Wat doen als je paard niet uit de wei wil?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiannetJj

Wat doen als je paard niet uit de wei wil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 13:03

Ik heb wel eens dat er een paard niet uit de wei wil. Hij gaat dan altijd snel weg galopperen. Lokken met iets lekkers werkt ook niet. Wat moet ik nu doen?

z0rr0

Re: Wat doen als je paard niet uit de wei wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:50

net zolang achter hem aan gaan totdat hij het zat wordt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:51

oh herkenbaar
die van mij heeft ook al enkele dagen dat ze hard wegrent
zal wel aan het weer liggen denk ik.

ze komt zowiezo nooit naar me toe, maar loopt altijd zachtjes weg
momenteel rent ze weg
heel irritant
maar de aanhouder wint Haha!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:53

z0rr0 schreef:

Dat doe ik ook wel, maar die van mij staan altijd in de wei dus als ik er ben komen ze gelijk. Heel soms lopen ze een keer weg als het halster om moet maar er 10 seconden achterna lopen en ik heb ze al.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:01

z0rr0 schreef:

Ik denk toch dat het paard dat wint Knipoog

Nouja, als lokken met eten niet werkt.. Hmm.. Raar paard, geneens eetlust! Haha nee zou het dan echt niet weten, gewoon een paar dagen laten staan dan maar? Tong uitsteken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:02

Alsof een paard dat erg vind dat je hem een paar dagen laat staan Haha!

De eerste paar keren zul je zeker uithoudingsvermogen moeten hebben, kan best een paar uur duren, maar daarna heb je er ook wat aan Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:28

scw, ik weet zeker dat het paard niet wint,
laat ze maar hollen, op een gegeven moment geven ze echt wel op,
dan zijn ze moe en laten zich, wellicht met moeite, toch wel pakken
kan idd zoals cojk zijn dat je een uur bezig bent,
maar zoals ik al zei, de aanhouder wint !

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:31

Haha sja een uur rennen.. Niet iedereen heeft zo'n goede conditie zeg! Tong uitsteken
Maargoed ik ben blij dat ik dit probleem niet heb hihi.

De naam is Corien Bloos

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:18

Mijn paard wil vaak ook niet uit het land, omdat ze weet dat ze dan aan het werk moet. En ze staat natuurlijk liever in het land dan dat ze moet gaan zweten, maar als ik dan met mijn rug naar haar toe op haar af loop, dan krijg ik haar altijd zo te pakken. Zo lang ik maar geen oogcontact heb, want dan is het hommeles

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:21

Als opjagen niet helpt;
een nacht buiten laten staan bij rotweer!
Werkt geheid!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:06

xSCWx schreef:
z0rr0 schreef:

Ik denk toch dat het paard dat wint Knipoog

Nouja, als lokken met eten niet werkt.. Hmm.. Raar paard, geneens eetlust! Haha nee zou het dan echt niet weten, gewoon een paar dagen laten staan dan maar? Tong uitsteken

trust me, het werkt
als paarden niet willen komen, weglopen etc in het land ga ik er ook op mijn dooie gemak achter aan hobbelen todat ze het zat zijn
ze komen vanzelf ..de eerste keren kan het best een tijdje duren , maar op een gegeven moment gaat het steeds sneller Ja
is ook eingelijk niet meer dan logisch

let er ook op dat je je paard als hij niet graag uit het land gehaald word niet alleen uit het land haalt om te werken....
af en toe gewoon naar de wei , even pakken ...een aai geven en weer terug zetten
of een rondje wandelen aan de hand en weer op het land zetten
dergelijke variatie van werk met leuke dingen wil een paard ook wta frisser houden kwa naar je toe komen in het land als ze zo terughoudend zijn

sophie_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:18

gewoon wat lekker meenemen Haha! heplt altijd! bij mij athans

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:07

ik heb ook een pony die wegrent als je hem wilt pakken. Je kan het op verschillende manieren aan pakken.

1. net zolang doorgaan en achter hem aan zitten totdat je hem hebt.
2. je paard nieuwschierig maken door stiekem te gaan doen in het weiland. (helpt bij die van mij)

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 07:38

Maar ik heb altijd een groepsles om 1 uur. Dus ik moet haar op tijd uit de wei halen. Dus ik heb geen tijd om uren er achterna te zitten. En als ik haar een paar dagen laat staan mis ik de les.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 07:43

1. Rustig je paard benaderen, want als je gaat rennen vind hij het alleen maar leuk en gaat hij ook een stuk harder.
2. Elke keer als je komt naar het land neem je wat lekkers mee.

3. heb je al eens geprobeert gewoon in het land te gaan zitten?
De meeste paarden vinden dat namelijk raar en zouden dan een kijkje nemen en aan je snuffelen, dan geef je hem een appeltje als hij bij je is, pak je hem vast en sta je rustig op en beloon je hem en geef je hem nog wat lekkers.

4. lukt het anders om een ander paard te pakken dat hij dan achter je aan komt omdat je er met een ander paardje 'vandoor' gaat?

