klem tussen paard en hek

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

klem tussen paard en hek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 08:19

Isis, onze vier-jarige, hoogdrachtige haflingermerrie, probeert me de laatste dagen steeds klem te zetten tussen haar en het hek.

Zolang ik haar gewoon borstel oid is er niets aan de hand, maar soms heeft ze opens geen zin meer (met name als we 's avonds de geboortemelder om willen doen) en draait zo naar het hek toe dat ik klem kom te staan. Je krijgt 'r dan bijna niet meer terug, duwen tegen de kont, gaat ze alleen maar harder duwen en ze is echt supersterk. Het beste lukt het nog door een ruk aan het halstertouw te geven en haar hoofd naar je toe te trekken, maar dan moet je wel zo snel zijn dat je er nog bij kunt.

Op zich weet ze best wat "om" is. Als we gewoon aan het oefenen/grondwerken zijn, kan ze het prima op zeer lichte druk van m'n hand. Maar zodra er iets gebeurt waar ze geen zin in heeft, haalt ze dit "grapje" uit.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

merrieveulen

Re: klem tussen paard en hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:18

heb je al gecontroleerd of de singel misschien pijn doet? het is namelijk zo, dat wanneer een paard met een buiksingel (om het zo maar te noemen, een gewone singel op de plaats van de longeersingel bijv. ) gaat liggen, deze singel strakker trekt. dit geldt ook voor wanneer het paard gaat grazen. als je dus de singel bij het poetsen bijvoorbeeld omdoet, kan het zijn dat de singel erg strak wordt wanneer het paard gaat liggen, of grazen. controleer dit eerst, veel dergelijk gedrag komt voor uit ongemak.

mocht het dat niet zijn (het is overigens op te lossen met een stukje extra elastiek), dan zou ik aanraden om een losse paal met ruimte in de grond te slaan, een stukje van het hek af. als ze dan gaat draaien, kan je gewoon meelopen tot ze stopt. beloon duidelijk en uitbundig als ze stopt, probeer zo min mogelijk fysieke weerstand te bieden, maar geef tijdens het draaien wel aan dat je graag wilt dat ze stopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:23

De buik van (hoog) drachtige merries word steeds gevoeliger. Ook daar kan het dus aan liggen.

Verder vind ik het idee van merrieveulen erg goed. Het best is om vooral niet terug te gaan duwen, zij gaat ook terug duwen en dat win je toch niet van 500 kilo.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 09:42

ik denk inderdaad ook dat ze die singel niet zo prettig vind, maar ja, zo kunnen we haar 's nachts wel goed in de gaten houden.
Verder is die losse paal een heel goed idee!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:12

probeer eens een lekker dik bontje om de singel, of iets van een stuk schuim. iets wat meegeeft in ieder geval, zodat het meeveert als ze gaat liggen of grazen. kijk ook hoe los de singel kan zonder te glijden, de kans is groot dat ie een heel stuk losser kan, zeker als het paard uit zichzelf geen gekke bokkesprongen en galoppades maakt. bij gewoon grazen en op stal verblijven, zal het geen probleem zijn als de singel losser zit. vergeet ook niet dat de spieren voor de bevalling hier en daar losser worden, en wegvallen. de buik zakt, en vaak gaat dat gepaard met spanning op de buikspieren. dit kan ook ongemak van de singel veroorzaken. probeer hem dus zo zacht en los als mogelijk te maken/ doen, misschien dat daarmee het probleem al is opgelost.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 15:28

d'r zit al een schapevachtje onder en een bontje om de singel, hij zit inderdaad vrij strak, maar bij een gaatje losser hangt ie regelmatig op z'n zij.....
Toch maar iets proberen te fabriceren met elastiek en hopen dat het niet zo lang meer duurt (ze was 1 mei al uitgerekend).

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:29

De buik van (hoog) drachtige merries word steeds gevoeliger. Ook daar kan het dus aan liggen.

Was ook het eerste waar ik aandacht,
heb je al geprobeerd inmiddels met een bontje?
Gaat dat beter?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:05

merrieveulen schreef:
heb je al gecontroleerd of de singel misschien pijn doet? het is namelijk zo, dat wanneer een paard met een buiksingel (om het zo maar te noemen, een gewone singel op de plaats van de longeersingel bijv. ) gaat liggen, deze singel strakker trekt. dit geldt ook voor wanneer het paard gaat grazen. als je dus de singel bij het poetsen bijvoorbeeld omdoet, kan het zijn dat de singel erg strak wordt wanneer het paard gaat liggen, of grazen. controleer dit eerst, veel dergelijk gedrag komt voor uit ongemak.

mocht het dat niet zijn (het is overigens op te lossen met een stukje extra elastiek), dan zou ik aanraden om een losse paal met ruimte in de grond te slaan, een stukje van het hek af. als ze dan gaat draaien, kan je gewoon meelopen tot ze stopt. beloon duidelijk en uitbundig als ze stopt, probeer zo min mogelijk fysieke weerstand te bieden, maar geef tijdens het draaien wel aan dat je graag wilt dat ze stopt.

Ben het hiermee eens Ja

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:24

Dat ze je klem probeert te zetten lijkt mij nou ook niet prettig en veilig. Heb je geen mogelijkheid om haar aan twee touwen te zetten.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 18:00

winnitou schreef:
Dat ze je klem probeert te zetten lijkt mij nou ook niet prettig en veilig. Heb je geen mogelijkheid om haar aan twee touwen te zetten.

hoe bedoel je dat precies? Als ik haar aan het halster aan twee kanten vastzet, kan ze nog steeds haar kont draaien.

gisteren nog een extra bontje om de singel gedaan en aan de andere kant aangesingeld (haar "stijve" kant) en ze heeft nog niet bedacht dat ze me vanaf die kant ook klem kan zetten.

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 23:53

Als je je paard vast zet op een brede plaats (b.v brede gang) met een halstertouw naar links en naar recht beperk je de mogelijkheid om zelf klemgezet te worden tussen paard en muur.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 00:11

het gedrag op zich wordt er echter niet mee opgelost. prima dat je huidige oplossing werkt, verbazend toch hoe simpel het kan zijn he? hopen maar dat het zo blijft!