Ik heb nu sinds een ongeveer een half jaar een shetlander als gezelschapspony voor mijn paard. Toen we haar kregen was ze ongeveer een half jaartje oud en super braaf. Opzich is ze nu nog steeds braaf zolang alles maar gebeurt zoals zij het wil. Maar als ze uit de wei moet en mevrouw heeft daar geen zin in draait ze zich om en trapt naar mij. Ze komt eerst wel braaf naar mij toe dus ik kan haar makkelijk pakken enz. maar als we dan bijna bij haar stal zijn en ze merkt dat ze dus naar binnen moet wordt ze boos en begint ze te trappen. Hoe zouden jullie dit nou corrigeren. Ik weet dat veel mensen nou met de oplossing komen terug trappen maar ik twijfel eraan of dat wel de beste oplossing is. Ik wil er namelijk geen bange pony van maken. Ik hoor graag jullie mening!
gewoon een tik geven. ze loopt gewoon over je heen en dat mag je absoluut niet accepteren van haar. het beste is als je grondwerk gaat doen, dan leert ze dat jij de baas bent en niet zij.
lijkt mij ook wel een beetje ....... ik zou haar gewoon goed en duidelijk proberen te corrigeren maar natuurlijk geen pijn doen , want dan kan ze juist alleen maar meer boos tegen je gaan doen suc6
Jup, tijd investeren in de opvoeding lijkt me een hele goede. Of beter gezegd, tijd investeren in jullie rangorde probleem (want daar lijkt het op). Overigens, als je je pony nu aan gaat pakken (anders krijg je idd een levensgevaarlijke pony), let dan wel heel goed op je timing. Als je pony trapt en jij trapt terug (o.i.d.), doe dit dan wel direct, wacht niet 2 seconden, want dan snapt ie er niks meer van.
Je zult trouwens geen bange pony krijgen als dit puur een rangorde probleem is, wat ik wel vermoed. Je zult een bange pony krijgen als dat trappen voortkomt uit angst.
neem er een zweepje bij als ze trapt tik je tegen haar been waarmee ze trapt en zet je met een boze stem dat het niet mag kijk wel uit voor jezelf ! en tijd om op te voeden!
Er is een verschil tussen trappen uit dominantie (in jou geval) en trappen uit angst (als verdediging). In het laatste geval moet je dus inderdaad zeker NIET terug trappen. Het is belangrijk, zeker op deze leeftijd, dat je erg consequent bent en hem goed leert wat hij wel en niet mag. Je kunt het commando "foei" gaan gebruiken. Zodra hij iets doet, waar jij het niet mee eens bent, zeg je foei.... zonder reactie, geef je hem een tikje. Als hij echter naar jou trapt, dan vind ik dat je terug mag trappen. De leider heeft nu eenmaal de laatste slag. Natuurlijk moet je hem niet helemaal voor rot trappen, maar hij mag dan best een trap/tik krijgen. Zodra hij dan braaf volgt ook METEEN belonen. Al het goede wat hij doet, belonen. Ook bij het WEL goed in de stal gaan, zodat hij het leuk gaat vinden en snapt wat WEL de bedoeling is. Succes!
tijd investeren in de opvoeding.... lijkt me het veiligste
yup, grondwerken, dat is de oplossing. met terugschoppen zal het trappen wel ophouden ook, maar wil je een paard dat met je werkt omdat ze het wil, en leuk vindt, of één die meewerkt uit angst voor klappen?