Tips weidengang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lika93

Tips weidengang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 16:44

Heey Tong uitsteken
Mijn paard gaat binnekort het land op! Haha!
24 uur per dag. Nou is dit mijn 1e paardje, dus vroeg ik me af hebben jullie nog tips? Pling
Dingen waar ik extra op moet letten e.d? Lachen

Ik hoor het graag! Afgod

doeiii Doei!

Wiesje

Re: Tips weidengang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:45

Als mijn paarden 24u op het land komen verandert er niks, als dat ze geen stro meer onder hun hoefjes hebben 's nachts. En ze krijgen hun brokjes buiten. Ik controleer 's avonds het verse drinkwater nog eens en verder lopen die van mij aan huis in een wei waar ze onmogelijk uit kunnen breken (gaashekwerk) dus maak ik me verder geen zorgen! Meestal controleer ik rond 01u nog eens of alles rustig staat.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:29

Ik bouw de weidegang altijd rustig op (dus niet van helemaal niet op de wei in 1 x naar 24 uur per dag... ik begin met een paar dagen een uur...een paar dagen 2 uur...een paar dagen 4 uur... een paar dagen 6 uur en dan evt. volledig) ivm evt. risico op hoefbevangenheid en/of koliek. Als ik mijn paarden 24/7 weidegang geef, dan voer ik ze wel bv vitaminekoeken van Pavo bij, simpelweg omdat er in onze Nederlandse weides bij mijn weten niet zoveel vitamines en mineralen zitten. Als ik een paard met ijzers heb, dan haal ik deze er wel af voor ze de wei op gaan zodat ze toch iets meer grip hebben wanneer de wei nat is en ze hun weidegenootjes niet met een paar ijzers kunnen meppen Haha! .

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:05

Let wel op dat hij niet teveel te eten krijgt.
Die van mij staat altijd op de wei, met uitloopstal. Zijn wei is helemaal kaal, maar nog is hij aan de dikke kant. Haha.

Als hij het hele weiland ter beschikking had (nu is 3/4 deel afgezet) dan zou hij zichzelf nog eens doodeten. Je moet dus wel opletten dat hij genoeg, maar ook niet te veel te eten krijgt.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 14:31

Ik sta op een pensionstal en ik denk dat dat ik het mág opbouwen. volgens mij is het gewoon de regel dat ze daar in 1x 24 uur per dag op t land gaan. En die Pavo koeken dat is wel een goeie tip Haha!

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 14:31

ik bedoel NIET mag opbouwen..

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:33

Pavo SummerFit koeken zijn hier inderdaad ook een groot succes! Paard glanst en komt weinig aan, lekker rustig en geen overtollige energie.

Ben er helemaal enthousiast over! Haha!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:34

Daar moet je dan toch wel mee uitkijken hoor. Van helemaal niet op de wei naar 24/7 op de wei, kunnen sommige paarden toch echt heel ziek van worden. Als ik jou was zou ik toch proberen of je niet kunt opbouwen, het is toch jouw paard en de pensioneigenaar betaald de DA kosten vast niet als je paardje wel ziek wordt. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:35

VSW --> SV.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 14:38

Oke. Ik zal proberen of ik met de boerin kan regelen dat ik het ff kan opbouwen. Maar nog ff een vraagje... Hij staat dat op het land (zeg maar 24 uur per dag) En als je dan 1x per dag een Pavo Koek bijvoert is dat dan genoeg?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:45

Als er genoeg gras op het land staat is dat voldoende, wij voeren onze paarden helemaal niet bij als er voldoende gras staat. Clown

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:48

Lika93 schreef:
Oke. Ik zal proberen of ik met de boerin kan regelen dat ik het ff kan opbouwen. Maar nog ff een vraagje... Hij staat dat op het land (zeg maar 24 uur per dag) En als je dan 1x per dag een Pavo Koek bijvoert is dat dan genoeg?

Yep, dat is genoeg hoor Lachen . Ik breek de koek trouwens altijd wel in kleine stukjes sinds ik van mijn VA gehoord heb dat ze veel slokdarmverstoppingpatienten (leuk voor galgje Haha! ) kreeg wanneer deze de koeken in het geheel kregen. Ik zou idd zeker vragen of je op kan bouwen... en wellicht kan je nu al terecht bij een stukje gras (berm ofzo) waar je je paard aan de hand kan laten grazen? Rond deze tijd is het gras heel rijk, zeker nu het ook weer geregend heeft en we van die hoge temperaturen hebben gehad en de temperaturen weer omhoog gaan... Het jonge gras schiet nu bijna zichtbaar uit de grond... Haha!

