Vanaf wanneer een veulen laten springen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_92

Vanaf wanneer een veulen laten springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 15:20

Hoi,

Ik ben vorige week een week op vakantie geweest op een boerencamping. En daar hadden ze ook paarden staan. Maar op de laatste dag lieten ze een pony van iets ouder dan 1 jaar springen. En echt hoog!! Ik dacht dat dat helemaal verkeerd was, maar mij werd wijs gemaakt dat dat juist goed is! Maar nu wil ik het ook zeker weten!!
Ik heb trouwens over dit onderwerp wel een topic gevonden maar daar ging iedereen zijn eigen mening geven en kwam er helemaal een discussie. Maar ik wil liever weten wat het echt is en niet wat iemands mening is! (snappen jullie het nog??)

Kunnen jullie mij helpen??

Groetjes van Nienke.

Arlette_

Re: Vanaf wanneer een veulen laten springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:42

op zijn eerste is een paard nog niet helemaal volgroeid, en als je er dan al mee gaat springen,, nee, dat is helemaal niet goed voor de botten van het beestje !
in de wei vrolijk speels uit zichzelf een beetje springen is natuurlijk wel oke, maar ( zoals jij zegt heel hoog ) dan is dat niet goed!
xx

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 15:55

Okee, bedankt voor je antwoord!! Maar wanneer is het wel goed om een paard/pony voor het eerst te laten springen, oftewel wanneer is een paard echt helemaal volgroeid??

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:10

Er zijn mensen die veulens van 5 maanden in een groepje (om stress te voorkomen) laten springen over een balkje van ongeveer 60 cm om de aanleg te bekijken. Niet te vaak want dan treed er vermoeidheid op, kunnen ze fouten maken en dan hebben ze een nagatieve ervaring met springen. Schokbelasting zorgt voor stimulatie van botaanmaak, dus heel slecht zal het niet zijn voor de botten. Wel kunnen de banden en pezen in de benen nog te zwak zijn, zeker bij een jaarling die vaak net een groeispurt hebben, en kunnen deze sneller overbelast worden.

Verder heeft het geen zin, ze hebben het getest met 2 groepen de ene kreeg wel hindernismatriaal aangeboden de andere niet. Toen ze op 4 jarige leeftijd in training gingen hadden de ervaren wel iets meer spieren en coordinatie, maar de onervaren groep haalde dit binnen een paar weken weer in.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:41

Ik denk pas als die een jaar of 3 is..

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:50

ja IrisvdHeuvel... dat denk ik ook zo ongeveer wel ja
als ze een zadel en hoofdstel kan dragen, gewend is aan mensen en gewend is aan druk op haar rug en de botten volgroeid zijn, dan denk ik wel dat het kan

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:35

Druk op de rug door een ruiter is wel heel wat anders dan vrij springen.
Je kan een paard zeker wel een keer vrij laten springen, ook al is hij niet gewend aan zadel, hoofdstel of een mens op z'n rug. Het is alleen erg afhankelijk van de intensiteit van het vrij springen, de hoogte van de hindernissen, de frequentie van het springen en bijvoorbeeld de gesteldheid van de bodem.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 15:44

Bedankt voor al jullie reacties!! Het is me wel allemaal wat duidelijker!! Ik ben er zelf niet bij geweest, maar heb er wel verhalen en foto's van gezien. Het veulen werd in de bak los gelaten en aangespoord om over een hindernis te gaan. Hoe hoog durf ik niet te zeggen. Misschien dat ik er een foto van kan krijgen, dan zal ik die wel laten zien!!

