Paard steigert aan de hand, wat doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Axel_Clauw

Paard steigert aan de hand, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 12:09

Jaja, meneer heeft een excuus gevonden om niet buiten te hoeven wandelen.
Ik zocht naar een topic voor dit, maar alle steigertopics die ik gezien heb was voor onder het zadel, wat in dit geval niet zo is.

De vorige keren ging alles prima! tot eergister.
Ik wandel regelmatig naar de manege in de buurt(200 meter verderop), en ga daar even kletsen en ga weer terug naar stal, maar eergister begon hij langs de weg inene te steigeren en hard proberen te lopen ect.

Ik dacht dat het kwam, omdat hij nogal jong is en alleen was, maar waarom deed hij het dan eerst niet?
Op de manege aangekomen vroeg ik een vriendin haar paard te pakken, en met mij mee terug te wandelen, zodat de mijn paardje niet alleen is, maar alsnog heeft hij 2 keer gesteigert.

Maar het maakte dus niet uit of er een paard bij was of niet, steigeren deed hij bijde keren.

Mijn vraag is dus nu, wat ik er tegen moet doen, want dit was de eerste keer dat hij dit deed, het kan ook aan het weer gelegen hebben (beetje winderig).
Als hij het wel weer eens zou doen, hoe moet ik het dan aanpakken?

Geen reacties zoals: Gewoon aan het touw trekken ect, want hij vind een kort touw niet zo fijn.

Dus nog even voor de duidelijkheid, hij is niet onder het zadel, het is dus gebeurt onder het wandelen.

ellepel

Re: Paard steigert aan de hand, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:10

heb je hem aan het halster of hoofdstel?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:13

als je naar die manege gaat, wat doe je dan met hem ondertussen?
zet je hem ergens lang vast ofzo? wat hij misschien niet leuk vind?
Of heb je er eens een nare ervaring gehad met hem?

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:17

Je zegt, geen reacties als kort houden, want dat vindt hij niet leuk. Nou en? Jij vindt het ook niet leuk dat hij omhoog komt.. Ik zou hem een volgende keer aan het hoofdstel doen. Dit zijn geen leuke geintjes en moet je er zo snel mogelijk af krijgen. Pak er anders een zweepje bij en als hij omhoog komt geef je een rukje naar beneden en dan geef je 'm een tikje!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 17:44

Op de manege blijf ik met hem, ik longeer hem soms daar, en hij word daar losgegooit met een paardje van mijn vriendin waar hij altijd lekker mee loopt te spelen.
Hij staat daar dus nergens aan vast of moet lang wachten.

Ik heb hem langs de weg aan het hoofdstel met een hengstenketting, soms met halster en dat gaat normaal prima, maar eergister inene niet.

Hij is ook niet angstig ofzo, maar erg opgewonden en vrolijk.
Hij was aardig aan het dribbelen, en vond alles wel mooi, oortjes naar voren ect.

Heb geen nare ervaring met hem meegemaakt, hij stijgerde ook niet op dezelfde plek.

@ Sffiejj, als ik hem dan kort neem, gaat hij weer omhoog.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:18

heb je een jong paard?
zou het misschien kunnen dat hij aan het tanden wisselen is en misschien steigerd vanwege eventuele druk in zijn mond?
je weet maar nooit toch? alle mogelijke zaken gaan uitsluiten vind ik. Knipoog
kan best gewoon frisheid zijn dat hij er zin in heeft, op de heenweg en terug weer omdat hij misschien juist terug wil naar de manege dan dus als ongenoegen.?

een kort rukje geven heeft vaak een averechts effect met steigerende paarden vind ik.
vaak gaan ze dan juist nog een keer omhoog.
zorg er in elk geval voor dat hij tijdens het wandelen geen pas voor je loopt,hij moet achter of naast je, steigerd hij denk ik is het beste dat je gewoon doorloopt, desnoods de lijn wat laten vieren.

