Hoe kom ik aan een tijdelijk maatje voor mijn tinkermerrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

Hoe kom ik aan een tijdelijk maatje voor mijn tinkermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 11:30

Het is een beetje ingewikkeld, maar ik zal het proberen om duidelijk uit te leggen.

Sinds bijna 3 weken staat mijn paard weer alleen. Ze staat aan huis en heeft nu dus geen contact meer met andere paarden. Ik had nog een shetlander, maar die is verkocht.
Het ging eigenlijk heel goed alleen, maar nu vind ik toch dat ze wat zielig erbij staat. En ik vind dat ze toch paardencontact nodig heeft.

Binnenkort wordt ze gedekt, dus volgend jaar heeft ze haar veulen die ik wil houden. Maar een jaar is lang..Ik kan haar wel bij mijn buurman in pension doen, maar ik wilde juist graag een paard aan huis. En dat zijn extra kosten terwijl ik thuis een wei en stal heb.

Nou bedacht ik me, dat ik best voor een jaar een ander paard kan opvangen. Een paard van iemand die zwanger is, gaat studeren, of tijdelijk niet uitkomt qua kosten. Ik bedacht zelf dat ik dan geen stalgeld ga vragen. Ik bied immers geen pensionplek aan. Ik wil ook niet dat iemand alle dagen langskomt. Af en toe is natuurlijk geen probleem. Wel natuurlijk een bijdrage voor het hooi, stro en voer. En eventuele da-kosten.

Maar het lijkt me ook best eng. Je moet toch alles goed op papier hebben staan. En als er wat gebeurt? Of als diegene na een jaar zijn paard niet komt terughalen?
En de paarden moetenhet goed met elkaar vinden. Tosca is binnenkort hopelijk drachtig, dus dan moeten er geen gekke dingen gebeuren.

Een opvanger lijkt me heel gaaf, zeker een paardje die het nu niet goed heeft ofzo. Misschien via de dierenbescherming? Maar ja, het is maar tijdelijk natuurlijk..

Heeft iemand hier ervaring mee? Zelf zijn paard zo uitbesteed of plek aangeboden?

Alvast bedankt voor de reacties!

friesiszwart

Re: Hoe kom ik aan een tijdelijk maatje voor mijn tinkermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:14

ik zou er niet aan beginnen als ik jou was. En ik neem aan dat een eigenaar zijn paard ook niet zomaar bij jou neer zou zetten als je niet elke dag mag komen. Misschien iemand met een jong paard (opfok idee).

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 14:25

Maar wat zou voor mij een reden zijn om het niet te doen? Vanwege het risico?

Iemand die echt wil rijden, zal het niet aanspreken. Maar er zullen toch wel mensen zijn die hun paardje niet willen verkopen, maar even geen stalling hebben ofzo? Een opfok zou ook nog kunnen inderdaad..Alhoewel ik dan wel zeker moet zijn dat er niks met mijn drachtige merrie gebeurt.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:34

Ik vind dat je een goed idee hebt. Persoonlijk zou ik inderdaad gaan voor een paard waar iemand eigenlijk 'tijdelijk' even geen ruimte/geld voor heeft, maar waarvan de situatie binnen afzienbare tijd wellicht een andere wending kan nemen.

Als ik jou was zou ik alleen alles heel heel goed op papier zetten. Wat er dan in een 'contractje' moet staan is natuurlijk wel een beetje afhankelijk voor welke situatie je kiest. Ik denk dat je eerst op zoek moet naar een concreet paard en afhankelijk daarvan met beide partijen rond de tafel moet gaan zitten en er uit moet zien te komen.

Risico's voor jou is voornamelijk dat er iets met jouw Tosca gebeurd. Dat de dieren het niet kunnen vinden. Om te voorkomen dat je na dat jaar met een paard teveel blijft zitten (ook als blijven veulens nog wel even klein, dus wellicht niet direct plaatsgebrek) zou ik in een contract opnemen dat indien de eigenaar het dier niet komt halen hij jou automatisch toestemming verleend het dier te verkopen. Weet niet of dit juridisch kan, maar dat zou je even uit kunnen zoeken!!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 15:05

Dank je!

Ik zal eens een advertentie gaan opstellen, en dan zie ik wel wie er reageert.
Zo'n contractje lijkt me inderdaad slim, dan staat alles in ieder geval op papier.