het dan gaat ze net zo lang door en harder, als ik wandel dan houdt ze me de hele tijd in de gaten en gaat af en toe even met dr neus kijken of ik er nog ben. Maar als ik haar dan aan het hek vast zet dan gaat ze schrapen, en dat doet ze ook wellis tijdens het poetsen.. Als ik dan even wegloop op wat te pakken (ze ziet me dan nog wel) dan gaat ze schrapen en niet zo'n beetje ook.. Misselijkole: Ze heeft ook moeite met stil staan bijv met over steken dan gaat ze of draaien of naar mij toe etc. Ze is natuurlijk nog jong dus echt kwaad neem ik het dr niet maar dat schrapen is namelijk best heftig bij haar dus ik wilde daarom graag tips/advies Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 23:47

ze wéét dat ze, als ze doorgaat, jou weer naar zich toetrekt. of je nou boos wordt of niet, het gaat erom dat je komt. jouw paard kan jou op deze manier altijd bij zich roepen, lekker makkelijk voor haar als ze bij je wil zijn. wij hadden er één op stal, en die ging gewoon tegen de tralies staan met de voorbenen, als hij op stal stond (was een driejarige overigens). je moet het écht negeren, hoe hard ze ook gaat. zo leer je alleen maar aan, dat hoe meer kabaal en stampij ze maakt, hoe groter de kans is dat je komt. sterker nog, ze is ervan verzekerd dat je komt.

gewoon negeren dus.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:43

misschien verveling??

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:04

mijn mening is straffen.

Mijn paard heeft het 1 keer geprobeerd te doen, en toen heb ik haar duidelijk afgestraft. Daarna heeft ze niet weer een poging gedaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:17

Martinedd schreef:
mijn mening is straffen.

Mijn paard heeft het 1 keer geprobeerd te doen, en toen heb ik haar duidelijk afgestraft. Daarna heeft ze niet weer een poging gedaan.

ten eerste is dat al geprobeerd, ten tweede is het aangeleerd gedrag (fout van eigenaar). met straffen los je dit niet op, negatieve aandacht is ook aandacht, en er is een heel verschil tussen iets voor de eerste keer uitproberen, zoals bij jou, en het al langer (aangeleerd) doen.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:58

als het aangeleerd is( sorry overheen gelezen in mijn haast.) dan zou ik het toch negeren.
Ik kan je ook niet zeggen of hij er ooit wel mee op gaat houden.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:38

misschien verveelt hij/zij zich??

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 21:29

Verveling is het gewoon echt niet, het is meer ongeduld ben ik toch meer achter gekomen. ze doet het niet alleen als ze vast staat, maar ook als ze moet wachten met oversteken bijv. Eigelijk doet ze het altijd, en niet zachtjes en/of 2 keer, nee hard en heel vaak .........

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:44

ik zou het compleet negeren
als je negatief gedrag aandacht gaat geven beloon je haar ervoor, je bevestigd het negatieve gedrag zonder dta je het wil ...
want aandacht is aandacht , of dta nu positief of negatief is

dus , dier gaat schrapen, niet opletten, je kunt er ook voor kiezen om een paar meter weg te lopen met je gezicht van haar afgewend ...
pas als ze stopt weer naar haar te en verder gaan met positieve aandacht geven(borstelen... of waar je ook mee bezig was)

als je met haar loopt en ze doet dit mag je haar even duidelijk corrigeren
want als je met haar aan het werk bent heeft ze te luisteren en moet jij duidelijk aangeven wat wel en wat niet kan

ook zou ik de sessies waarin je je met haar bezig houd kort houden atie vermogen van een kleuter...dus 20 minuten per keer is meer dna voldoende
daarna gewoon weer wegzetten op de wei
ze is twee, concentr