doe er eventueel een longeerlijn aan, jij loopt,hij steigerd jij ziet dat zogenamd niet laat de lijn vieren en loopt door.en als je dat een beetje handig doet komt hij heus niet met zijn benen in de lijn

denk dat negeren toch vaak het beste werkt,dat is in elk geval mijn ervaring wel.
paard steigerd om een reden,ga je er op reageren door een rukje of schreeuw heeft hij zijn bevestiging, negeer je het heb je sneller kans dat hij het vergeet..
nou ja en wetrkt het niet dat geef je en ongelooflijke schreeuw op het mioment dat hij omhoog komt haha dan schrikt hij zich zo rot dat ie t misschien wel laat Tong uitsteken

en dan kun je ook nog met het losse eind van je touw hem een tik onder zijn buik geven als hij steigerd,is ook nog een optie.
hij omhoog,jij tikt onder zijn buik,en hij denkt van verrek wat zit er nu aan mijn buik laat ik dat maar niet weer doen.
valt allemaal te proberen Haha!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:22

Is het niet gewoon enthousiasme dat hij buiten komt? Of haast om naar de stal te gaan?
Ik denk dat jij het beste de signalen van je paard op kunt vangen, dus het zijn slechts mogelijkheden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:25

-> OMG

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 01:29

Mijn manneke deed dit ook de eerste maand dat we hem hadden, maar hij had nooit aan een halster of touw meegelopen hij heeft zich wat afgesteigert. Hij is hier nooit voor afgestraft gewoon negeren en doorlopen heeft bij ons heel goed geholpen.
Terug trekken geeft ze alleen maar meer kracht, touw laten meevlieren als hij doet.
Maar bij hem was het, voor ons duidelijk waarom hij het deed.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 12:22

Bedankt voor de reacties!

Ik denk zelf ook dat het gewoon enthousiasme is.
Hij is namelijk altijd vrolijk, nooit boos en is eerder nieuwschierig dan bang.

Hij is inderdaad jong, net 3 geworden en begint al aardig te puberen Knipoog

Ik zal eens kijken of het negeren gewoon werkt Lachen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:58

Het komt op mij over als toch wel behoorlijk hengstengedrag (of is ie inmiddels gecastreerd?) en als je dat niet gauw in de hand krijgt, dan heb je een aardig probleem.

Wat dat strakke touw betreft, bij mijn hengst werkt het ook averechts als ik zijn halstertouw de hele tijd strak hou, maar als hij een beetje huppelig is, zorg ik er wel voor dat ik het uiteinde van het touw in mijn linkerhand heb en het touw semi-strak in mijn rechterhand, dat als er wat gebeurt, meneer meteen die irritante druk voelt zo van: oh, dit was niet de bedoeling.

Mijn paard is bijna net zo oud als de jouwe en ik heb dit jaar ook pas voor het eerst dat hengstengedrag gemerkt, voor die tijd kon hij zelfs los achter me aanlopen, maar nu niet meer, ik denk dat de hormoontjes tot leven zijn gekomen.

Hij heeft iets van 2x gesteigerd, uit ongeduld of enthousiasme (steigeren is wel een typische hengstenuiting), en dat heb ik meteen bestraft met een ruk aan het touw of een tik.
Als hij iets te enthousiast uit de stal weg wil wandelen (want daarbuiten wacht zijn vriendje) dan hoef ik hem alleen maar te irriteren door elke keer als hij te enthousiast is, gewoon weer terug naar stal te wandelen.
Meneer heeft op deze manier gauw genoeg door dat het dus alleen maar vertraging oplevert als hij te snel wil.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 17:46

De mijne is vorig jaar zomer gecastreert

beau_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:19

heey , mijn merrie heeft ook zon fase gehad, wij zijn gewoon doorgelopen en hebben het genegeerd , en later is ze gestopt, vond er niks meer aaan:)

gr succes!! het is gewoon een fase denk ik

Orana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:34

Hoi!