Meisje_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:52

ik laat mij vrij bij een jaar of anderhalf a 2 jaar, om zo nu en dan dus 1 of 2x in de zoveel maanden gewoon eens los/vrij te springen over een balkje van 40 tot 60 cm. dan geen uur lang, maar gewoon echt alleen maar 2x eroverheen,

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:54

Eigenlijk is het t beste om echt te wachten totdat de paarden helemaal volgroeid zijn. En dat is rond de 4-5 jaar. Dat heeft met het skelet te maken, en het sluiten van de ruggenwervels en bij de achterbenen.
Af en toe eens over een hindernisje laten springen kan weinig kwaad. Veulen maken uit zichzelf ook al rare hoge sprongen. Het is vooral het gewicht van de ruiter wat slecht is.
Ik vind daarom ook eigenlijk dat een paard van 3 jaar nog wat jong is om ingereden te worden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:57

persoonlijk hoeft het van mij echt niet..
geforceert bewegen is niet goed op z'n jonge leeftijd..

op stal waar ik werkte werd het weleens gedaan, maar dat kwam omdat het dier dan voor de verkoop is en de mensen willen z'n beestje wel graag zien vrij springen.

dus dan deden we dat een keer voordat hij te koop kwam zodat als er mensen kwamen het beestje niet meteen in de stress schiet en het al een keertje gedaan heeft.
Het bleef echter wel bij een paar kleine sprongetjes.

Maar ja, mijn eigen 2 jarige is niet voor de verkoop, dus dan is het onnodig om zoiets te gaan doen!
Laat hem maar lekker spelen met de kudde op de weide.

Meisje_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:03

dat zou ik dan ook oneerlijk vinden, voor de verkoop even snel het paard laten springen, ik koop liever een eerlijk paard dat geheel groen is, en later zelf een sportpaard van kan maken. wie weet verzieken ze er wel wat mee, maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen mening Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:12

Meisje_86 schreef:
dat zou ik dan ook oneerlijk vinden, voor de verkoop even snel het paard laten springen, ik koop liever een eerlijk paard dat geheel groen is, en later zelf een sportpaard van kan maken. wie weet verzieken ze er wel wat mee, maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen mening Knipoog

Huh ik snap je niet..
Als mensen van te voren vragen of ze hem even mogen zien vrij springen is dat voor het paard natuurlijk wel zo dier vriendelijk om hem iig een keer kennis te laten maken met de balkjes, in alle rust zonder allerlei vreemd volk wat geen tijd heeft.

Dus ja dan gaan we er zelf een keer mee bezig, zodat het dier straks niet in de stress schiet en er nog een slechte ervaring aan over houd..

Zelf koop ik toch geen 2 jarige en ik dressuur dus of ze kunnen springen intereseert mij geen donder.
Ik zou ook echt niet voor de lol een jong beest vrij laten springen!

(P.S. het is echt niet zo dat een uur voor dat de koper komt kijken dat beest even over een hindernis gejaagd word.
Nee we laten gewoon in alle rust de dag van te voren het paard even kennis maken met een hindernis.
Maar ja, soms heb je geen optie's!
Dat is nou eenmaal zo als je op een handel/trainingsstal werkt he!

Meisje_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:15

ja is bracht het idd even stom Tong uitsteken soms kan ik iets in me hoofd goed omschrijven en dan kwak ik het heel onlogisch in een venster.. hehe

maar ik dacht dus idd dat het "even snel" gedaan werd Lachen

maar dat is dus niet het geval.. sorry voor mijn onduidelijke reactie

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:18

Meisje_86 schreef:
ja is bracht het idd even stom Tong uitsteken soms kan ik iets in me hoofd goed omschrijven en dan kwak ik het heel onlogisch in een venster.. hehe

maar ik dacht dus idd dat het "even snel" gedaan werd Lachen

maar dat is dus niet het geval.. sorry voor mijn onduidelijke reactie

Natuurlijk niet... zo wil ik zelf geen paard kopen, dus verkopen zo doen we ook niet!

Maakt niet uit hoor, heb ik soms ook last van.. dan heb je in je hoofd wat je wil typen en dan staat het er later behoorlijk krom op!

Meisje_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:20

hehe ja.

maar even terug te komen op het te vroeg laten springen..

volgens mij is zoiezo ieder verschillend, de 1 doet het erg vroeg de ander laat, zo kan je volgens mij nooit echt goed vconcluderen of het voor het ene paard wel erg kwaad kan en voor het andere paard niet.