Af en toe tong uitsteken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liesbethje

Af en toe tong uitsteken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 15:39

Mijn paard steekt af en toe zijn tong uit tijdens het rijden.
Ik ben overgestapt naar een andere instructeur en hij is door de volledige malle molen geweest (tandarts, fysio, goed passend zadel e.d) en nu gebeurt het nog weleens als hij zelf (of ik) spanning opbouwen dat hij zijn tong uitsteekt.
Ik leer nu er mee om te gaan dat als we merken dat er spanning is ik volledig probeer te ontspannen, hij zijn kaak dan ook loslaat/ ontspant en die tong vanzelf weer verdwijnt. Nu ga ik binnenkort toch een keer een wedstrijdje proberen maar geheid dat ik en hij spanning hebben die dag (en het dus best zal gebeuren dat ie af en toe die lebber eruit zal steken Clown ), hoe beoordeelt een jury dit?

(dit is de voornaamste reden dat ik nog nooit ben gestart, naar mijn idee wordt ik gewoon afgestraft hiervoor terwijl ik toch echt niet in zijn mond zit te trekken en probeer hem zo ontspannen mogelijk en goed mogelijk zijn eigen lichaam te laten gebruiken)

judithh

Re: Af en toe tong uitsteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:50

dit wordt doorgaans beoordeeld als een aanleuningsfout...
Ik zelf beoordeel het ook zo.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 07:35

Miss_Brabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:39

volgens mij krijg je er soms strafpunten voor. lees ook de andere topics!

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 18:25

ik had de zoekfunctie al gebruikt en niets gevonden Koe

Dank je, ga het gelijk eens doorlezen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:27

Probeer eens een dubbel gebroken bit. Werkt soms wonderbaarlijk. Ik heb een chronische tongflapperaar, maar op een dubbelgebroken bit houd ze 'm binnen.

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 19:04

hij heeft een dubbelgebroken (K&K conrad ultra) maar ik zal al te kijken naar die andere (dynamic rs) misschien dat dat wat is. Vandaag was ie super fijn te rijden en was er weer geen tong te zien terwijl ie gisteren die lebber continu eruit heeft laten hangen en hij toen ook heel fijn in de hand was Koe
Ik ben wel blij te lezen dat ik niet de enige ben die hier last van heeft, nu alleen nog 'de' oplossing hebben/ vinden Clown

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:20

Thuis negeer ik het gewoon. In de proef deed ik gewoon de sperriem strakker en een suikerklontje in de mond, dat was voor mij voldoende. Met S&T heb ik het gelukkig niet.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:59

*schrijft op boodschappenlijstje*

1 pak suikerklontjes voor Waddinxveen Haha!

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:56

Het effect van de tonguitsteken is dat het duidelijk verzet is van je paard. Probeer goed los te maken!!
succes!

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 09:30

Petersburg schreef:
Het effect van de tonguitsteken is dat het duidelijk verzet is van je paard. Probeer goed los te maken!!
succes!

Ik probeer ook gewoon tijdens de training en in mijn lessen vooral goed te rijden en mijn paard lekker ontspannen te laten lopen met goed gebruik van zijn lichaam.
Echter weet ik nu al dat als ik dat wedstrijdje heb ik ook gespannen zal zijn, is voor ons allebei de eerste keer dus loop me nu ook al druk te maken over dat ie misschien zijn tong naar buiten zal steken Clown

Dat met die suikerklontjes is misschien wel even een idee voor dat uurtje. Die stoppen jullie er gelijk in met opzadelen e.d. of pas vlak voor de proef? En die leg je gewoon op het bit?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:52

Liesbethje schreef:
Petersburg schreef:
succes!

Dat met die suikerklontjes is misschien wel even een idee voor dat uurtje. Die stoppen jullie er gelijk in met opzadelen e.d. of pas vlak voor de proef? En die leg je gewoon op het bit?

Of het echt verzet is of aangeleerd gedrag vraag ik me wel eens af. Ik heb juist vaak als het heel fijn gaat dat dan juist de tong eruit hangt. Volgens mij is dat vaak iets wat verkeerd gegaan is met inrijden, door bijvoorbeeld een verkeerd bit of verkeerde neusriem. Hoe dan ook, over dat suikerklontje. Ik geef hem vlak voor de proef zodat ze er mee bezig is tijdens de proef (sabbelen) en dat helpt. Wel even thuis proberen he!

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:02

Het kan dan wel zijn dat ze fijn lopen, maar toch is het wel verzet, ze is dan aan 1 kant meestal wel vaster.

Mijn paard doet het ook wel eens! En dat is echt verzet. Het wordt in de proef ook gezien als verzet.

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 10:19

Het is bij die van mij volgens mij een combinatie van aangeleerd gedrag en verzet. Hij deed het al voordat ik hem kocht en bij mijn vorige instructeur moest ik vooral met heel veel druk bij hem rijden wat hem een chronische tonguitsteker maakte. Ben nu overgestapt naar een andere instructeur die heel veel waarde hecht aan ontspanning en soepelheid en merk dat het al stukken stukken minder is. Het is inderdaad wel aan zijn 'stijve' kant maar soms kan ie super soepel zijn en echt super lopen en dan nog die lebber naar buiten hebben, dus ik vind het echt moeilijk te plaatsen. Gelukkig heb ik nu een heel fijne instructeur waardoor het al veel minder is en dat met het suikerklontje kan ik allicht proberen, is iig een vriendelijke tijdelijke oplossing voor die 12 minuten dat het bijelkaar is die proefjes en ik ga gewoon proberen mijn proefje zo ontspannen en rustig mogelijk te rijden

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:26

misschien voelt hij dan wel fijn aan, maar heb je misschien nog te veel druk? Maar komt goed, blijven oefenen!! en als hij hem uitsteek, beetje spelen met je hand!!

succes

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:05

Otje_Elliot schreef:

wie weet helpt het.... Tong uitsteken

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:51

judithh schreef:
Otje_Elliot schreef:

wie weet helpt het.... Tong uitsteken

Zij zijn groot en ik is klein!

Haha!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:06

Hier reageer ik ook eventjes op.
Mijn vorige vzpaard heeft ook bijna áltijd de tong uit de mond. en nee dit is zeker te weten géén verzet.

Longeren,rijden met hoofdstel, rijden met halster, zonder iets rijden, en zelf bij t poetsen, altijd als ze zich lekker ontspant floept de onderlip naar beneden en komt de tong eruit.

maar de jury rekent dit wel als een aanleuningsfout idd