Mijn merrie heeft ook van die kuren! Ik neem haar altijd mee aan de hengstenketting, maar dan alleen als ze een halster omheeft. Nu doet ze het eigenlijk nooit meer! En ik heb de ketting nooit strak vast. Ik heb het idee dat als ze de ketting hoort rinkelen, ze al weet dat ze beter niet omhoog kan komen.
Ook heb ik haar als ze druk is met één hand bij het halster vast en loop ik stevig door, hierdoor kan ze zich minder snel iets in haar hoofd halen!
Mjah, dit verschilt natuurlijk per paard;)

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:47

Hengstenketting om en een ruk teruggeven.
Niet tolereren dit gedrag.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:48

als hi jde druk niet fijn vind zou ik dit wel doen bij hem
het is een jong paard
bij sommige paarden helpt het idd om niets te doen 'maar wat nou als de jouwe gewoon doorgaat
hoe langer hij het blijft doen hoe moeilijker het is afteleren

wat ik zou doen als hij omhoog komt het touw strak nemen
tot hij weer met 4 benen op de grond staat
dit blijven herhalen
dan lecht hij vanzelf de link van als ik omhoog kom krijg ik druk(niet fijn)
sta ik op 4 benen heb ik lang touw wat hij fijn vind jonge paarden kunnen gekke sprongen maken ook naast jouw en zien zelf af en toe niet waar ze neer komen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 23:50

jaja, eerst een hoofdstel, dan een hengstenketting over de neus, dan de ketting bij door de mond... waar stopt het? met een rol prikkeldraad in de mond? wát een onzin, basismanieren aan het halster kan ieder paard leren, ik neem aan dat je gewoon rustig aan het halster wilt kunnen wandelen?

ten eerste al het ongewenst gedrag negeren, als je paard merkt dat het niets oplevert voor hem, is het al snel niet interessant meer. verder kan je dmv grondwerk je paard scherper op jou maken, will to please creëren, waardoor het paard graag met jou meewerkt, en doet wat je vráágt, ipv wat je afdwingt.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 23:58

Ik vind het altijd zo grappig.. dat iedereen het altijd zo beter weet hier op bokt!

Ik denk dat elk paard zijn eigen handelswijze heeft.

Ik was ook altijd veel te braaf met omgang van mijn paard in het begin!! Mevrouw wilde de trailer niet op..

Met beleid geprobeerd
Met geduld geprobeerd..
Met verleiding geprobeerd
Met een touw achterlangs geprobeerd

Niets werkte...

Tot een een kennis kwam.. die al jaren in de paarden zit.. Pakte een zweep geeft haar 2 tikken op de kont.. en ze loopt zo de trailer op.. Nooit weer problemen mee gehad.. ze loopt braaf mee. geen angst.. niks!!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 23:48

Whiz schreef:
Ik vind het altijd zo grappig.. dat iedereen het altijd zo beter weet hier op bokt!

Ze stelt toch een vraag Verward

Ik heb alleen maar uitgelegd hoe ik dat oplos. Als ze dat niet op mijn manier wil doen moet ze dat zelf weten.
Heb ik haar geholpen met mijn antwoord; nou graag gedaan Lachen

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 23:50

Nicolletje schreef:
Whiz schreef:

Ze stelt toch een vraag Verward

Ik heb alleen maar uitgelegd hoe ik dat oplos. Als ze dat niet op mijn manier wil doen moet ze dat zelf weten.
Heb ik haar geholpen met mijn antwoord; nou graag gedaan Lachen

Nou het was meer dat de een het advies van de ander 9 van de 10 keer afwijst!!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 23:59

Ik moet even reageren op de "jongheid"van het paard. Mijn ruin van 24 wilde in de winter( lees, meer energie) regelmatig van paddock naar stal omhoog komen. Hij deed dit in de zomer nooit en in de winter soms. Wel een soort enthousiasme denk ik, van hoera we gaan naar stal( we, want ik loopt altijd met 2 paarden)Voor mij was het voldoende om het touwtje om zijn neus te leggen( deed ik alleen in de winter) en dan een ruk te geven eventueel aangevult met mijn boze stem.

