Toiletteren, mening jury

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

broertje

Toiletteren, mening jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 21:59

Ik heb even een vraagje aan de juryleden:
Hoe zien jullie een welsh pony'tje graag getoiletteerd? Binnenkort gaat een 'leerlingetje' van mij haar eerste wedstrijd rijden in de dressuur. Ze heeft een b-pony en gaat echt beginnen in de B.
Nu heb ik onze paarden altijd helemaal tip top, maar zij houdt van lang.... vooral alles lang *LOL*
Uit de regelementen begreep ik dat bij rassen waarbij het hoort veel haar/behang is toegestaan dus tinkers, friezen, haflingers, etc. maar een welshje valt daar toch niet onder?
Over het kopstuk stond dat het aanbevolen wordt een stukje weg te halen voor een betere ligging van het hoofdstel dus het is in principe niet verplicht (begrijp ik eruit).
Hoe zit dat met sokken.... zien jullie ze er liever af of maken jullie je daar niet zo druk om bij die pony combinaties?

WiskyBokjes

Re: Toiletteren, mening jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:31

Hej
Ik rij zelf ook op een B-welsh, mijn instructrice zegt dat et er ook af moet, maar ik heb de manen nog lang,de sokke nog lang en achter de oren (soms knip ik beetje bij) Tong uitsteken de staart knip ik wel bij tot goede lengte. ik vind et maar onzin Tong uitsteken ze zegt wel dat je er soms strafpunten voor kan krijgen, gloof et niet zo want et gaat toch meer om de proef dan hoe je er uit ziet met korte of lange mane .... Dus Tjah Knipoog

Lady_Jay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:40

ik heb jaaaren geleden wedstrijden gereden met een welsh B pony, die pony liep ook voor de koets en daarom mocht ik de sokken en manen niet korter maken. was toen nooit een probleem. vlocht gewoon netjes in, is alleen meer werk met langere manen. en zorgde dat de sokjes in ieder geval mooi wit waren.. heb niet het idee dat ik ooit lagere punten heb gehad voor de verzorging

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 22:42

De manen gaan er zoiezo niet af... dat krijg ik nooit voor elkaar Tong uitsteken
Maar goed ze vlecht hem netjes in dus dat is geen probleem, alleen vraag ik het me af van die sokken. Zelf vind ik zonder mooier maar ja zij is er verliefd op Vork

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:38

Een hengstenvlecht misschien een idee.
Ligt eraan hoe de sokken eruit zien, als het mooie volle sokken zijn, zou ik gewoon laten zitten.
Ik zou er geen punt voor aftrekken. Als het er maar verzorgt uit ziet.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:33

ik persoonlijk vind het dan weer ''onverzorgd'' uitzien. Wanneer z de pony vlecht zie ik het probleem van de lange manen niet maar als je ze niet zo vlechten zou ik ze kort trekken.

Sokjes: die moeten (als je er netjes uit wilt zien) er toch echt af. Ik zie welshjes ook liever met sokjes maar de jury ziet liever zonder. Het is niet verplicht wat ik heb gezegt hoor. Knipoog

Iig veel succes met je leerling Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 11:53

als je de proef gewoon goed rijd dan maakt het allemaal niet zoveel uit wat betreft de haren van je paard. Het moet er verzorgt uit zien. dus geen moddersokjes. Maar of die nu lang of kort zijn... dat maakt echt niet het verschil tussen een voldoende of een onvoldoende.

Miss_Brabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:21

Als ik jury was, zou ik niet daarna kijken.
het gaat immers om de proef hoe je die rijd, oke verzorging hoort erbij.
Maar je kan minpunte krijgen als er allemaal viezigheid op zit maar als je de sokke laat zitten vind ik dat je geen strafpunten mag krijgen!

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 18:43

Bedankt voor de reacties! Ze gaat inderdaad rijden met een hengstenvlecht en de sokken laten we dan denk ik in de eerste instantie maar even zitten. Wel grappig dat iedereen een soort zijn eigen mening heeft en dat er dus niet echt een regel voor is. Ze wil ze er graag aanhouden dus moet ze wel zorgen dat ze er netjes verzorgd uitzien. Als we merken dat ze minder punten er door krijgt of er een opmerking op de coupon staat kunnen we ze er altijd alsnog afhalen!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:52

Het is een B pony in de B dressuur en als je leerling het lang mooier vind, wie ben jij dan om te zeggen dat het eraf moet?

De jury zal er (vooral) bij de kleine pony's geen punt van maken. Als ze bij de paarden zou starten zou ik zeggen ja eraf, maar tussen de pony's lang leve de lol!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:25

Als ik zie hoe sommige warmbloedpaarden erbij lopen op concours dan zou ik me bij zo'n speelpony helemaal niet druk gaan maken over sokken die eraan zitten Knipoog
Volgens mij krijg je hoe dan ook een 7 of 8 voor de verzorging, of er nou wel of niet een paar kilo haar teveel opzit Clown

Ik kan er zelf totaal niet tegen als er overal haar zit, maar als ik soms om me heen kijk op concours dan zie ik dieren rondlopen die minder getoileteerd zijn dan mijn driejarige die alleen nog maar thuis wat rondjes loopt Clown

noortjejacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:44

ik heb zelf op 2 B pony's gereden.
ik vond het zonde om bij mijn shetlander de sokken en manen bij te knippen dus deed ik het gewoon in een hengstevlecht ik kreeg altijd een 8 of 9 op verzorging gewoon omdat ze wel gepoetst was en ingevlochten.
Je hoeft echt niet perse de manen van je pony te knippen Knipoog ze zitten er niet voor niets. Bij mijn welsch pony deed ik altijd ja hoe noem je dat zo'n soort matje in. ik heb een paar keer complimenten van jury's daar voor gekregen Haha!

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:04

Ik heb zelf ook een b pony en ik haal de sokjes er wel af .. dan is het net mee en sport pony en vind ik zelf mooier

Maar ik zal gewoon lekker doen wat jullie het mooist vinden