wat nog te doen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

davincilover

wat nog te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 22:18

Hoi,
ik heb even een vraag ik weet dat er al veel topic zijn over de verharing van je paard en vragen over adviezen maar dat is het nou juist...

Mijn paard is 17.
En heeft nog niets verhaard..
Ze is afgelopen November geschoren en heeft door de zachte winter ergens in januari weer een nieuwe wintervacht ontwikkeld.
Nu zijn alle paarden op stal al weer een aantal weken aan het verharen en hebben zelfs al een mooie dunne vacht.
Die van mijn paard glimt wel, ze is op dit moment ook kerngezond, alleen ze blijven lang en onder haar buik zijn ze blond kleurig en ook heel lang(ze heeft absoluut geen wormen!maar het zijn gewoon lange haren die heeft ze elk jaar rond deze tijd onder haar buik en op haar benen.).
Nu voer ik haar al een maand lijzaadolie, en heb haar ook een vitaminespuit gegeven.

Ik zie niets veranderen...(geen verharing)
Wat kan ik nu nog meer doen? moet ik haar wel scheren omdat ze wat ouder is om haar te helpen?
(zie het eigenlijk niet zo zitten.)
Verder ziet ze er mooi uit is ook kerngezond en tiert goed, alleen heeft ze wel last met rijden ze heeft het gewoon snel warm door die lange haren en krijgt krulletjes zweet in haar nek.

Weet iemand nog iets een voedings suppelement of iets dergelijks?
Ze krijgt trouwens ook van subli spoorellementen door haar voer (met mineralen als koper zink mangaan ... vanalles!)

Nou ik ben benieuwd of iemand nog een tip heeft..

davincilover

Re: wat nog te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 09:09

oke niemand tips?? of moet ik geduldig zijn...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:25

het enige wat ik nog kan bedenken is idd scheren,dan ziet haar vacht er dit jaar er miss iets minder mooi uit maar dan heeft ze het iig niet zo warm (je kan miss ook nog even wachten miss verhaart ze wat later). Haha!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 23:51

weet je zeker dat ze gezond is?
want krullende haren ,(ook zonder zweet?) , haar "ouderdom" en het niet verliezen van wintervacht (of zelfs alleen maar meer aanmaken)
KAN weleens leiden tot Chrusing.. dit is een ziekte wat vaak bij oudere paarden voor komt, ook met lange dicht op elkaar gegroeide haren, en gekrult!

een vriendin van me had dit met haar paardje, ook al bleek hij zich eerst ook niet anders te gedragen!
Het is niet om je bang te maken echt niet, maar meer een idee wat het misschien kan zijn.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 00:03

de ziekte heet Cushing, niet Chrusing Knipoog
Als ik me niet vergis heeft het met een bepaald hormoon te maken, of iets met de lever...
Je kan het in ieder geval herkennen aan een lange gekrulde vacht, die soms wat plakkerig aanvoelt. Een dikke buik hebben ze ook meestal.
Wondjes genezen ook trager.

Als je die symptomen denkt te zien bij je eigen paardje, laat er eens een dierenarts naar kijken.

Voor de rest... zit het haar nog muurvast of begint het al iets te lossen?
En komt ze veel buiten? Paarden beginnen vaak te verharen door invloed van een langere daglengte, dus als ze vaak in een stal staat kan het er ook mee te maken hebben.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 00:17

Ashkerlon schreef:
de ziekte heet Cushing, niet Chrusing Knipoog
Als ik me niet vergis heeft het met een bepaald hormoon te maken, of iets met de lever...
Je kan het in ieder geval herkennen aan een lange gekrulde vacht, die soms wat plakkerig aanvoelt. Een dikke buik hebben ze ook meestal.
Wondjes genezen ook trager.

Als je die symptomen denkt te zien bij je eigen paardje, laat er eens een dierenarts naar kijken.