Niet tolereren dit gedrag!!!

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 00:17

Ik heb dit probleem ook met mijn jonge hengst die net 2 is geworden,maar wil hem binnenkort laten castereren gaat dit gedrag er dan wel af of blijft hij steigeren ik vind het geen pretje want hij maait ook nog eens echt met zijn voorbenen rond als hij hoog is

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:12

Ik heb het ook gehad met mijn jaarling merrie. Ze vertikte het om normaal buiten te lopen. Met andere paarden erbij is ze zo ontzettend braaf, en alleen kan ze het wel.. Maar doet ze het niet. Ik ben met een zweep buiten gaan lopen, voor dr neus gehouden. Zodra ze voorbij de zweep zou komen, tikje gegeven. Madame komt dan omhoog, krijgt ze nog een tik.. Zo heb ik een kwartiertje gestaan, steiger tik steiger tik, tot en met ik er klaar mee was.. ze heb toen zo'n harde tik tegen dr reet aan gehad, en sindsdien.. BRAAAAF PAARD =D

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:19

met rijden een ei op de kop kapot slaan, suc6 verzekerd hij denkt dan dat zijn kop bloed door het steigeren. helaas kun je dit niet toepassen in jouw geval of je zou het snel moeten doen.

maar probeer te achterhalen waarom hij dit doet en leer het hem zsm en effectief af!

mijn 2 jarige die ik vorig jaar nog had deed het ook aan de hand.dit had echter andere redenen, t was een dravertje en ze had duidelijk iets heeeeel vervelends meegemaakt.
steigeren heeft toen mij bijna mijn leven gekost, bij het woord steigeren lopen de rillingen al over mijn rug.........ik kreeg vorig jaar een flinke klap tegen mijn hoofd, en als het een halve cm lager was geweest had het tegen mijn slaap geweest en had het heel veel slechter afgelopen.........ik vond een hersenschudding en 5 hechtingen wel genoeg...........

wat je paard dus nu doet is is levensgevaarlijk! wees voorzichtig! en wees gevaarlijke situaties voor je zelf voor....

suc6!

gr leonie

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:31

Onder het zadel los je steigeren voorwaarts op.
Dat doe ik ook altijd aan de hand.
Eerst probeer ik heel kordaat, hup door te lopen, op zo'n manier dat het paard denkt: verhip...ik krijg helemaal geen tijd om te steigeren.
En als dat niet lukt, omdat het paard gewoon op de rem gaat en toch omhoog komt, dan gebruik ik een touw, dat ik in mijn linkerhand heb. Ik zwaai dat achter mij langs, tegen de buik (ook heel kordaat) en loop vervolgens door en negeer de rest van de bombarie.
Ik heb vroeger bij een hengstenhouderij gewerkt en bracht ook de jonge hengsten voor op de keuring. dat waren niet altijd makkelijke jongens.
Mijn ervaring is wel dat als je er zelf een heel theater van maakt, dat het paard het ook steeds groter maakt.
Dus doorlopen, een aansporen tot doorlopen en vooral heel duidelijk en kordaat zijn. Niks geen gesteiger...wat denkt ie wel niet???
De filosofie van de paardenhouder waar ik voor werkte was altijd: rust bewaren, voorwaarts oplossen, paard geen tijd geven om na te denken, dat doe jij wel voor 'm...dan kan ie ook geen geintjes en fratsen verzinnen.
En ik moet zeggen...ik heb daar veel geleerd...en het werkt bij mij nog steeds...maar het heeft wel alles te maken, met hoe je zelf als persoon in elkaar steekt, want je moet geen zenuwpees zijn...dan doe je je eigen karakter geweld aan!