ruiterbewijs verplicht door ziektekstnverzek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

ruiterbewijs verplicht door ziektekstnverzek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 09:49

Ik had van het weekend een hele discussie met een dame die beweerde dat de verzekeringen tegenwoordig niet meer uitkeren, in het geval van een ongeval met paard, als de ruiter geen ruiterbewijs heeft.

Ik ben in de veronderstelling dat het ruiterbewijs alleen uitkeert ná je eigen WA en dan alleen aan de schade aan het jonge gewas ed in de aangesloten landgoederen en niet aan jezelf of aan je paard.

Zij zegt dat indien haar dochter van 10 met haar pony buiten gaat rijden (alleen of met vriendinnetje, dus zonder dr moeder) en er gebeurt een ongeluk en het meiske krijgt letsel, dat de verzekering dan niet uitkeert omdat het onverantwoordelijk is dat het kind zonder ruiterbewijs en moeder aan het buitenrijden is.....

is dat zo?

LDRD

Re: ruiterbewijs verplicht door ziektekstnverzek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:25

Kort antwoord: nee Clown

COKI12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:16

owja ow kan wel

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:06

Welke juridische basis zou die verzekering daar dan voor willen gebruiken??
Laat die muts eens met namen komen dan, als ze zo zeker van haar zaak is. Graag MET de bijbehorende voorwaarden...........

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:07

ik zal niet zeggen dat het niet onverantwoordelijk is om een 10 jarige alleen buiten te laten rijden maar dat is dan meer moeders probleem.
de verzekering betaald gewoon hoor.
het is ook niet verplicht een cap op te hebben, laat staan een ruiterbewijs

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 11:14

dacht ik ook al, ze komt waarschijnlijk vd week weer dus ik zal eens doorvragen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:26

Moet je die moeder toch eens vragen of ze het verantwoord vindt om een 10 jarig meisje in haar eentje of met leeftijdsgenootje buiten te laten rijden. Ik zou haast die verzekeringsmaatschappij gelijk geven als die niet zou willen uitkeren Ziek

It_is_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:36

Als de verzekeringen alleen uitkeren bij verantwoord gedrag, wordt er, volgens mij, nog maar weinig uitgekeerd Clown

Waratje schreef:
Moet je die moeder toch eens vragen of ze het verantwoord vindt om een 10 jarig meisje in haar eentje of met leeftijdsgenootje buiten te laten rijden. Ik zou haast die verzekeringsmaatschappij gelijk geven als die niet zou willen uitkeren Ziek

Ja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:44

katoo schreef:
Als de verzekeringen alleen uitkeren bij verantwoord gedrag, wordt er, volgens mij, nog maar weinig uitgekeerd Clown

Vandaar ook het woordje "haast" Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:51

Is niet zo, de verzekering keert gewoon uit, hoor.
Ik reed trouwens op mijn 10de ook alleen buiten, maar ik was dan ook een verantwoordelijk kind (en het was in een andere tijd, 1980 Clown ). Haha!

It_is_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:51

Waratje schreef:

Ja[/quote]

@waratje, was het met je eens.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:53

Als jij je been breekt met wat dan ook (van de trap vallen, snowboarden, paardrijden), dan komt dat toch ook meestal door blijkbaar onverantwoord gedrag (anders was het niet gebeurd als het wel verantwoord was geweest). De verzekering keert echt wel uit hoor...

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:28

In ieder geval keert een Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren (vroeger WA) alleen schade aan derden uit als er sprake is van aansprakelijkheid van de verzekeringnemer of verzekerden. Als het genoemde meisje op haar eigen pony rijdt, zal haar letselschade nooit uitgekeerd worden. Wel de schade aan bijv. de fietser die haar pony omver loopt.

Daarbij maakt het niet uit dat ze geen cap draagt of maar 10 jaar oud is. Er kan eventueel een eigen risico van toepassing zijn.

Er is bij het ruiterbewijs een aanvullende aansprakelijkheidsverzekering van kracht, die uitkeert als er geen AVP gesloten is door de ruiterbewijshouder of als deze dekking niet voldoende is (dus alleen aanvullend).

Uiteraard is het nogal onverantwoordelijk om een meisje van 10 alleen op pad te sturen met een pony, maar dat staat los van de verzekeringen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:39

WA inderdaad, maar voor gewone ziektekostenverzekering gelden wel heel andere regels...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:49

Waratje schreef:

Onder de 12 jaar MAG je toch niet buitenrijden zonder begeleiding van een volwassene?
Of is dat alleen in Belgie?
Of is het gewoon niet waar? Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:08

Volgens mij is er in NL niets over vastgelegd in de wet. Gelukkig zijn er ook weer niet zo heel veel kinderen onder de 12 die een eigen pony hebben, want maneges zullen het niet toestaan. En de meeste ouders zijn ook wel zo verstandig om hun kroost een klein beetje in te perken (hoop ik, oeps, twijfel.....).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:52

Urielle schreef:
Waratje schreef:

Onder de 12 jaar MAG je toch niet buitenrijden zonder begeleiding van een volwassene?
Of is dat alleen in Belgie?
Of is het gewoon niet waar? Clown

Mogelijk in België wel, daar zijn de regels in dit opzicht een stuk strenger. In NL bestaat een dergelijke ondergrens niet. Wel heb je natuurlijk een "kapstokartikel" waarbij ouders aansprakelijk zijn voor de daden van hun kinderen; daar kun je dit natuurlijk ook onder vegen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:19

toen ik 10/11 was reed ik ook alleen zonder begeleiding buiten... tja. of het wel of niet verantwoord is, is aan de ouders. Maar voor zover ik weet valt eventuele schade aan derden altijd onder de wa verzekering van ouders, zowel de schade die het kind veroorzaakt, als de schade die het (huis)dier veroorzaakt. De evt. schade die ze aan zichzelf toebrengen wordt door de ziektekostenverzekering vergoed. Evt. letsel aan de pony hangt af van de verzekering van de pony.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 09:40

Ik reed zelf ook al buiten op mn 11e moet ik eerlijk zeggen.
De dame in kwestie is niet geweest van het weekend dus heb het niet kunnen vragen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 23:25

Als pubers stomdronken in de mist zonder licht tegen het verkeer infietsen met 4 naast elkaar en ze vallen, betaalt de ziektekostenverzekering nog steeds.
Zelfs als je een zelfmoordpoging doet en je belandt daardoor in het ziekenhuis (gelukkig geen ervaring mee) betaalt de ziektekostenverzekering nog steeds.

Dus ook wel als een 10 jarige gewoon van haar pony afstuitert!