mijn pony steigert als ik hem in de wei zet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Surprise_s

mijn pony steigert als ik hem in de wei zet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 19:26

als ik m'n pony in de wei zet moet ik een heuveltje aflopen waar gras aan de kanten staat en hij heeft dan altijd zin om eerst 10 min te gaan eten en dan de wei in te gaan. toen hij laatst weer gras probeerde te eten trok ik hem weg en toen stond hij naast me inneens recht overeind. toen gaf ik hem wat langer touw en negeerde hem een beetje. toen wilde hij echt niet meer de wei in ik moest hem er egt inlokken met wat gras voor zn neus. maar sindsdien steigert hij iedere keer als ik hem de wei in probeer te zetten. wat moet ik hier aan doen???

Juppy

Re: mijn pony steigert als ik hem in de wei zet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:37

Typisch geval van een verwende pony...

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:38

Niet echt een antwoord waar de topicstarter wat aan heeft Juppy, misschien kan je tips geven of een link naar informatie?

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:40

Juppy schreef:

Aan zo'n reactie heeft ze natuurlijk niets Knipoog

ontopic : Als ik jou was zou ik gewoon heel consequent elke keer gewoon doorlopen , hem niet eerst meer laten eten want hij kan dadelijk ook in zijn weiland eten. Desnoods loop je naar de wei toe met iemand die je helpt om hem erin te krijgen , eventueel met een zweepje erachter om hem duidelijk te maken dat die toch echt wel moet gaan luisteren. ( ik bedoel natuurlijk niet dat je flink de zweep erop moet zetten ) Gewoon consequent zijn en dan komt het vast allemaal wel goed Lachen
Succes ermee!

Kelss90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:46

Wel vooral laten merken dat je er niet mee eens bent en dat ze dat dus absoluut niet mag, anders wordt het dus erger enzo..

Ik heb dit nog nooit meegemaakt, dus kan je er verder niet echt mee helpen, maar ben het er idd wel mee eens dat je erg consequent moet blijven, maar dat is makkelijker gezegd als gedaan Knipoog..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:48

Eejj schreef:
Juppy schreef:

Aan zo'n reactie heeft ze natuurlijk niets Knipoog

ontopic : Als ik jou was zou ik gewoon heel consequent elke keer gewoon doorlopen , hem niet eerst meer laten eten want hij kan dadelijk ook in zijn weiland eten. Desnoods loop je naar de wei toe met iemand die je helpt om hem erin te krijgen , eventueel met een zweepje erachter om hem duidelijk te maken dat die toch echt wel moet gaan luisteren. ( ik bedoel natuurlijk niet dat je flink de zweep erop moet zetten ) Gewoon consequent zijn en dan komt het vast allemaal wel goed Lachen
Succes ermee!

hier ga ik met mee Knipoog

Juppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:50

Sorry voor mijn opmerking....maar zoals ik het lees zie ik een verwende pony voor me die eerst wel 10 min. mag eten en nu ineens niet meer. Logisch dat hij vervelend gaat doen.

Maar idd als je er miss met z'n 2en de pony naar het land brengt en hem duidelijk maakt dat hij moet door lopen dan zal het uiteindelijk wel beter gaan

Succes

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:11

Longeersingel aandoen. een koor tussen de benen spannen en zo aan het halster vastmaken. Liefst niet te strak (hij moet normaal kunnen lopen), juist genoeg zodat hij zijn hoofd niet meer naar boven kan doen om te stijgeren. Het is ook beter om een touw met een rek erin te gebruiken zodat het iets of wat meegeeft. Elke keer als em poging doet om naar boven te gaan een goede tik geven en goed boos op zijn.

+ Nooit meer aan een halster gras laten eten, heb het ook gedaan en vind dat je hierdoor een lastig paard creërt.
Deed dit ook met een hengst die een wonde had aan zijn been. Op ne keer wou'k gewoon gaan wandelen en kreeg ik hetzelfde stijgerprobleem. Heb hem toen onmiddelijk aangepakt dus heb ik de bovenstaande methode niet moeten gebruiken.

De bovenstaande methode heb ik gezien bij enkele mensen die met hengsten rijden die kaarsrecht stijgeren. Zo houden ze het omhoog gaan tegen volgens hen. Mij lijkt het geen slechte methode dus...

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:55

Wat ik met mijn shetlander heb gedaan, is WAT er ook gebeurd, Blijven lopen, dan hij kan namelijk niet steigeren als jij m vooruit blijft 'trekken', ik vind het in ieder geval al heel goed van je dat je m hebt genegeerd! Succes met alle tips verder Lachen

quandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 00:35

Een vriendin van mij heeft ook zo'n verschrikkelijk verwend paard. Dat paard gaat ook om de stap met zijn neus in het gras. Ik heb zoiets: gras eten kun je in de wei, en op stal heb je ook genoeg te eten dus zodra ik wat van je verwacht heb je normaal mee te lopen. Klaar.
Ik ging dus ook nooit meer met haar mee wandelen. Mijn paard steekt zijn neus zelden in het gras, maar die van haar des te meer(ben je in half uur 5 meter verder).

Maar goed 's winters als ze op stal stonden gooiden we de paarden voor en na het rijden altijd los in de bak. Zowel als we samen op de manege waren of alleen. Ik had er geen zin in dat hij op de stap zijn neus in het gras stak, dus direct de eerste keer dat ik hem uit stal haalde het uiteinde van het halstertouw in mijn linkerhand gepakt, zodra hij wou eten kreeg hij een tik met het touw(achter mij langs), hij schrok zo dat hij het niet weer in zijn hoofd haalde. Na 3/4 keer wist hij dat hij bij mij niet moest proberen zijn neus in het gras te steken. Helaas was zijn baasje minder consequent en die liet hem gewoon eten en die bleef er braaf naast staan.

Let erop dat je consequent bent. Niet de ene keer wel andere keer niet. Ook bij gewoon wandelen niet toe staan dat hij gras eet. Eten kan hij in zijn "eigen" tijd. Geef hem een paar keer een tik, en is het snel genoeg klaar. Hoeft niet hard te zijn, als hij maar schrikt! Neus in het gras-> tik met wout/zweep. steigeren-> gewoon doorlopen en desnoods nog een tik!

Maar BLIJF consequent!!!!

succes ermee

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 00:01

ongewenst gedrag altijd negeren. loop actief door, recht naar de wei (zonder druk op het halster, dus NIET trekken, dat leg je altijd af!), en als hij wil grazen geef je lichte druk op de lijn, waarbij je het commando 'kom' geeft. oefen dit desnoods eerst in de bak of op het erf, als je bang bent dat je pony je meesleept naar het gras.