Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

. 

). Ik voer hem niet zo vaak uit de hand omdat ik niet van schooien houd, maar als ik het doe geef ik hem alleen wat als hij zich niet opdringerig gedraagt. Hij heeft wel van jongsafaan geleerd dat hij desgevraagd uit m'n ruimte moet blijven en de connectie met op deze manier al dan niet iets lekkers krijgen is daarom misschien relatief makkelijk op te pakken voor hem. Hij pikt bij dit voeren vrij snel op welk gedrag wel/geen beloning oplevert. 
Cassidy schreef:Het probleem met het voeren van paarden is dat er ook een stukje natuurlijk gedrag van paarden bij komt kijken. De leidende merrie in de kudde mag altijd als eerste ergens eten, of drinken, en de anderen gaan daarvoor uit de weg.
Dus als jij met eten komt en het aan haar afstaat (want dat is het voeren eigenlijk) is dat voor je paard het signaal dat hij dominanter is, hoger in rang staat dan jij. Dominante paarden kunnen erg pinnig reageren naar andere paarden toe. Dat zie je nu aan je eigen paard ook.
Er zijn meerdere manieren van aanpak: je geeft helemaal niets uit de hand, en laat het paard het snoepje gewoon vinden (in voerbak, of desnoods gooi je het op de grond zodat ze het zelf moet zoeken), of je leert het paard bijv. om te targetten, en zo geduld te oefenen. De target staat uitvoerig beschreven in het boek "Grondwerk"van Inge Teblick.