Voor de rest... zit het haar nog muurvast of begint het al iets te lossen?
En komt ze veel buiten? Paarden beginnen vaak te verharen door invloed van een langere daglengte, dus als ze vaak in een stal staat kan het er ook mee te maken hebben.

sorry die bedoelde ik,
dat paard waar ik het over had had het geloof ik ook onder zn buik heel erg, zij had er toen ook nog nooit van gehoord, ze heeft wel een topic maar die zal ik morgen even vragen als de TS er belang bij heeft Lachen

kimmigirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:21

hoi,
is ze wel gezond Ach gut Ach gut Bloos Knipoog Duivel Huilen Vingers aflikken Vingers aflikken

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 09:43

Hoi bedankt voor de reacties! Alleen ik heb het mischien fout verteld maar ik bedoelde eigenlijk dat als zij zweet tijdens het rijden haar haren in haar nek wat opkrullen van het zweet snappen jullie wat ik daarmee bedoel? omdat de haren nog te lang zijn ze zijn ook niet heel heel lang maar het is gewoon nog geen zomervacht. Kijk maar naar de foto's in mijn profiel kijk en oordeel zelf je ziet dat ze absoluut niet ziek is en goed in haar vel zit! ik ga even kijken of ik een foto van dichtbij heb van haar vacht.
De DA was er laatst voor haar inenting en zei dat ik trots mocht zijn hoe zij eruit ziet voor haar leeftijd alleen vroeg ik dus over die lange haren toen zei hij dat ik maar even wat lijzaad moest halen en ik heb een vitaminespuit gekocht en gegeven maar dit heeft dus geen effect...

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 09:48

Afbeelding
Ja je ziet het zo niet echt het is glad maar de haren zijn lang ze zijn niet kort.

hier iets duidelijker van haar kont, je ziet trouwens witte haren ze is een stekelharige vos.
Afbeelding

Mischien heeft iemand hier ervaring mee? of komt het gewoon door haar leeftijd?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:58

davincilover schreef:
Hoi bedankt voor de reacties! Alleen ik heb het mischien fout verteld maar ik bedoelde eigenlijk dat als zij zweet tijdens het rijden haar haren in haar nek wat opkrullen van het zweet snappen jullie wat ik daarmee bedoel? omdat de haren nog te lang zijn ze zijn ook niet heel heel lang maar het is gewoon nog geen zomervacht. Kijk maar naar de foto's in mijn profiel kijk en oordeel zelf je ziet dat ze absoluut niet ziek is en goed in haar vel zit! ik ga even kijken of ik een foto van dichtbij heb van haar vacht.
De DA was er laatst voor haar inenting en zei dat ik trots mocht zijn hoe zij eruit ziet voor haar leeftijd alleen vroeg ik dus over die lange haren toen zei hij dat ik maar even wat lijzaad moest halen en ik heb een vitaminespuit gekocht en gegeven maar dit heeft dus geen effect...

die snapte ik daarom zette ik erneer of het ook krulde zonder zweer Knipoog
de foto's van je paardje zien er goed uit, mooi stekelharig is ze:j
oudere paarden hebben indd wat meer last met het verharen , wij gaven Felma (23) ook lijnzaad, maar we hebben dr op een gegeven moment toch maar even geholpen door indd te scheren Lachen

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 10:02

Hey Suusiejj ! heb je net gpbt haha.

Dus jullie hebben toch geholpen door te scheren, ja daar twijfel ik nu dus aan ik moet zeggen dat gister haar haren op haar voorhoofd wel loskwamen! maar ik vond het wel gek want ik was altijd in de waan dat als een paard verhaart het het eerste bij de kont begint, maar nee bij die van mij bij haar koppie dus!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:03

ik weet niet of er een specifieke plek is waar het verharen echt begint.
Wij hebben dr inderdaad geholpen door te scheren , lijnzaad maakte wel los, en dan voorzichtig
met een zweetmes over de vacht heen hielp ook, maar uiteindelijk schoot het niet heel erg op dus hebben we geschoren, dikke deken erop en ze stond er weer stoer bij..
apart was wel dat Felma van donkerbruin ineens zwart werd na het scheren Verward stond wel vet Knipoog