welshje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hildetje

welshje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 17:12

eej mijn paardje draaid de hele tijd zijn hoofd weg als ik zijn hoofd stel om wil doen doet hij dat ook wat moet ik nu doen? antwword alsje blieft Huilen

Poiuytrewq

Re: welshje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:18

Weet je ook waarom hij zijn hoofd wegdraait? Gewoon om jou uit te testen of om je tepesten? Als je een paard zijn hoofdstel indoet doe je je rechterarm om zijn hoofd zodat hij niet weg kan draaien. Met je linkerhand doe je zijn bit in

hildetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 17:23

oke bedankt voor de tip:P

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:25

Hoofd wegdraaien kan inderdaad uit irritatie zijn, dat hij jou daarmee gewoon te slim af wil zijn MAAR let op, het kan ook zijn dat het hoofdstel niet goed past ofdat hij nare ervaringen met het bit krijgt... dit moet je dus zeker wel eerst uitsluiten Knipoog

hildetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 19:46

oke ik ga het nog eens probere

Meisje_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:38

lukt het nog niet zoals suus_ zegt zou ik toch even verder kijken dan dat, dus even nagaan of hij geen last ergens van heeft of misschien last van de tanden en t bit niet lekker vind zitten. maar veel doen het idd om te treiteren

succes

Meisje_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:06

en lukt het nu echt niet, kan je altijd prberen ALS LAATSTE misschien een lekker luchtje aan het bit te doen. zoals wortelsap of appelsap.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:27

mijn (jonge) merrie deed dit ook, alleen dan naar de grond. ze deed haar neus helemaal naar de grond, om onder het bit uit te komen. een paard dat het bit niet in wil, heeft daar altijd een reden voor. is het rijden vanuit de pony gezien wel leuk, zit het zadel, bit en hoofdstel wel lekker, hoe wordt er gereden, heeft het paard misschien last van één of ander ongemak?

bij mijn merrie was de beste oplossing om gewoon te stoppen met het bit, ze vond het eng, luisterde er wel naar, maar het was duidelijk dat ze het verre van prettig vond. ze wilde het gewoon liever niet in. ik heb in haar geval alle gebruik van bitten afgeschaft, en daarmee de oplossing gevonden. geen probleem, met een beetje oefening en training kan iedereen zonder bit rijden.

laat je alsjeblieft niet aanpraten dat je pony je zou pesten, zo werkt een paard niet, een paard is altijd eerlijk. ze wil met het niet accepteren van het bit iets aan jou duidelijk maken, dus probeer uit e vinden wat dit is. dan kan je het probleem bij de oorzaak aanpakken en goed oplossen. succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:48

suus_ schreef:
Weet je ook waarom hij zijn hoofd wegdraait? Gewoon om jou uit te testen of om je tepesten?

Paarden testen niet uit en pesten niet.
De pony zal wel een reden hebben om het bit niet in te willen hebben.
Laat zijn gebit eens nakijken door een goede paardentandarts.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:16

Ze kunnen je anders heel goed uittesten kijk maar eens bij het rijden bij sommige paarden of pony's, dat wil toch ook niet altijd zeggen dat ze een probleem hebben?!
Dat ze eerlijke dieren zijn geloof ik graag, en dat ze een mens kunnen uittesten evengoed

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:21

Misschien heb je (per ongeluk) een keer hard met het bit tegen haar tanden geslagen met het indoen. Als je nou net zolang wacht tot ze zelf het bit aanneemt, dat kost misschien wel wat geduld, en zorgt dat je dus niet het bit tegen haar tanden aan hoort komen (want dat voelen ze wel!) dan gaat ze je vanzelf wel weer vertrouwen. Gewoon rustig aan blijven doen. Ook met het uitdoen gewoon wachten tot ze het bit vanzelf loslaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:28

suus_ schreef:
Ze kunnen je anders heel goed uittesten kijk maar eens bij het rijden bij sommige paarden of pony's, dat wil toch ook niet altijd zeggen dat ze een probleem hebben?!
Dat ze eerlijke dieren zijn geloof ik graag, en dat ze een mens kunnen uittesten evengoed

Wat ik dan zie, is geen uittesten van de paarden of pony's, maar uiting geven aan ongemak, of onbegrip (ruiter is niet duidelijk) of zelfs pijn e.d..

hildetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 10:52

oke bedankt voor alle tips allemaal;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:09

suus_ schreef:

en waarom test een paard je uit? niet omdat dat zo leuk is, want zo werkt een paard niet. het is geen mens. een paard dat het nodig vindt om je 'uit te testen', heeft wel degelijk ergens een 'probleem', al is het nog zo klein. ongemak bij het rijden, een pijnlijk bit, iets niet begrijpen (miscommunicatie)... noem maar op. als je dat hebt uitgevonden, de reden voor het gedrag, dan kan je het ook oplossen, en dat kan dan vriendelijk en geduldig.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:18

probeer hem zo rustig mogelijk te benaderen, aai hem eerst op zijn halsje steeds dichterbij, haak dan je rechterarm om zijn/haar neusje en doe het hoofdstelletje in. beloon hem hierna!

Hieronder foto's van ons welshje, hij deed dit eerst ook maar dat hebben wij op de hierboven genoemde "methode" afgeleerd:

Afbeelding

Afbeelding

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:16

Weet je waarom hij dit doet? Misschien heeft hij nare ervaringen met het bit ofzo, of hij doet het om je gewoon te pesten.. Loop rustig naar hem toe, aai hem over z'n hals, doe je rechterarm over z'n neusje en doe met je linkerarm het bit in en beloon hem hierna Lachen Veel succes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:37

MRIIIS schreef:
Weet je waarom hij dit doet? Misschien heeft hij nare ervaringen met het bit ofzo, of hij doet het om je gewoon te pesten.. Loop rustig naar hem toe, aai hem over z'n hals, doe je rechterarm over z'n neusje en doe met je linkerarm het bit in en beloon hem hierna Lachen Veel succes!

een paard ontwijkt het bit niet om mensen te pesten. een paard is geen mens, dus schrijf hem ook dergelijke menselijke dingen niet toe. een paard dat niet meewerkt heeft hier een reden voor, altijd. als is het maar dat hij het rijden saai vindt, er is altijd een reden!

vosfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:04

ben het met bovenstaande tekst eens! we vergeten vaak dat ze niet zo reageren als mensen...een paard denkt er echt niet aan van laat ik het baasje eens gaan pesten Clown maar veel succes ermee! en heb je de reden al gevonden?

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:49

Misschien heeft hij een slechte ervaring met het bit? als je het bit indoet, tik je dan tegen zijn tanden? Dat kan best wel pijn doen bij een pony. Of ben je eens zo boos op hem geworden dat je aan het bit trok? Het kan allemaal zo zijn gebeurd, was ook bij mijn vz pony, een meisje trok heel erg in de mond( die is er gelukkig nu niet meer) en wou ze het zadel niet op, en hoofdstel en mond open doen? Ho maar!