Edit: ik vind het gras dus niet voldoende... omdat er in 'ons' gras toch niet veel zit qua mineralen / vitamines / kruiden e.d.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 15:03

Oke Bedankt voor de tips:)
en Vikki, ik zat net ff op je profiel te kijken en vond het wel grappig dat jou paard Western & Dressuur is. Mijn namelijk ook =) haha..

Maar nóg meer tips zijn Welkom!:)

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:36

heei lisha, ben iris van celéena,
Je mag het opbouwen, ik doe dat ook. Ze gaan met pinksterren het land op, en dan haal ik cleena 's avonds binnen en zet ik haar 's morgens weer buiten.
Leuk trouwens dat je ook op bokt zit Cool

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 17:40

IRIS:D heb je msn? dan kunne we daar ff veder prate:P

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:41

ik zal je wel ff een pm sturen:)

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:45

Langzaam opbouwen idd Ja Mijn pony staat ook 24/7 buiten en krijgt als extra nog wel een Pavo Summerfit koek bij gevoerd, 1 per dag.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:56

Mijn vorige paard bereidde ik voor op 24uur p/d weidegang.Gewoon door aan het handje lekker te wandelen en een hapje gras te eten.Dat deden we al een paar weken van te voren,helaas was ik toen niet in de mogelijkheid om hem een paar uurtjes per dag in de wei te zetten....maar dit ging ook prima Ja

Het afhalen van ijzers of bijvoeding moet je gewoon even bekijken....als je gewoon nog gaat rijden en je hebt de ijzers nodig en je paard is geen mepper....dan lekker onder laten.
Met de voeding....je moet nu oppassen want het gras maakt nu een enorme groeispurt en zit bordevol suikers...vooral het wat kortere gras.Daar kunnen ze hoefbevangen van raken(het ene paard is gevoeliger dan het andere)....van in een keer veel lang gras krijgen de gewoon een dikke pens Haha! .Als je paardje hmmmm....snel aankomt zorg er dan voor dat hij niet de hele dag met zijn kop naar beneden kan staan om te zigzaggen met zijn hoofd...maar zet hem op een karig stuk Knipoog
Wordt je paardje nu te mager kun je bijvoeren ...wordt ie te dik...minder gras.Het is gewoon een kwestie van observeren Knipoog
Mijn paarden staan een groot deel van de dag op een zeer karige wei....die krijgen ook een hooinetje met uitmuntend hooi.Op stal hebben ze de beschikking over een mineralenblok en zo kunnen ze naar behoefte likken.Als je geen liksteen (mineralen...gebruik altijd de rode"baksteentjes" daar zit veel in...dus geen zoutblok ....van die witte grote blokken...dat is alleen maar zout zonder toevoegingen) hebt zijn de mineralen koeken een goede optie...

Groetjes,Tinky

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 19:20

Haai.. bedankt voor de tips:)
Ik heb besloten dat ik mn pony de eerste 4 dagen 'snachts naar binnen haal.. en na die 4 dagen gewoon 24/7 (22/7 omdat ik ook nog rij) op t land laat staan:) en ikben nu al bezig met hem te late graze bij een stuke land.. 10 min per dag.
Ik hoop dat het goed gaat:)

Groetjes Lisha.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:20

Veel plezier alvast Haha!

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:38

hallo sta jij soms op Hmans?
Ik heb daar ook altijd gestaan met mijn pony en mijn zusje staat er nog met haar shet snowy.
Elk jaar gaan de paarden in 1 x het land op bij hmans en ik heb er in al die jaaren nog nooit probleemen gezien kwa hoefbevangenheid bij de paarden.
ook om dat het land al gemaait is en er vaak kort gras op staat.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:31

Hallo Sylvie

Het zit hem niet alleen in de hoefbevangenheid...er zijn nog veel meer zaken.Weet er ook een die ze op een bepaalde datum gewoon naar buiten deed...weer of geen weer.Ging altijd prima hoor...tenminste...als je de achteruit hollende conditie niet meerekend dan.Zo van het harde krachtvoer over op gras....diarree,koliek....noem maar op.Dit waren wel paarden...pony's zijn wat taaier.
Maar waarom risico nemen denk ik dan weer....daarom liever de darmen alvast wat laten wennen aan gras...voor de paarden ook fijn om zo nu en dan al een hapje gras te snoepen Knipoog

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 15:32

Haay sylvie. ja ik sta op heeremans en snowy ken ik ook wel en je zus ook Haha!

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 18:21

Wie weet waar je die Pavo Summerfit koeken ON-LINE kan bestellen? Pling