Misschien dat dat helpt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:13

LiannetJj schreef:
Maar ik heb altijd een groepsles om 1 uur. Dus ik moet haar op tijd uit de wei halen. Dus ik heb geen tijd om uren er achterna te zitten. En als ik haar een paar dagen laat staan mis ik de les.

Je moet zoiets ook niet oefenen als je onder 'druk' staat, maar een keer als je alle tijd hebt. Ik weet niet wanneer je les hebt? Anders kun je mss voor een keer je paard in een kleinere wei zetten of een keertje op stal? Zodat je niet te laat voor je les komt en dan de dag erna als je tijd hebt een van deze dingen uitproberen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:18

Al eens geprobeerd op de Natural Horsemanship/ Freestyle manier? Je paard niet recht van voren benaderen, maar rustig van opzij. Gaat ie ervandoor, wacht totdat ie stilstaat, en jaag hem dan van dat plekje af. Jouw plek is mijn plek principe. Dat doe je elke keer (duurt eerste keer wel lang, dus misschien een paar dagen voor je les mee beginnen) en je negeert je paard daarbij, maak geen oogcontact. Op een gegeven moment erkent hij jou als leider en zal naar je toe komen.

Wat ook wel eens wil werken: paarden zijn van nature nieuwsgierig. Neem iets mee dat knispert, met een snoepje, en ga in de wei niet de aandacht aan je paard maar aan dat knisperdingetje geven. Als je paard komt, zelfs even weglopen. Als hij je dan achterna komt, rustig omdraaien en je paard pakken. Wel meteen belonen!

Deze methoden gebruik ik al jaren en tot nu toe hebben ze bij elk paard gewerkt. Hopelijk ook voor jou!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:19

sophie_mij schreef:
gewoon wat lekker meenemen Haha! heplt altijd! bij mij athans

Ze zegt net dat dat niet helpt Knipoog

Op stal hebben we hier ook welleens last van, maar omdat de paarden meestal samen buiten staan, volgen ze elkaar.. De meeste tenminste, want de 2 kleintjes van stal blijven liever nog even gras eten Clown Ik doe altijd alsof ik iets bijzonders in het gras zie liggen of doe alsof ik iets in m'n hand heb.. Ik denk niet dat erachter aan gaan hollen helpt.. Succes iig!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:22

Dan is Silence toch wel makkelijk Bloos

9 van de 10 keer komt hij zelf aangelopen als ik hem roep.
Komt hij niet, ga ik hem halen.
Hij blijft staan waar hij stond, eet lekker door en als ik bij hem ben kan ik hem vastklikken en loopt hij meteen mee.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:23

Ik wacht dan gewoon. Hij komt dan vanzelf wel.

Idd gewoon naar de wei gaan om iets lekkers te geven of een knuffel en niet mee nemen, dan assioseerd het paard je niet altijd met meekomen en werken.

Ik ben overigens niet voor een paard uit de wei halen met iets lekkers. Dan lukt het je dadelijk nooit meer zonder iets lekkers en krijg je een bijterig paard.

Ik moet zeggen dat mijn paard 9 van de 10 keer naar mij toe komt en als ie niet komt loopt ie ook niet weg.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:27

gewoon met je rug naar hem toe op hem afgaan, een paard heeft niet in de gaten dat je dan op hem uit bent...
Ze zien niet super diepte, dus vandaar dat het werkt...
En het werkt ook gewoon iedere keer...

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:29

Als je paard op de wei staat, en je krijgt hem te pakken, neem je hem dat ook telkens mee van de wei af ?
Dat is de reken waarom ik die van mij niet te pakken kreeg, die wist als ie bij mij kwam dat ie van de wei af moest.
Ik ben hem toen gaan pakken, even aaien en knuffelen, om hem vervolgens weer los te laten. Hij weet nu dus niet of ik hem kom strelen of kom halen. Voor die streling blijft hij wel staan en dat lekkers dat ik bij heb ook wel. Ik pak hem dan vast, aai hem, geef het lekkers, en laat weer los, en ga gewoon weer weg. Zo leert je paard dat het niet altijd betekent dat je hem van de wei af komt halen.

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 18:54

capopjekop schreef:
LiannetJj schreef:

Je moet zoiets ook niet oefenen als je onder 'druk' staat, maar een keer als je alle tijd hebt. Ik weet niet wanneer je les hebt? Anders kun je mss voor een keer je paard in een kleinere wei zetten of een keertje op stal? Zodat je niet te laat voor je les komt en dan de dag erna als je tijd hebt een van deze dingen uitproberen.

Ik kom er niet elke dag. Ik ga er alleen op zaterdag heen. Het is namelijk een manegepaard Knipoog Maar in dit weer staan ze gelukkig gewoon in de stal.

LiekJuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 19:18

Met een lange zweep erachter gaan tot ie super moe is, dan uit de wei gaan staan, dan komt ie vanzelf naar je toe.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:06

achter hem aan blijven gaan tot hij moe wordt.
niet met iets lekkers lokken want dalijk krijg je hem er nooit meer uit al1 als je wat bij je hebt.