liever een heel 'dichte' deken of een 'luchtigere' vliegende

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

soleillover

liever een heel 'dichte' deken of een 'luchtigere' vliegende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 19:15

hey,
bij mijn buren/overburen staat een zwarte shet met een heel dikke vacht. Deze shet schuurt echter licht aan de manen en de staart. Nu hebben de mensen waar hij staat er een deken opgelegd... Deze deken is voorzien van een 'nek-gedeelte' en heeft van die banden om de buik.
het is zo'n soort deken dus: Afbeelding

wat vinden jullie daar nu van? zou het niet beter zijn om een iets luchtigere deken op te doen zoals deze: Afbeelding

de deken die de shet opheeft is donkerblauw, en met het warme weer van pas (25 graden en hoger)
liep hij er echt helemaal bij alsof hij het stikheet had (hoofd laag, sloffen, etc.) en hij stond vooral in de schaduw, terwijl de andere paarden gewoon lekker aan het grazen waren... (geen deken op of zoeen als de 2e foto)

wat vinden jullie fijner?
het leek mij toe dat die shet het erg warm vond.. en de andere paarden in die andere dekens hadden er lang niet zo'n last van... is het dan wel verstandig om een shet met een dikke vacht zo'n deken op te doen, alleen maar zodat ie mooier blijft? ZOu je niet beter met bv. bepaalde middelen kunnen werken?

ik ben benieuwd naar de reacties.. groetjes!

Cishashka

Re: liever een heel 'dichte' deken of een 'luchtigere' vliegende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:52

De reacties op zo'n topic lijken mij al vrij duidelijk. Ik zou gewoon naar de eigenaar toe gaan, en vragen waarom de shetlander het deken op heeft, als ze een goede reden ervoor hebben, nou ja klaar dan. En anders zou ik gewoon netjes, niet aanvallend jou mening geven dat ze beter het deken af kunnen doen of eventueel een ander deken op zouden kunnen doen. Omdat het paard in die hitte bijna smoort, vooral op shetlanders ervoor gemaakt zijn in slechte weersomstandigheden te leven. Succes:)

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:57

als dat paardje schuurt kan het dat hij zomerexeem heeft...
dan moet het paard zo'n deken op tenzij de baasjes willen dat hij heel zijn huid kapot schuurt.
er komen in de zomer namenlijk vliegjes die steken je paard die laten wat spul op die plekjes achter, als je paard alergies is voor dat spulletje gaat hij schuren (vaak zo erg dat heel zijn huid kapot gaat).
dan moet hij zo'n warme dichte deken op zodat de vliegjes er niet bij kunnen komen.
het is niet fijn voor het paard maar anders raakt hij helemaal gestrest van de jeuk en dat is ook helemaal niet fijn.

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 16:17

Het is geen zomerexzeem zover ik weet. Ik werk namelijk bij de paardenhandelaar waar de shet vandaan komt (en nog van is). De shet schuurt altijd... heeft ook wat roos. Maar het komt niet specifiek door de vliegjes in de zomer.
De handelaar maakt het niet veel uit, en ik ben ook niet bepaald van plan om de mensen erop aan te spreken.
Ik ben alleen benieuwd wat anderen beter vinden.. dan kan ik daar namelijk rekening mee houden bij de andere shets die ook schuren...! Lachen

MangoXSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:46

Het zou kunnen dat hij luis heeft of dat hij ergens alergisch voor is of staaart en manen eczeem heeft. maar even een tip: voor jeukende plekken moet je gewoon een teiltje lauw water met wat biotex (klein beetje) mengen en de plekken ermee wassen. mijn verzorgpony heeft het ook en het helpt echt. [k]uss

MangoXSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:48

trouwens er zijn echt nog wel andere oplossingen dan z`n hete deken. jij krijgt toch ook geen winterkleren van je moeder aan in de zomer? maar ik denk dat je ervoor zou kunnen zorgen om in de zomer en vooral nu (eiwitrijk gras) wat minder in de wei te houden en hem elke dag even goed te wassen.

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:55

misschien moet je gewoon eens aan de eigenaar vragen wat hij heeft en dat in dit toppic plaatsen.
dan kan je kijken of het volgens ''bokkers'' onzin is om die deken te dragen Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:58

Is heet een everline?
Wij hebben ook een donkerblauwe en nooit gemerkt dat de pony het er warm onder had...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:38

bij ons staan er 2 pony onder een deken zoals foto 1 omdat die last hebben van zomerexceem, ik heb echter nog nooit gemerkt dat die pony's het erg warm hadden (ook niet toen het vorig jaar 38 gfaden was).
ik denk dat hij eerder last heeft van die dikke vacht.